سئو چیست و چگونه به کمک شما می‌آید؟

سئو چیست و چگونه به کمک شما می‌آید؟

سئو (SEO) مخفف بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) است. در واقع سئو مجموعه اقداماتی است که برای بهبود ظاهر و موقعیت‌ قرارگیری صفحات وب در نتایج جستجو انجام می‌دهیم. از آنجایی که جستجوی ارگانیک اصلی‌ترین روش کاربران برای کشف و دسترسی به محتوای آنلاین است، داشتن یک استراتژی خوب سئو برای بهبود کیفیت و کمیت ترافیک وبسایت شما ضروری است. در ادامه، با بررسی بیشتر این موضوع، به سؤال «سئو چیست؟» پاسخی کامل می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

سئو چیست؟ سئو مجموعه اقداماتی است که برای بهبود ظاهر و موقعیت‌ قرارگیری صفحات وب در نتایج جستجو انجام می‌دهیم.

چرا سئو مهم است؟

برای درک بهتر ارزش سئو و دانستن اینکه seo چیست، بگذارید تعریف‌مان را به سه بخش تقسیم کنیم:

۱- نتایج جستجوی ارگانیک

نتایج ارگانیک پیدا‌شده در صفحۀ نتایج موتور جستجوگر، مرتبط‌ترین نتایج به جستجوی کاربر هستند. تبلیغات (که اینجا به تبلیغات از نوع پرداخت به ازای هر کلیک اشاره داریم) سهم قابل‌توجهی در صفحۀ نتایج موتور جستجو دارد. نتایج ارگانیک، از این تبلیغات مجزا هستند؛ زیرا بر اساس الگوریتم‌های رتبه‌بندی ارگانیک موتور جستجو یافت شده‌اند، نه پیشنهادات تبلیغاتی. در واقع شما نمی‌توانید در ازای اینکه وبسایت‌تان رتبۀ بالاتری در نتایج ارگانیک داشته باشد مبلغی بپردازید.

۲- کیفیت ترافیک ارگانیک

میزان مرتبط بودن کاربر و جستجوی او با محتوایی که در وبسایت شما وجود دارد، کیفیت ترافیک را تعیین می‌کند. شما می‌توانید تمام بازدیدکنندگان جهان را جذب کنید، اما اگر آنها به این دلیل به وبسایت شما آمده باشند که گوگل بهشان گفته شما منبع فروش کامپیوترهای اپل هستید، درصورتی که کشاورز هستید و سیب می‌فروشید (شباهت میان شرکت apple و apple به معنای سیب)، این بازدیدکنندگان بدون هیچ تغییری در نرخ تبدیل، وبسایت شما را ترک خواهند کرد.

ترافیک باکیفیت تنها بازدیدکنندگانی را شامل می‌شود که به محصولات، اطلاعات و منابعی که شما در وبسایت‌تان دارید علاقه‌مند هستند. سئوی باکیفیت، بر تلاش موتور جستجو برای تطبیق هدف جستجوی کاربر با صفحات‌وب لیست‌شده در صفحۀ نتایج موتور جستجوگر سرمایه گذاری می‌کند.

۳- کمیت ترافیک ارگانیک

یعنی تعداد کاربرانی که از طریق نتایج جستجوی ارگانیک به وبسایت شما می‌آیند. کاربران اکثراً روی نتایجی کلیک می‌کنند که در رتبه‌های بالاتر فهرست جستجو قرار می‌گیرند، به همین دلیل است که باید برای قرار گرفتن در رتبه‌‌های بالا از استراتژی سئو استفاده کنیم. هر چه بازدیدکنندگان باکیفیت‌تری را به سایت خود جذب کنید، نرخ تبدیل وبسایت افزایش می‌یابد.

اساس کار سئو چیست؟

سئوکارها از دانش خود برای توسعه و اجرای استراتژی‌های بازاریابی جستجو استفاده می‌کنند.

موتورهای جستجوگر مثل گوگل و بینگ، برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد تمام محتوایی که می‌توانند در اینترنت پیدا کنند از یک سری ربات استفاده می‌کنند. این ربات‌ها کار خود را از یک وبسایت شناخته‌شده آغاز کرده و بعد همۀ لینک‌های داخلی به صفحات وبسایت و همچنین لینک‌های خارجی به وبسایت‌های دیگر را دنبال می‌کند. محتوای این صفحات به همراه محتوای لینک‌های دنبال‌شده، به ربات کمک می‌کند تا بفهمد هر صفحه درباره چیست و چگونه در این پایگاه داده وسیع که آن را ایندکس می‌نامیم، از نظر معنایی به همه صفحات دیگر مرتبط است.

زمانی که یک کاربر چیزی را در باکس جستجو تایپ می‌کند، موتور جستجو از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کند تا دقیق‌ترین و مفیدترین فهرست نتایج را برای جستجوی او پیدا کند. این نتایج ارگانیک می‌توانند شامل صفحاتی پر از متن، مقاله‌های جدید، تصاویر، ویدیوها و هر نوع محتوای دیگر باشند.

عوامل زیادی در الگوریتم‌های موتورهای جستجو نقش دارند و این عوامل همیشه در حال تغییر هستند تا با تغییر رفتار کاربر و پیشرفت‌های حاصل‌شده در یادگیری ماشینی، همگام شوند.

سئوکارها از دانش خود در مورد این عوامل رتبه‌بندی برای توسعه و اجرای استراتژی‌های بازاریابی جستجو استفاده می‌کنند. سازمانی که می‌خواهد رتبه بالایی در نتایج جستجوی ارگانیک به‌دست بیاورد و ترافیک باکیفیتی داشته باشد، باید از استراتژی‌ای استفاده کند که تجربه کاربر را اولویت قرار می‌دهد، از تاکتیک‌های رتبه‌بندی بدون دستکاری استفاده می‌کند و همراه با تغییر رفتارهای کاربران و موتورهای جستجو تکامل پیدا می‌کند.

