لینک سازی چیست | صفر تا صد استراتژی لینک بیلدینگ

لینک سازی چیست | صفر تا صد استراتژی لینک بیلدینگ

لینک سازی چیست؟ لینکسازی یا لینک بیلدینگ یکی از اصول سئو است که با درک فرایند آن، همه چیز را در مورد چگونگی لینک دادن سایر وب‌سایت ها به صفحات سایت خود یاد خواهید گرفت. در سئو به این لینک‌ها، بک‌لینک (backlinlk) گفته می‌شود. در همین ابتدای کار، تعدادی از محبوب‌ترین استراتژی‌های لینک‌سازی را فهرست کرده‌ایم:

  • بازاریابی محتوا (Content marketing)
  • ارتباط با ایمیل (Email outreach)
  • لینک بیلدینگ شکسته (Broken link building)
  • برند منشن لینک‌نشده (Unlinked brand mentions)
  • روابط عمومی (Public relationship)

اجازه دهید وارد جزئیاتی شویم که راهنمای شما برای لینک سازی در سئو هستند؛ پس از مطالعه این مقاله، با اهمیت لینک‌سازی و چگونگی انجام آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید و از یاد نبرید که کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ TGA آماده ارائه مشاوره و خدمات سئو با پشتیبانی رایگان هستند.

بیشتر بخوانید: سئو چیست و چگونه به کمک شما می‌آید؟

چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟ | ۱۱ راهکار برای بهبود کسب‌وکار در سال ۲۰۲۳

چرا لینک سازی مهم است؟

شاید بپرسید اهمیت لینک سازی چیست؟ هرچه یک صفحه دارای بک‌لینک‌های باکیفیت بیشتری باشد، می‌تواند رتبه بالاتری در صفحه نتایج جستجوی گوگل به دست آورَد. بک‌لینک‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل هستند. گوگل و سایر موتورهای جستجوی بزرگ، بک‌لینک‌ها را به عنوان چیزی شبیه «رای اعتماد» برای دریافت لینک توسط وب‌سایت، در نظر می‌گیرند. هر رأی نشان می‌دهد که محتوای شما ارزشمند، معتبر و مفید است.

بنابراین، اگر می‌خواهید صفحات وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی داشته باشند، تقریباً با اطمینان می‌توان گفت که به ساخت بک‌لینک نیاز دارید.

شاید برایتان جالب باشد: سئو داخلی (On-Page) چیست و چه تفاوت‌هایی با سئو خارجی (Off-Page) دارد؟

چگونه باید لینک بسازید؟

اکثر تاکتیک‌ها و استراتژی‌های لینک‌سازی، در یکی از سه سطل! زیر قرار می‌گیرند:

۱- درخواست لینک

درخواست لینک، هنگامی است که شما فعالانه با یک وب‌سایت تماس می‌گیرید و از آنها می‌خواهید که به وب‌سایت شما لینک دهند. در خواست شما برای لینک دادن، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پست های وبلاگ (Blog posts)
  • راهنمایی‌های عمیق (In-depth guides)
  • کتاب‌های الکترونیکی (Ebooks)
  • منابع بصری مثل اینفوگرافی‌ها (Visual assets)
  • مطالعات موردی (Case studies)
  • تحقیقات و داده‌های اصلی (Original research and data)

و مواردی از این دست. شما می‌توانید از ابزار لینک‌سازی Semrush برای یافتن سریع گزینه‌های بالقوه استفاده کنید. در ادامه و در بخش «بهترین استراتژی‌های ایجاد بک‌لینک»، به نحوه انجام این کار خواهیم پرداخت.

۲ – اضافه کردن لینک‌ها

افزودن لینک به معنای این است که به وب‌سایت دیگر بروید و لینک‌های خود را به صورت دستی به آن اضافه کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به صورت دستی لینک‌هایی را به موارد زیر بیافزایید:

  • پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی
  • دایرکتوری‌های (فهرست راهنما) تجاری
  • فروم‌ها، انجمن‌ها و وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ (مثل Quora)
  • نظرات وبلاگ
  • صفحات پروفایل کاربران

و لیستی طولانی از این موارد.

نکته مهم: اضافه کردن دستی لینک‌های سئو، یکی از ساده‌ترین و احتمالا کم‌اثرترین راه‌ها برای ایجاد لینک است. این نوع لینک‌ها اغلب از منابعی با کیفیت پایین می‌آیند. منابعی که گوگل به آن اهمیت زیادی نمی‌دهد.

اما چرا؟

چون که خود شما آن‌ها را ایجاد می‌کنید و عملاً خودتان هم آن‌ها را تأیید می‌کنید و این چیزی نیست که گوگل برای تشخیص اینکه کدام وب‌سایت‌ها شایسته بهترین رتبه هستند، به دنبال آن باشد. و همچنین از آنجایی که این لینک‌ها به صورت سرمقاله ارائه نمی‌شوند (لینک‌هایی که شما درخواست نمی‌کنید)، وزن کمتری نسبت به سایر انواع لینک‌ها دارند.

پس فایده این مدل لینک سازی چیست؟ با اینکه این لینک‌ها به طور فعال به شما کمک نمی‌کنند، اما به شما آسیبی هم نمی‌رسانند. بهترین کار این است که خود شما لینک‌های مناسب را به دست آورید.

