نقشه سایت چیست و چرا سایت‌ها به آن نیاز دارند؟

نقشه سایت چیست و چرا سایت‌ها به آن نیاز دارند؟

نقشه سایت چیست؟ به طور خلاصه، فهرستی از اطلاعات مربوط به تمام صفحات، ویدئوها، تصاویر و سایر فایل‌های یک وب‌سایت. این اطلاعات توسط خزنده‌های وب (crawler) و موتورهای جستجو برای درک ساختار یک وب‌سایت و رابطه بین فایل‌ها و صفحات موجود در آن استفاده می‌شوند. به طور کلی دو نوع اصلی نقشه سایت وجود دارد؛ «نقشه سایت HTML» و «نقشه سایت XML».

در این مقاله، جوابی جامع و کامل به سوال «نقشه سایت چیست» می‌دهیم و نگاهی خواهیم داشت به این دو نوع نقشه، ساختار، کارکرد و هر چه را که در مورد آن‌ها وجود دارد. با ما همراه باشید. اگر هنوز وب‌سایت کسب‌وکارتان را راه‌اندازی نکرده‌اید، نگران نباشید! آژانس دیجیتا مارکتینگ TGA با پکیج طراحی سایت و سئو  و مشاوره رایگان، همراه شما خواهد بود.

تفاوت‌های دو نوع اصلی نقشه سایت چیست؟

نقشه‌های سایت XML مواردی هستند که در درجه اول، موتورهای جستجو و ربات‌ها و کراولرهای (خزنده‌ها) وب آنها را هدف قرار می‌دهند تا دید کلی بهتری از ساختار وب‌سایت شما به آنها ارائه دهند. این موضوع به کراولرها امکان می‌دهد تا به راحتی به تمام صفحات وب‌سایت و همچنین به تمام اطلاعات مرتبط با آن، دسترسی داشته باشند که عموما یک URL به صفحه، آخرین تاریخ به‌روزرسانی و انواع زبان صفحه است.

دانستن ساختار وب‌سایت شما به موتورهای جستجو امکان می‌دهد تا crawl کردن وب‌سایت شما را هوشمندانه انجام دهند و مطمئن شوند که تمام صفحات وب‌سایت شما را در فهرست جستجوی خود قرار داده‌اند (اصطلاحا تمام صفحات وب‌سایت شما ایندکس شده‌اند). نکته مهم این است که داشتن نقشه سایت XML برای وب‌سایت شما، بهترین روش سئو محسوب می‌شود.

در مقابل، نقشه‌های سایت HTML هستند که معمولاً در قالب و ساختاری خوانا ساخته می‌شوند و عموما برای کمک به کاربران در یافتن آنچه به دنبال آن هستند، به کار می‌روند. نقشه سایت HTML نیازی ندارد که شامل همه URL‌ها یا صفحات وب‌سایت شما باشد و باید به گونه‌ای ساخته شود که به کاربر کمک کند تا در صورت گم شدن در وب‌سایتتان، آنچه که در جستجوی آن است، پیدا کند. بسیاری از افراد یک قالب HTML ایجاد می‌کنند تا به کاربر کمک کند مهمترین صفحات یک وب‌سایت‌ را پیدا کند.

تفاوت‌های دو نوع اصلی نقشه سایت چیست

نقشه سایت XML چیست؟

پروتکل نقشه وب‌سایت توسط گوگل معرفی شد؛ اما توسط اکثر موتورهای جستجوی بزرگ مانند Bing و Yahoo نیز پشتیبانی می‌شود. در نقشه سایت XML، امکان افزودن اطلاعات اضافی به URL‌ها وجود دارد که این امر به کراولر‌ها کمک می‌کند تا نحوه گشتن و بررسی وب‌سایت شما را بهینه کنند. این بهینه‌سازی معمولاً شامل ساعت و تاریخ آخرین باری است که صفحه تغییر کرده است؛ اما همچنین می‌تواند شامل اطلاعات اضافی مانند دفعات تغییر و اولویت نسبی یک صفحه در مقایسه با صفحات دیگر هم بشود.

البته اطلاعات اضافی، تناوب تغییرات و اولویت‌ها، دیگر توسط Google استفاده نمی‌شوند. قرار دادن آنها ضرری ندارد؛ اما گوگل کاملا آنها را نادیده می‌گیرد و فقط به آخرین تاریخ تغییر، توجه می‌کند.

شاید بپرسید فایده داشتن این نوع نقشه سایت چیست؟ داشتن نقشه سایت XML و ارسال آن به موتورهای جستجوی اصلی، یک اقدام عالی برای سئوی وب‌سایت شماست و بهترین روش متداولی است که توسط دیجیتال مارکترها استفاده می‌شود. داشتن نقشه سایت و ارسال آن به گوگل کاری است که برای سایت شما کاملا مفید است و از آن‌جایی که توسط گوگل تایید شده‌، هرگز جریمه نخواهید شد.

