سئو یوتیوب را بیاموزید | ۱۰ تکنیک و ۳ ابزار (آپدیت سال ۲۰۲۳)

سئو یوتیوب را بیاموزید | ۱۰ تکنیک و ۳ ابزار (آپدیت سال ۲۰۲۳)

اگر چگونگی کسب محبوبیت در یوتیوب برای شما همچون یک معماست، پس جای درستی آمدید! این مقاله، پاسخ سوالتان را خواهد داد. هنگامی که به میلیون‌ها بازدیدی که موفق‌ترین کانال‌های یوتیوب به دست می‌آورند و درآمدی که از آن کسب می‌کنند، با تحسین و رشک نگاه می‌کنید، احتمالا به پارامتری مانند سئو یوتیوب فکر نمی‌کنید.

در نگاه نخست، خیلی آسان خواهد بود که موفقیت کانال‌های یوتیوب را به شانس ربط دهید و درآمد آن‌ها را حاصل این احتمال بدانید که از مدت‌ها قبل تاسیس شده‌اند و شروع ناعادلانه‌ای داشته‌اند؛ اما به یاد داشته باشید که هر کانال یوتیوب کار خود را با صفر بازدید (view) و صفر مشترک (subscriber) شروع کرده است؛ تک به تک کانال‌های پرمخاطب یوتیوب در این نقطه بودند.

با این اوصاف، چگونه می‌توان یک ویدیو درباره [هر موضوعی که دوست دارید در اینجا بنویسید!] میلیون‌ها بازدید گرفت، در حالی که یک ویدیوی دیگر درباره همان موضوع، به سختی می‌تواند به ۱۰ بازدیدکننده برسد؟

پاسخ این سوال، مبهم یا مرموز نیست. پاسخ آن، سئو یوتیوب است.

اگر می‌خواهید کاربران محتوای کانال یوتیوب شما را ببینند، باید ویدیوهای خود را بهینه کنید تا توسط آن‌ها کشف شوند. شاید بپرسید چگونه؟ خب ما خبرهای خوبی برای شما داریم؛ امکان این که با استفاده از سئو در یوتیوب رتبه بالاتری کسب کنید، وجود دارد! شما فقط باید بدانید که چگونه باید این کار را انجام دهید. در ادامه، درباره اصول سئو یوتیوب و انواع اقدامات صحبت خواهیم کرد.

از آژانس TGA بخواهید: پکیج خدمات سایت و سئو

 

سئو یوتیوب چگونه کار می‌کند؟

مثل هر موتور جستجوی دیگری، رتبه‌بندی ویدیوهای یوتیوب هم توسط یک الگوریتم پیچیده انجام می‌شود؛ اما توصیه ما این است که خیلی برای درک هر کدام از این عوامل پیچیده و مجزا تلاش نکنید. به جای آن فقط و فقط «هدف» هر موتور جستجو را به یاد داشته باشید:

ارائه محتوایی با بهترین کیفیت ممکن به کاربران، آن هم به گونه‌ای که به بهترین شکل ممکن با آنچه که به دنبالش آن هستند، مطابقت دارد.

اگر دقیق‌تر بگوییم، الگوریتم یوتیوب به طور خاص به ۲ «گروه» از پارامترها بستگی دارد:

  1. تابلوهای راهنمای سئو «فنی» مانند توضیحات ویدیو، رونوشت، عنوان، توضیحات و برچسب‌ها که به الگوریتم یوتیوب نشان می‌دهند که محتوای شما در مورد چیست.
  2. سیگنال‌های سئو «انسانی» که خوب یا بد بودن ویدیو از نظر بازدیدکنندگان محتوا را به الگوریتم نشان می‌دهند. این سیگنال‌ها مواردی مثل «زمان تماشا»، «نرخ کلیک»، «نگه داشتن کاربر در ویدیو» و «تعامل کاربر» را شامل می‌شوند.

