سئو تکنیکال چیست؟ ۸ نکته درباره سئو تکنیکال که همه باید بدانند

سئو تکنیکال چیست؟ ۸ نکته درباره سئو تکنیکال که همه باید بدانند

در این مقاله قرار است که به مبانی سئو تکنیکال بپردازیم و به این سوال اساسی جواب دهیم که «سئو تکنیکال چیست». البته بحث در مورد اصول اولیه سئو تکنیکال ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. با وجود این، دانش اولیه در مورد جنبه تکنیکال سئو می‌تواند به تفاوت میان یک وب‌سایت با رتبه بالا و وب‌سایتی که اصلاً رتبه‌ای ندارد منتهی شود. سئو تکنیکال مفهوم خیلی آسانی نیست، اما اینجا به زبان ساده توضیح خواهیم داد که هنگام کار بر روی پایه تکنیکال وب‌سایت خود باید به چه جنبه‌هایی توجه کنید. به یاد داشته باشید که کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ TGA برای مشاوره و ارائه خدمات سئو در کنار شما هستند. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: سئو چیست و چگونه به کمک شما می‌آید؟

سئو تکنیکال چیست؟

هدف سئو تکنیکال بهبود جنبه‌های تکنیکال یک وب‌سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است. ساختن یک وب‌سایت سریع‌تر، قابل دسترس‌تر و قابل درک‌تر برای موتورهای جستجو از ارکان اصلی سئو تکنیکال است. سئو تکنیکال بخشی از سئوی داخلی است که بر بهبود عناصر وب‌سایت برای کسب رتبه‌های بالاتر تمرکز دارد. این دقیقاً عکس سئوی خارجی است، که طی آن سعی می‌کنیم از طریق کانال‌های دیگر وب‌سایت را در معرض دید کاربران قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:
۱۰ نکته کلیدی درباره ضروری‌ترین اصول سئو که حتما باید بدانید
سئو داخلی (On-Page) چیست و چه تفاوت‌هایی با سئو خارجی (Off-Page) دارد؟

هدف سئو تکنیکال بهبود جنبه‌های تکنیکال یک وب‌سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است

چرا باید سایت خود را از نظر تکنیکال بهینه‌سازی کنیم؟

هدف گوگل و سایر موتورهای جستجو این است که بهترین نتایج ممکن را برای درخواست‌های کاربران خود ارائه دهند. بنابراین، ربات‌های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل متعددی پیدا و ارزیابی می‌کنند. برخی عوامل بر اساس تجربه کاربر است، مانند سرعت بارگذاری یک صفحه. عوامل دیگر به ربات‌های موتور جستجو کمک می‌کنند تا محتوای صفحات شما را درک کنند. این یکی از کارهایی است که داده‌های ساختار‌یافته انجام می‌دهند. در این وضعیت، نقش سئوی تکنیکال جیست؟ با بهبود جنبه‌های تکنیکال، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا محتوای وب‌سایت شما را درک کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، می‌توانید به رتبه‌های بالاتری برسید و نتایج بهتری کسب کنید!

عکس قضیه هم ممکن است اتفاق بیفتد: اگر اشتباهات جدی تکنیکالی در وبسایت‌تان مرتکب شوید، ممکن است تمام زحمات دیگرتان بر باد برود. شما اولین کسی نیستید که با اضافه‌کردن تصادفی یک اسلش در مکان نامناسب فایل robots.txt وبسایتش را از دسترس موتورهای جستجو خارج می‌کند.

البته بگذارید این را بگوییم که تمرکز روی جزئیات تکنیکال وب‌سایت فقط برای جلب رضایت موتورهای جستجو نیست. یک وب‌سایت در وهله اول باید برای کاربران مناسب باشد؛ یعنی یک وب‌سایت سریع، شفاف و کاربرپسند. خوشبختانه ایجاد یک پایه تکنیکال قوی اغلب هم تجربه بهتری را برای کاربران فراهم می‌کند و هم برای موتورهای جستجو.

ویژگی‌های یک وب‌سایت بهینه‌سازی‌شده براساس سئو تکنیکال چیست؟

وب‌سایتی که از نظر تکنیکال بهینه‌شده سرعت بالایی را برای کاربرانش فراهم می‌کند و ربات‌های موتور جستجو به‌راحتی به آن دسترسی پیدا می‌کنند. تنظیم تکنیکال مناسب به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب‌سایت را تشخیص دهند. همچنین از سردرگمی ناشی از محتوای تکراری جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر این، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را به دلیل وجود لینک‌های اشتباه با بن‌بست مواجه نمی‌کند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های مهم یک وب‌سایت بهینه‌شده از نظر تکنیکال خواهیم پرداخت.