اگر از تصاویر و ویدیوهای زیادی استفاده می‌کنید، می‌توانید برای آن‌ها نیز نقشه‌های سایت خاصی را ایجاد و برای گوگل ارسال کنید. این موضوع می‌تواند به بهتر دیده شدن در جستجوهای تصویر و ویدیو کمک کند؛ همچنین امکان ارسال اطلاعات بیشتر در مورد این فایل‌ها را هم فراهم می‌کند. یک نقشه سایت ویدیویی می‌تواند شامل زمان ویدئو و رده سنی مناسب آن باشد، در حالی که نقشه سایت تصویری امکان دارد شامل موضوع، نوع و مجوز هم بشود.

آیا به نقشه سایت XML نیاز دارید؟

اگر همه صفحات شما به درستی لینک داده شده باشند، کراولرهای موتورهای جستجو معمولا می‌توانند تمام صفحات وب‌سایت شما را بدون نقشه سایت هم کشف و بررسی کنند. اما با افزودن اطلاعات اضافی در نقشه سایت، به خزنده‌های موتورهای جستجو کمک می‌کنید کارایی خود را افزایش دهند و در نتیجه به آن‌ها امکان می‌دهید تا تغییرات را سریع‌تر از قبل (قبل از داشتن نقشه سایت) کشف کنند.

خزنده‌های موتورهای جستجو هربار که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، تک‌تک صفحات وب‌سایت شما را کراول نمی‌کنند و اگر شما اطلاعاتی ارائه نکنید که نشان دهد کدام صفحات برای خزیدن و بررسی مهم‌تر هستند، اغلب کشف تغییرات زمان می‌برد. با این که همه وب‌سایت‌ها باید نقشه سایت داشته باشند، اما سایت‌هایی که دارای یکی از این ۴ معیار هستند، بیشترین بهبودها را خواهند دید:

وب‌سایت‌هایی که واقعاً بزرگ هستند

هر وب‌سایتی امکانات و زیرساخت محدودی برای کراول کردن موتورهای جستجو دارد و همینطور وب‌سایت‌های بسیار بزرگ، با مشکلی جدی‌ای در زمینه کرولینگ موتورهای جستجو روبرو هستند؛ به این معنی که چنین وب‌سایت‌هایی باید زمان زیادی صرف کنند تا خرنده‌ها راهی به آن‌ها بیابند و این موضوع به دلیل آپدیت‌ها و URLهایی است که به تازگی ایجاد شده‌اند.

برای حل این مشکل شما می‌توانید با ارائه آخرین تاریخ اصلاح‌شده در نقشه وب‌سایت، اطمینان حاصل کنید که کراولرها صفحات به‌روزشده جدید را نادیده نمی‌گیرند. اگر نقشه سایت شما بزرگتر از ۵۰ مگابایت باشد یا بیش از ۵۰ هزار URL داشته باشد، گوگل آن را نمی‌پذیرد. در چنین شرایطی باید نقشه وب‌سایت خود را به چندین نقشه تقسیم کنید و آن‌ها را جداگانه آپلود کنید. همچنین می‌توانید یک فایل فهرست نقشه وب‌سایت با لینک‌هایی به نقشه‌های سایت جداگانه را ایجاد کنید.

وب‌سایت شما شامل صفحات زیادی است که یا جدا هستند یا به خوبی لینک داده نشده‌اند

اگر بخش‌هایی از صفحاتتان به درستی روی وب‌سایت شما لینک نشده‌ باشند، این احتمال وجود دارد که موتورهای جستجو این صفحات را نادیده بگیرند و آنها را در فهرست خود قرار ندهند. دلیل این اتفاق، آرشیوهای قدیمی محتوا یا صفحات یتیم (صفحاتی که به هیچکدام از صفحات سایت لینک نشده‌اند) هستند.

این مشکل ممکن است زمانی رخ دهد که برای ارائه محتوای خود به جاوا اسکریپت (JavaScript) تکیه می‌کنید؛ مانند وب‌سایت «JAMstack». خزنده‌های موتورهای جستجو قادر به خزیدن در محتوای جاوا اسکریپت هستند، فقط تنها مشکل این است که زمان بیشتری طول می‌کشد و دلیل آن هم نیاز داشتن به انجام یک مرحله رندر اضافی است. در این صورت، ممکن است لینک‌هایی را که به صفحات خاصی داده شده‌اند، انتخاب نکنند، چرا که هنوز آنها را رندر نکرده و در فهرست قرار نداد‌ه‌اند.

وب‌سایت شما جدید است و یا تعداد کمی بک‌لینک خارجی دارد

کراولرهای موتورهای جستجو با دنبال کردن لینک‌ها از یک صفحه به صفحه دیگر، محتوا را در اینترنت کشف می‌کنند. اگر وب‌سایت شما بک‌لینک‌های خارجی کمتری از سایر وب‌سایت‌ها داشته باشد، ممکن است اصلاً توسط موتورهای جستجو کشف نشود. با ارسال نقشه وب‌سایت خود به موتورهای جستجویی مثل گوگل، نقشه‌ای از وب‌سایت خود ارائه می‌کنید که کار خزنده‌ها را برای پیدا کردن صفحات شما، بسیار آسان‌تر می‌‌کند.