باید اشاره کنیم گرچه سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال مانند بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO)، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)، مدیریت رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی اغلب با سئو مرتبط هستند، این تاکتیک‌ها عموماً خارج از محدوده و تعریف بازاریابی جستجوی سنتی قرار می‌گیرند.

بازاریابی محتوا چیست و چگونه باید تولید محتوا کنیم؟

صفر تا صد فرآیند سئو | هر آنچه که باید بدانید تا موفق شوید!

سئو کلاه سفید چیست؟

اصطلاح سئو کلاه سفید به تاکتیک‌های سئویی اطلاق می‌شود که مطابق با شرایط و ضوابط موتورهای جستجوی اصلی از جمله گوگل انجام می‌شود. به طور کلی، سئو کلاه سفید به هر عملی اطلاق می‌شود که رتبه جستجوی شما را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بهبود می‌بخشد و در عین حال، یکپارچگی وب‌سایت‌تان شما را حفظ می‌کند و در نهایت نیز شرایطی فراهم می‌کند که وب‌سایت شما در مسیر خدمات موتورهای جستجو قرار گیرد. این تاکتیک‌ها در محدوده تعریف شده توسط گوگل باقی می‌مانند. نمونه‌هایی از سئو کلاه سفید عبارتند از:

  • ارائه محتوا و خدمات با کیفیت
  • زمان بارگذاری سریع وب‌سایت و سازگاری با موبایل
  • استفاده از متا تگ‌های (Meta tags) توصیفی و غنی از کلمات کلیدی
  • آسان کردن وب‌سایت برای پیمایش (navigate)

در مقابل، سئوی کلاه سیاه شامل نمونه‌هایی مثل «خرید لینک» یا «استفاده از تکنیک‌های پنهان‌سازی فریبنده» است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. هر تاکتیکی که برای استفاده‌کنندگان فریبنده یا مضر تلقی شود، به عنوان کلاه سیاه شناخته می‌شود. تاکتیک‌های کلاه سیاه بسیار خطرناک هستند و با تکامل الگوریتم‌های گوگل، کمتر و کمتر جواب می‌دهند.

سئو چیست | سئو کلاه سفید

دلیل اهمیت داشتن تکنیک‌های سئو کلاه سفید یا وایت هت سئو چیست؟

عدم مشارکت در شیوه‌های سئو کلاه سفید می‌تواند وب‌سایت شما را از گوگل و سایر موتورهای جستجو محروم کند. گوگل به عنوان موتور جستجوی شماره ۱ اینترنت، روزانه میلیاردها نفر بازدیدکننده دارد و هر بازدید، پتانسیل کشف وب‌سایت شما توسط یک کاربر جدید را نشان می‌دهد. گوگل منبع غیرقابل انکار و قدرتمندی برای ترافیک وب‌سایت شماست و ممنوع شدن (banning) توسط گوگل می‌تواند منجر به کاهش شدید ترافیک وب‌سایت و یا حتی ضرر شدید کسب و کارتان شود.

تمام کارهایی را که توسط وب‌سایت‌تان انجام می‌شود، در نظر بگیرید و سپس به این فکر کنید که محروم شدن از پرکاربردترین و متداول‌ترین موتور جستجوی اینترنت چگونه خواهد بود و چه بلایی سر کسب و کارتان خواهد آمد. از آن بدتر، هنگامی که از گوگل محروم شدید، هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل شما را دوباره وارد فهرست (re-list) کند. ممنوعیت مادام العمر توسط گوگل، عواقب عظیمی در پی خواهد داشت.

آیا باید روش‌های سئو کلاه سفید را اجرا کنید؟

قطعا بله! اجرای شیوه‌های سئو کلاه سفید، بهترین راه برای ساخت یک وب‌سایت و کسب و کار موفق اخلاقی و پایدار است. در اینجا برخی از مراحلی را بررسی کرده‌ایم که باید دنبال کنید تا مطمئن شوید که روش‌های سئوی شما، کاملاً کلاه سفید هستند.

  • ارائه محتوا و خدمات با کیفیت
    محتوای با کیفیتی تولید کنید که نیازهای بازدیدکنندگان شما را برآورده کرده و به حل مشکلات آنها کمک کند. از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی سئو یا SEO keyword research برای کشف مرتبط‌ترین کلمات کلیدی که محتوای وب‌سایت شما باید برای آنها بهینه شود، استفاده کنید. سپس بر روی استفاده از آن کلمات کلیدی در محتوای غنی تمرکز کنید؛ مانند مقالات و ویدیوهای آموزشی که با اهداف کلمات کلیدی و نیاز کاربر نهایی وب‌سایت‌تان مطابقت دارد.
  • از متا تگ‌های توصیفی و غنی از کلمات کلیدی استفاده کنید
    هنگام نوشتن توضیحات متا برای هر صفحه در وب‌سایت خود، حرفه‌ای‌ترین شیوه‌ها را دنبال کنید. این توضیحات به موتورهای جستجو و کاربران در کشف محتوای صفحات شما کمک زیادی می‌کنند.
  • وب‌سایت خود را برای پیمایش (navigat)، آسان کنید
    سازماندهی معماری اطلاعات وب‌سایت خود را آگاهانه انجام دهید. وب‌سایت‌هایی که دسترسی به آن‌ها برای کاربران آسان است، در نتایج جستجوی ارگانیک نیز عملکرد بهتری دارند.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که برای افزایش رتبه وب‌سایت یا صفحه در موتورهای جستجو، از طریق مواردی که شرایط استفاده از سرویس‌های موتورهای جستجو را نقض می‌کنند، انجام می‌شوند. ریشه اصطلاح «کلاه سیاه» به سینمای کلاسیک و فیلم‌های «وسترن» بر می‌گردد که در آن «شخصیت‌های منفی» یا «آدم بدها» کلاه سیاه می گذاشتند تا از «آدم خوب‌ها» با کلاه سفید، تشخیص داده شوند. اخیرا هم این نام‌گذاری بیشتر برای توصیف هکرهای کامپیوتر، سازندگان ویروس و کسانی که اقدامات غیر اخلاقی و غیر قانونی با کامپیوتر انجام می‌دهند، به کار می‌رود.

