اصطلاحات رایج در سئو | ۲۵ اصطلاح برتر SEO که باید بدانید

اصطلاحات رایج در سئو | ۲۵ اصطلاح برتر SEO که باید بدانید

برای درک کامل نحوه جذب ترافیک بیشتر برای وب‌سایتتان با استفاده از پتانسیل‌های سئو، به چیزی بیشتر از خواندن یک پست وبلاگ نیاز دارید. این فرایند، درک روشنی از بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) و تمام جزییات آن را لازم دارد که در عین حال می‌تواند گیج‌کننده هم باشد. برای کمک به افرادی که به تازگی کار سئو را شروع کرده‌اند و می‌خواهند با چالش‌های آن آشنا شوند، فهرستی از اصطلاحات رایج در سئو را تهیه کرده‌ایم که فکر می‌کنیم هر کارشناس مبتدی سئو و البته هر دیجیتال مارکتری باید بداند. البته این مطلب، همه چیز در مورد سئو را شامل نمی‌شود، اما شروع خوبی است.

 

در ادامه با ما همراه باشید تا ۲۵ مورد از مهم‌ترین اصطلاحات رایج در سئو را بررسی کنیم:

۱- انکر تکست یا متن لنگر (Anchor Text)

زمانی که فردی یک وب‌سایت را به بخشی از متن لینک می‌کند، کلمه‌ای که لینک روی آن قرار می‌گیرد، انکر تکست (anchor text) نامیده می‌شود. کاربر با کلیک روی انکر تکست به صفحه‌ای از یک وب‌سایت دیگر (یا صفحه دیگری از وبسایت خودتان) هدایت می‌شود. این موضوع برای متخصصان سئو بسیار مهم است؛ چرا که موتورهای جستجو به دنبال این لینک‌ها هستند تا مشخص کنند که کدام یک از آن‌ها، از سایر لینک‌ها معتبرتر هستند.

لینک‌های معتبر آن‌ مواردی را شامل می‌شوند که از نظر موتورهای جستجو، با کیفیت هستند و بیشترین ارزش را به کاربران ارائه می‌دهند. در ادامه، درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  • نکته: از یک انکر تکست بارها و بارها استفاده نکنید. این کار می‌تواند صفحه شما را بی‌اعتبار کند و به جایگاه شما در صفحه نتایج جستجو آسیب بزند.

زمانی که فردی یک وب‌سایت را به بخشی از متن لینک می‌کند، کلمه‌ای که لینک روی آن قرار می‌گیرد، انکر تکست (anchor text) نامیده می‌شود.

۲- متن جایگزین (Alt Attribute Text (or Alt Text))

آیا تاکنون برای یک کالا جستجو کرده‌اید و یک تبلیغ با یک عکس از کالا را در نتایج جستجو مشاهده کرده‌اید؟ اگر با چنین موردی روبه‌رو شده‌اید، شما در عمل، متن جایگزین را دیده‌اید. متن جایگزین یا alt text یکی از اصطلاحات رایج در سئو است که به توصیف متنی یک تصویر اشاره دارد که نشان‌دهنده محتوای تصویر است. وقتی به یک عکس نگاه می‌کنید نمی‌توانید متن جایگزین را ببینید؛ زیرا در قسمت پشتی صفحه وب، جایی که عکس قرار می‌گیرد پنهان است.

متن جایگزین روشی موثر برای افزایش رتبه در صفحه نتایج موتورهای جستجو است؛ چرا که به شما امکان می‌دهد تصاویر موجود در وب‌سایت‌تان را در طول جستجو پیدا کنید.

۳- اعتبار (Authority)

اعتبار یکی دیگر از اصطلاحات رایج در سئو است که به توانایی یک صفحه در گرفتن رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو اشاره دارد. ۵ عامل در گرفتن رتبه معتبر، در نظر گرفته می‌شود:

  • قدمت صفحه
  • روند ترافیک صفحه
  • پروفایل بک لینک‌ها
  • کیفیت محتوای صفحه
  • سئو فنی (سرعت وب‌سایت، الگو و …)

این ۵ دلیل به درک این موضوع که چرا وب‌سایت‌های «edu.» و «gov.» نسبت به سایر صفحات، مانند «com.» یا «net.» اعتبار بالاتری دارند، کمک می‌کند.