۳- کسب لینک

هنگامی که شما خودتان لینک به دست می‌آورید، وب‌سایت‌های دیگر بدون اینکه شما از آن‌ها بخواهید، به وب‌سایت شما لینک می‌دهند و البته بهترین راه برای به دست آوردن لینک، تولید محتوای باکیفیت است که مردم دوست دارند به آن لینک بدهند. لینک گرفتن به طور طبیعی زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی بخواهد به چیزی به عنوان منبع یا برای خواندن مطلب مفید بیشتر، ارجاع دهد. در ادامه، چند نوع مختلف از محتوایی که افراد تمایل دارند به آنها لینک دهند، آورده شده است:

  • منابع بصری (اینفوگرافی‌ها، چارت‌ها، نمودارها و مواردی از این دست)
  • تحقیقات و داده‌های اصلی (مطالعات صنعتی، نظرسنجی‌ها و تحقیقات اختصاصی)
  • ابزارهای آنلاین و ماشین حساب
  • راهنماها و آموزش‌های عمیق

می‌توانید موارد بسیار زیاد دیگری به این لیست اضافه کنید. برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی بیشتر، پروفایل‌های بک‌لینک رقبای خود را بررسی کنید. (دوباره تاکید می‌کنیم که در بخش «بهترین استراتژی‌های ایجاد بک‌لینک»، گام به گام به نحوه انجام همه این کارها می‌پردازیم.)

بیشتر بخوانید: صفر تا صد فرآیند سئو | هر آنچه که باید بدانید تا موفق شوید!

سئو تکنیکال چیست؟ ۸ نکته درباره سئو تکنیکال که همه باید بدانند

چه چیزی یک بک‌لینک خوب را می‌سازد؟

دانستن اینکه چه چیزی باعث ایجاد یک‌لینک خوب (یا بد) می‌شود، بسیار مهم است؛ چرا که در این صورت می‌توانید روی ساخت لینک‌هایی تمرکز کنید که رتبه گوگل شما را بهبود می‌بخشند. در ادامه نحوه شناسایی لینک‌هایی که واقعا ارزش ساختن دارند، بررسی شده است:

۱- اعتبار

«اعتبار» یک مفهوم سئویی است که به کیفیت کلی یک وب‌سایت یا یک صفحه وب اشاره دارد. هر چه امتیاز بالاتر باشد، بک‌لینک‌های آن ممکن است وزن بیشتری داشته باشند. بنابراین، لینک گرفتن از یک وب‌سایت با اعتبار بالا، اغلب ارزش بیشتری دارد و می‌تواند به گرفتن رتبه بالاتر برای صفحه شما کمک کند.

برای مثال، گرفتن یک لینک از وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) احتمالاً تأثیر بسیار بیشتری نسبت به لینکی از یک وبلاگ‌نویس ناشناس خواهد داشت. برای یافتن سریع اعتبار یک وب‌سایت، از ابزار Semrush’s Backlink Analytics استفاده کنید. می‌توانید با وارد کردن هر دامنه و کلیک بر روی «Analyze» شروع کنید.

لینک سازی چیست | یافتن سریع اعتبار یک وب‌سایت با SEMrush

سپس برای دیدن امتیاز اعتبار وب‌سایت، پایین‌تر بروید.

اعتبار دامنه برای لینکسازی

نکته: لازم نیست که همه فرصت‌های لینک گرفتن از وب‌سایت‌های کم اعتبار را نادیده بگیرید؛ احتمالاً آن‌ها تأثیر زیادی نخواهند داشت، اما به موفقیت سئوی شما نیز ضرری نمی‌رسانند.

۲- مرتبط بودن

زمانی که صحبت از لینک‌ها می‌شود، مرتبط بودن وب‌سایت نیز مهم است؛ آن هم خیلی زیاد! شواهدی برای این موضوع در صفحه «چگونه جستجو کار می کندِ» گوگل، وجود دارد که می‌گوید:

فراتر از نگاه کردن به کلمات کلیدی، سیستم‌های ما همچنین این موضوع را که آیا محتوا به روش‌های دیگری مرتبط است یا نه، تجزیه و تحلیل می‌کنند … یکی از چندین عاملی که برای کمک به تعیین آن استفاده می‌کنیم، درک این موضوع است که آیا سایر وب‌سایت‌های برجسته، به محتوا لینک یا ارجاع می‌دهند یا نه.

این گفته به این معناست که:

سعی کنید از وب‌سایت‌های مرتبط با وب‌سایت خودتان لینک دریافت کنید؛ به جای اینکه هر فرصت لینک گرفتن را که ظاهر می‌شود، پیگیری کنید.

فرض کنید یک وب‌سایت در مورد مشاوره سئو راه‌اندازی می‌کنید و از یک سایت معتبر در مورد «یوگا» لینک دریافت می‌کنید. خب این عالی است! اما ممکن است در رتبه شما در جستجوی گوگل، تأثیری نداشته باشد. اگر از یک وب‌سایت معتبر در مورد سئو، مشاوره یا بازاریابی لینکی دریافت کرده باشید، بسیار بهتر است.

هرچه لینک مرتبط‌تر باشد، برای سئوی شما بهتر است.

