چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟ | ۱۱ راهکار برای بهبود کسب‌وکار در سال ۲۰۲۳

چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟ | ۱۱ راهکار برای بهبود کسب‌وکار در سال ۲۰۲۳

ترافیک وب‌سایت شما از کجاست؟ اگر شما هم به افرادی متکی هستید که از طریق جستجوی گوگل کسب‌وکارتان را پیدا می‌کنند، سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو باید اولین اولویت شما و سوال «چگونه سئو سایت را بالا ببریم»، مهم‌ترین سوال‌تان باشد.
بدون lead generation یا اصطلاحا جذب لید، کسی کسب‌و کار شما و وب‌سایتتان را پیدا نخواهد کرد. آیا می‌دانستید که ۹۳٪ تجربیات کاربران اینترنت از موتورهای جستجویی مثل گوگل شروع می‌شود؟ حالا اتفاقی که بعد از جستجوی کاربر می‌افتد جالب‌تر است؛ رتبه‌ اول صفحه جستجوی گوگل، ۳۳ ٪ شانس کلیک بیشتری دارد و به این معناست که اگر سایت شما رتبه اول گوگل را نداشته باشد، یک سوم ترافیک بالقوه را از دست خواهد داد.

نکته جالب دیگر این است که ۷۵٪ از کاربران حتی به صفحه دوم گوگل هم نمی‌روند. نظرتان جلب شد؟
دلیل اینکه وب‌سایت‌های دیگر، رتبه بالاتری از شما در گوگل دارند، این است که آن‌ها تلاش هوشمند و آگاهانه‌ای برای بهبود سئوی خود داشته‌اند و دارند.

خبر خوب این است که برای شروع هنوز خیلی دیر نشده. کارهای خاصی وجود دارد که شما با انجام دادن آن‌ها می‌توانید شانس خود را برای گرفتن رتبه‌های بالاتر در گوگل افزایش دهید.

«بهبود سئوی کسب‌وکار شما، به کیفیت سایت یا وبلاگتان بستگی دارد.»

اگر با سئو و قابلیت‌های آن آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم برای شروع، مقاله سئو چیست و چگونه به کمک شما می‌آید؟ را بخوانید. در ادامه، به سوال مهم چگونه سئو سایت را بالا ببریم پاسخ می‌دهیم و ۱۱ روش عملی را بررسی می‌کنیم. به یاد داشته باشید که به کار بردن سئو یک فرایند کوتاه‌مدت و یک اقدام تک‌نفره نیست؛ اما خبر خوب این است که کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ TGA با پکیج کامل خدمات سئو و پشتیبانی نامحدود در تمام این مسیر همراه شما هستند.

ابزارهای برتر سئو که تاثیر واقعی در بهبود رتبه‌بندی گوگل دارند

برای بهبود سئوی سایت خود، به ابزارهای سئو نیاز دارید. بدون این ابزارهایی که در ادامه فهرست شده‌اند، شانسی برای بالا بردن رتبه خود در گوگل نخواهید داشت:

  • SEMrush: بهترین و محبوب‌ترین ابزار برای سئو کلی وب‌سایت
  • Ahrefs: بهترین نرم افزار سئو پیشرفته
  • Yoast: بهترین پلاگین (افزونه) برای WordPress
  • Screaming Frog: بهترین نرم‌افزار کراولینگ (Crawling) سئو
  • Pitchbox:‌ بهترین نرم‌افزار توسعه و خودکارسازی سئو سایت

چگونه سئو سایت را بالا ببریم

بهبود سئو سایت و گرفتن رتبه‌های برتر در صفحه اول گوگل، فرایندی گام به گام است. در ادامه، ۱۱ قدم اساسی برای این کار را بررسی می‌کنیم:

قدم اول: سرعت بارگذاری (Loading) سایت خود را بهتر کنید

سرعت بارگذاری سایت شما به چند دلیل مهم است؛ مهم‌ترین دلیل این است که گوگل پایین بودن سرعت load را تشخیص می‌دهد و این موضوع روی رتبه سایت شما تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین سرعت پایین، رغبت کاربر را برای دیدن صفحات سایت، کم می‌کند. نتیجه این دو، رتبه سایت شما را پایین می‌آورد.
به تصویر زیر دقت کنید؛ می‌بینید که چگونه زمان طولانی بارگذاری، نرخ رها کردن وب‌سایت را افزایش می‌دهد:

چگونه سئو سایت را بالا ببریم | سرعت بارگذاری
اگر سرعت بارگذاری سایت شما پایین باشد، کاربر خسته و کلافه می‌شود و اغلب اوقات، وب‌سایت دیگری را به شما ترجیح می‌دهد! این یعنی ترک سایت شما.
اما کُند بودن یعنی دقیقا چقدر کُند؟
تحقیقات نشان می‌دهد که اگر سرعت بارگذاری سایت از ۳ ثانیه بیشتر شود، ۴۰٪ کاربران سایت را ترک می‌کنند. اما خبر بدتر این است که ۸۰٪ این کاربران، هرگز به این وب‌سایت‌ بر نمی‌گردند! این اتفاق خوبی برای رتبه‌بندی سئو شما نیست؛ چرا که در نهایت ترافیک سایت شما را نابود خواهد کرد. برعکس این موضوع، اگر سایت شما به اندازه کافی سریع باشد، کابران کم‌کم بر می‌گردند. چرا که الگوریتم‌ گوگل، میزان محبوبیت سایت شما را تشخیص می‌دهد و رتبه‌بندی جستجوی شما را بر اساس آن تنظیم می‌کند.

Pingdom ابزار آنلاینی است که به شما امکان می‌دهد تا به صورت رایگان و از همه نقاط جهان، سرعت وب‌سایت خود را تست کنید. اگر متوجه شدید که سرعت سایت‌تان پایین است، شاید بررسی کردن تِم (theme) و افزونه‌ها (plugins) کمک‌کننده باشد.

قدم دوم: محتوای باکیفیت تولید کنید

هر چند وقت یکبار محتوای وب‌سایت خود را آپدیت می‌کنید؟

اگر از زمانی که سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید، به محتوای آن دست نزده باشید، نباید انتظار رتبه بالا در گوگل را داشته باشید. برای اینکه سئو سایت خود را بالا ببرید، ترافیک بیشتری روانه آن کنید و محبوبیت بیشتری به دست آورید، به کاربران‌تان دلیلی برای برگشتن به وب‌سایت بدهید. این دلیل، محتوای شماست. محتوایی که باید با کیفیت، به‌روز و مرتبط باشد.

شاید گفتن این موضوع بد نباشد که یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی گوگل، مدت زمانی است که کاربر در وب‌سایت می‌ماند که اصطلاحا dwell time گفته می‌شود. ارتباط این موضوع با محتوا این است که اگر سایت شما اطلاعات تازه، هیجان‌انگیز یا با ارزش خبری داشته باشد، کاربر را مدت زمان بیشتری در صفحه وب‌سایت نگه می‌دارد و همین امر dwell time را بیشتر می‌کند. وب‌سایت‌هایی که محتوای مفید و با کیفیت بالا منتشر می‌کنند، عموما dwell time بالاتری دارند.
یک نکته جالب؛ از گوگل کروم (Google Chrome) غافل نشوید. گوگل کروم حدود ۶۳٪ سهم مرورگرهای اینترنت را در اختیار دارد که آن را تبدیل به محبوب‌ترین مرورگر اینترنت کرده است.

بر اساس آمار اینترنت در سال ۲۰۲۲، گوگل کروم بر بازار Browserها تسلط دارد و تعداد کاربران آن، از مجموع کاربران سایر مرورگرها بیشتر است.
تصویر زیر را ببینید:

چگونه سئو سایت را بالا ببریم | محتوای باکیفیت

زمانی که وب‌سایت شما در گوگل کروم کاربران، اصطلاحا bookmark‌ می‌شود، کمک زیادی به بالا رفتن رتبه آن می‌کند. در اینجا هم بالا بودن محتوای سایت، شانس آن را برای bookmark شدن بیشتر می‌کند. آن هم در محبوب‌ترین مرورگر اینترنت.

برای بالا بردن سئو سایت، تصاویر صفحات را بهینه کنید

یک پاسخ دیگر برای سوال چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟ با استفاده از تصاویر بهینه‌سازی‌شده! تصویر برای وب‌سایت شما کارکردی عالی دارد. اما پیش از همه، باید از بهینه شدن درست آن مطمئن شوید؛ چون فقط در این صورت است که برای سئو شما جواب می‌دهد. در اینجا به دو عامل سایز عکس و فرمت آن اشاره می‌کنیم؛‌

عکس‌های با حجم بالا، می‌تواند سرعت بارگذاری سایت را پایین بیاورد و همانطور که قبلا هم اشاره شد، این خبر خوبی برای وب‌سایت شما نیست. کم کردن حجم یا فشرده کردن آن‌ها، راه‌حل خوبی برای بهینه کردنشان است.