وب‌سایت شما از محتوای رسانه‌ای غنی‌ای در موتورهای جستجو استفاده می‌کند

اگر شما در وب‌سایت خود از Google News یا سایر محتوای رسانه‌ای غنی در موتورهای جستجو استفاده کنید، این اطلاعات اضافی در نقشه سایت می‌تواند برای ارتقای محتوای شما مورد استفاده قرار گیرد.

رفتار کراولر گوگل با سایت‌مپ XML

نقشه سایت XML چگونه به نظر می‌رسد؟

نقشه سایت XML شما باید از ساختار دقیقی پیروی کند تا موتورهای جستجویی مثل گوگل از آن استفاده کنند. اگر نقشه وب‌سایت شما از قوانین پیروی نکند، موتورهای جستجو از آن استفاده‌ای نمی‌کنند و در نتیجه هیچ ارزشی به وب‌سایت شما اضافه نخواهد شد. در اینجا ۳ فرمت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد نقشه وب‌سایت XML خود استفاده کنید که همگی آن‌ها هم توسط گوگل پشتیبانی می شوند:

  1. XML
  2.  RSS, mRSS, and Atom 1.0
  3.  Text

در ادامه، توضیحی در مورد تگ‌های مختلف نقشه سایت XML و نحوه ظاهر نقشه سایت XML آورده شده است:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?><urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″><url><loc>http://www.example.com/</loc><lastmod>2005-01-01</lastmod><changefreq>monthly</changefreq><priority>0.8</priority></url></urlset>

این نمونه‌ای از ساختار یک فایل نقشه سایت XML است. اگر می‌خواهید ببینید که نقشه وب‌سایت واقعی چگونه است، به نقشه سایت Umbraco نگاهی بیندازید.

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

این تگ اختیاری است و به موتورهای جستجو می‌گوید که از کدام نسخه XML استفاده شده و چه نوع کدگذاری مورد استفاده قرار گرفته است.

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>

این تگ اما اجباری است و کاری که انجام می‌دهد، مشخص کردن ابتدا و انتهای فایل است. این تگ به استاندارد پروتکلی که دنبال می‌کند، ارجاع می‌دهد. نکته مهم این است که این تگ همیشه برای همه وب‌سایت‌ها و نقشه‌ها یکسان خواهد بود. همانطور که در مثال بالا می‌بینید، این تگ باید در انتهای سند با افزودن </urlset> بسته شود.

<url>

این تگ هم اجباری است. این تگ والد (Parent) هر ورودی URL است و تمام تگ‌هایی که در زیر آن قرار می‌گیرند، در واقع فرزندان این تگ هستند. برای هر URL‌ موجود در نقشه وب‌سایت، باید یک تگ <url> داشته باشید که حاوی اطلاعات لازم در مورد آن URL باشد. این ۴ تگی که در ادامه می‌بینید، تگ‌هایی هستند که می‌توانید برای هر URL اضافه کنید (۱ تگ اجباری، ۱ تگ توصیه‌شده و ۲ تگ اختیاری):

  • تگ <loc>

این تگ اجباری است.

این URL صفحه است و باید دقیقاً همانطور که سرور URL را برمی‌گرداند، نوشته شود. در اینجا چند عنصر وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید و از اجرای صحیح آنها اطمینان حاصل کنید:

  1. پروتکل (Protocol): URL باید با پروتکل https:// یا http://شروع شود.
  2. با www یا بدون www: باید دقیقاً نسخه‌ای که وب‌سایت شما استفاده می کند را به کار ببرید.
  3. اسلش انتهایی (Trailing slash): اگر سرور شما URL‌ها را با یک اسلش انتهایی URL برمی‌گرداند، باید این مورد را هم در نظر داشته باشید. مثال بالا در پایان از یک اسلش انتهایی استفاده می‌کند، اما وب‌سایت شما ممکن است این‌گونه نباشد.
  4. طول (Length): URL باید کمتر از ۲.۰۴۸ کاراکتر باشد. اگر طولانی‌تر باشد، پردازش نخواهد شد.
  • تگ <lastmod>

این تگ اختیاری است (اما به شدت توصیه می‌شود).

این تگ برای نشان دادن آخرین باری که تغییر یا به‌روزرسانی صورت گرفته است، استفاده می‌شود. تاریخ آن باید در قالب W3C Datetime باشد. با گنجاندن این تگ در نقشه ‌وب‌سایت خود، تشخیص اینکه نسخه‌ای که در فهرست گوگل و سایر موتورهای جستجو وجود دارد به‌روز است، برای آن‌ها آسان‌تر می‌شود. گوگل یک مُهر زمانی از آخرین باری که یک URL خزیده شده است را نگه می‌دارد و اگر این تاریخ از آخرین تاریخ اصلاح‌شده در نقشه وب‌سایت قدیمی‌تر باشد، این احتمال بالاتر می‌رود که گوگل در این صفحه کراول کند تا آخرین تغییرات را دریافت کرده و آنها را به فهرست خود اضافه کند.