۳- جانمایی و موقعیت‌یابی

موقعیت لینک در یک صفحه مهم است. یک بک‌لینک خوب در بدنه اصلی یک صفحه وب ظاهر می‌شود. در حقیقت گوگل حق امتیازی دارد که به طور خاص در مورد قرار دادن لینک صحبت می‌کند و به احتمالات مختلف مربوط به این موضوع می‌پردازد که خواننده ممکن است بر روی یک لینک، بسته به جایی که در آن قرار دارد کلیک کند. هر چه این احتمال بیشتر باشد (معمولاً در بالای صفحه)، آن لینک دارای اعتبار بیشتری است.

در واقع این طور می‌توان گفت که:

لینک‌هایی که در ستون‌های کناری، پاورقی‌ها و محتوای پایین صفحه قرار دارند، ممکن است به اندازه لینک‌های بالاتر در بدنه صفحه، ارزشمند نباشند.

به عنوان مثال، به این لینک قرار داده‌شده در یک محتوا نگاه کنید:

لینک سازی چیست | موقعیت لینک در یک صفحه مهم است.

یافتن آن بسیار ساده‌تر است و احتمال اینکه روی آن کلیک شود، بیشتر از لینکی است که در پاورقی صفحه مدفون شده:

لینک سازی چیست | احتمال دیده شدن لینک در پاورقی کم است

۴- انکر تکست (متن لنگر)

Anchor text متن قابل کلیکی است که در یک هایپرلینک قرار داده می‌شود. مثل این مورد:

لینک سازی چیست | آشنایی با انکر تکست

انکر تکست باید با محتوای صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید (مانند تصویر بالا) مرتبط باشد؛ استفاده از انکر تکست‌هایی مانند «اینجا» یا «این وبسایت»، مانند تصویر پایین، ارزش لینک‌سازی شما را پایین می آورد.

لینک سازی چیست | مثال برای انکر تکست نامناسب

به زبان ساده‌تر:

بک‌لینک‌های خوب، دارای انکر تکستی هستند که توصیفی و مرتبط باشد.

۵- فالو (Follow) در برابر نوفالو (Nofollow)

«Nofollow» یک ویژگی لینک است که به موتورهای جستجو می‌گوید که لینک خروجی را دنبال نکنند. این‌ها معمولاً زمانی استفاده می‌شوند که صاحبان وب‌سایت می‌خواهند به وب‌سایت دیگری لینک بدهند، اما نمی‌خواهند هر نوع تأییدیه‌ای را اعلام کنند. تگ nofollow در کد منبع صفحه شما استفاده می‌شود و به شکل زیر دیده می‌شود: “rel=”nofollow

در اینجا لینکی با ویژگی “nofollow” وجود دارد:

<a href=”https://example.com” rel=”nofollow”>Anchor Text</a>

نکته: گوگل می‌گوید که لینک‌های nofollow، به طور کلی از اعتبار (authority) عبور نمی‌کنند؛ اما آن‌ها هنوز هم می‌توانند فایده‌هایی مثل شناسایی برند و ترافیک ارجاع داشته باشند.

از سوی دیگر، لینک‌های follow، لینک‌های معمولی و بدون ویژگی هستند و می‌توانند به معنای تأیید باشند و اعتبار رتبه‌بندی را نیز طی کنند. این یک لینک follow بدون ویژگی است:

<a href=”https://example.com”>Anchor Text</a>

علاوه بر nofollow، دو ویژگی اضافی وجود دارد که صاحبان وب‌سایت می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند:

  • rel=sponsored: که برای شناسایی لینک‌هایی که به عنوان بخشی از تبلیغات، حمایت مالی یا سایر قراردادها ایجاد شده‌اند، به کار می‌رود.
  • rel=ugc: که برای شناسایی لینک‌ها در محتوای تولید شده توسط کاربر، مانند نظرات و پست‌های انجمن استفاده می‌شود.

تمام ویژگی‌های لینک به عنوان نکاتی در مورد نحوه تفسیر لینک‌ها توسط گوگل، در نظر گرفته می‌شوند.

بهترین استراتژی‌های لینک سازی چیست؟

استراتژی‌های زیادی برای ایجاد لینک وجود دارد؛ اما در اینجا برخی از موثرترین آنها را بررسی می‌کنیم؛

ارتباط گرفتن با سایر سایت‌ها

گسترش لینک سازی زمانی است که با دیگران تماس می‌گیرید و از آن‌ها درخواست بک‌لینک می‌کنید. این موضوع مهم است؛ چرا که افراد نمی‌توانند بدون کشف محتوای شما به آن لینک دهند. حتی بهترین دارایی‌های محتوایی هم باید برای جذب لینک، تبلیغ شوند. برای یافتن گزینه‌های بالقوه برای لینک بیلدینگ، از ابزاری مانند ابزار لینک سازی Semrush استفاده کنید.

برای این کار، ابتدا ابزار را باز کنید و روی «ایجاد پروژه» کلیک کنید:

لینک سازی چیست | یافتن گزینه‌های لینک بیلدینگ با ابزار SEMrush

سپس دامنه خود را وارد کرده و نام پروژه خود را انتخاب کنید.