سئو یوتیوب از بسیاری جهات ساده‌تر از سایر موتورهای جستجو است. اما چرا؟

به این دلیل که برخلاف گوگل و سایر موتورهای جستجو که عواملی مثل وزن واقعی پروفایل‌های بک‌لینک، معیارهای دامنه و موارد پیچیده‌ای مثل این‌ها را برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرند، سئو یوتیوب تقریباً فقط به بهینه‌سازی مواردی که در کنترل شماست، خلاصه می‌شود:

ساخت ویدیوهای فوق‌العاده و باکیفیت و علامت‌گذاری درست آنها با موارد فنی مانند توضیحات ویدیو، لیست‌های پخش و ابرداده (metadata).

از هر بُعدی که نگاه کنید، موفقیت یک کانال یوتیوب به این بستگی دارد که بتوانید محتوای خود را در نتایج جستجوی ارزشمند یوتیوب قرار دهید. خب پس اجازه دهید از کل موضوع ابهام‌زدایی کنیم و نگاهی به ۱۰ راه برای بهینه‌سازی سئو یوتیوب، بهینه‌سازی ویدیوها و کانال و در نهایت، به دست آوردن بازدیدکنندگان بیشتر داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

 

چگونه برای ویدیوهای یوتیوب به سرعت رتبه بگیریم؟

رتبه گرفتن در صفحه نتایج جستجوی یوتیوب کار آسانی نیست؛ اما با اقدامات حرفه‌ای سئویی کاملا در دسترس خواهد بود. در ادامه، ۱۰ تکنیک برتر برای نتیجه گرفتن در سال ۲۰۲۳ را بررسی می‌کنیم:

۱- یک کلمه کلیدی متمرکز و محوری داشته باشید

اولین نکته از نکات سئو یوتیوب، در رابطه با کلمات کلیدی است. فرقی ندارد قبلاً ویدیوهای خود را در یوتیوب منتشر کرده باشید یا هنوز دکمه ضبط را فشار نداده باشید، هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی مرتبط به عنوان اصل و پایه هر ویدیو، کمکی واقعی به تلاش‌های سئو یوتیوب شما خواهد بود. مثل تمام موتورهای جستجو، یوتیوب با مطابقت دادن عبارت جستجوشده از سوی کاربران با مرتبط‌ترین و باکیفیت‌ترین نتایج کار می‌کند.

اگر از تماشای ویدیوهای قدیمی یوتیوب لذت می‌برید، دوباره آنها را ببینید و سعی کنید که موضوع اصلی را مشخص کنید. این سوالات را از خود بپرسید: «این ویدیو روی چه چیزی تمرکز دارد؟» و «کلمه کلیدی آن چیست؟» و اینکه سعی کنید که خلاق باشید.

برای ویدیوهای آینده خود، اگر کلمات کلیدی مرتبط را قبل از شروع ساخت ویدیو انتخاب کنید، کارتان ساده‌تر خواهد بود. به این ترتیب، می‌توانید از ابزار جستجوی کلمات کلیدی (keyword research tool) استفاده کنید تا محبوب‌ترین عبارات جستجو را برای استفاده در ویدیو خود، پیدا کنید. این کار می‌تواند به شما در ایده‌پردازی برای محتوای کانال‌ یوتیوب هم کمک کند.

ابزارهای محبوبی که برای جستجوی کلمات کلیدی استفاده می‌شوند، عبارتند از: Ahrefs ،SEMrush، Keywords Everywhere و KeywordTool.io. فقط کافی است که موتور جستجوی انتخابی خود را مشخص کنید (در این مورد، YouTube) و سپس کلمه کلیدی انتخابی خود را وارد کنید. ما در اینجا با عبارت «هک‌های اینستاگرام» پیش رفته‌ایم.

یکی از ابزارهای محبوب که برای جستجوی کلمات کلیدی سئو یوتیوب استفاده می‌شوند: KeywordTool

نسخه رایگان این ابزار، فهرستی از محبوب‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با عبارت جستجوی شما را ارائه می‌کند؛ مانند تصویر زیر:

نتیجه سرچ در نسخه رایگان KeywordTool

اما با نسخه حرفه‌ای شما می‌توانید با مقایسه حجم جستجو، CPC (هزینه به ازای هر کلیک) و رقابت، جستجوی کمی عمیق‌تر هم داشته باشید. البته نیازی ندارید که روی دو مورد آخر خیلی حساب کنید؛ آنها معیارهایی هستند که به شما یک ایده تقریبی از چالش برانگیز بودن رتبه یک کلمه کلیدی را می‌دهند، اما همیشه شاخص‌های قابل اعتمادی نیستند.