سئو چیست | سئو کلاه سیاه

اگر ذهن شما با سوال «سئو چیست و چگونه به کمک کسب و کارم می‌آید؟» مشغول شده، این موضوع بسیار مهم است که بدانید اجرای تاکتیک‌ها و استراتژی‌های سئو کلاه سیاه می‌تواند باعث محروم شدن وب‌سایتتان از موتورهای جستجو شود و شما را از منبع ارجاع ترافیک شماره یک اینترنت (گوگل) حذف کند. همه متخصصان سئو نیاز دارند که درک درستی از سئو کلاه سیاه و پیامدهای آن داشته باشند.

سئو کلاه سیاه مجموعه‌ای از اقدامات خلاف شرایط استفاده از سرویس‌های موتور جستجو است و می‌تواند منجر به محروم شدن وب‌سایت از حضور در صفحه نتایج موتور جستجو و وب‌سایت‌های وابسته شوند.

جمله:‌ «آیا کاری که من انجام می‌دهم برای کاربر ارزش ایجاد می‌کند یا فقط برای دیده شدن توسط موتورهای جستجو این کار را انجام می‌دهم؟»، یک آزمون تورنسل (litmus test) است در مورد اینکه آیا یک تاکتیک سئو برخلاف دستورالعمل وبمستر موتور جستجو است یا خیر. اگر ارزشی به کاربر اضافه نمی‌شود، اما احتمالاً رتبه‌ بالاتر می‌رود، به احتمال زیاد تصمیمات شما در حوزه سئو کلاه سیاه است. همین آزمایش را می‌توان برای روش‌های جستجوی پولی (to paid search) اعمال کرد تا مشخص شود که آیا یک فعالیت ppc (تبلیغات کلیکی) کلاه سیاه در نظر گرفته می‌شود یا خیر.

تاکتیک‌های شناخته شده سئو کلاه سیاه

تاکتیک‌های سئویی زیر کلاه سیاه محسوب می‌شوند و اگر می‌خواهید در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بالاتر داشته باشید، به هیچ وجه نباید از آن‌ها استفاده کنید:

  • اتوماسیون محتوا (Content Automation)
  • صفحات درگاه (Doorway Pages)
  • متن یا لینک‌های پنهان (Hidden Text or Links)
  • پر کردن صفحه با کلیدواژه (Keyword Stuffing)
  • گزارش (report) یک رقیب (یا سئوی منفی)
  • تغییر مسیرهای موزیانه (Sneaky Redirects)
  • پنهان‌کاری (Cloaking )
  • طرح‌های لینک (Link Schemes)
  • شبکه‌های پست مهمان (Guest Posting Networks)
  • دستکاری لینک (از جمله لینک‌های خرید) (Link Manipulation)
  • چرخش مقاله (Article Spinning)
  • مزارع لینک، چرخ‌های لینک یا شبکه‌های لینک (Link Farms, Link Wheels or Link Networks)
  • نشانه گذاری هرزنامه Rich Snippet (Rich Snippet Markup Spam)
  • ارسال درخواست‌های جستجوی خودکار به گوگل (Automated Queries to Google)
  • ایجاد صفحات، زیر دامنه‌ها یا دامنه‌هایی با محتوای تکراری
  • صفحات با رفتار مخرب مانند فیشینگ، ویروس‌ها، تروجان‌ها و سایر بدافزارها

نحوه گزارش سئو کلاه سیاه

حالا که می‌دانید سئو چیست و با فواید سئو کلاه سفید و مضرات سئو کلاه سیاه آشنایی دارید، خوب است بدانید که دو دلیل وجود دارد که ثابت می‌کند باید سئو کلاه سیاه را گزارش کنید؛ یا وب‌سایت شما از طریق هک مخرب، ویروس یا کمپین سئو منفی لینک‌های هرزنامه مورد حمله قرار گرفته است یا اینکه نتایج وب اسپم (spammy web) را در یک کلمه کلیدی رقابتی مشاهده می‌کنید که وب‌سایت شما در آن رتبه می‌گیرد.

مورد اول، انگیزه کافی را به شما می‌دهد اما درباره مورد دوم، می‌توانید یک گزارش وب اسپم را از طریق Google Webmaster Tools ارسال کنید. البته لطفا با احتیاط از این ابزار استفاده کنید؛ چرا که هرزنامه (spam) برای رتبه‌های جستجو بالاتر از من نیست! خود گزارش نادرست اسپم وب را می‌توان سئو کلاه سیاه در نظر گرفت و در این صورت به ضرر شما تمام می‌شود. در شرایطی که وب‌سایت شما هدف کمپین سئوی منفی لینک‌های اسپم قرار گرفته باشد، پس از تماس با وب مسترهایی که این لینک‌ها را به وب‌سایت شما نشان می‌دهند و درخواست برای حذف آن‌ها، از ابزار Disavow Links در Google Webmaster Tools استفاده کنید.

