سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟

سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که از متخصصان سئو پرسیده می شود این است که «سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟» این سوال یکی از داغ‌ترین بحث‌ها در این حوزه است. کسب و کارها می‌خواهند بدانند که جه زمانی قرار است تأثیر سرمایه‌گذاری‌هایی را که روی سئو کرده‌اند، ببینند (و البته کاملاً هم حق دارند)؛ اما نکته اینجاست که سئو مانند رسانه‌های پولی نیست که نتایج آن تقریباً به محض به راه افتادن تبلیغات، قابل مشاهده باشد. سئو برای رسیدن به موفقیت، نیاز به زمان دارد. اما چقدر زمان؟

در ادامه این مطلب، پاسخ سوال «سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟» را به شما خواهیم داد و عواملی را که بر مدت زمان آشکار شدن نتایج استراتژی سئو تاثیر می‌گذارند، تجزیه و تحلیل می‌کنیم؛ با ما همراه باشید تا بگوییم که اساسا موفقیت در سئو چگونه تعریف می‌شود.

از متخصصان آژانس TGA بخواهید: خدمات سئو

برای پاسخ دادن به سوال اصلی این مطلب، ابتدا باید مشخص کنیم که موفقیت سئو چطور به نظر می‌رسد تا بعد از آن، اطمینان حاصل کنیم که معیارهای سنجش نتایج، واضح هستند. وقتی نوبت به چیدمان یک استراتژی سئو رسید، روال معمول، کنار هم قرار دادن اهداف کمپین و KPIهاست.

اجازه دهید عمیق‌تر شویم؛

  • اهداف (Goals): نتیجه نهایی که می‌خواهید به آن برسید.
  • کی‌پی‌آی (KPIs): معیارهایی که میزان پیشرفت شما در جهت اهداف‌تان را نشان می‌دهند. این موارد، هم معیارهای مهم موفقیت هستند و هم نتیجه نهایی تلاش شما. معمولاً این اهداف و KPIها چیزی شبیه به این هستند:
  • اهداف (Goals): افزایش درآمد به مقدار تعیین شده در یک دوره ۱۲ ماهه.
  • کی‌پی‌آی (KPIs): رشد ترافیک ارگانیک، بازدید، تعامل (impression) بیشتر یا رتبه‌بندی بالاتر.

 برای پاسخ به سوال سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟ ابتدا باید مشخص کنیم که موفقیت سئو چطور به نظر می‌رسد تا بعد از آن، اطمینان حاصل کنیم که معیارهای سنجش نتایج، واضح هستند.

البته هدف‌گذاری در واقع تعیین اهداف و نتایج قابل اندازه‌گیری و واقع‌بینانه است. برای پاسخ به سوال اصلی، تمرکز ما بر روی مدت زمانی است که معمولاً برای دیدن نتایج در میان KPIهای اصلی صرف می‌شود و همچنین متوجه این موضوع هستیم که اهداف معمولاً برای یک کسب‌وکار منحصربه‌فرد هستند و به طور قابل توجهی بر اساس چندین عامل تغییر می‌کنند.

برگردیم به سوال اول:

سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟ شما باید انتظار داشته باشید که در عرض ۶ تا ۱۲ ماه، نتایج حاصل از سئو را ببینید…

سئو باید در یک بازه زمانی بین ۶ تا ۱۲ ماهه، نتایج خود را نشان دهد. در اینجا منظور از نتایج، افزایش قابل اندازه‌گیری در ترافیک، سرنخ‌ها (leads) یا تبدیل‌های (convert) مرتبط با استراتژی است. این موضوع لزوماً به این معنی نیست که شما تا این مرحله به هدف‌تان دست پیدا کرده‌اید؛ اما باید در نظر داشته باشید که هر کسب و کاری که روی سئو سرمایه‌گذاری می‌کند، باید انتظار مشاهده پیشرفت در این بازه زمانی را داشته باشد.

مشخص کردن عدد و رقمی که در مورد تمام وب‌سایت ها صدق کند، غیرممکن است. در بهترین حالت، کاری که SEO می‌تواند انجام دهد این است که بر اساس تجزیه و تحلیل عملکرد فعلی یک وب‌سایت و استراتژی پیشنهادی، بهترین برآورد را ارائه کند.