با این حال، حجم، فاکتور بسیار مهمی است؛ چرا که معیار بسیار خوبی از میزان محبوبیت و گستردگی جستجوی موضوع شماست و می‌تواند به شما کمک کند که با چه اولویتی درباره چه چیزی ویدیو بسازید.

هنگامی که از یکی از ابزارهای اشاره‌شده، برای شناسایی کلمات کلیدی محبوبی که دقیقاً با موضوع ویدیوی شما مطابقت دارند استفاده کردید، آنها را بنویسید یا فهرستی از آن‌ها ایجاد کنید [ البته و برای راهنمایی بیشتر در مورد نحوه استفاده از آن‌ها برای گرفتن رتبه بالاتر، به خواندن این مقاله ادامه دهید!]

با اینکه کلمات کلیدی همه چیز نیستند، اما جستجوی دقیق کلمات کلیدی، مطمئناً نقطه شروع خوبی برای ورود به دنیای سئو یوتیوب خواهد بود!

۲- عنوان ویدیو را بهینه کنید

وقتی که کلمه کلیدی خود را یافتید، می‌توانید از آن برای بهینه سازی ویدیوی خود به روش‌های مختلف استفاده کنید تا رتبه یوتیوب خود را بهبود ببخشید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انجام این کار، گنجاندن کلمه کلیدی در عنوان ویدیو است؛ اما با ۴۰۰ ساعت ویدیویی که در هر دقیقه در یوتیوب آپلود می‌شود، یک کلمه کلیدی به تنهایی برای افزایش سئو یوتیوب شما کافی نیست.

عنوان ویدیوی شما باید قانع‌کننده باشد و پیامی برای کاربران یوتیوب ارسال کند که می‌گوید: «روی من کلیک کن!»

یک راه فوق‌العاده عالی برای انجام این کار، وعده چیزی را دادن است؛ آیا قصد دارید چیزی به بازدیدکنندگان خود یاد دهید؟ آیا می‌خواهید سرگرم‌شان کنید؟
بگذارید بدانند که چه چیزی را می‌خواهند تماشا کنند. تصویر زیر نتایج کلمه کلیدی برای عبارت «هک اینستاگرام» است:

سئو یوتیوب | گنجاندن کلمه کلیدی در عنوان ویدیو

بالاترین رتبه‌های ویدیوهای یوتیوب برای این کلمه کلیدی، وعده آموزش چیز جدیدی را به بازدیدکنندگان خود می‌دهند و البته کلمه به کلمه عنوان همه آن‌ها، کلمه کلیدی را شامل می‌شوند. اما در عین‌ حال، آن‌ها کمی نیز توضیحات اضافی دارند؛ عنوان «هک اینستاگرام» برای کسب بازدید کافی نیست، یا حتی عنوانی مثل «هک اینستاگرام را به شما آموزش خواهم داد».

باید عمیق‌تر فکر کنید.

به بازدیدکنندگان خود بگویید دقیقاً چه تعداد هک اینستاگرام به آن‌ها آموزش می‌دهید، یا قول چیزی خاص و قابل توجه مانند ویدیوی دوم در مثال بالا را بدهید. گنجاندن این وعده‌ها در عنوان ویدیو، البته بدون تجاوز از حداکثر محدودیت کاراکتر‌ها، یک راه خوب برای گرفتن کلیک است.

و اگر الگوریتم جستجوی یوتیوب شما را انتخاب کند، حدس بزنید چه اتفاقی می‌افتد؟ شما در نتایج جستجوی یوتیوب، رشد خوبی مشاهده می‌کنید. این موضوع به این دلیل است که الگوریتم خودکار یوتیوب متوجه می‌شود که افراد بیشتری فکر می‌کنند محتوای شما پاسخگوی سوالات آن‌هاست.

۳- توضیحات ویدیو را بهینه کنید

شما باید علاوه بر بهینه‌سازی عنوان ویدیوی خود، توضیحات ویدیو را نیز بهینه کنید.