پیش از این می‌توانستید با استفاده از ۲ تگی که در ادامه بررسی می‌شوند، روی این موضوع تأثیر بگذارید، اما گوگل هر دوی آنها را نادیده می‌گیرد.

  • تگ <changefreq>

این تگ اختیاری است و برای نشان دادن تعداد دفعات تغییر محتوا به موتورهای جستجو است؛ بنابراین باید هر چند وقت یکبار ‌URL‌ها را بخزند. مقادیر معتبر برای این تگ عبارتند از:

  1.  همیشه (always)
  2. ساعتی (hourly)
  3. روزانه (daily)
  4. هفتگی (weekly)
  5. ماهانه (monthly)
  6. سالانه (yearly)
  7. هرگز (never)

این تگ دیگر توسط گوگل استفاده نمی‌شود و کاملاً توسط آن را نادیده گرفته می‌شود. این موضوع ممکن است در موتورهای جستجوی مختلف متفاوت باشد، اما اگر فقط قصد دارید نقشه وب‌سایت خود را برای گوگل ارسال کنید، نباید برای این تگ وقت بگذارید.

  • تگ <priority>

این تگ هم اختیاری است. این تگ برای دادن اولویت نسبی در مقایسه با سایر URL‌های وب سایت شما به کار می‌رود. مقادیر معتبر برای آن از ۰.۰ (پایین‌ترین) به ۱.۰ (بالاترین) متغیر هستند. اولویت پیش فرض اما ۰.۵ است.

بهتر است مجددا تاکید کنیم که گوگل دیگر از این تگ استفاده نمی‌کند و تأثیری بر نحوه خزیدن کراولرهای آن در وب‌سایت شما ندارد.

شاید بپرسید در مورد وبسایت‌های چندزبانه، شرایط استفاده از تگ‌ها در نقشه سایت چیست؟

اگر محتوای شما چندزبانه است، می‌توانید برای هر یک از URLهای خود یک تگ <xhtml:link> با اطلاعات مربوطه در نقشه وب‌سایت قرار دهید. این یک روش جایگزین است؛ به جای اینکه آن را به عنوان تگ‌های HTML در خود صفحات قرار دهید. می‌توانید اطلاعات بیشتر در این مورد را در Google’s official documentation on localized versions بیابید.

نحوه ایجاد نقشه سایت XML به چه ترتیب است؟

ایجاد کردن نقشه وب‌سایت XML با هر سیستم مدیریت محتوای (CMS) مناسب SEO که ممکن است استفاده کنید، امکان‌پذیر است. مراحل دقیق ایجاد نقشه وب‌سایت، بسته به این که از چه سیستمی استفاده می‌کنید، متفاوت خواهد بود. معمول‌ترین راه حل برای درست کردن نقشه‌ وب‌سایت XML، استفاده از یک افزونه برای CMS است.

اگر از CMS برای مدیریت وب‌سایت خود استفاده نمی‌کنید، یا نمی‌خواهید هیچ افزونه‌ای به کار ببرید، خودتان هم می‌توانید نقشه وب‌سایت خود را توسعه دهید. چندان اهمیتی ندارد که کدام راه حل را انتخاب می‌کنید؛ عموما ایجاد یک نقشه وب‌سایت، کاری است که فقط یکبار انجام خواهید داد.

این موضوع مهم است که هنگامی که نقشه وب‌سایت ایجاد شد، به طور خودکار به‌روز شود. بنابراین تمام تغییراتی که در صفحات موجود ایجاد می‌کنید یا هر صفحه جدیدی که به وجود می‌آورید، در نقشه سایت منعکس می‌شوند. این قابلیت استاندارد در برنامه‌های افزودنی، برای ساخت نقشه وب‌سایت است و معمولا بدون نیاز به انجام تنظیمات اضافی کار می‌کند.

نقشه وب‌سایت خود را باید کجا قرار دهید؟

پاسخ ساده این است که همیشه آن را در ریشه وب‌سایت خود قرار دهید (یعنی http://www.example.com/sitemap.xml). مکان قرار دادن فایل مهم است؛ چرا که URLهای ارسال‌شده باید با همان مسیر نقشه وب‌سایت شروع شوند. به بیان دیگر، اگر نقشه وب‌سایت شما در یک زیر پوشه (subfolder) ارسال شده باشد (به عنوان مثال http://www.example.com/subfolder/sitemap.xml)، فقط می‌توانید URLهایی را اضافه کنید که بخشی از مسیر http://www.example.com/subfolder/ باشند.

اگر URLهایی را ارسال کنید که در یک پوشه دیگر ( http://www.example.com/other-folder/)، زیر دامنه (http://subdomain.example.com/subfolder/) یا پروتکل (https://www.example.com/subfolder/) دیگری هستند، برای شما کار نخواهد کرد.