1- سرعت بالا

صفحات وب باید سریع بارگذاری شوند. مردم امروزی بی‌حوصله هستند و منتظر باز شدن صفحات نمی‌مانند. تحقیقات سال ۲۰۱۶ نشان داد که اگر یک صفحه وب در عرض سه ثانیه باز نشود، ۵۳ درصد از بازدیدکنندگان آن را ترک خواهند کرد. این روند هنوز هم پابرجاست؛ تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که نرخ تبدیل به ازای هر ثانیه اضافی حدود ٪۰/۳ کاهش می‌یابد. بنابراین اگر وب‌سایت شما کُند عمل کند، مردم از آن ناامید می‌شوند و به وب‌سایت دیگری می‌روند و شما ترافیک قابل‌توجهی را از دست خواهید داد.

گوگل این را می‌داند که صفحات وب کند تجربه کاربری خوبی را ارائه نمی‌کنند. بنابراین آنها صفحات وبی را ترجیح می‌دهند که سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. به این ترتیب، یک صفحه وب کند نسبت به یک صفحه سریع‌تر در رتبه‌های پایین‌تر نتایج جستجو قرار می‌گیرد و در نتیجه ترافیک کمتری نیز به همراه دارد. از سال ۲۰۲۱، تجربه صفحه (ارائه تجربه کاربری خوب و سریع) به‌ شکل رسمی به یکی از عوامل رتبه‌بندی گوگل تبدیل شده است. بنابراین داشتن صفحاتی که سریع بارگذاری می‌شوند، مهم‌تر از هر وقت دیگری است.

2- دسترس‌پذیری برای موتورهای جستجو

موتورهای جستجو از ربات‌های خزنده برای ایجاد دسترسی به وب‌سایت شما استفاده می‌کنند. ربات‌ها برای کشف محتوای سایت شما لینک‌ها را دنبال می‌کنند. داشتن یک ساختار لینک داخلی منسجم باعث می‌شود که ربات‌های موتور جستجو مهم‌ترین محتوای وب‌سایت شما را تشخیص دهند.

اما روش‌های دیگری نیز برای هدایت ربات‎‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، اگر نمی‌خواهید به بخش خاصی راه پیدا کنند، می‌توانید دسترسی به آن محتوا را مسدود کنید. همچنین می‌توانید به آنها اجازه دهید که به یک صفحه دسترسی داشته باشند، اما آن صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا لینک‌های موجود در آن را دنبال نکنند.

فایل Robots.txt

شما می‌توانید با استفاده از فایل robots.txt ربات‌ها را در وب‌سایت خود هدایت کنید. این فایل ابزاری قدرتمند است که باید با دقت مورد استفاده قرار بگیرد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، یک اشتباه کوچک ممکن است مانع از دسترسی ربات‌های خزنده به وب‌سایت شما شود. گاهی اوقات، افراد فایل‌های CSS و JS سایت خود را به‌شکلی ناخواسته در فایل robots.txt مسدود می‌کنند. این فایل‌ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگرها می‌گوید سایت شما باید چگونه به نظر برسد و اینکه چگونه کار می‌کند. اگر این فایل‌ها مسدود شوند، موتورهای جستجو نمی‌توانند بفهمند که سایت شما درست کار می‌کند یا خیر.

در مجموع، اگر می‌خواهید نحوه کارکرد آن را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم که به‌طور کامل با robots.txt آشنا شوید. شاید هم بهتر باشد که اجازه دهید یک توسعه‌دهنده وب آن را برای شما مدیریت کند!

متا تگ ربات

اگر می‌خواهید ربات‌های موتور جستجو در یک صفحه بخزند، اما آن را (به دلایلی) در نتایج جستجو نمایش ندهند، می‌توانید با استفاده از متا تگ ربات‌ به آن‌ها بگویید. با استفاده از این امکان می‌توانید به آنها دستور دهید که به یک صفحه دسترسی داشته باشند، اما لینک‌های موجود در آن صفحه را دنبال نکنند. با افزونه Yoast SEO به‌راحتی می‌توان یک پست یا صفحه را noindex یا nofollow کرد.

اگر می‌خواهید ربات‌های موتور جستجو در یک صفحه بخزند، اما آن را در نتایج جستجو نمایش ندهند، می‌توانید با استفاده از متا تگ ربات‌ به آن‌ها بگویید.

3. نداشتن لینک‌های مرده

پیش از این گفتیم که وب‌سایت‌های کُند، خسته‌کننده هستند. چیزی که می‌تواند برای بازدیدکنندگان آزاردهنده‌تر از یک صفحه کند باشد، فرود آمدن در صفحه‌ای است که اصلا وجود ندارد. اگر یک لینک به صفحه‌ای پوچ در سایت شما منتهی شود، افراد با خطای 404 مواجه می‌شوند؛ و این یک تجربه کاربری فاجعه‌آمیز است!