۴- ربات‌ها (Bots)

ربات‌ها برنامه‌هایی هستند که برای انجام فهرست‌بندی، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات وب‌سایت با سرعت بیشتر (در مقایسه با انسان) طراحی شده‌اند. تخمین زده می‌شود که ربات‌ها ۶۰ درصد از ترافیک آنلاین را تشکیل می‌دهند.

به عنوان متخصص سئو، می‌توانیم از ربات‌ها برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل سریع‌تر اطلاعات وب‌سایت خود و سایر وب‌سایت‌ها استفاده کنیم. همچنین ربات‌ها به محتوای به‌روزشده این امکان را می‌دهند که بلافاصله در جامعه آنلاین به اشتراک گذاشته شوند. با این حال، هم ربات‌های مفید و هم ربات‌های مضر در سراسر فضای وب وجود دارند.

۵- تگ عنوان (Title Tag)

تگ یا برچسب عنوان علاوه بر اینکه یک عنصر HTML به شمار می‌رود، برای سئو بسیار اهمیت دارد. این تگ‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا به‌طور دقیق محتوای وب‌سایت‌هایشان را در صفحات نتایج جستجو و صفحات مرورگر توصیف کنند.

بهینه‌سازی تگ‌های عنوان برای هر صفحه، به کاربران و موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا محتوای هر صفحه را به سرعت ارزیابی کنند و نیز به صفحات اجازه می‌دهد به راحتی لینک داده و رتبه‌بندی شوند.

 

۶- توضیحات متا (Meta Description)

توضیحات متا یکی دیگر از اصطلاحات رایج در سئو است و از نظر توضیحات صفحه از تگ عنوان پیروی می‌کند. توضیح متا یک یا دو جمله است که به طور مختصر توضیح می‌دهد که یک صفحه یا وب‌سایت، شامل چه اظلاعاتی است. هرچه توضیحات متا (Meta Description) با یک عبارت جستجو مرتبط‌تر باشد، احتمال بیشتری دارد که در صفحه نتایج جستجو، زیر عنوان صفحه نمایش داده شود.

توضیحات متای دقیق و استاندارد از نظر سئویی، صفحه شما را با میلیون‌ها جستجویی که در هر دقیقه انجام می شود، مرتبط نگه می‌دارد.

توضیحات متا یکی دیگر از اصطلاحات رایج در سئو است و از نظر توضیحات صفحه از تگ عنوان پیروی می‌کند.

۷- کلمه کلیدی (Keyword)

کلمات کلیدی با اینکه ممکن است ساده به نظر برسند، اما از دیگر سو برای سئو بسیار مهم هستند. کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی در وب‌سایت هستند که امکان پیدا شدنشان را در همان صفحه فراهم می‌کنند. برای مثال، اگر می‌خواهید این وبلاگ را از طریق نتایج موتورهای جستجو پیدا کنید، ممکن است کلمات کلیدی که می‌بینید، چیزی شبیه «شرایط سئو» یا «وبلاگ رسانه‌ای ChatterBuzz» باشند.

این نکته را در ذهن داشته باشید که این عناوین با این که خلاقانه نیستند، اما دقیق هستند و دقیقاً محتوای صفحه را توصیف می‌کنند. آن دسته از کلمات کلیدی که مبهم هستند یا نتایج زیادی به همراه دارند، کلمات و عبارات بی‌اثری هستند. منابعی مانند Google Keyword Planner به شما کمک می‌کند تا آن کلمات کلیدی‌ را که باید هدف بگیرید، شناسایی کنید.

۸- کلمه کلیدی دم بلند (Long Tail Keyword)

همان‌طور که از نامشان پیداست، کلمات کلیدی دم بلند، همان کلمات کلیدی معمول هستند؛ فقط طولانی‌تر از آن‌ها. این نوع از کلمات کلیدی معمولاً شامل سه تا چهار کلمه هستند که عموما در هنگام جستجو توسط کاربران استفاده می شوند.