به یاد داشته باشید که هیچ الزامی برای نام فایل یا پسوند فایل (xml.) وجود ندارد. بنابراین با خیال راحت هر اسمی که می‌خواهید برای آن بگذارید؛ البته تا زمانی که در دسترس باشد و بتوان آن را به موتورهای جستجو ارسال کرد، مشکلی نخواهید داشت.

چرا باید نقشه سایت XML را به گوگل ارسال کرد؟

ارسال نقشه وب‌سایت برای گوگل به منظور یافتن وب‌سایت شما، ضرورت خیلی زیادی ندارد؛ چرا که خزنده‌های گوگل معمولاً در کشف صفحات، تصاویر و ویدیوهای جدید بسیار خوب عمل می‌کنند. اما علت ارسال نقشه سایت چیست؟ چرا باید آن را صرفاً به دست گوگل بسپارید و امیدوار باشید که محتوای جدید شما را بیابد، در حالی که خود شما می‌توانید به این کار کمک بیشتری کنید؟

با ارسال نقشه وب‌سایت XML به گوگل، کار پیدا کردن تمام محتوای وب‌سایت‌تان را برای خزنده‌های گوگل بسیار آسان‌تر می‌کنید. این کار علاوه بر اینکه به گوگل کمک می‌کند تا همه محتوای شما را پیدا کند، راه خوبی هم برای مطلع شدن از هرگونه خطا در صفحه شماست که ممکن است توسط گوگل شناسایی شود.

هنگامی که نقشه وب‌سایت خود را برای کنسول جستجوی گوگل ارسال کردید، می‌توانید به گزارش پوشش نقشه وب‌سایت دسترسی پیدا کنید که خطاها و هشدارهای نقشه وب‌سایت را به شما نشان می‌دهد. این موارد ممکن است شامل URLهایی باشند که منجر به خطای سرور (5xx)، خطای «یافت نشد (404)» یا کد وضعیت نرم «404 HTTP» شوند. با دریافت این گزارش‌ها می‌توانید از آسیب رسیدن به عملکرد وب‌سایت‌تان در نتایج جستجوی ارگانیک، جلوگیری کنید.

چگونه باید نقشه وب‌سایت XML را به گوگل ارسال کرد؟

اگر می خواهید نقشه وب‌سایت XML خود را برای گوگل ارسال کنید، می توانید آن را به ۳ روش مختلف انجام دهید: روش اول یعنی «ارسال از طریق کنسول جستجوی گوگل»، روش پیشنهادی ماست؛ اما اگر این روش برای شما کار نکرد، می‌توانید یکی از ۲ مورد دیگر را انتخاب کنید.

نقشه وب‌سایت XML را از طریق کنسول جستجوی گوگل (سرچ کنسول) ارسال کنید

اگر قبلاً وب‌سایت خود را از طریق کنسول جستجوی گوگل تأیید کرده باشید، ارسال نقشه وب‌سایت آسان خواهد بود. هنگامی که به حساب کنسول جستجوی خود وارد شدید و وب‌سایت خود را انتخاب کردید، باید به قسمت «نقشه وب‌سایت» بروید که در منوی سمت چپ زیر گزینه «Index» قرار دارد. پس از ورود به صفحه، باید URL نقشه وب‌سایت را وارد کرده و روی گزینه «ارسال» کلیک کنید. به همین راحتی؛ نقشه وب‌سایت شما اکنون تأیید می‌شود و اگر قالب درست باشد با وضعیت «موفقیت» به‌روز خواهد شد.

نقشه سایت چیست | بارگذاری سایت‌مپ از طریق سرچ کنسول

با استفاده از فایل robots.txt نقشه وب‌سایت XML را ارسال کنید

اگر نمی‌خواهید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید، می‌توانید نقشه سایت را با افزودن آن به فایل robots.txt خود نیز ارسال کنید. برای انجام این کار، باید مسیر نقشه وب‌سایت را با اضافه کردن خط زیر هر جایی از robots.txt مشخص کنید:

Sitemap: https://yourwebsite.com/sitemaplocation.xml

اگر می خواهید ببینید که نقشه در یک وب‌سایتی که بالاست، چگونه به نظر می‌رسد، نگاهی به umbraco.com/robots.txt بیندازید.

یک درخواست HTTP GET به «ping» گوگل ارسال کنید

آخرین گزینه این است که گوگل را پینگ کنید و از خزنده‌های آن‌ بخواهید که وب‌سایت شما را بخزند. این کار با ارسال یک درخواست HTTP GET به شرح زیر انجام می‌شود:

https://www.google.com/ping?sitemap=https://yourwebsite.com/sitemaplocation.xml

چگونه می‌توان نقشه سایت هر وب‌سایتی را پیدا کرد؟

آیا به تازگی کار جدیدی را شروع کرده‌اید و می‌خواهید ببینید که نقشه وب‌سایت شما خوب به نظر می‌رسد یا نه؟ یا شاید در یک آژانس کار می‌کنید و به تازگی یک مشتری جدید دارید… هر دلیلی که داشته باشید، راه‌های مختلفی برای یافتن نقشه وب‌سایت پیش روی شماست. با این حال از آنجایی که نقشه وب‌سایت مانند فایل robots.txt موقعیت ثابتی ندارد، هیچ تضمینی نیست که بتوانید با استفاده از نکات زیر آن را پیدا کنید.