نکته: نامگذاری پروژه اختیاری است، اما وقتی کمپین‌های لینک سازی زیادی را اجرا می‌کنید، این کار به سازماندهی کردن همه چیز کمک می‌کند.

اکنون، دوباره روی «ایجاد پروژه» (یک دکمه متفاوت) کلیک کنید. به شکل زیر:

لینک سازی چیست | یافتن گزینه‌های لینک بیلدینگ با ابزار SEMrush

در مرحله بعد، کلمات کلیدی‌ای را که می‌خواهید در آن‌ها رتبه بالاتری داشته باشید، اضافه کنید. این کلمات کلیدی باید مربوط به صفحه‌ای باشند که می‌خواهید برای آن لینک بسازید.

نکته: اگر هنوز جستجوی کلمات کلیدی را انجام نداده‌اید، می‌توانید از ابزار SEMrush برای یافتن بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید.

لینک سازی چیست | یافتن گزینه‌های لینک بیلدینگ با ابزار SEMrush- اضافه کردن کلمات کلیدی

پس از اینکه کلمات کلیدی مورد نظر خود را اضافه کردید، روی قسمت «رقبا (Competitors)» در پایین pop-up کلیک کنید:

لینک سازی چیست | یافتن گزینه‌های لینک بیلدینگ با ابزار SEMrush- کلیک روی گزینه رقبا

اکنون URL رقبای مورد نظر خود را اضافه کنید و وقتی کارتان تمام شد، روی گزینه «شروع لینک‌سازی» کلیک کنید:

لینک سازی چیست | یافتن گزینه‌های لینک بیلدینگ با ابزار SEMrush- افزودن دامنه‌های رقبا

پس از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ابزار، پیامی شبیه شکل زیر نمایش داده می‌شود:

لینک سازی چیست | یافتن گزینه‌های لینک بیلدینگ با ابزار SEMrush

روی قسمت «مشاهده گزینه‌های بالقوه» کلیک کنید تا همه افرادی را که می‌توانید برای گرفتن بک‌لینک با آنها تماس بگیرید، مشاهده کنید:

لینک سازی چیست | مشاهده گزینه‌های بالقوه

از این صفحه می‌توانید گزینه‌هایی را که نمی‌خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید، رد کنید. این رد کردن ممکن است به خاطر مرتبط نبودن وب‌سایت باشد یا اینکه شاید خیلی ساده، تصمیم گرفتن لینک از آن وب‌سایت را نداشته باشید. برای رد کردن یک گزینه احتمالی، روی آیکون سطل زباله کلیک کنید:

لینک سازی چیست | حذف گزینه‌های نامطلوب

برای گزینه‌های بالقوه‌ای که می‌خواهید با آنها تماس بگیرید، روی دکمه «To in Progress» کلیک کنید و آن‌ها خود به خود به تب «در حال انجام» اضافه می‌شوند:

لینک سازی چیست | یافتن گزینه‌های لینک بیلدینگ با ابزار SEMrush- تماس یا گزینه‌های بالقوه

از تب «در حال انجام» می‌توانید از طریق یک حساب ایمیل متصل، با هر فرد احتمالی تماس بگیرید. به سادگی بر روی دکمه «تماس» کلیک کنید. سپس صفحه برای نمایش یک الگوی ایمیل با اطلاعات پیش‌فرض باز می‌شود:

لینک سازی چیست | یافتن گزینه‌های لینک بیلدینگ با ابزار SEMrush- ایمیل پیش‌فرض برای تماس با گزینه‌های بالقوه

می‌توانید ایمیل‌های خود را به گونه‌ای شخصی‌سازی کنید که شامل طرح مختص کمپینتان باشد. به عنوان مثال می‌توانید:

  • انتخاب کنید که پیشنهاد شما به کدام آدرس ایمیل ارسال شود.
  • Placeholder‌ها را برای موارد خودکار مانند URL مشتری و دامنه خود قرار دهید.
  • قالب‌بندی‌هایی مانند متن بولد، لیست‌ها و headerها را اضافه کنید.

لینک سازی چیست | شخصی‌سازی ایمیل

بعد از اینکه ایمیل‌های خود را ارسال کردید، ستون «Status» به شما کمک می‌کند در مسیر خود بمانید و همچنین نشان می‌دهد که ایمیل شما در کدام یک از حالت‌های «ارسال‌شده»، «دریافت‌شده»، «باز شده» یا «پاسخ داده‌شده» قرار دارد:

لینک سازی چیست | یافتن گزینه‌های لینک بیلدینگ با ابزار SEMrush- وضعیت ایمیل‌ها بعد از ارسال

هنگامی که با موفقیت یک بک‌لینک گرفتید، روی علامت تیک در ستون«اقدامات (actions)» کلیک کنید:

LinkBuilding 19 - آژانس دیجیتال مارکتینگ تال‌گای

گزینه احتمالی شما به تب «مانیتور» منتقل می‌شود، جایی که می‌توانید بک‌لینک‌های جدید خود را زیر نظر داشته باشید:

‍لینک سازی چیست | یافتن گزینه‌های لینک بیلدینگ با ابزار SEMrush- زیر نظر گرفتن بک‌لینک‌ها

این تب (tab) نشان می‌دهد که بک‌لینک‌های شما فعال، گم‌شده یا آسیب‌دیده‌ هستند. اگر یک بک‌لینک از بین رفت یا خراب شد، می‌توانید دوباره از ویژگی ایمیل استفاده کنید تا ببینید چرا دیگر آن لینک را ندارید.