برای این پست وبلاگ، یک کلمه کلیدی دم بلند خوب ممکن است «۲۵ اصطلاح برتر SEO» یا «اصطلاحات رایج در سئو» باشد؛ در مقابل کلمه کلیدی «اصطلاحات سئو». استفاده از نسخه طولانی‌تر این امکان را برای شما فراهم می‌کند که کاربرانی را که با گزینه‌های بسیار زیادی از یک کلمه کلیدی کوتاه‌تر احاطه‌ شده‌اند، بهتر هدف قرار دهید.

مثال: این راهنمای بازاریابی سلامت رفتاری از C4، برای کلمه کلیدی دم بلند «راهبردهای بازاریابی برای خدمات سلامت روان» رتبه می‌گیرد. به تصویر زیر دقت کنید:

تفاوت فرصت رتبه گرفتن برای کلمه کلیدی کوتاه و بلند

 

۹- چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density)

یکی از اصطلاحات رایج در سئو «چگالی کلمه کلیدی» است؛ این اصطلاح به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب ظاهر می‌شود، در مقایسه با کل کلمات اشاره دارد. با اینکه که قبلاً این کار روشی آسان برای گرفتن رتبه برای صفحات بود، اما الگوریتم‌های جدید موتورهای جستجو این تاکتیک را تقریباً بی فایده کرده است.

با این حال، همچنان می‌توانیم همان تاکتیک‌های اندازه‌گیری چگالی کلمات کلیدی را به کار ببریم تا از این که از کلمات کلیدی مشابه در صفحه خود بیش از حد استفاده نمی‌کنیم، مطمئن شویم.

۱۰- رتبه دامنه یا اعتبار دامنه (Domain Rank or Domain Authority)

رتبه دامنه یا اعتبار دامنه به این اشاره دارد که کل دامنه در نتایج موتورهای جستجو چقدر خوب ظاهر شده و رتبه خواهد گرفت. این موضوع با ترکیبی از معیارهای لینک، محاسبه می شود: لینک دادن دامنه‌های ریشه، تعداد کل لینک‌ها و موارد دیگر در مقیاس ۱۰۰ امتیازی.

سپس می‌توان این اندازه‌گیری را برای مشاهده یک ‌وب‌سایت در مقایسه با سایر وب‌سایت‌ها تفسیر کرد. این مورد یکی از مهم‌ترین اعداد شناخته‌شده برای متخصصین سئو است. هرچه DA یا Domain Rank شما بیشتر باشد، احتمال اینکه ترافیک قوی‌تری جذب کنید و رتبه بالاتری بگیرید، بیشتر می‌شود.

  • اعتبار دامنه روی عوامل متعددی استوار شده است. با این حال در درجه اول، اینها عوامل پروفایل لینک هستند؛ مانند تعداد لینک‌های وارونه ارجاع داده شده به وب‌سایت شما و میزان معتبر بودن آن وب‌سایت‌ها.
  • کسب عدد DA 100 (Domain Authority) بسیار دشوار است. فقط وب‌سایت‌های مانند فیس‌بوک و گوگل این عدد را به دست آورده‌اند، بنابراین اگر هرگز به ۱۰۰ نرسیدید، ناامید نشوید. هنگامی که شروع به دستیابی به اعداد بالای ۵۰ کردید، این رقابت سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.
  • تأثیرگذاری مستقیم روی DA سخت است. شما نمی‌توانید امتیاز DA خود را تغییر دهید؛ آن هم به همان ترتیبی که متا تگ‌های خود را تغییر می‌دهید.

۱۱- اعتماد دامنه (Domain Trust)

اعتماد دامنه، یک اصطلاح رایج برای اندازه‌گیری لینک‌های یک وب‌سایت است؛ لینک‌هایی از سایر وب‌سایت‌های قابل اعتماد. همانطور که پیش از این اشاره شد، این وب‌سایت‌ها، شامل وب‌سایت‌هایی می‌شوند که پسوند «edu.» یا «gov.» دارند.