به هر ترتیب، نقشه‌های وب‌سایت یک چیز نسبتاً استاندارد هستند و به همین دلیل است که معمولاً می‌توان آن‌ها را با استفاده از یکی از ۶ راهی که در ادامه بررسی می‌شوند، پیدا کرد. البته برخی از وب‌سایت‌ها ممکن است برای جلوگیری از بررسی نقشه وب‌سایت خود توسط رقبا، آن‌ها را مخفی کنند؛ اما از آنجایی که هیچ خطر امنیتی ذاتی در نقشه وب‌سایت وجود ندارد، به ندرت ممکن است که صاحبان وب‌سایت زمان و منابع خود را صرف پنهان کردن آن کنند.

پس اجازه دهید ۶ روشی را که می‌توان نقشه یک وب‌سایت پیدا کرد، بررسی کنیم. ۲ روش اول مستلزم دسترسی شما به وب‌سایت است؛ در حالی که ۴ راه بعدی، روش‌های معمول‌تر برای یافتن نقشه سایت هر وب‌سایتی هستند.

۱- ارسال شدن آن را به کنسول جستجوی گوگل (سرچ کنسول) بررسی کنید

اگر به وب‌سایتی دسترسی دارید، اولین راه برای یافتن نقشه آن این است که بررسی کنید که آیا قبلاً به کنسول جستجوی گوگل ارسال شده است یا خیر.

نقشه سایت چیست | پیدا کردن سایت‌مپ از طریق سرچ کنسول

توجه داشته باشید که باید به فیچر Google Search Console دسترسی داشته باشید؛ یک دسترسی که ممکن است لازم باشد ابتدا آن را تأیید کنید. می‌توانید این کار را به روش‌های مختلفی انجام دهید، اما اگر به وب‌سایتی دسترسی دارید، معمولاً انجام آن ساده است.

پس از دسترسی، می‌توانید به قسمت «نقشه‌های وب‌سایت» که در پایین بخش «index» در منوی سمت چپ قرار دارد بروید. اگر موردی در «نقشه‌های وب‌سایت ارسال‌شده» مشاهده کردید، می‌توانید روی آن کلیک کنید. پس از آن لینک «باز کردن نقشه وب‌سایت» در گوشه سمت راست بالا ظاهر می‌شود. به این ترتیب به URL نقشه وب‌سایت می‌رسید.

۲- را بررسی کنید

اگر نقشه وب‌سایت برای کنسول جستجوی گوگل ارسال نشده باشد، قدم بعدی این است که نگاهی به سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت داشته باشید.

نقشه سایت چیست | پیدا کردن سایت‌مپ از طریق CMS backend

اینکه دقیقاً آن را در کجا می‌توانید پیدا کنید، بستگی زیادی به CMS شما و ساختار آن دارد. در تصویر بالا، نمونه‌ای از ظاهر آن را در هنگام جستجوی در وب‌سایت Umbraco می‌بینید. از آنجایی که این مورد عموما برای بهبود سئو بکار می‌رود، معمولاً آن را در میان سایر تنظیمات مرتبط با سئو پیدا خواهید کرد.

۳- رایج‌ترین مکان‌های نقشه وب‌سایت را بررسی کنید

در حالی که دو روش اول مستلزم دسترسی شما به وب‌سایت بود، نکات بعدی به چنین دسترسی‌هایی نیاز ندارند. از آنجایی که نقشه‌های وب‌سایت معمولاً استانداردشده‌ هستند، یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن آن‌ها این است که به سادگی برخی از رایج‌ترین مکان‌ها را بررسی کنید. در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که نقشه وب‌سایت در آنجا قرار داده شده باشد، اما این یک راه سریع است برای بررسی اینکه آیا نقشه وب‌سایت در برخی از مکان‌های رایج مورد استفاده، قرار داده شده یا نه.

مکان‌های رایج نقشه وب‌سایت:

  • /sitemap/
  • /sitemap
  • /sitemap.xml
  • /sitemap1.xml
  •  /sitemap_index.xml
  •  /sitemap-index.xml
  • /sitemapindex.xml

۴- robots.txt را بررسی کنید

اغلب توصیه می‌شود که یک لینک به نقشه را در فایل robots.txt برای وب‌سایت خود قرار دهید و خوشبختانه قوانین سختگیرانه‌ای برای قرار دادن این فایل وجود دارد؛ بنابراین شما همیشه می‌توانید آن را در هر وب‌سایتی که دارای یک فایل است، پیدا کنید (البته همه وب‌سایت‌ها چنین فایلی ندارند).