تبدیل شدن به منبع و مرجع

یک راه عالی برای ایجاد لینک‌های با کیفیت بالا، تبدیل شدن به منبعی برای خبرنگاران، روزنامه نگاران و وبلاگ‌نویسان است. یکی از محبوب‌ترین سرویس‌هایی که می‌توانید استفاده کنید، Help a Reporter Out (HARO) یا کمک به خبرنگار است. سرویس‌هایی مانند HARO، افرادی را که به منابع نیاز دارند (نویسندگان)، به افرادی که خواهان لینک گرفتن و قرار گرفتن در دیدرس (شما) هستند، وصل می‌کند. با این سرویس، شما ایمیل‌های روزانه‌ای را حاوی فهرستی از نویسندگان و مشاغلی که به منابع متخصص نیاز دارند، دریافت خواهید کرد. به علاوه، رسانه‌های بزرگ هم از این نوع خدمات استفاده می‌کنند.

فرایند این مدل از لینک سازی چیست؟

به HARO بروید و به عنوان منبع ثبت‌نام کنید:

لینک سازی چیست | تبدیل شدن به منبع- ثبت‌نام در HARO

آن‌ها برای شما یک ایمیل تأیید ارسال می‌کنند. پس از تأیید، وارد شوید و به قسمت «حساب من» بروید:

لینک سازی چیست | تبدیل شدن به منبع- تایید پروفایل در HARO

سپس، در قسمت «HARO PREFERENCES» نوع ایمیل‌هایی را که می‌خواهید برایتان ارسال شود، انتخاب کنید. شما به طور خودکار برای Master HARO (که هر زمینه فعالیت را شامل می‌شود) ثبت‌نام می‌کنید؛ به همین خاطر می‌توانید برای ایمیل‌های بیزینس‌های مورد نظرتان، ثبت‌نام کنید.

لینک سازی چیست | تبدیل شدن به منبع- در HARO

اکنون، تنها کاری که باید انجام دهید این است که حواس‌تان به گزینه‌های درخواستی که انتخاب می‌کنید، باشد:

لینک سازی چیست | تبدیل شدن به منبع- در HARO

اگر سوال یا گزینه جستجوی جالبی پیدا کردید، برای اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید. نوع مدیا (media)، مهلت آن و جزئیات جستجو را مشاهده خواهید کرد. به تصویر زیر دقت کنید:

لینک سازی چیست | تبدیل شدن به منبع- در HARO

اگر چیز ارزشمندی برای به اشتراک گذاشتن دارید، آن را در قالب یک پیشنهاد مختصر و مفید، برای نویسنده ارسال کنید. این کار در هر روز فقط کمی کار و انرژی می‌برد، اما یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد بک‌لینک در مقیاس کار وب‌سایت شماست.

نکته: سرویس‌های دیگری مانند HARO وجود دارد که ارزش بررسی دارند؛ مثل Qwoted، SourceBottle و Help a B2B Writer.

لینک بیلدینگ شکسته

لینک بیلدینگ شکسته، به فرآیند یافتن لینک‌های خارجی خراب در وب‌سایت‌های دیگری که جایگاه مشابهی با شما دارند، گفته می‌شود. بعد از پیدا کردن چنین لینک‌هایی، با وب‌سایت تماس بگیرید و به آنها توصیه کنید که به محتوای شما لینک دهند. این کار واقعاً جواب می‌دهد؛ زیرا هیچ کس نمی‌خواهد بازدیدکنندگان را به صفحاتی که بالا نمی‌آیند، بفرستد. با انجام این کار، شما یک جایگزین مفید پیشنهاد می‌دهید.

یک راه آسان برای شروع لینک‌سازی شکسته، جستجوی صفحات آسیب‌دیده در وب‌سایت‌های رقبایتان است. برای این کار، ابتدا دامنه یکی از رقبا را در ابزار Semrush’s Backlink Analytics وارد کرده و روی «Analyze» کلیک کنید:

لینک سازی چیست | پیدا کردن لینک‌های شکسته سایت‌های رقیب

سپس به قسمت گزارش «صفحات فهرست‌شده (Indexed Pages)» بروید و کادر «بروکن پیجز (Broken Pages)» را در سمت چپ، انتخاب کنید:

لینک سازی چیست | گزارش صفحات خارج از دسترس در وبسایت رقیب

اکنون می‌توانید تمام بروکن پیج‌های  وب‌سایت رقیب خود را ببینید که بر اساس تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده، مرتب شده‌اند. هر دامنه ارجاع‌دهنده، یک منبع بالقوه برای یک یا چند بک‌لینک برای وب‌سایت شماست.

لینک سازی چیست | لیست بروکن پیج‌های سایت رقیب

برای مشاهده URLهای خاصی که با استفاده از چند لینک به بروکن پیج‌ها اشاره می‌کنند، روی عدد موجود در ستون بک‌لینک‌ها کلیک کنید:

لینک سازی چیست | استفاده از بروکن پیج‌های رقبا برای گرفتن بک‌لینک

فرصت‌های گرفتن بک‌لینک‌ خوب، معمولاً موارد زیر را دارند:

  • محتوایی که می‌توانید به راحتی با محتوای خودتان جایگزین کنید.
  • تعداد زیادی بک‌لینک به آن‌ها اشاره می‌کنند.