اگر وب‌سایت شما لینک‌هایی از برخی از صفحات این وب‌سایت‌ها داشته باشد، بیشتر مورد اعتماد موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. در تصویر زیر می‌توانید وب‌سایت‌هایی را ببینید که از طریق لینک‌هایی که از berkeley.edu گرفته‌اند، اعتماد دامنه را به دست می‌آورند.

وب‌سایت‌هایی را ببینید که از طریق لینک‌هایی که از berkeley.edu گرفته‌اند، اعتماد دامنه را به دست می‌آورند.

۱۲- رتبه صفحه یا اعتبار صفحه (Page Rank or Page Authority)

رتبه صفحه یا اعتبار صفحه یکی دیگر از اصطلاحات رایج در سئو است که یک مقیاس امتیازدهی ۱۰۰ امتیازی را تعریف می‌کند. به جای رتبه‌بندی اینکه چگونه کل دامنه در نتایج موتورهای جستجو رتبه می‌گیرد، اعتبار صفحه معیاری است که نشان می‌دهد چگونه یک صفحه به تنهایی در نتایج جستجو رتبه می‌گیرد. دلیل وجود یک رابطه ذاتی بین رتبه صفحه و رتبه دامنه این است که هر صفحه در یک وب‌سایت باید از نظر سئو بهینه‌سازی شود.

۱۳- لینک‌های فالو و نو فالو (Do Follow and No Follow)

این اصطلاح به ویژگی یک صفحه برای انتقال دادن یا انتقال ندادن اعتبار لینک به وب‌سایت‌های لینک‌دهنده اشاره دارد. همانطور که قبلا گفته شد، هر چه یک وب‌سایت لینک‌های بیشتری داشته باشد، رتبه بهتری می‌گیرد. با این حال، زمانی که یک وب‌سایت دارای ویژگی No follow است، در این صورت، همان اعتبار را به وب‌سایت لینک‌دهنده باز نمی‌گرداند.

وب‌سایت‌هایی مانند ویکی‌پدیا دارای ویژگی No follow برای ۹۰ درصد نظرات وبلاگ هستند؛ این ویژگی به هرزنامه‌ها پیامی می‌فرستد که شما را از انتقال تصادفی PageRank به «همسایگان» با کیفیت پایین‌تر در وب، باز می‌دارد.

۱۴- ۳۰۱ تغییر مسیر (301 Redirect)

ریدایرکت ۳۰۱ به روشی اشاره دارد که یک وب‌سایت با استفاده از آن به موتور جستجو می‌گوید که مکان صفحه به طور دائم به جای دیگری از وب‌سایت منتقل شده است. ما می‌توانیم از این تغییر مسیر برای انتقال اعتبار لینک یا قدرت رتبه به صفحه جدید استفاده کنیم.

با این حال، حتما توجه داشته باشید که پس از تغییر مسیر ۳۰۱ ممکن است از یک روز تا یک ماه طول بکشد تا موتور جستجو آن صفحه را پیدا و انتخاب کند.

۱۵- URL متعارف (Canonical URL)

اغلب اوقات ممکن است محتوای یک صفحه در مکان‌های دیگری از وب‌سایت فهرست شود. این موضوع به نوبه خود می‌تواند محتوای تکراری را در همان وب‌سایت ایجاد کند که خبر خوبی نیست. با وجود این، آدرس اینترنتی متعارف (Canonical URL)، همیشه معتبرترین نسخه است. هنگام ساخت لینک و اطمینان از بهینه‌سازی سئو وب‌سایت، باید اطمینان حاصل کنید که از URL متعارف استفاده شده باشد.

۱۶- سرفصل‌ها (Headings)

هدینگ یا سرفصل یکی دیگر از اصطلاحات رایج در سئو است. سرفصل‌ها یکی دیگر از تگ‌های HTML هستند که به محتوا اجازه می‌دهند تا بهینه‌سازی سئویی  شود. این تگ‌ها از H1 تا H6 متغیر هستند و تگ‌های با اعداد کمتر، در مقایسه با بقیه مهم‌تر هستند. هنگام ایجاد یک صفحه، شما باید فقط یک تگ H1 داشته باشید و به دنبال آن،‌ تگ‌های دیگر برای ساختار کلی صفحه ایجاد شوند.