حالا که عنوان شما برای جلب نظر بازدیدکنندگان بالقوه، زیاد است، می‌توانید با اضافه کردن توضیحات کمی عمیق‌تر هم باشید. با اینکه یوتیوب ۱۲۵ کاراکتر اول توضیحات شما را نمایش می‌دهد، اما بد نیست که دو برابر آن بنویسید و اگر می‌توانید هدف خود را روی ۲۵۰ کلمه قرار دهید. همچنین توصیه یوتیوب این است که مهم‌ترین کلمات کلیدی خود را در ابتدای توضیحات ویدیوی خود بگنجانید.

البته همه چیز فقط در الگوریتم خلاصه نمی‌شود. بازدیدکنندگان ویدیو شما نیز این توضیحات را می‌خوانند؛ بنابراین مطمئن شوید که تعامل برقرار کردن با آ‌ن‌ها را هم در ذهن دارید. نوشتن انحصاری برای روبات‌ها اصلا ایده خوبی نیست!

هنگام نوشتن توضیحات ویدیوی خود، باید چند نکته را به خاطر داشته باشید:

  1. فراموش نکنید که در صورت امکان کلمات کلیدی مورد نظر خود را حتما در آن بگنجانید.
  2. مطمئن شوید که چیزی منحصر به‌فرد می‌نویسید. صرفا متنی را از وب‌سایت خود یا جای دیگر کپی نکنید.
  3. URL وب‌سایت خود را برای هدایت بازیدکنندگان به وب‌سایت خود، در توضیحات قرار دهید.

به مثال زیر دقت کنید:

سئو یوتیوب | بهینه‌سازی توضیحات ویدیو

همانطور که می‌بینید می‌توانیم بلافاصله یک لینک به وب‌سایت سازنده ویدیو را ببینیم. سپس در زیر آن چند پاراگراف طولانی در مورد ویدیو، از جمله عنوان ویدیو و کلمه کلیدی (ایجاد کسب و کار آنلاین) در اولین جمله نوشته شده است. توضیحات منحصر به‌فرد و بهینه‌شده‌ای مانند این، به یوتیوب اجازه می‌دهد تا بفهمد ویدیوی شما در مورد چیست و سپس آن را در دیدرس افراد مناسب قرار دهد.

۴- تگ‌های (tags) مناسب را بگنجانید

بعد از اینکه کلمات کلیدی خود در عنوان و توضیحات قرار دادید، کار دیگری که باید انجام دهید این است که آن‌ها را در بخش «برچسب‌ها» یا «Tags» قرار دهید.

این برچسب‌ها فقط برای مرجعی برای یوتیوب هستند؛ بنابراین بینندگان ویدیو آنچه را که شما اضافه می‌کنید نمی‌بینند. و یک افشای راز تمام عیار! بحث شدیدی در جریان است که این تگ‌ها چقدر در الگوریتم یوتیوب تاثیر دارند؛ اتفاق نظر در این مورد این است که این وزن و تاثیر «خیلی زیاد نیست.»

بنابراین به راحتی می‌توانید انواع مختلفی از کلمات کلیدی و عبارات جستجوی خود را تا جایی که فکر می‌کنید مناسب و کافی هستند، اضافه کنید. اگر به مثال «هک‌های اینستاگرام» برگردیم، ۷ مورد وجود دارد که می‌توانید در رابطه با کلمات کلیدی از آن‌ها استفاده کنید:

  • هک اینستاگرام
  • اینستاگرام
  • هک‌ها
  • هک‌های زندگی
  • هک شبکه‌های اجتماعی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • نکات شبکه‌های اجتماعی

نکته اینجاست که آن‌ها نیازی به خیلی خاص و منحصر به‌فرد بودن ندارند.

یک افزونه کروم (chrome extension) برای یوتیوب به نام Tube Buddy وجود دارد که می‌تواند در این مورد برای شما مفید باشد.