چرا باید از سئو کلاه سیاه اجتناب کنید؟

تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه می‌توانند باعث ممنوعیت وب‌سایت شما از استفاده از گوگل، سرویس‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو شوند. اگرچه ممکن است موفقیت کوتاه‌مدتی را از طریق افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان مشاهده کنید، اما جریمه‌های گوگل پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند و می‌توانند اثرات مخربی بر رتبه‌بندی و ترافیک وب‌سایت‌تان بگذارند.

با وجود صدها میلیون کاربری که روزانه در گوگل جستجو می‌کنند، آیا واقعاً می‌توانید از پس این مشکل که گوگل دیگر شما را ایندکس (Index) نمی‌کند، برآیید؟ فکر نمی‌کنم! با این حال، آیا تکنیک‌های سئو کلاه سیاه برای شما مناسب است؟

بستگی به پاسخ این سوال دارد؛
آیا در تلاش برای ایجاد یک کسب و کار طولانی مدت در فضای آنلاین هستید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، باید به هر قیمتی که شده از سئوی کلاه سیاه اجتناب کنید. در عوض، باید به دنبال ابزارهای جایگزین برای بهبود رتبه وب‌سایت خود در نتایج موتورهای جستجو باشید.

شاید برایتان جالب باشد: اهمیت سئو کردن سایت | ۱۵ دلیل برای نیاز کسب‌وکارها به سئو

چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟ | ۱۱ راهکار برای بهبود کسب‌وکار در سال ۲۰۲۳

کمپین فروش چیست و چه مراحلی دارد؟

سئو چیست | وایت هت سئو و بلک هت سئو

۱۲ ترند برتر سئو برای بهینه‌سازی در سال ۲۰۲۳

سئو چیست؟ سوالی که باید یکبار دیگر و  پیش از مطالعه این بخش از مقاله به آن پاسخ داد. سئو یکی از پویاترین حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ است؛ چرا که گوگل همیشه الگوریتم رتبه‌بندی خود را به‌روز می‌کند تا فرآیند جستجو را به تجربه‌ بهتری برای کاربران تبدیل کند.

این موضوع بدان معناست که هر سال، بازاریابان فرصت آن را دارند تا روندهای سئو را دوباره مورد ارزیابی قرار دهند؛ روندهایی که چشم‌انداز موتورهای جستجو را ترسیم می‌کنند. به همین دلیل باید در کنار درک کلی از اینکه سئو چیست، مراقب ترندهای برتر سئو برای بهینه‌سازی در سال ۲۰۲۳ هم باشید و نحوه هماهنگ کردن استراتژی خود با آن‌ها را بدانید. هدف ما در این بخش، کمک به شما برای درک کردن این ترندهاست. همراهِ ما باشید.

پاسخ سوال «سئو چیست» هر سال تغییراتی می‌کند و بخش‌هایی از پاسخ، برجسته‌تر می‌شوند. امسال همه چیز در مورد نشان دادن تخصص و ارزش در محتوای ما و ادامه بالا بردن کارایی صفحات وب برای کاربران است.  چنین استراتژی‌هایی همیشه در طول تاریخ سئو مهم بوده‌اند؛ اما گوگل در ارزیابی سیگنال‌ها و تعیین اینکه چه محتوایی واقعاً این استانداردها را رعایت می‌کند، در حال بهتر شدن است.

بیایید نگاه دقیق‌تری به این موضوع داشته باشیم و برسی کنیم که چگونه می‌توانید این استانداردها را رعایت کنید و درک بهتری از این که سئو چیست به دست آورید.

۱- تجربه دست اول درباره یک موضوع  یا یک E جدید در E.E.A.T

آیا تجربه می‌تواند به تولیدکننده محتوا در رسیدن به پاسخ این که سئو چیست کمک کند؟ جواب کوتاه، بله است!
خب، سوال بعدی: در واقع «تجربه» به چه معناست؟

گوگل می‌خواهد ببیند که یک تولیدکننده محتوا، تجربه‌‌ای دست اول و واقعی از موضوع مورد بحث دارد یا نه. به عنوان مثال، من به‌عنوان بنیانگذار یک آژانس سئو، تجربه دنیای واقعی را دارم و می‌توانم در مورد ترندهای سئو که در سال ۲۰۲۳ به وجود می‌آیند، حرف‌هایی بزنم که اعتبار کافی را دارند.

با این حال، اگر بخواهم محتوایی در یک وب‌سایت سلامت و درمان درباره علل شایع بیماری قلبی تولید کنم، کیفیت محتوا ضعیف خواهد بود؛ چون من یک فرد حرفه‌ای در پزشکی نیستم و هیچ تجربه‌ای در زمینه مراقبت‌های بهداشتی ندارم.

این یعنی وب‌سایت‌ها باید نه فقط به اینکه چه کسانی محتوایشان را تولید می‌کنند، نگاه دقیق‌تری داشته باشند، بلکه باید توجه‌شان به این که روی چه موضوعاتی تمرکز می‌کنند هم باشد. اینجاست که تجربه به امری مهم در رسیدن به جواب «سئو چیست؟» تبدیل می‌شود و ما را به ۲ ترند بعدی سئو در سال ۲۰۲۳ هدایت می‌کند.

سئو چیست | ترندهای ۲۰۲۳ | E.E.A.T

۲- محتوای هدفمند برای مخاطب، نه محتوای هدفمند برای ترافیک

شاید مخاطب شما نداند که سئو چیست اما زمانی که موضوعی را جستجو می‌کند، گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر، بهینه‌سازی‌شده‌ترین محتوا را به او نشان می‌دهد. پس این شما هستید که به عنوان تولیدکننده محتوا باید بدانید که سئو چیست.