هدینگ یا سرفصل یکی دیگر از اصطلاحات رایج در سئو است.

۱۷- لینک‌های ورودی (Inbound Links)

لینک‌های ورودی، لینک‌هایی از یک وب‌سایت دیگر هستند که به وب‌سایت شما بر می‌گردند. در یک نگاه کلی، لینک‌های ورودی مهم‌تر از لینک‌های خروجی هستند؛ چرا که نشان می‌دهند وب‌سایت شما در سراسر اینترنت لینک شده است.

۱۸- لینک‌های خروجی (لینک های خروجی)

لینک‌های خروجی فضاهایی هستند که در آن‌ها شما به وب‌سایت‌های دیگر لینک می‌دهید. با این که لینک‌های خروجی اساسا مهم نیستند، اما شما همچنان می‌توانید به وب‌سایت‌هایی با اعتبار بالاتر لینک دهید تا رتبه خود را در نتایج جستجو افزایش دهید.

برخی از موتورهای جستجو رتبه را با لینک‌های خروجی محاسبه می‌کنند و تعدادی از وب‌سایت‌ها هم در صورتی که به آن‌ها لینک دهید، ممکن است به وب‌سایت شما لینک دهند. بنابراین این موضوع می‌تواند یک موقعیت برد-برد باشد.

۱۹- SERP

SERP یکی از درتکرارترین اصطلاحات رایج در سئو و مخفف عبارت Search Engine Results Page یا صفحه‌ای است که نتایج برای یک عبارت جستجو در آن نشان داده می‌شود. در یک SERP، شما می‌توانید حجم زیادی از اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید؛ اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی استفاده‌شده، ویژگی‌های عنوان، توضیحات متا و سایر معیارهای مربوط به سئو با افزونه‌های مرورگر.

شاید برایتان جالب باشد: چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟

 

۲۰- جهت‌یابی خرده‌نان (Breadcrumb Navigation)

ناوبری Breadcrumb یک تکنیک جهت‌یابی است که برای کمک به موتورهای جستجو و کاربران در درک رابطه بین صفحات به کار می‌رود. این ناوبری نشان می‌دهد که در کجای وب‌سایت قرار دارید و چه چیزی به صفحه‌ای که در آن هستید مربوط می‌شود. یک مثال برای این وبلاگ می‌تواند چیزی شبیه به دو مورد زیر باشد:

Home > Blog > Top 25 SEO Terms

مثال برای جهت‌یابی خرده‌نان (Breadcrumb Navigation)

۲۱- نقشه وب‌سایت (Sitemap)

نقشه سایت یکی از اصطلاحات رایج در سئو و برای یک وب‌سایت، فایلی است که در آن می‌توانید صفحات یک وب‌سایت و ویژگی‌های آن را فهرست کنید. البته در صورتی که این ویژگی‌ها دسترسی به خزنده‌ها (crawlers) داشته باشند. بهینه‌سازی نقشه یک وب‌سایت برای خزنده‌های موتورهای جستجو، برای یافتن و رتبه دادن به وب‌سایت شما بسیار مهم است.

 

۲۲- لینک درب پشتی (Backdoor Linking)

یکی از اصطلاحات رایج در سئو به لینک کردن درب پشتی معروف است که در یک نگاه کلی احتمالا یک فرآیند ساده به نظر برسد؛ اما می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد. در اصل، ارسال یک لینک در یک وب‌سایت است که در مقابل به وب‌سایت شما لینک می‌دهد. همچنین این کار می‌تواند مستلزم ارسال نظر در وبلاگ یا قرار گرفتن در یک فهرست باشد. با این حال، برای ساخت یک بک لینک مناسب، باید از موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • محتوای دارای ارزش افزوده است.
  • محتوا به راحتی پیدا می‌شود.
  • محتوا ماندگاری طولانی دارد.