در میان بسیاری از ویژگی‌های دیگر، این ردیابی رتبه کلمات کلیدی است که به شما امکان می‌دهد تا رتبه جستجو برای برچسب‌های مختلف را بیابید و بتوانید از بهترین آن‌ها برای سئو یوتیوب خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از برنامه‌ای مانند VidIQ استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا ببینید رقبای شما چه برچسب‌هایی را به کار می‌برند.

زمانی که از برچسب‌های مشابه با رقبای خود استفاده می‌کنید، اتفاقی که می‌افتد این است که هر زمانی که شخصی ویدیوهای رقبا را تماشا می‌کند، ویدیوهای شما نیز در بخش «بعدی» یا «Up Next» رتبه‌بندی می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید توجه بیننده را به سمت ویدیو خودتان جلب کنید!

استفاده از برچسب‌های مشابه رقبا برای به نمایش درآمدن در قسمت Next Up

۵- یک فیلمنامه (script) جذاب بنویسید

ممکن است که وسوسه شوید و این نکته را نادیده بگیرید. چرا که فیلمنامه‌ها مثل یک کنده چوبی، بی دست و پا هستند، و شما می‌خواهید کاری کنید که طبیعی و خودانگیخته به نظر بیاید، درست است؟ یاد «پینوکیو» افتادید؟

خب یک فیلمنامه جذابی که خوب نوشته شده، می‌تواند شانس شما را در این که طبیعی و خودجوش به نظر بیایید، بیشتر کند و به علاوه تضمین می‌کند که از مسیر خود منحرف نمی‌شوید و بازدیدکنندگان خود را از دست نمی‌دهید.

فیلمنامه می‌تواند به شما کمک کند که محکم‌تر صحبت کنید، مواردی مثل «هممم»، «آه» و «من کجا بودم؟» را حذف کرده و توجه بینندگان خود را جلب کنید. این کار باعث سریع‌تر شدن ریتم ویدیوی شما می‌شود؛ به همین خاطر می‌توانید روی حذف محتوای اضافی متمرکز شوید.

مطالعه‌ای که توسط AdAge در سال ۲۰۱۵ انجام شد، نشان داد که بازاریابان فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارند تا مخاطبان خود را پیش از آن که آن‌ها را از دست دهند، جذب و درگیرشان کنند. این مطالعه همچنین نشان داد که اگر مخاطبان شما در ۳۰ ثانیه اول ویدیو به طور کامل درگیر نشوند، به احتمال ۳۳ درصد آن‌ها را از دست خواهید داد. و البته حواس‌س‌تان باشد که این تحقیق به سال ۲۰۱۵ بر می‌گردد و اکنون این موضوع قطعا دشوارتر است.

بنابراین مطمئن شوید که یک فیلمنامه با یک مقدمه کوتاه و سریع می‌نویسید؛ فیلمنامه‌ای که به سرعت به موضوع اصلی می‌رسد و به بازدیدکنندگان می‌گوید که چرا باید این موضوع و این ویدیو را دنبال کنند. این مورد را همچون گسترش دادن عنوان خود در نظر بگیرید و قولی به بازدیدکننده خود بدهید و در پایان به آن پایبند باشید.

نکته ساده دیگر؛ کلمه کلیدی خود را حتما در ویدیو بگویید. یوتیوب به طور فزاینده‌ای توانایی «گوش دادن خودکار» به ویدیوی شما و رونویسی آن را بالا برده و اگر کلمه کلیدی مورد نظر خود را به طور ایده‌آل در ابتدای ویدیو و چند بار نیز در طول ویدیو و به صورت ارگانیک بگویید (در این صورت برای مخاطبان انسانی هم طبیعی است)، ممکن است که متوجه شوید که رتبه‌تان کمی بالاتر می‌رود.