یکی از دلایل افزایش تاکید بر تجربه، این است که تولید محتوای سازگار با SEO در حال افزایش است. اما اگر وب‌سایتی که نرم‌افزار مالی می‌فروشد، پست‌های وبلاگی در مورد دستور غذا تولید کند، خزنده‌های گوگل (crawlers) مشکوک می‌شوند که آیا این محتوا واقعاً برای مخاطبان هدف که مشتریان نرم افزارهای مالی هستند، مفید است؟ یا اینکه آیا به رتبه‌بندی وب‌سایت برای کلمات کلیدی با حجم بالا کمک می‌کند؟

شما پاسخ را از قبل می‌دانید.

واقعیت این است که کسب‌وکارهایی که خیلی ساده، استراتژی محتوایشان را روی جذب ترافیک جستجو بودن گذاشته‌اند، آن‌ هم بدون توجه به آنچه که خواسته واقعی کاربران است، بعید است که در سال ۲۰۲۳ موفقیتی در گرفتن رتبه‌ بالا کسب کنند. چسبیدن به موضوع کلی و زمینه اصلی فعالیت برای ایجاد محتوای باارزش، ضروری است.

آیا نمی‌دانید که محتوای شما باید چه موضوعاتی را در خود منعکس کند؟

یک ابزار برنامه‌ریزی محتوا می‌تواند به شما کمک کند تا موضوعات مرتبط با حوزه‌ای را که مخاطبان هدف شما در جستجوی آن هستند، کشف کنید. یک کلمه کلیدی را وارد کنید و این ابزار، بسیاری از کلمات کلیدی مرتبط از نظر معنایی را که کاربران در نوار جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو تایپ می‌کنند، به شما نشان می‌دهد.

سئو چیست | محتوای هدفمند برای مخاطب

۳- تاکید بیشتر بر اعتبار نویسنده

پیش از این بررسی کردیم که تجربه نویسنده یا تولیدکننده هر محتوا به او کمک می‌کند که بفهمد سئو چیست و محتوای بهینه‌سازی‌شده تولید کند؛ اما جدا از آن، یکی دیگر از دلایل تاکید گوگل بر تجربه، بالا رفتن رتبه‌ محتوای تولیدشده خودکار در SERP است.

گوگل می‌خواهد مطمئن شود که محتوایی که در سال ۲۰۲۳ رتبه می‌گیرد، توسط افراد واقعی و با در نظر گرفتن مخاطبان واقعی تولید می‌شود؛ بنابراین، سوال این است که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا هم تجربه و هم اعتبار تولیدکنندگان محتوای خود را در این سال ارتقا دهید؟

پیش از همه، مطمئن شوید که افرادی که محتوای شما را تولید می‌کنند، متخصص هستند و می‌دانند که سئو چیست. سپس، تجربیات آن‌ها را با استفاده از روش‌های زیر ارتقا دهید:

  • بیوگرافی تولید کننده محتوا را برای ارتباط بهتر و کامل‌تر با دانش و زمینه‌های تخصصی وی، در وب‌سایت بگنجانید.
  • صفحات نویسنده ایجاد کنید و در آن‌ به تمام مقالات هر نویسنده‌ که برای وب‌سایت شما نوشته است، لینک دهید.
  • صفحات شبکه‌های اجتماعی تولیدکنندگان محتوای خود را لینک کنید تا گوگل راحت‌تر از طریق سیگنال‌های اجتماعی متوجه شود که آن‌ها افراد واقعی و متخصصین واقعی هستند.

۴- محتوای رضایت‌بخش و مفید

اگر محتوایی که تولید می‌کنید، مفید و رضایت‌بخش باشد، تا حد زیادی فهمیده‌اید که «سئو چیست»؛ حتی اگر خودتان ندانید که می‌دانید!

به‌روزرسانی محتوای مفید گوگل در آگوست ۲۰۲۲، یکی دیگر از به‌روزرسانی‌های مهم الگوریتم است که بر نحوه تولید محتوا در سال ۲۰۲۳ تأثیر می‌گذارد. گوگل در طول تاریخ خود همیشه ارائه محتوای باکیفیت به کاربران را در اولویت قرار داده است. اما تأکید جدید آن بر «مفید» بودن محتوا بیان می‌کند که کاربران باید از محتوایی که در SERP روی آن کلیک می‌کنند، احساس «رضایت» کنند. (حالا که صحبت از تاکید گوگل شد، ما هم باید تاکید کنیم که همواره دانش خود را در مورد اینکه سئو چیست و چگونه به کمکتان می‌آید، به‌‌روز و گسترده کنید و صرفا به چیزهایی که در مورد سئو می‌دانید، تکیه نکنید.)

با این حال، اندازه‌گیری یا سنجش کمّی رضایت کاربران کار آسانی نیست. پس منظور گوگل از مفید بودن چیست؟

گوگل می‌گوید که محتوا این است:

  • برای انسان تولید شده است، نه موتورهای جستجو.
  • برای مخاطب هدف مناسب است.
  • با موضوع اصلی یا زمینه موضوعی وب‌سایت مرتبط است.
  • توسط تولیدکنندگان معتبر و باتجربه ایجاد شده است.
  • عمق دانش در مورد موضوع را نشان می‌دهد.

(آیا در ترندهای سئو امسال به موضوعی توجه کرده‌اید؟)

صحبت کردن در مورد تولید محتوای مفید، ساده‌تر از انجام دادن آن است. بنابراین چگونه می‌توانید محتوای خود را مفیدتر کنید؟

  • ابتدا روی کیفیت محتوا تمرکز کنید نه کمیت آن.