هر فرصت خوبی را که پیدا کردید، ذخیره  کنید و در پایان، خروجی بگیرید. با این کار می‌توانید بعداً به آن برگردید.

لینک سازی چیست | گرفتن خروجی از فرصت‌های لینک‌بیلدینگ با استفاده از بروکن‌پیج‌های رقبا

از این استراتژی در مقیاس بزرگ‌تر و متناسب با وب‌سایت‌تان استفاده کنید تا فرصت‌های زیادی به دست آورید. هنگامی که این فرآیند را چند بار تکرار کردید، در نهایت باید لیستی از لینک‌های شکسته با کیفیت که به صفحات مرده اشاره می‌کنند، برای شما باقی بماند. سپس برای گرفتن لینک با آن‌ وب‌سایت‌ها تماس بگیرید.

ایجاد منابع قابل لینک دادن

منظور از منبع قابل لینک دادن در فرایند لینک سازی چیست؟ منابع قابل لینک دادن، نوعی از محتواست که به طور طبیعی پتانسیل گرفتن بک‌لینک را دارد. این موارد اغلب شامل منابعی مانند اینفوگرافی‌ها، تحقیقات اصلی و راهنماهای عمیق و کاربردی است. اما قبل از تولید هر محتوایی، باید درک کنید که افرادی در جایگاه شما به چه چیزی لینک شده‌اند.

برای انجام این کار، پروفایل‌های بک‌لینک رقبای خود را بررسی کنید. با این کار ایده‌های محتوایی زیادی پیدا می‌کنید. از ابزار Semrush’s Backlink Analytics استفاده کنید و URL یکی از رقبای خود را اضافه کنید و روی گزینه «آنالیز (Analyze)» کلیک کنید. همانند تصویر زیر:

لینک سازی چیست | ایجاد منبع قابل لینک دادن

سپس می‌توانید به تب «دامنه‌های ارجاع (Referring Domains)» بروید تا ببینید کدام وب‌سایت‌ها به وب‌سایت رقیب شما لینک دارند:

لینک سازی چیست | پیدا کردن دامنه‌هایی که وبسایت رقیب لینک داده‌اند

نگاهی به ستون «Root Domain / Category» داشته باشید. این فهرست می‌تواند به شما ایده‌ای از انواع وب‌سایت‌هایی بدهد که به طور بالقوه می‌توانند به شما لینک دهند:

لیست سایت‌هایی که به‌طور بالقوه مناسب لینک دادن به سایت شما هستند

در مرحله بعد، می‌توانید به تب «صفحات فهرست‌شده (Indexed Pages)» بروید تا ببینید کدام یک از صفحات رقیب شما بیشترین بک‌لینک را به دست آورده‌اند:

صفحات وب‌سایت رقیب که بیشترین بک‌لینک را گرفته‌اند

این گزارش می‌تواند به شما در درک نوع محتوایی که سایر وب‌سایت‌ها به آن لینک شده‌اند، کمک کند؛ به این ترتیب که اگر محتوای مشابهی دارید، می‌توانید درخواست لینک کنید و اگر هم تمایلی به انجام این کار ندارید، می‌توانید شروع به ساخت محتواهای مشابه کنید.

پیدا کردن برند منشن‌های لینک‌نشده

زمانی که از برند شما در جایی اسم برده می‌شود، برند منشن اتفاق افتاده است. اگر این موضوع بدون دادن لینکی به وب‌سایت شما اتفاق بی‌افتد، در این حالت اصطلاحا «Unlinked Brand Mentions» رخ داده است. به تصویر زیر دقت کنید:

مثال برای برندمنشن لینک‌نشده

این استراتژی، عالی عمل می‌کند؛ چرا که با یک حرکت نرم، اکثر صاحبان وب‌سایت خوشحال می‌شوند که منشن (اشاره) بدون لینک شما را به لینک تبدیل کنند. برای پیدا کردن سریع Unlinked Brand Mentions، می‌توانید از ابزاری مانند Prowly’s News Alerts استفاده کنید. برای انجام این کار، یک «درخواست جدید (New query)» ثبت کنید:

لینک سازی چیست | کوئری زدن برای برندمنشن لینک‌نشده

برای یافتن منشن‌های لینک‌نشده خود، گزینه «Brand» را انتخاب کنید:

پیدا کردن برندمنشن‌های لینک‌نشده

سپس عبارتی را که می‌خواهید جستجو کنید، وارد کنید. ما در این مثال از کلمه «Semrush» استفاده می‌کنیم:

سرچ برند برای پیدا کردن برندمنشن‌های لینک‌نشده

در مرحله بعد، می‌توانید انتخاب کنید که دوست دارید چگونه از هشدارها باخبر شوید. برای پیدا کردن Unlinked Brand Mentions جدید، گزینه «New mention alert» را انتخاب کنید:

چگونگی آگاهی یافتن از برندمنشن‌های لینک‌نشده

ایمیل خود را برای دریافت هشدار اضافه کنید. همچنین می‌توانید علاوه بر کشف Unlinked Brand Mentions، «ردیابی بک‌لینک‌ها (Track backlinks)» را هم برای وب‌سایت خود انتخاب کنید:

لینک بیلدینگ چیست | برندمنشن‌های لینک‌نشده

همچنین می‌توانید «کشور» یا «زبان‌» مورد نظر خود را برای محدود کردن جستجو مشخص کنید:

انتخاب کشور و زبان برای جستجوی برندمنشن‌های لینک‌نشده

سپس تعداد اشاره‌های (Mentions) پیداشده به برند خود را می‌بینید:

لینک سازی چیست | مشاهده تعداد برندمنشن‌ها

برای مشاهده برند خود، روی گزینه « Create query» کلیک کنید:

کوئری زدن برای پیدا کردن برندمنشن‌ها

به شکل زیر:

پیدا کردن برندمنش‌های لینک‌نشده

برای هر منشن بدون لینکی که پیدا کردید، با صاحب اثر یا نویسنده صفحه تماس بگیرید و یک بک‌لینک درخواست کنید.

بررسی بک‌لینک‌های رقبا

این استراتژی در مورد اتخاذ و تکرار استراتژی‌های لینک‌سازی قبایتان است. فایده این استراتژی لینک سازی چیست؟ مهندسی معکوس استراتژی‌های بک‌لینک رقبا، می‌تواند موارد زیر را برای شما آشکار کند:

  • چه نوعی از محتوا بیشترین بک‌لینک را کسب می‌کند؟
  • چه کسانی به رتبه‌های بالا در جایگاه شما لینک می‌دهند؟

برای شروع این کار، از ابزار Semrush’s Backlink Analytics استفاده کنید. دامنه وب‌سایت رقیب خود را وارد کنید و به تب «صفحات فهرست‌شده (Indexed Pages)» بروید. این تب، جدولی را نشان می‌دهد که در آن تمام صفحات رقیب شما، بر اساس تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده مرتب شده‌اند (به عنوان مثال، وب‌سایت‌هایی که به آن‌ لینک داده‌اند):

مهندسی معکوس بک‌لینک‌های رقبا

به دنبال الگوها در موضوعات، سبک، طول و قالب صفحات برتر باشید. مواردی مثل:

  • رقیب شما در مورد چه چیزی و از چه زاویه‌ای می‌نویسد؟
  • قالب آن چگونه است؟ بلند یا کوتاه؟
  • آیا از تعداد زیادی عکس، فیلم، اینفوگرافی، GIF استفاده می‌کند یا با متن ساده پیش می‌رود؟
  • سبک رقیب شما چگونه است؟ نیمه‌رسمی یا رسمی؟

همه اینها موارد مهمی هستند که باید به آنها توجه کنید؛ چرا که باید یک دستورالعمل یا راهنما برای استراتژی محتوای شما باشند. مواردی را که جواب می‌دهند، به روشی بهتر یا حداقل مشابه تکرار کنید.

بازیابی بک‌لینک‌های از دست رفته

همانطور که می‌توانید لینک‌ها را به دست آورید، به همان شکل هم امکان از دست دادن آن‌ها وجود دارد؛ اتفاقی که همیشه می‌افتد.
شما به چند دلیل ممکن است لینک‌ها را از دست بدهید:

  • لینک از صفحه لینک‌شده حذف شود.
  • صفحه لینک‌شده وجود نداشته باشد.
  • صفحه لینک، تغییر مسیر داده شده باشد.

و مواردی از این دست.

صرف نظر از دلایل این موضوع، وظیفه شما اکنون این است که آن لینک‌ها را پس بگیرید. بازیابی لینک‌های از دست رفته اغلب بسیار ساده‌تر از ایجاد دوباره لینک‌های جدید، از ابتداست. برای یافتن آسان لینک‌های از دست رفته، به Semrush’s Backlink Audit مراجعه کنید. برای شروع، بر روی گزینه «Create project» کلیک کرده و دامنه خود را وارد کنید:

بازیابی لینک‌های از دست رفته

سپس به تب «Lost & Found» بروید:

تب Lost & Found

این گزارش نشان می‌دهد که در ۹۰ روز گذشته، چند دامنه ارجاع‌دهنده اضافه، خراب یا گم شده‌اند:

دامنه‌های ارجاع‌دهنده که در ۹۰ روز گذشته اضافه، خراب یا گم شده‌اند

در این مورد، ما فقط به دنبال بک‌لینک‌های از دست رفته هستیم. بنابراین، به پایین اسکرول کنید و روی کادر «Lost» در بالای لیست کلیک کنید:

پیدا کردن دامنه‌های از دست رفته

این‌ها همه دامنه‌هایی هستند که در ۳ ماه گذشته بک‌لینک‌های شما را از دست داده‌اند. برای کمک به اولویت‌بندی، فهرست را فیلتر کنید تا لینک‌های follow با میزان سمی‌بودن، به شما نشان داده شود (این موضوع نشان‌دهنده این است که یک لینک چقدر برای وب‌سایت شما خطرناک است).