۶- شروع به ساخت ویدیوهای طولانی‌تر کنید

علی‌رغم باور عمومی، ویدیوهای طولانی‌تر در یوتیوب، عملکرد بهتری نسبت به ویدیوهای کوتاه‌تر دارند. امتحان کنید؛ یک کلمه یا عبارت کلیدی را در یوتیوب تایپ کنید. می‌بینید که معمولاً ویدیوهایی با رتبه برتر، خیلی طولانی هستند. به تصویر زیر دقت کنید:

سئو یوتیوب | ساخت ویدیوهای طولانی

در حقیقت عموما اعتقاد بر این است که یوتیوب از مدت زمان کل بازدید به عنوان یک عامل برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. اگر کمی در مورد آن فکر کنید، منطقی به نظر می‌رسد؛ هر چه مدت زمان بیشتری تماشا کنید، بیشتر درگیر می‌شوید و احتمال اینکه ویدیوهای بیشتری را تماشا کنید و تبلیغات بیشتری ببینید، بالاتر می‌رود. این یعنی یوتیوب از نظر تجاری نیز خوب عمل می‌کند!

هرچه ویدیوهای شما بیشتر تماشا شود، احتمالاً رتبه شما بالاتر خواهد بود. به طور طبیعی یعنی یوتیوب ویدیوهای طولانی‌تر و با ماندگاری بالا را ترجیح می‌دهد که مخاطبان برای مدت طولانی‌تری آن‌ها را تماشا می‌کنند.

با این حال، معنی این حرف این نیست که باید ویدیوهای خود را تا جای ممکن کش بدهید، بلکه به این معناست که به جای تقسیم یک ویدیو به ۵ قسمت، باید به سمت پاسخگویی کامل و جامع به سؤالات بروید. اگر ویدیوهای شما با وجود طولانی و جامع بودن، همچنان آنقدر کافی جذاب هستند تا بازدیدکنندگان را به تماشای ترغیب کنند، یوتیوب قطعاً به این موضوع توجه خواهد کرد و شما شروع به گرفتن رتبه‌های بالاتر می‌کنید.

۷- مخاطبان خود را به مشارکت را تشویق کنید

دلیلی وجود دارد که ظاهراً هر ویدیوی آپلود شده در یوتیوب با جملاتی شبیه به این، به پایان می‌رسد: «اگر این ویدیو را دوست داشتید، روی دکمه Like در پایین کلیک کنید و فراموش نکنید که برای محتوای بیشتر حتما Subscribe کنید…»

این موضوع نه تنها باعث افزایش مخاطبان فعال می‌شود و نگه داشتن بازدیدکنندگان قدیمی برای ارائه‌ محتوا به آن‌ها در آینده را آسان‌تر می‌کند، بلکه سیگنال سئو سالمی را نیز برای یوتیوب ارسال می‌کند. کمی به آن فکر کنید؛ هر لایک، نظر یا سابسکرایب کردن کانال، یک رای اعتماد به محتوای شما است و می‌گوید که «این ویدیو عالی بود.» به نمودار زیر دقت کنید:

فعالیت کاربران و کامنت گذاشتن آنها در یک کانال یوتیوب، سیگنال فعالیت سئویی سالم را می‌دهد

این نتیجه مطالعه برایان دین (Brian Dean) موسس Backlinko از ۱.۳ میلیون ویدیوی یوتیوب است و ارتباط واضحی بین نظرات ویدیو و رتبه‌بندی آن توسط یوتیوب را نشان می‌دهد. تشویق بازدیدکنندگان به تعامل، یکی از ساده‌ترین نکات سئو یوتیوب برای پیاده‌سازی است و می‌تواند تفاوت قابل توجهی در عملکرد محتوای کانال شما ایجاد کند.

۸- یک تصویر کوچک ویدیویی جالب بسازید

فقط ۲ چیز است که بیننده قبل از اینکه تصمیم بگیرد روی ویدیوی شما کلیک کند، آن‌ها را می‌بیند: «عنوان ویدیو» و «تصویر کوچک ویدیو». و البته با پردازش ۶۰هزار برابر سریع‌تر اطلاعات بصری نسبت به اطلاعات متنی، این تصویر کوچک واقعاً مهم است! با این که یوتیوب به طور خودکار یک تصویر کوچک ویدیو را به محتوای شما اختصاص می‌دهد، اما این فقط یک عکس تصادفی از ویدیو خواهد بود.