اینکه بهبود سئوی شما به زمان نیاز دارد، یک واقعیت غیرقابل اجتناب است. گوگل (و سایر موتورهای جستجو) می‌خواهند بهترین نتیجه را برای هر عبارت جستجوی معین نشان دهند و به همین دلیل، رتبه‌بندی شایسته وب‌سایت شما، پروسه‌ای زمانبر است.

شما قابلیت دیده شدن در نتایج برتر جستجو را کسب می‌کنید؛ اما با داشتن یک استراتژی مناسب، ۶ تا ۱۲ ماه، زمان طولانی و البته کافی است تا بتوانید تاثیر تلاش‌های سئو را ببینید و بتوانید سرمایه‌گذاری مداوم را برای رشد توجیه کنید.

عواملی که تعیین‌کننده زمان پدیدار شدن موفقیت سئو هستند

برای کمک به درک بیشتر اینکه سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد ، اجازه دهید نگاهی به عوامل تعیین‌کننده این موفقیت داشته باشیم:

۱- تاریخچه یا هیستوری وب‌سایت شما

اینکه روی یک دامنه (domain) جدید کار می‌کنید یا نه، یکی از عوامل کلیدی است که روشن می‌کند سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد. با توجه به اینکه یک دامنه جدید هنوز هیچ اعتباری کسب نکرده یا هیچ بک‌لینکی (backlink) به دست نیاورده است، تقریباً همیشه نسبت به یک دامنه‌ای که قبلا ثبت‌شده و معتبر، زمان بیشتری برای موفقیت نیاز دارد.

در مقام مقایسه، یک دامنه‌ای که پیش از این ایجادشده، معمولاً حداقل سطحی از اعتبار را به دست آورده و دارای بک‌لینک‌هایی است که به آن ارجاع می‌دهند. یک دامنه کاملاً جدید باید انتظار داشته باشد که نتایج سئو را به جای بازه ۶ تا ۱۲ ماه، در عرض ۹ تا ۱۲ ماه ببیند.

با این حال، اگر دامنه‌ای را پیش از این ایجاد کرده‌اید و دارای حداقلی از اعتبار و بک‌لینک است، این موضوع به آن معنا نیست که شما نتایج سریع‌تری خواهید دید. اگر دامنه شما قبلاً جریمه (penalty) شده، از به‌روزرسانی الگوریتم اصلی تاثیر گرفته و یا کارهای سئویی مغایر با دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل (Google’s webmaster guidelines) داشته باشد، احتمالاً نتایج سریعی نخواهید دید.

هنگامی که بر روی یک پروژه جدید کار می‌کنید، ایده خوبی است که همیشه تصویری از تاریخچه وب‌سایت ایجاد کنید. در حالی که می‌توانید با نگاه کردن به نمایش‌ها و برداشت‌ها (impressions) در Google Search Console، ایده‌ای از عملکرد وب‌سایت داشته باشید، ابزار تحقیق ارگانیک SEMrush (SEMrush Organic Research Tool) می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی سریع‌تر این موضوع را متوجه شوید.

دامنه خود را در این ابزار وارد کنید و روند ترافیک تخمینی (Estimated Traffic Trend) را روی «همیشه (all time)» تنظیم کنید. این مورد به شما ترافیک تخمینی وب‌سایت‌تان را در طول زمان نشان می‌دهد.

به تصویر زیر دقت کنید؛ این تصویر نشان می‌دهد که وب‌سایت، میزان قابل توجهی بازدید ارگانیک خود را از دست داده و روشن می‌کند که یا مشکلی وجود دارد که نیاز به رسیدگی دارد یا یک مشکل کیفی رخ داده و برای حل آن به اقداماتی نیاز است. در چنین شرایطی، سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟ یک استراتژی جدید سئو برای وب‌سایتی که بازدید خود را از دست داده، احتمالاً بیش از ۱۲ ماه زمان نیاز دارد تا نتایجی مطابق با عملکرد قبلی را کسب کند.

 

این تصویر نشان می‌دهد که وب‌سایت، میزان قابل توجهی بازدید ارگانیک خود را از دست داده

به مثال زیر هم دقت کنید؛ این مثال هیچ مشکل قبلی وب‌سایت یا کاهش بازدید را نشان نمی‌دهد که مشخص‌کننده این موضوع است که استراتژی مناسب می‌تواند نتایج مورد انتظار را در یک دوره معمولی ۶ تا ۱۲ ماهه ایجاد کند.