علاوه‌بر این، موتورهای جستجو هم دوست ندارند این صفحات خطا را پیدا کنند. آنها بیشتر از بازدیدکنندگان این لینک‌های مرده را پیدا می‌کنند، زیرا هر لینکی را که به آن برخورد می‎کنند دنبال می‌کنند، حتی اگر پنهان باشد.

متأسفانه، اکثر سایت‌ها (دست‌کم برخی) لینک‌های مرده دارند، زیرا یک وب‌سایت درواقع یک پروژه همواره در حال رشد است: مردم چیزهایی می‌سازند و چیزهایی را خراب می‌کنند. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارد که می‌تواند در بازیابی لینک‌های مرده به شما کمک کنند. اینجا در مورد این ابزارها و نحوه حل خطاهای 404 بخوانید.

برای جلوگیری از لینک‌های مرده، زمانی که یک صفحه را حذف می‌کنید یا آن را تغییر می‌دهید، باید URL آن را نیز تغییر مسیر دهید. در بهترین حالت، شما آن را به صفحه‌ای هدایت می‌کنید که جایگزین صفحه قدیمی می‌شود. با استفاده از Yoast SEO Premium می‌توانید این تغییر مسیرها را خودتان به‌راحتی انجام دهید. بدون نیاز به یک توسعه‌دهنده وب!

4. گیج نکردن موتورهای جستجو با محتوای تکراری

اگر در چندین صفحۀ وب‌سایت‌تان – یا حتی در سایت‌های دیگر – محتوای یکسانی وجود دارد، ممکن است موتورهای جستجو گیج شوند. چون اگر این صفحات محتوای یکسانی را نشان دهند، آنوقت کدام یک باید در بالاترین رتبه قرار بگیرد؟ در نتیجه، موتورهای جستجو ممکن است به همه این صفحات تکراری رتبه پایینی بدهند.

شاید حتی بدون اینکه بدانید مشکل محتوای تکراری داشته باشید. به دلایل فنی، URLهای مختلف می‌توانند محتوای یکسانی را نشان دهند. این موضوع برای یک بازدیدکننده هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند، اما برای یک موتور جستجو چرا؛ چون همان محتوا را در یک URL دیگر می‌بیند.

راه حل این مشکل با استفاده از سئو تکنیکال چیست؟ خوشبختانه، یک راه حل فنی برای این مشکل وجود دارد. با عنصر لینک کنونیکال (Canonical link)، می‌توانید مشخص کنید که صفحه اصلی – یا صفحه‌ای که می‌خواهید در موتورهای جستجو رتبه‌بندی کنید – چیست. با افزونه Yoast SEO به راحتی می‌توانید یک URL کنونیکال برای صفحه تنظیم کنید برای آسان‌تر کردن کار، این افزونه لینک‌های کنونیکال خودمرجع را به تمام صفحات شما اضافه می‌کند. به این ترتیب می‌توانید از مشکل محتوای تکراری که ممکن است حتی از آن بی‌اطلاع باشید جلوگیری کنید.

5. ایمن بودن

وب‌سایتی که سئو تکنیکال در آن پیاده‌ شده، یک وب‌سایت امن است. امروزه ایمن‌کردن وب‌سایت‌ها برای تضمین حریم خصوصی کاربران یک نیاز اساسی است. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای ایمن‌سازی وب‌سایت (وردپرس) خود انجام دهید و یکی از مهم‌ترین کارها پیاده‌سازی HTTPS است.

وظیفه HTTPS این است که اجازه ندهد مشکلی برای انتقال داده‌ها بین مرورگر و سایت به‌وجود بیاید. بنابراین، به عنوان مثال، اگر افراد در وب‌سایت شما لاگین کنند، امنیت آنها حفظ می‌شود. شما برای پیاده‌سازی HTTPS در سایت خود به چیزی به نام گواهی SSL نیاز دارید. امنیت برای گوگل اهمیت خیلی زیادی دارد و بنابراین HTTPS را به یک سیگنال رتبه‌بندی تبدیل کرده است: یعنی وب‌سایت‌های امن بالاتر از وبسایت‌های ناامن قرار می‌گیرند.

در اکثر مرورگرها به‌راحتی می‌توانید بررسی کنید که آیا وب‌سایت شما دارای HTTPS است یا خیر. اگر وب‌سایت شما امن باشد، در سمت چپ نوار جستجوی مرورگر تصویر یک قفل را مشاهده خواهید کرد. اگر کلمه «not secure» را دیدید، شما (یا توسعه‌دهنده وب‌تان) باید به فکر حل کردن این مشکل باشید!