برای متمایز شدن، باید از یک تصویر منحصر به‌فرد و جذاب استفاده کنید که افراد را تشویق به کلیک کردن کند. نمونه‌های زیر را در نظر بگیرید:

سئو یوتیوب | ساخت تصویر کوچک برای ویدیو

هر کدام از این تصاویر کوچک برای جذب بینندگان انتخاب شده است. اجرا کنندگان ویدیو مستقیم به دوربین نگاه می‌کنند و متن روی صفحه بیشتر برای این است که نشان دهد ویدیو قرار است درباره چه چیزی صحبت کند. هرکدام از عناصر بصری در تصویر کوچک با رنگ‌های متضاد به جذب نگاه بیننده و ایجاد حسی حرفه‌ای کمک می‌کنند.

از برخی جهات، می‌توانید قسمت SERP یوتیوب را مانند یک فروشگاه دیجیتال تصور کنید؛ شما محتوای خود را می فروشید و جستجو کنندگان وقت خود را صرف می‌کنند. در هر SERP، شما باید به عنوان بهترین، حرفه‌ای‌ترین و کامل‌ترین محتوا در مورد موضوعی که جستجو کرده‌اند، به شکل متمایزی ظاهر شوید.

این کار باعث تشویق کاربران برای کلیک روی ویدیو می‌شود و این نرخ کلیک بالا به طور جدی عملکرد ویدیو شما را در گرفتن رتبه تقویت می‌کند؛ چرا که این امر فرصت دیگری برای الگوریتم یوتیوب است که این نکته مهم را متوجه شود: «سلام، کاملا واضح است که این محتوا، همان محتوای مورد نیاز برای آن موضوع خاص است.»

۹- لیست پخش (playlist) درست کنید

لیست‌های پخش راهی شگفت‌انگیز و فوق‌العاده برای افزایش زمان کلی تماشای کانال شما هستند؛ چرا که به صورت خودکار پخش می‌شوند. بنابراین به جای تماشای تنها یک ویدیو، یک بیننده ممکن است پنج یا شش ویدیوی دیگر شما را هم تماشا کند!

و یادآوری مجدد: زمان تماشا برای سئو یوتیوب واقعا مهم است.

برای ایجاد یک لیست پخش، باید چند ویدیو را که موضوع مشابهی دارند، با هم در یک گروه قرار دهید. به مثال زیر دقت کنید:

سئو یوتیوب | ساخت لیست پخش

علاوه بر این، ساخت ‌لیست پخش کمک می‌کند تا با افرادی که محتوای مشابه شما را ایجاد می‌کنند (اما رقیب شما نیستند!) در تماس باشید و از آنها بخواهید که ویدیوهای شما را به یکی از لیست‌های پخش خود اضافه کنند. هرچه ویدیوهای شما در لیست‌های پخش بیشتری نمایش داده شود، بهتر است!

این هم نمونه‌ای از آنچه که می‌توانید بگویید:

 «سلام [اسم] عزیز

من عاشق کانال شما هستم. ویدیوی اخیر شما درباره [موضوع] برای من واقعا جالب بود؛ چون [تعارف، علاقه‌مندی و مواردی مثل این]. فکر می‌کنم ویدیوهای من تقریباً شبیه ویدیوهای شما هستند؛ بنابراین اگر تعدای از ویدیوهای من را در لیست‌های پخش خود قرار دهید، می‌تواند به بینندگان کمک کند که مدت زمان بیشتری در کانال شما بمانند. در اینجا چند ویدیو وجود دارد که فکر می‌کنم خوب باشند.

[لینک را اضافه کنید]

خوشحال می‌شوم که لطف شما را جبران کنم. فقط به من بگویید که دوست دارید کدام یک از ویدیوهای شما را در لیست پخش خودم قرار دهم.
کارتان عالی است! ادامه دهید.

[اسم خودتان]»

هنگامی که با این افراد تماس می‌گیرید، به آن‌ها اطمینان دهید که این کار برای آن‌ها هم خوب است. چون شما قطعا دوست ندارید که آن‌ها فکر کنند صرفا به دنبال لطف‌شان هستید. آن‌ها با قرار دادن ویدیوهای شما در لیست پخش خودشان، می‌توانند نیازهای بازدیدکنندگان خود را برآورده کنند و همچنین مدت زمان تماشای کانال خود را بالاتر ببرند.