استراتژی SEO مناسب می‌تواند نتایج مورد انتظار را در یک دوره معمولی ۶ تا ۱۲ ماهه ایجاد کند.

تخمین‌ها در مورد اینکه سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد ، معمولاً بر مبنای یک وب‌سایت بدون مشکل قبلی (از لحاظ تاریخچه یا هیستوری فعالیت) که در وهله اول نیاز به راه‌حل دارند، ارائه می‌شوند. همیشه نحوه عملکرد یک وب‌سایت را در ۲ تا ۳ سال گذشته در نظر بگیرید. این موضوع به جمع‌آوری اطلاعات و پیش‌بینی‌های بهتر کمک می‌کند.

۲- رقابت

نتایج فعالیت‌‌های سئویی سایت را می‌توان در جستجوهای کم‌تر رقابتی (در مقایسه با موارد رقابتی‌تر) بسیار سریع‌تر مشاهده کرد. آیا شما تلاش برای گرفتن رتبه برای یک وب‌سایت در کلمات کلیدی رقابتی مثل «امور مالی شخصی» (مانند کارت‌های اعتباری) دارید؟ در نظر داشته باشید که ممکن است ۲ سال یا بیشتر طول بکشد تا وب‌سایت شما در صفحه اول جستجوها قابل مشاهده باشد.

از سوی دیگر، برای کلمات کلیدی محلی (local) یا کی‌وردهای باریک‌تر (narrower lower competition keywords)، ممکن است بتوانید نتایج امیدوارکننده‌ای را در عرض ۳ تا ۶ ماه به دست آورید. فقط به این مثال از ابزار Keyword Magic نگاه کنید:

سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟ برای کلمات کلیدی محلی (local) یا کی‌وردهای باریک‌تر (narrower lower competition keywords)، ممکن است بتوانید نتایج امیدوارکننده‌ای را در عرض ۳ تا ۶ ماه به دست آورید.

ستون درصد KD به میزان سختی کلمه کلیدی اشاره دارد. این درصدی از ۰ تا ۱۰۰ است و هر چه این درصد بالاتر باشد، پیش‌بینی SEMrush برای رتبه‌بندی دشوارتر است. شما باید انتظار داشته باشید که نمایش نتایج در برابر کلمات کلیدی با درصد KD بالا بیشتر طول بکشد. اما رقابت چیزی فراتر از مشکل کلمه کلیدی است.

باید این نکته را در نظر بگیرید که چگونه رقبای شما به موقعیت فعلی خود رسیده‌اند و برای حفظ این بازدید چه کاری انجام می‌دهند. اگر می‌پرسید «سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟»، استراتژی و پیش‌بینی شما باید شامل این باشد که با چه چیزی رقابت می‌کنید؛ از جمله میزان تهاجمی بودن (aggressiveness) استراتژی‌های دیگران.

یک نقطه شروع خوب برای تخمین شکاف رقابتی این است که از ابزار شکاف کلمات کلیدی (Keyword Gap Tool) استفاده کنید تا ببینید در حال حاضر در برابر رقیبان چه عملکردی دارید.

یک نقطه شروع خوب برای تخمین شکاف رقابتی این است که از ابزار شکاف کلمات کلیدی (Keyword Gap Tool) استفاده کنید تا ببینید در حال حاضر در برابر رقیبان چه عملکردی دارید.

همچنین می‌توانید از ابزار Backlink Gap برای درک شکاف رقابتی از لحاظ بک‌لینک استفاده کنید:

می‌توانید از ابزار Backlink Gap برای درک شکاف رقابتی از لحاظ بک‌لینک استفاده کنید

۳- منابع وب‌سایت شما

کنترل موضوعاتی مثل تاریخچه وب‌سایت یا رقابت در اختیار شما نیست؛ اما آنچه که می‌توانید (معمولا) کنترل کنید، منابعی است که به یک پروژه سئو اختصاص داده می‌شود. مهم است که دقیقاً درک کنید که چگونه این موضوع در مدت زمانی که برای دیدن نتایج یک کمپین طول می‌کشد، نقش دارد. هرچه بتوانید منابع بیشتری را به سئو اختصاص دهید، معمولاً نتایج را سریعتر مشاهده خواهید کرد.