نقشه سایت چیست | پیدا کردن سایت‌مپ از طریق robots.txt

برای پیدا کردن فایل robots.txt برای هر وب‌سایت، کافی است به مسیر /robots.txt بروید و ببینید که آیا در آن لینکی به نقشه وب‌سایت وجود دارد یا خیر. این مثال را در رابطه با وب‌سایت umbraco روشن‌تر می‌کنیم؛ شما می‌توانید با مراجعه به https://umbraco.com/robots.txt یک لینک به نقشه وب‌سایت پیدا کنید.

شاید برایتان جالب باشد: سئو تکنیکال چیست؟ ۸ نکته درباره سئو تکنیکال که همه باید بدانند

۵- از اپراتورهای جستجوی گوگل استفاده کنید

اگر هنوز در یافتن نقشه وب‌سایت شانسی نداشتید، وقت آن است که آن را به جستجوی گوگل واگذار کنید و از برخی اپراتورهای جستجو استفاده کنید تا ببینید که آیا می‌توانید آن را پیدا کنید یا نه. نکته مهم در اینجا این است که نقشه وب‌سایت تنها در صورتی قابل مشاهده است که توسط گوگل ایندکس شده و به فهرست جستجوی آن اضافه شده باشد. البته معمولاً اینطور نیست؛‌ زیرا اکثر نقشه‌های سایت به ‌عنوان noindex تنظیم می‌شوند، دنبال می‌شوند و یا به سادگی توسط گوگل پیدا نمی‌شوند.

یک مثال ساده، نقشه وب‌سایت umbraco است که با استفاده از عملگرهای جستجو که در بالا اشاره شد، پیدا نمی‌شود. در ادامه، فهرستی از اپراتورهای جستجوی مختلف گردآوری شده که می‌توانید از آنها در ترکیب‌های مختلف استفاده کنید (یعنی site:example.com نوع فایل:xml در یک جستجوی ترکیبی):

اپراتورهای جستجوی گوگل:

  • site:example.com
  • filetype:xml or filetype:txt
  • ext:xml or ext:txt
  • inurl:sitemap

۶- به دنبال انواع دیگری از نقشه وب‌سایت باشید (RSS، mRSS، Atom 1.0 یا Text)

هنوز در یافتن نقشه وب‌سایت شانسی ندارید؟ خب می‌توانید با مشاهده انواع مختلف نقشه‌های سایت، آخرین گزینه را هم امتحان کنید.

به یاد داشته باشید که نقشه وب‌سایت XML، تنها محدود به یک قالب نیست و وب‌سایت ممکن است از قالب‌های دیگری استفاده کند. اگر اینطور باشد به فهرست مکان‌های رایج نقشه سایت نگاه کنید و آن را با پسوندهای مختلف ترکیب کنید. در ادامه، فهرستی از مسیرهای ممکن قرار دارد که می‌توانید نگاهی به آن‌ها داشته باشید:

  • /sitemap.txt
  • /sitemap1.txt
  • /sitemap_index.txt
  • /sitemap-index.txt
  • /sitemapindex.txt
  • /rss/
  • /rss.xml
  • /atom.xml

نقشه سایت HTML چیست؟

نقشه وب‌سایت HTML به سادگی یک عنصر ناوبری (navigation) دیگر است که با آن می‌توانید به کاربر کمک کنید تا آنچه را که به دنبالش است، پیدا کند. نقشه وب‌سایت به این خاطر در قالب HTML قرار داده شده است که استفاده و پیمایش را برای کاربر آسانتر کند. البته این نباید به عنوان جایگزینی برای یک تابع جستجو یا عناصر ناوبری در نظر گرفته شود، بلکه باید به عنوان کمکی اضافه به کاربر در صورت گم شدن او در وب‌سایت شما، در نظر گرفته شود.

همچنین نقشه‌های وب‌سایت HTML نباید برای موتورهای جستجو ارسال شوند، بلکه باید آن‌ها را در عناصر ناوبری وب‌سایت‌تان بگنجانید. یک مکان معمول برای نقشه وب‌سایت HTML، در قسمت footer وب‌سایت است.

نقشه وب‌سایت HTML می‌تواند به نمایان شدن مهم‌ترین صفحات شما کمک کند و به ویژه در صورتی مفیدتر خواهد بود که ساختار URL عمیقی داشته باشید؛ جایی که برخی از مهم‌ترین محتوای شما در عمق ناوبری وب‌سایت یافت می‌شوند.

نقشه سایت HTML چه‌طور به نظر می‌رسد؟

یک نقشه وب‌سایت HTML از نظر محتوا شبیه نقشه وب‌سایت XML است، اما در قالبی خواناتر؛ به این ترتیب که به جای ارائه URLهای یک وب‌سایت با فرمت XML، این کار به صورت HTML انجام می‌شود تا کاربرپسندتر و خواناتر شود. نقشه وب‌سایت HTML همان هدف نقشه سایت XML را دارد؛ یعنی ایجاد نمای کلی از URL‌ها در یک وب‌سایت. اما به جای crawlerهای موتورهای جستجو، کاربران واقعی را هدف قرار می‌دهد.