علاوه بر این، کمک بزرگی برای شما خواهد بود که ویدیوهای آن‌ها را هم در لیست‌های پخش خود بگنجانید؛ نوعی مبادله پایاپای!

۱۰- زیرنویس‌ بسته (closed captions) را اضافه کنید

ویدئوهای یوتیوب می‌توانند از زیرنویس‌های بسته (closed captions) نیز پشتیبانی کنند تا برای افرادی که مشکلات شنوایی دارند هم مفید باشند. مزیت دیگر این زیرنویس‌ها این است که توسط یوتیوب و گوگل خزیده (crawl) می‌شوند و به همین خاطر می‌توانند به تقویت سئو یوتیوب شما کمک کنند!

زیرنویس‌ ویدیوها توسط یوتیوب و گوگل خزیده (crawl) می‌شوند و به همین خاطر می‌توانند به تقویت سئو یوتیوب شما کمک کنند!

یوتیوب می‌تواند به‌طور خودکار ویدیوهای شما را زیرنویس کند، اما کار این معمولاً با خطاهایی همراه است. برای اینکه زیرنویس‌های خود را فهرست (index) کرده و آن‌ها را برای سئو یوتیوب بهینه کنید، باید زیرنویس‌هایی را که یوتیوب ارائه می‌کند، بر اساس رونویسی فایل ویدیوی خود ویرایش کنید یا فایل خود را آپلود کنید. در ویدیو How to Add Captions While Uploading & Editing Your Videos نحوه انجام این کار آموزش داده شده است.

۳ ابزار برتر برای سئو یوتیوب

یک خبر خوب دیگر این است که مجبور نیستید به تنهایی کار سئو یوتیوب را انجام دهید. ابزارهای نرم‌افزاری زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند تا مانند یک متخصص حرفه‌ای، سئو ویدیوهای خود را بهبود دهید. در ادامه ۳ مورد برتر از نظر خودمان را معرفی می‌کنیم:

۱- جستجوی کلمات کلیدی: Ahrefs Keyword Explorer

«Ahrefs« یک پیشرو در جستجوی کلمات کلیدی است و برای جستجوهای یوتیوب نیز عالی است. از ابزار کاوشگر کلمات کلیدی آن‌ برای یافتن کلمات کلیدی که می‌توانید برای آنها رتبه بگیرید، استفاده کنید و ایده‌هایی برای ویدیوهای جدید پیدا کنید.

 

۲- مدیریت کانال: TubeBuddy

«Tube Buddy» یک ابزار عالی برای مدیریت کانال یوتیوب شماست و به شما امکان می‌دهد تا کارهایی مانند آپلود انبوه ویدیوها، اضافه کردن تصاویر کوچک سفارشی و بهینه‌سازی تگ‌ها و عناوین خود را به راحتی انجام دهید.

۳- کانالی برای artwork: Canva

و در نهایت؛ چون ما باید از این که در صفحه نتایج جستجو نیز برای مخاطبان انسانی خود متمایز هستیم، اطمینان حاصل کنیم، پس بهتر است که در مورد Canva هم صحبت کنیم. Canva یک ابزار فوق‌العاده برای ساخت تصاویر کوچک و آثار هنری سفارشی برای ویدیوهای شماست.

شما می‌توانید بدون نیاز به استخدام طراح و گرافیست، طرح‌های گرافیکی حرفه‌ای بسازید. Canva حتی قالب‌های آماده‌ای دارد که می‌توانید با کمترین تلاش، تصاویر کوچک ویدیویی بسیار خوب ایجاد کنید.

 

جمع‌بندی

یوتیوب مدیایی بسیار رقابتی برای به اشتراک گذاشتن محتوای تولیدی است؛ چرا که روزانه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند. با اینکه ممکن است این رقابت گاهی اوقات شما را ناامید کند، اما باید به خاطر داشته باشید که هنوز راه‌های زیادی هست که بتوانید بازدید ویدیوها را بالا ببرید و سئو یوتیوب خود را بهبود بخشید و به این ترتیب کانال و ویدیوهای خود را برای کسب و کارتان سودآورتر کنید.

 

منبع: Wyzowl.com