با اینکه احتمالاً تعداد زیادی از کلمات کلیدی هدف در تقویم محتوای شما در سال ۲۰۲۳ فهرست شده‌اند، اما بعید است که تولید حجم بالایی از محتوایی که از نظر مفید و تخصصی بودن، چندان چشمگیر نیستند، بتواند تاثیر خوبی در گرفتن رتبه‌ بالا در سال ۲۰۲۳ داشته باشد. اگر هنوز فکر می‌کنید که کمیت به تنهایی می‌تواند برای شما در جستجوها رتبه بگیرد، احتمالا در مورد سوال «سئو چیست» به پاسخ درستی نرسیده‌اید.

  • در قدم بعدی، تحقیقات کلمات کلیدی خود را گسترش دهید تا محتوای شما اطلاعاتی فراتر از حجم جستجو را شامل شود. برای این کار موارد زیر را در نظر داشته باشید:
  1. چه نوع محتوایی برای جستجوهای خاص رتبه می‌گیرند؟
  2. طول محتوا چقدر است؟
  3. این محتوا به چه سوالاتی پاسخ می‌دهد؟
  4. محتوا چه موضوعات فرعی یا سوالات مرتبط دیگری را بررسی می‌کند؟
  5. چه لینک‌هایی در صفحه قرار داده شده است؟
  6. تولید کننده این محتوا چه کسی است؟

جستجوی کلمات کلیدی و محتوا می‌تواند نگاه‌های متنوعی را در مورد این شاخص‌های کیفیت ارائه دهد. بنابراین توجه داشته باشید که تنها با ترافیک ارگانیک بالقوه حواس شما پرت نمی‌شود.

  • درخواست‌های جستجوی خود را در کنسول جستجو بررسی کنید تا ببینید کاربران به دنبال چه چیزی می گردند که آن‌ها را به پست‌های وبلاگ خاص شما هدایت می‌کند.

سئو چیست | تولید محتوای رضایت‌بخش و مفید

۵- محتوای A.I و نرم‌افزار نوشتن محتوا

برای فهمیدن اینکه سئو چیست باید علاوه بر مواردی که بررسی کردیم، در مورد A.I یا هوش مصنوعی هم به درک درستی برسید.

با وجود تمام به‌روزرسانی‌هایی که در سال ۲۰۲۲ برای مقابله با محتوای تولیدشده خودکار متمرکز شده‌اند، استفاده از محتوای هوش مصنوعی احتمالاً در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت. هم‌اکنون تعداد برنامه‌های بازاریابی که سئو و هوش مصنوعی را ادغام و اجرا می‌کنند، در حال افزایش است و البته جای تعجب هم نیست؛ چرا که این ادغام‌ها می‌توانند تاثیر فوق‌العاده‌ای در صرفه‌جویی در زمان داشته باشند!

اکثر بازاریابان محتوا در طول سال گذشته از نسخه‌ای از این هوش مصنوعی‌های تولیدکننده‌ محتوا استفاده کرده‌اند. اما با همه به‌روزرسانی‌های اخیر گوگل، آیا می‌توان از نرم‌افزارهای محتوانویسی با خیال راحت استفاده کرد؟

کاملا! استخراج پیش‌نویس‌های تولیدشده به صورت خودکار، کار چندان بزرگی نیست، اما بازاریابان مطمئناً می‌توانند از این ابزارها برای سرعت بخشیدن به جریان کاری محتوای خود استفاده کرده و همچنان محتوای اصلی و با کیفیت را در این فرآیند تولید کنند. در اینجا برخی از کاربردهای مفیدتر این ابزارها را برمی‌شماریم که اصالت یا محور قرار دادن مخاطب در تولید محتوا را قربانی نمی‌کنند:

  • خلاصه مطالب (Content briefs): ابزارهای محتوایی که خلاصه محتوا را ارائه می‌کنند می‌توانند کمک بزرگی برای نویسندگان شما باشند تا کلمات کلیدی، زمینه‌های اصلی و موضوعات فرعی مهمی را که باید در محتوای آن‌ها قرار گیرند، درک کنند.
  • نمای کلی محتوا (Content outlines): نمای کلی روش بسیار خوبی برای ارائه نقشه راه به نویسندگان شماست تا بدانند که چگونه محتوای مفیدی تولید کنند، بدون اینکه بر هوش مصنوعی برای انجام کارشان تکیه کنند.
  • ایده‌های محتوا (Content ideas): ابزارهایی مانند تولیدکننده موضوعات وبلاگ می‌توانند به روند طوفان فکری سرعت ببخشند. حرکت از یک کلمه کلیدی به یک ایده محتوای مفید، شاید نیمی از چالشی جدی باشد و یک ایده‌پرداز می‌تواند به جلوگیری از مسدود شدن ذهن نویسنده کمک کند.

این موارد فقط چند نمونه از شکل‌های متعدد نحوه استفاده از نرم‌افزار نوشتن محتوا برای مطابقت بهتر با استانداردهای کیفیت گوگل است، نه اجتناب از آن‌ها یا دور زدن‌شان. دوباره یادآوری می‌کنیم که از این به بعد درک هوش مصنوعی و توانایی کار کردن با آن برای فهمیدن این که «سئو چیست» امری ضروری خواهد بود.

۶- اتوماسیون سئو

مانند هوش مصنوعی محتوا، کارکردهای سئو بیشتر و بیشتر در سال ۲۰۲۳ به سوی خودکار شدن می‌روند؛ چرا که بازاریابان دیجیتال همچنان از قدرت پلتفرم‌ها و ابزارهای نرم‌افزار سئوی سازمانی استفاده می‌کنند.

مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی می‌توانند کارهایی را که زمانی به کار صفحه گسترده دستی (manual spreadsheet) زیادی نیاز داشتند، خودکار کنند.
  • پلتفرم‌های ممیزی و نظارت بر وب‌سایت‌ها مانند SearchAtlas و Content King می‌توانند به طور خودکار تغییرات و مشکلات فنی را در وب‌سایت‌ها تشخیص دهند.
  • ابزارهای رتبه‌بندی‌های وب‌سایت می‌توانند به افرادی که نمی‌دانند سئو چیست یا آگاهی کمتری از آن دارند، کمک کنند تا بهینه‌سازی‌های مورد نیاز را شناسایی کرده و بر اساس آن اولویت‌بندی کنند.

افزایش این ابزارهای سئوی DIY همچنین به کسب‌و‌کارها و آژانس‌ها‌ به طور یکسان امکان می‌دهد تا از تاکتیک‌ها به طور مؤثرتری استفاده کرده و بیشتر بر استراتژی تمرکز کنند.

۷- تغییرات در CTRها توسط موقعیت‌های SERP

برای تغییر دادن آنچه که فکر می‌کنید در مورد CTR و جایگاه‌ها در رتبه‌بندی می‌دانید و همین‌طور پاسختان به سوال «سئو چیست» آماده شوید.

با اسکرول بی‌پایانی که اکنون هم در تلفن همراه و هم در دسکتاپ در دسترس است، گوگل پیمایش در صفحات متعدد نتایج SERP را برای کاربران آسان‌تر کرده تا محتوای مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا کنند. در طول سال‌ها، رابطه بین جایگاه رتبه‌بندی و CTR، نسبتاً ثابت باقی مانده است و اکثر کلیک‌ها به سمت سه نتیجه اول صفحه جستجو هدایت می‌شوند.

اما در سال ۲۰۲۳، نرخ کلیک احتمالاً به شدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ چون کاربران خیلی راحت‌تر از قبل چندین صفحه از نتایج جستجو را پیمایش خواهند کرد.

صرف نظر از جستجوهای وحشتناک بدون کلیک که ما سال‌هاست در مورد آن می‌شنویم، مطالعه اخیر SEMrush نشان داد که تنها حدود ۲۵.۸٪ از جستجوها، صفر کلیک دریافت کرده‌اند. از آنجایی که گوگل به اضافه کردن قطعات برجسته (featured snippets) و ویژگی‌های جستجویی مانند People Also Ask ادامه می‌دهد، CTR‌ها ممکن است آنقدرها که تصور می‌شد از کلیک نگرفتن رنج نبرند.

اگرچه رسیدن به صفحه اول هنوز ایده‌آل است، اما به لطف پیمایش بی‌پایان، قرار گرفتن در صفحه ۲ یا ۳ نتایج جستجو، مزایای بیشتری نسبت به گذشته دارد. به همین خاطر، از اینکه عناوین صفحه و توضیحات متا را بهینه می‌کنید، اطمینان حاصل کرده و از ویژگی‌هایی مانند نشانه‌گذاری طرحواره (schema markup) برای جذاب‌تر و قابل کلیک‌تر کردن محتوای خود در SERP استفاده ‌کنید.

سئو چیست | تغییرات در CTRها توسط موقعیت‌های SERP

۸- سئوی صفحه محصول

اگر سئوی صفحه محصول خود را انجام نداده‌اید، احتمالا به درستی نمی‌دانید که سئو چیست!

از آنجایی که گوگل به پاداش دادن به محتوای طولانی و آموزنده ادامه می‌دهد، صفحاتی که به سمت محتوای لاغر! تمایل دارند، مانند صفحات محصول، می‌توانند در سال ۲۰۲۳ با ارائه جزئیات مفیدتر در صفحه، از پاداش‌های گوگل، کمی سود ببرند. منوهای کشویی (Drop-down menus)، پرسش‌های متداول (FAQ) و نظرات مشتریان همه راه‌هایی برای افزودن محتوای اضافی به صفحه محصول هستند.

با اینکه افزودن کلمات کلیدی به توضیحات محصول مفید است، اما به سوالاتی فکر کنید که ممکن است کاربران بخواهند قبل از خرید محصول، پاسخ آن‌ها را پیدا کنند.

مثلا:

  • آیا ارسال رایگان دارید؟
  • شرایط بازگشت محصول چیست؟
  • آیا ضمانت‌نامه، آپگرید یا افزونه‌هایی برای محصول وجود دارد؟
  • آیا مشتریان نظراتی داده‌اند که بتوانید همراه با محصول آن‌ها را هم نمایش دهید؟

این موارد تنها چند راه برای افزودن محتوای اضافی به صفحه محصول هستند که در واقع برای کاربرانی که قصد خرید احتمالی را دارند، مفید و آموزنده خواهد بود.

۹- تجزیه و تحلیل رقبای سئویی

نگاه کردن به رقبا همیشه راهی هوشمندانه برای شکل دادن به استراتژی سئو و فهمیدن اینکه «سئو چیست» بوده و خبر خوب این است که تجزیه و تحلیل کردن رقبا در سال ۲۰۲۳ به لطف ابزارهای سئو، آسان‌تر و موثرتر انجام خواهد شد.

همانطور که گوگل تاکید زیادی بر تخصص در زمینه فعالیت و «حوزه‌های موضوعی» وب‌سایت‌ها دارد، نگاه کردن به رهبران فکری در حوزه فعالیت‌تان، روشی مطمئن خواهد بود برای درک اینکه چه نوع محتوایی در زمینه فعالیت شما رتبه می‌گیرد. می‌توانید از نرم‌افزار رقیب سئو (SEO competitor software) برای مقایسه محتوای رقبا، بک‌لینک‌ها، Domain Authority و موارد دیگر استفاده کنید.