مهمترین منبعی که نیاز دارید، زمان است. اجازه دهید مثالی بزنیم:

۲ وب‌سایت متعلق به مشاغل کوچک برای کلمه کلیدی یکسانی با هم رقابت می‌کنند. هر دوی آن‌ها می‌دانند که محرک‌های کلیدی موفقیت سئو، سئو فنی، محتوا و بک‌لینک‌ها هستند. هر دو آن‌ها هم از خدمات یک فریلنسر SEO استفاده می‌کنند. برای سادگی بیشتر، فرض می‌کنیم که هر دو این وب‌سایت‌ها از یک سطح شروع می‌کنند.

وب‌سایت A متخصص منتخب خود را به مدت ۵ روز در ماه درگیر می‌کند، در حالی که وب‌سایت B تنها برای ۲ روز از متخصص سئوی خود استفاده می‌کند. البته انتظار می‌رود که وب‌سایت A نتایج سریع‌تری را مشاهده کند.

توجه داشته باشید که گفتگوها در مورد زمان صرف‌شده برای مشاهده تأثیر اقدامات، باید منابعی که برای این کار تخصیص داده‌شده را هم در بر بگیرند. این کار باعث روشن‌تر شدن میزان منابع مورد نیاز می‌شود و بهترین راه برای کاهش (منطقی) منابع تخصیص داده‌شده به پروژه است.

معمولا منطقی‌ترین کار این است که در شروع یک کمپین، مجموعه‌ای از نقاط عملیاتی را مشخص کنید (تمام فرصت‌ها و اقدامات را به تفصیل شرح دهید) و سپس آن‌ها را حول منابع تخصیص‌یافته، اولویت‌بندی کنید. این کار می‌تواند به آشکار شدن فرصت‌های ممتاز و برجسته‌ای کمک کند که پتانسیل این را دارند که با سرمایه‌گذاری بیشتر، آورده‌ بالاتری برای شما داشته باشند.

بررسی ۳ فاکتور رتبه‌بندی گوگل و تأثیر آنها بر زمان رسیدن به نتیجه

۳ ستون کلیدی برای موفقیت سئو وجود دارد و هر یک از آنها می‌تواند بر زمان لازم برای رسیدن به نتایج، تأثیرگذار باشد. در ادامه نگاهی کلی به آن‌ها خواهیم داشت؛

۱- سئو فنی (Technical SEO)

اگر مشکلات فنی سئو در یک وب‌سایت وجود داشته باشد، باید آن‌ها را قبل از اینکه رشدی را که می‌خواهید ببینید، حل کنید. سئوی فنی موارد زیر را شامل می‌شود:

  • کراول کردن و ایجاد فهرست‌ (Crawling and indexing)
  • سرعت سایت (Site speed)
  • متعارف‌سازی (Canonicalization)
  • داده‌های ساختار یافته (Structured data)
  • محتوای تکراری (Duplicate content)
  • نقشه‌های سایت (XML sitemaps)
  • Hreflang

و موارد دیگری از این دست.

بیشتر بخوانید: سئو تکنیکال چیست؟

حل مشکلاتی که پیرامون برخی از این حوزه‌ها وجود دارد، تاثیر بیشتری نسبت به سایر موارد خواهد داشت. اما واقعیت این است که هرگونه مشکل فنی باید برطرف شود. می‌توانید با استفاده از ابزار SEMrush Site Audit Tool، مشکلات فنی سئو وب‌سایت خود را شناسایی کنید و فهرستی از نقاطی را که نیاز به رسیدگی و توجه شما دارند، مشاهده کنید:

 

هرگونه مشکل فنی باید برطرف شود. می‌توانید با استفاده از ابزار SEMrush Site Audit Tool، مشکلات فنی سئو وب‌سایت خود را شناسایی کنید

با این حال، تکنیکال سئو به تنهایی کافی نیست؛ حل این مشکلات را به عنوان حذف ترمزهای پروژه و اجازه دادن به وب‌سایت‌تان برای رقابت با دیگران در نظر بگیرید.