این تفاوت را می‌توان به‌طور واضح در نحوه قالب‌بندی آن مشاهده کرد؛ چرا که نقشه وب‌سایت HTML برای کاربر بسیار تمیزتر و راحت‌تر از قالب XML است. هدف از داشتن نقشه سایت HTML این است که به کاربران کمک کند تا صفحاتی را پیدا کنند که بدون داشتن نقشه، ممکن است به سختی آن‌ها را بیابند.

امروزه دیگر معمول نیست که ببینیم وب‌سایت‌ها از نقشه‌های HTML استفاده کنند. در مقابل، اکثر وب‌سایت‌ها از موارد ناوبری گسترده مانند منوی اصلی پیمایش (main navigation menu)، منوهای ناوبری فرعی (sub-navigation menus)، پاورقی‌ها (footers) و موتورهای جستجوی داخلی (internal search engines) استفاده می‌کنند.

نزدیک‌ترین موارد به نقشه وب‌سایت HTML که در سایت‌های مدرن می‌بینید، صفحات مرور کلی در بخش‌های مختلف وب‌سایت‌ها هستند. یک مثال برای این مورد، صفحه نمای کلی است که برای پایگاه دانش وب‌سایت umbraco ایجاد شده است.

نقشه سایت چیست | نمونه سایت‌مپ HTML

نقشه‌های وب‌سایت XML در مقابل HTML

خوشبختانه شما مجبور نیستید بین این دو یکی را انتخاب کنید، چرا که هر کدام از آن‌ها اهداف متفاوتی دارند. وقتی نوبت به انتخاب نقشه وب‌سایت می‌رسد، می‌توانید هر کدام از این دو را انتخاب کنید و هر دو قابل قبول هستند. در حالی که نقشه سایت XML به شدت توصیه می‌شود، انتخاب نقشه وب‌سایت HTML اختیاری‌تر است؛ با این حال اما همچنان توصیه می‌کنیم که آن را داشته باشید.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، تفاوت اصلی این دو این است که هر کدام از آن‌ها چه کسانی را هدف قرار می‌دهند و چه کسی نیاز به درک یا خواندن اطلاعات وب‌سایت دارد. در نقشه وب‌سایت XML، لازم نیست به کاربر، خوانایی و اطلاعات مفید برای او فکر کنید. تنها نگرانی شما باید خزنده‌های وب و اطلاعاتی باشد که آن‌ها برای درک بهتر وب‌سایت شما نیاز دارند. این موضوع بدان معناست که اطلاعاتی که برای کاربر کاربردی ندارند (مانند فرکانس تغییر)، اتفاقا در نقشه وب‌سایت XML بسیار مهم هستند.

شما همیشه باید یک نقشه وب‌سایت XML داشته باشید و آن را به موتورهای جستجوی اصلی ارسال کنید. این مورد معمولاً یک ویژگی اصلی در CMS شماست و باید فقط یکبار راه‌اندازی شود. از سوی دیگر، نقشه سایت HTML برای کاربری است که سعی می‌کند چیزی را در میان صفحات وب‌سایت شما پیدا کند. بنابراین آیا این اولویت به آنها کمک می‌کند تا آنچه را که نیاز دارند بیابند؟ احتمالا نه.

در مقابل، نقشه سایت HTML باید نسخه ساده‌تری از نقشه سایت XML شما باشد که زیباتر و کاربرپسندتر از فهرست طولانی صفحات XML است. این موضوع بدان معناست که URL خام را با عنوانی توصیفی‌تر (که به آن anchor text نیز می‌گویند) جایگزین کنید و حتی ممکن است توضیحات یا خرده‌نان (breadcrumbs) را هم به لینک‌ها اضافه کنید.

ایجاد نقشه سایت XML در Umbraco

اگر از وب‌سایت Umbraco استفاده می‌کنید، ایجاد نقشه سایت XML نسبتاً آسان خواهد بود. در حالی که هیچ مولد نقشه وب‌سایت XML خارج از چهارچوب با Umbraco وجود ندارد، می‌توانید بین استفاده از یک بسته یا ایجاد بسته‌ای با پیروی از این راهنمای استفاده از اسناد رسمی Umbraco، یکی را انتخاب کنید.

ساخت نقشه وب‌سایت HTML در Umbraco

ایجاد کردن یک نقشه وب‌سایت HTML در Umbraco نیز امکان پذیر است. نحوه انجام این کار به الزاماتی که دارید، و اینکه چه سبکی می‌خواهید به آن بدهید، بستگی دارد. به طور کلی شما باید یک الگوی جدید برای نقشه وب‌سایت HTML خود به همراه یک نوع سند جدید (new Document Type) بسازید.

هنگامی که آن‌ها را داشته باشید، باید کد Razor مناسب را به آن اضافه کنید (راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد) و یک چیدمان برای داشتن یک ظاهر طراحی مناسب انتخاب کنید. پس از انجام این موارد، می‌توانید صفحه جدیدی ایجاد کنید که می‌تواند به عنوان نقشه وب‌سایت HTML برای سایت Umbraco شما کار کند.

منبع: Umbraco.com