6. داشتن داده‌های ساختاریافته

داده‌های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وب‌سایت، محتوا یا حتی کسب‌وکار شما را بهتر درک کنند. با کمک داده‌های ساختاریافته می توانید به موتورهای جستجو بگویید که چه نوع محصولی را می‌فروشید یا مثلاً دستور پخت چه غذاهایی را در سایت خود دارید. علاوه‌بر این، امکانی را به شما می‌دهد تا همه جزئیات را در مورد آن محصولات یا دستورالعمل‌ها ارائه دهید.

یک قالب ثابت وجود دارد (در وبسایت Schema.org توضیح داده شده) که این اطلاعات را باید در آن ارائه دهید، بنابراین موتورهای جستجو می توانند به راحتی آن را پیدا کرده و درک کنند. این کار به آنها کمک می‌کند تا محتوای شما را در یک تصویر بزرگتر قرار دهند. به عنوان مثال، Yoast SEO یک طرحواره برای سایت شما ایجاد می‌کند و بلوک‌های داده ساختاریافته‌ را برای محتوای بخش پرسش‌های متداول ارائه می‌کند.

پیاده‌سازی داده‌های ساختاریافته می‌تواند چیزی بیش از درک بهتر موتورهای جستجو برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین محتوای شما را واجد شرایط این می‌کند که در بین بالاترین نتایج قرار بگیرد؛ یعنی همان نتایجی که کنارشان تعدادی ستاره دارد و بین باقی نتایج جستجو خودنمایی می‌کنند!

داده‌های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وب‌سایت، محتوا یا حتی کسب‌وکار شما را بهتر درک کنند.

7. داشتن نقشه سایت XML

به زبان ساده، نقشه سایت XML شامل لیستی از تمام صفحات وب‌سایت شما است. این ابزار به‌عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو عمل می‌کند. با استفاده از این نقشه، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در وب‌سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب در پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر پست‌های سفارشی دسته‌بندی می‌شود و شامل تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح برای هر صفحه است.

در یک حالت ایده‌آل، وب‌سایت‌ها نیازی به نقشه سایت XML ندارند. اگر یک وب‌سایت نوعی ساختار لینک داخلی داشته باشد که همه محتواها را به‌خوبی به هم متصل کند، ربات‌ها دیگر به نقشه سایت نیاز نخواهند داشت. با این حال، همه وب‌سایت‌ها ساختار لینکی خوبی ندارند، بنابراین داشتن نقشه سایت XML ضرری ندارد. برای همین ما همیشه توصیه می‌کنیم که یک نقشه سایت XML در سایت خود داشته باشید.

8- استفاده از hreflang برای وب‌سایت‌های بین‌المللی

اگر هدف وب‌سایت شما چندین کشور است که همه به یک زبان صحبت می‌کنند، موتورهای جستجو به کمی کمک نیاز دارند تا تشخیص دهند که شما می‌خواهید به کدام کشورها یا زبان‌ها دسترسی پیدا کنید. اگر در این رابطه به آنها کمک کنید، می‌توانند وب‌سایت مناسب منطقه هر فرد را در نتایج جستجو به آنها نشان دهند.

تگ‌های Hreflang به شما در انجام این کار کمک می‌کند. می‌توانید از آنها برای تعیین کشور و زبانی که هر صفحه در نظر گرفته است استفاده کنید. همچنین مشکل احتمالی محتوای تکراری را نیز حل می‌کند: حتی اگر وب‌سایت‌های ایالات متحده و بریتانیا محتوای یکسانی را نشان دهند، گوگل می‌داند که آنها برای مناطق مختلفی نوشته شده‌اند.

بهینه‌سازی وب‌سایت‌های بین‌المللی کاملاً تخصصی است. اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه وب‌سایت‌های بین‌المللی خود را رتبه‌بندی کنید، توصیه می‌کنیم نگاهی به منابع  آموزشی SEO چندزبانه بیاندازید.

همه آنچه گفتیم در پاسخ به این سوال بود که سئو تکنیکال چیست؟ البته به‌طور خلاصه! در واقع این بحث خیلی مفصل است، و ما فقط سراغ اصول اولیه آن رفتیم. در دنیای سئو تکنیکال حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد! اگر در ابتدای راه یادگیری سئو تکنیکال هستید و دانشتان کافی نیست یا وقت کافی برای بهینه‌سازی سئویی وب‌سایت خود ندارید، کار را به کارشناسان مجرب آژانس دیجیتال مارکتینگ TGA بسپارید و بهترین نتیجه را بگیرید.

 

منبع: Yoast.com