به این ترتیب است که مطمئن می‌شوید بک لینک شما در وب‌سایت مورد نظر باقی می‌ماند و ترافیک را به سمت وب‌سایت شما باز می‌گرداند. برای فهمیدن این که بک لینک‌های وب‌سایت شما کجا هستند، می‌توانید از ابزارهایی مانند ahrefs.com و spyfu.com استفاده کنید.

۲۳- اتصال درگاه (Doorway Linking)

لینک‌های درگاهی یا صفحات درگاهی، شکل‌هایی از هرزنامه‌های وب (web spam) در نتایج جستجوهای موتورهای جستجو هستند. این لینک‌ها کلی نیز هستند و اغلب برای تقلید از موفقیت لینک‌های دیگر، ساخته می‌شوند. آنها امروزه نسبت به چند سال پیش اهمیت کمتری دارند؛ چرا که گوگل و سایر موتورهای جستجو الگوریتم خود را برای اجتناب از آنها تغییر داده‌اند.

از آنجایی که این لینک‌ها برای عبارات و موتورهای جستجوی خاص ساخته شده‌اند، نه برای کاربر انسانی، لینک‌های درگاهی ممکن است در رتبه‌بندی برخی از موتورهای جستجو لحاظ نشوند. با این وجود، آنها همچنان می‌توانند از طریق یک «پل»، ترافیک را به سمت وب‌سایت شما هدایت کنند.

۲۴- لینک عمیق (Deep Link)

لینک عمیق، به لینکی در صفحه وب‌سایت شما اشاره دارد که به صفحه دیگری در وب‌سایت‌تان لینک می‌دهد. این کار به سادگی ترافیک را از صفحه‌ای به صفحه دیگر هدایت می‌کند و هیچ ارتباط مستقیمی با سئو ندارد. لینک‌های عمیق با محتوای جدیدتری در صفحه وب‌ شما همراه است که به محتوای قدیمی‌تر لینک می‌دهند؛ به این ترتیب محتوای جدیدتر در نتایج جستجو، رتبه بالاتری خواهد داشت.

شاید برایتان جالب باشد: لینک سازی چیست

 

۲۵- فهرست‌بندی، آری یا نه (Index or No Index)

Index و No Index یکی دیگر از اصطلاحات رایج در سئو است که کاربرد آن زمانی است که شما یک موتور جستجو را هدایت می‌کنید تا صفحه از وب‌سایتتان را فهرست کند یا نکند. اساساً، با یک تگ HTML «بدون فهرست»، یک موتور جستجو می‌تواند صفحه ما را پیدا کند، اما یک کاربر انسانی نمی‌تواند از طریق موتورهای جستجوگر به این صفحه دسترسی پیدا کند.

در مقابل، اگر بخواهیم کاربر از صفحه بازدید کند، می‌توانیم مستقیماً به صفحه‌ای که «بدون فهرست» است لینک دهیم. صفحاتی که باید دارای تگ «بدون فهرست» باشند شامل صفحاتی مثل «فقط کارمند یا employee-only pages»، «صفحات ارتقاء یا promotion pages» و «صفحات تکمیل یا completion pages» می‌شوند.

Index و No Index یکی دیگر از اصطلاحات رایج در سئو است که کاربرد آن زمانی است که شما یک موتور جستجو را هدایت می‌کنید تا صفحه از وب‌سایتتان را فهرست کند یا نکند.

جمع‌بندی اصطلاحات رایج در سئو

باز هم تکرار می‌کنیم، آنچه خواندید همه اصطلاحاتی را که کارشناس سئو ملزم به دانستن آنهاست را پوشش نمی‌دهد اما در کل، یک نگاه کلی و کاربردی ارائه خواهد داد. با دانستن این اصطلاحات، اکنون باید بتوانید برخی از پیچیدگی‌های جستجو و تجزیه و تحلیل سئو را درک کنید.

زمانی که روی این ۲۵ عبارت برتر سئو تسلط پیدا کردید، در مسیر ایجاد نتایج جستجوی ارگانیک بهتر برای وب‌سایت و رسیدن به نتیجه نهایی خود هستید. این محتوا به مرور به‌روزرسانی خواهد شد و اصطلاحات بیشتری را در بر خواهد گرفت.

 

 

منبع: Chatterbuzzmedia.com