به تصویر زیر دقت کنید:

میزان مضر بودن لینک از دست رفته برای وب‌سایت شما

بنابراین ابتدا این بک‌لینک‌های از دست رفته را مدنظر قرار دهید. هر کدام از URLها را بررسی کنید تا ببینید چرا بک‌لینک را از دست داده‌اید. اگر صفحه حذف یا تغییر مسیر داده شده باشد، می‌توانید آن را نادیده بگیرید. اما اگر URL به دلیل دیگری حذف شده‌ باشد، حتما آن را دنبال کنید.

دلیلش ممکن است این باشد که صاحبان وب‌سایت، محتوای خود را به‌روز کرده یا لینک شما را با لینکی به صفحه وب دیگری جایگزین کرده باشند. در این صورت حتما با آن‌ها تماس بگیرید و اگر هنوز جای مناسبی برای لینک شما در محتوای جدید وجود دارد، به آنها بگویید چرا باید به شما لینک دهند.

در غیر این ‌صورت، اگر لینک شما را با چیزی بهتر جایگزین کرده‌اند، مؤدبانه بپرسید چرا احساس می‌کنند لینک جدید بهتر از لینک شماست؟ سعی کنید که بازخورد بگیرید و از آن برای بهبود محتوا یا صفحه خود استفاده کنید. این کار حداقل جلوی از دست رفتن لینک‌های بیشتر در آینده را می‌‌گیرد.

تجزیه و تحلیل شکاف بک‌لینک

آنالیز شکاف لینک سازی چیست؟ تجزیه و تحلیل شکاف بک‌لینک، وب‌سایت‌هایی را نشان می‌دهد که به رقبای شما لینک دارند اما به شما نه. این یک تاکتیک فوق‌العاده است؛ چرا که اگر آنها از لینک دادن به رقبای شما راضی هستند، احتمالاً از لینک دادن به شما نیز خوشحال خواهند شد. این امر به‌خصوص زمانی صادق است که شما در مقایسه با رقبای خود محتوای بهتری هم تولید کرده باشید.

برای شروع، ابزار Backlink Gap Semrush را باز کنید. سپس دامنه خود و دامنه‌های رقبای خود را اضافه کرده و روی گزینه «Find prospects (یافتن مشتریان احتمالی)» کلیک کنید:

آنالیز شکاف‌های لینک‌سازی

جدول زیر، تمام دامنه‌های ارجاعی را نشان می‌دهد که دارای بک‌لینک به رقیبی است که شما دامنه آن را وارد کرده‌اید:

جدول تمام دامنه‌هایی که به رقیب شما لینک داده‌اند

با کلیک کردن روی فلش‌های کشویی، اطلاعات بیشتری دریافت می‌کنید. امتیاز اعتبار وب‌سایت، انکر تکست خاص، URL هدف و تاریخ بک‌لینک از مواردی است که می‌توانید در کنار سایر اطلاعات ببینید:

دریافت اطلاعات بیشتر با کلیک بر فلش‌های کشویی

برای دریافت این گزارش، بر روی گزینه «Export» در سمت راست قسمت بالای صفحه کلیک کنید:

دریافت گزارش

اکنون فهرستی از وب‌سایت‌های هدف دارید که می‌توانید برای گرفتن بک‌لینک برای محتوای خود، به آنها دسترسی داشته باشید.

تلاش‌های خود را برای ایجاد لینک ادامه دهید

ایجاد لینک نیازمند زمان، تلاش و صبر است. برای جلوگیری از بی‌ثمر شدن تلاش‌هایتان، توصیه می‌کنیم که بررسی و رسیدگی‌های ماهیانه را حتما انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند که لینک‌های به دست آمده، لینک‌های از دست رفته و کیفیت کلی بک‌لینک‌ها را پیگیری کنید. حتی بهتر خواهد بود که این بررسی‌ها را خودکار کنید. برای این کار می‌توانید به راحتی آن‌ها را با ابزار Semrush’s Backlink Audit تنظیم کنید.

برای این کار، طبق تصویر زیر عمل کنید؛ ابزار را باز کرده و بر روی گزینه تنظیمات (settings) در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید:

ابزار Semrush’s Backlink Audit گزینه تنظیمات

در مرحله بعد، روی گزینه «Recrawl schedule» کلیک کنید:

ابزار Semrush’s Backlink Audit گزینه Recrawl schedule

در منوی کشویی، روی گزینه «Once a month» (یک بار در طول ماه) کلیلک کرده و با انتخاب «Send an email every time an audit is complete»، نتیجه بررسی ماهانه را زمانی که کامل شد از طریق ایمیل خود دریافت ‌کنید:

نتیجه بررسی ماهانه را از طریق ایمیل خود دریافت ‌کنید

سپس، روی «Update» کلیک کنید و بله! شما آماده هستید.

اولین کمپین لینک سازی خود را شروع کنید

حالا که متوجه شدید لینک سازی چیست و چگونه کار می‌کند، آماده شروع کار بر روی کمپین لینک بیلدینگ خود هستید. حواس‌تان به کارهایی که رقبای شما انجام می‌دهند باشد و در سریع‌ترین زمان ممکن، از فرصت‌های جدید پیش‌آمده استفاده کنید. در این مسیر می‌توانید روی کمک و مشاوره کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ TGA حساب کنید.

 

منبع: Semrush.com