۲- محتوا (Content)

احتمالاً این جمله را شنیده‌اید که «محتوا پادشاه است» و البته واقعیت این است که محتوا، یکی از ۳ فاکتور برتر رتبه‌بندی گوگل است. هدف گوگل این است که بهترین نتایج را برای یک عبارت جستجوی معین ارائه دهد؛ پس اگر این‌طور است چرا محتوای ضعیف هم در SERPs عملکرد خوبی دارد؟

این موضوع مهم است که تولید محتوای عالی را در اولویت بالا قرار دهید که با هدف کاربرانی که جستجو می‌کنند، مطابقت داشته باشد. اما برای فهمیدن آنچه در حال حاضر نیز رتبه گرفته است، وقت بگذارید و راه ایجاد محتوایی بهتر را پیدا کنید. می‌توانید از بررسی محتوایی که قبلاً تولید و ارائه‌شده، چیزهای زیادی یاد بگیرید.

اگر از خودتان می‌پرسید سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟ باید بدانید که استفاده از محتوای بی‌کیفیت (یا حتی متوسط) می‌تواند این معنا را داشته باشد که باید مدت زمان بیشتری را برای دیدن نتایج، انتظار بکشید؛ در حالیکه یک محتوای عالی که به دقت برنامه‌ریزی‌شده و چیز جدیدی را به یک موضوع اضافه می‌کند، می‌تواند به رتبه‌بندی بهتر وب‌سایت شما کمک کند.

۳- بک‌لینک‌ها (Backlinks)

در کنار محتوا، بک‌لینک‌ها نیز یکی از ۳ فاکتور برتر رتبه‌بندی گوگل هستند. این‌ها شاخص‌های اعتماد و محبوبیت هستند و توانایی بالا بردن رتبه یک وب‌سایت را دارند.

از این گذشته، لینک‌ها اساسا حکم رأی اعتماد بین دو وب‌سایت را دارند. اما باید بدانید که به ندرت میانبری برای گرفتن بک‌لینک‌های با‌کیفیت وجود دارد. این کار زمان می‌برد و معمولاً شامل تولید محتوای عالی است که دیگران می‌خواهند به آن لینک دهند و زمانی که شکاف لینک قابل توجهی با رقبا وجود دارد، ممکن است پر شدن آن مدتی طول بکشد.

با این حال، همه لینک‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند و لینک‌های با کیفیت بالاتر، در نهایت این توانایی را دارند که سریع‌تر از لینک‌های با کیفیت پایین‌، رتبه‌ بگیرند. شما می‌توانید روی ساخت پورتفولیوی بک‌لینک خود کار کنید، اما توجه داشته باشید که پر کردن شکاف لینک قابل توجه، می‌تواند به این معنی باشد که باید برای دیدن نتایج، مدت زمان بیشتری انتظار بکشید.

بیشتر بخوانید: لینک سازی چیست؟

سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟ | پاسخ گوگل

خب گوگل در پاسخ سوال «سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟» جه می‌گوید؟

«در بیشتر موارد، متخصصین سئو به ۴ ماه تا ۱ سال زمان نیاز دارند که به کسب و کار شما کمک کنند تا ابتدا فاکتورهای بهبودبخش را اعمال کنند و سپس مزایای بالقوه را ببینند.»

پس از اجرای استراتژی سئوی خود، نظارت بر وب‌سایت برای اطمینان از مشاهده نتایج، امری ضروری است. سئو یک تاکتیک یکبار مصرف نیست؛ بلکه یک استراتژی خوب است که مستلزم گزارش و نگهداری دائمی است. سئو باید شامل کار مداوم باشد و نگاه کردن به این کانال دیجیتال به عنوان یک تاکتیک طولانی مدت و مداوم، می‌تواند توجیه خوبی برای سرمایه‌گذاری در آن باشد.

هر چقدر که بتوانید منابع بیشتری را به سئو اختصاص دهید، معمولاً نتایج را سریعتر مشاهده می‌کنید؛ اما این را هم در نظر داشته باشید که هر وب‌سایت یک سناریوی منحصر به فرد دارد. توجه دقیق به مسائل فنی، کیفیت محتوا، و قدرت لینک پروفایل قبل از نمایش زمانی که موفقیت قابل مشاهده است، موضوع بسیار مهمی است.

شاید برایتان جالب باشد: بهترین راه های افزایش بازدید سایت

 

منبع: Semrush.com