به روش‌هایی که رقبای شما از آن‌ها برای ایجاد تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد از طریق سیگنال‌های درون صفحه (on-page) و خارج از صفحه (off-page) استفاده می‌کنند، نگاه کنید و از این بینش‌ها در کمپین‌های سئو و پیاده‌سازی استراتژی محتوای خود استفاده کنید.

۱۰- فرکانس خزیدن (crawl) کمتر

گوگل اخیراً اهداف آب و هوایی (climate goals) بزرگی از جمله فعالیت بر روی انرژی بدون کربن تا سال ۲۰۲۳ تعیین کرده است. برای رسیدن به این هدف، گوگل در نظر دارد تعداد دفعات خزیدن (crawl) در صفحات وب را کاهش دهد. این کاهش به حفظ منابع محاسباتی کمک می‌کند و یکی از ساده‌ترین تغییراتی است که گوگل می‌تواند در راستای طرح‌های پایداری خود انجام دهد.

اما کاهش نرخ خزیدن به جای تاثیر روی خزیدنی که محتوای جدید را کشف می‌کند، احتمالاً بر خزیدن‌های تازه تأثیر بیشتری می‌گذارد. یعنی این که ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا گوگل به تغییرات جدیدی که ما در وب‌سایت خود ایجاد می‌کنیم، توجه کند. به همین دلیل است که بهینه‌سازی محتوا از همان ابتدا، با تمام عناصر موجود در صفحه که برای گرفتن رتبه نیاز است، بهترین انتخاب استراتژیک در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

۱۱- سئوی تصاویر احیا شد!

تصاویر اغلب در وب‌سایت‌ها نادیده گرفته می‌شوند، اما آنها همیشه در گرفتن رتبه‌ بهتر برای جستجوی تصویر نقش داشته‌اند. سئوی تصویر هم بخشی از پاسخ به سوال «سئو چیست» است.

تصاویر همچنین می‌توانند فرصت‌هایی را برای گنجاندن کلمات کلیدی اضافی و اصطلاحات مرتبط از نظر معنایی در محتوای ما، از طریق متن جایگزین (alt text) فراهم کنند. گوگل دوست دارد متن جایگزین و نشانه‌گذاری طرحواره (schema markup) را ببیند که به خزنده‌های آنها کمک می‌کند تا محتوای تصاویر را بهتر درک کنند. گوگل همچنین ترجیح می‌دهد وب‌مسترهایی را ببیند که محتوای خود را در دسترس همه کاربران قرار می‌دهند.

علاوه بر این، متن جایگزین کمک می‌کند تا اینترنت جای بهتری برای کسانی باشد که دارای دارای اختلال بینایی هستند یا افرادی که به دلیل پهنای باند اینترنت یا چالش‌های اتصال به اینترنت، محدودیت‌هایی در دیدن تصاویر دارند. بهتر است یک چک‌ لیست سئوی تصویر (image SEO checklist) آماده کنید تا از انجام تمام کارهای لازم در مورد سئو تصاویر در سال ۲۰۲۳ اطمینان حاصل نمایید.

۱۲- وب‌سایت‌هایی با بارگذاری سریع و کارایی بالا

از زمان به‌روزرسانی تجربه صفحه (page experience update) در سال ۲۰۲۱، گوگل در الگوریتم رتبه‌بندی خود تأکید بیشتری بر وب‌سایت‌های با عملکرد بالا و بارگذاری سریع داشته است. اگرچه به‌روزرسانی تجربه صفحه ممکن است شبیه اخبار قدیمی به نظر برسد، اما گوگل تا ماه مارس ۲۰۲۲ این به‌روزرسانی را به پایان نرساند و به اصلاح سیگنال‌هایی که برای تعیین کارایی بالای واقعی یک صفحه برای کاربران استفاده می‌شوند، ادامه داد.

در سال ۲۰۲۳، Page Speed Insights و Core Web Vitals همچنان ابزارهای ضروری برای نظارت و ارزیابی سرعت و عملکرد وب‌سایت‌ها خواهند بود. در کنار کیفیت محتوا، در اولویت‌ قرار دادن بهبود سرعت صفحه برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند رتبه‌ کلمات کلیدی بالایی را برای همه صفحات وب دامنه‌شان کسب ‌کنند، نتیجه‌بخش خواهد بود.

این ترندهای سئوی ۲۰۲۳ را در استراتژی خود بگنجانید

اطمینان حاصل کنید که در سال ۲۰۲۳ ترندهای زیر را در نظر می‌گیرید؛ چرا که همه آنها مستقیماً توسط به‌روز رسانی‌ها، ارزش‌ها و اهداف الگوریتم گوگل شکل می‌گیرند. در پایان نیز مطمئن شوید که از ابزارهای سئو برای برآورده کردن آسان‌تر و مؤثرتر استانداردهای بالاتر گوگل برای محتوا، استفاده می‌کنید.

  1. Eجدید در E.E.A.T
  2. محتوای هدفمند برای مخاطب، نه محتوای هدفمند برای ترافیک
  3. تاکید بیشتر بر اعتبار نویسنده
  4. محتوای رضایت‌بخش و مفید
  5. محتوای A.I و نرم‌افزار نوشتن محتوا
  6. اتوماسیون سئو
  7. تغییرات در CTRها توسط موقعیت‌های SERP
  8. سئوی صفحه محصول
  9. تجزیه و تحلیل رقبای سئویی
  10. فرکانس خزیدن (crawl) کمتر
  11. سئوی تصاویر احیا شد!
  12. وب‌سایت‌هایی با بارگذاری سریع و کارایی بالا

با رعایت این موارد، به دانش بهتری از اینکه «سئو چیست» می‌رسید و اهداف و استراتژی‌های سئو و محتوای خود را بهتر پیاده‌سازی می‌کنید.

 

منبع: Moz و Wordstream.com