یک راه زیرکانه دیگر، جا کردن تصاویر به عنوان کلمه کلیدی با نام‌گذاری آن‌هاست. بگذارید مثالی بزنیم؛ فرض کنید شما وب‌سایتی دارید که در آن‌ لوازم آرایشی و بهداشتی می‌فروشید. به جای اینکه اسم یک محصول را مثلا «شامپو ۱» بنویسید، می‌توانید اسم آن را «بهترین شامپو برای موهای بلند» بگذارید. به علاوه می‌توانید به عنوان یک استراتژی خوب، از کلمات کلیدی در عنوان عکس‌ها یا توضیحات آن‌ها استفاده کنید.

محتوای خود را با Header Tags تقسیم کنید

یعنی چه؟
عناوین یک راه عالی برای بهبود تجربه کاربری در وب‌سایت است. عناوین، محتوا را تقسیم‌بندی می‌کنند که باعث خوانش راحت‌تر آن توسط کاربر می‌شود. به علاوه سرتیترها (Headers) هر چیزی را جذاب‌تر نشان می‌دهند که به هرحال اتفاق خوبی است. اگر سایت شما فقط حاوی متن است، خواه ناخواه کاربر را از ماندن بیشتر در آن دلسرد می‌کند. همانطور که اشاره شد، برای سئو شما خبر خوبی نیست. اگر سایت خود را با وردپرس مدیریت می‌کنید، به راحتی می‌توانید عناوین و سرتیترها را تغییر دهید.

چگونه سئو سایت را بالا ببریم | استفاده از تصاویر

وبلاگ‌نویسی را شروع کنید

وبلاگ نویسی گزینه‌ای عالی برای بیزینس شماست. این کار یک ابزار فوق‌العاده برای جذب لید (lead generation) است و کمک می‌کند که تعامل بیشتری با کاربران داشته باشید. اما چیزی که عموما نادیده گرفته می‌شود، تاثیر آن در بهبود سئو است. قبلا هم گفتیم که تولید محتوای به‌روز، مفید و مرتبط، کاربران را به سوی وب‌سایت شما روانه می‌کند و به آن‌ها دلیلی برای ماندن در صفحه می‌دهد؛ البته برای مدتی! خب وبلاگ کانالی فوق‌العاده برای رسیدن به این هدف است. اگر بتوانید که گروه بزرگی از مخاطبان وفادار بسازید، آنگاه توانسته‌اید که ترافیک زیادی را به صورت روزانه جذب سایت خود کنید.
همچنین می‌توانید تصاویر و Header Tags را هم در پست‌های خود بگنجانید. عناصری مثل لینک‌ها، استفاده از کلمات کلیدی و افزایش خوانایی متن‌ها هم مهم هستند که به زودی به آن‌ها می‌رسیم.

درک اینکه همه چیز به وبلاگ ارتباط دارد، تاثیر مثبتی بر رتبه سایت شما در موتور جستجو خواهد داشت.

چیزی بیشتر از متن ارائه کنید

محتوایی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید، نباید صرفا متن باشد. تصویر هم برای وب‌سایت عالی است، اما چیزهای بیشتری وجود دارد که به بهبود سئو سایت کمک می‌کند. محتوای دیگری به جز متن و تصویر به وب‌سایت خود اضافه کنید؛ مثل ویدئو، فایل‌های صوتی و اسلایدها که به بهبود تجربه کاربری کمک زیادی می‌کنند. دلیلش ساده است؛ برای شروع، مصرف‌کنندگان دوست دارند ویدئوهای بیشتری ببیند. ۸۶٪ کسب و کارها از ویدئو برای بازاریابی استفاده می‌کنند و این روند در حال افزایش است. تصویر زیر به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.

چگونه سئو سایت را بالا ببریم | استفاده از محتوای غیرمتنی

خودتان را جای مخاطب بگذراید؛ آیا دیدن یک ویدئو در مورد یک موضوع، آسان‌تر از خواندن یک مطلب در مورد آن نیست؟
این نکته را هم در نظر داشته باشید که ارتباط مستقیمی بین ویدیوها و سایر منابع چند رسانه‌ای که منتشر می‌کنید، وجود دارد و آن هم رتبه‌بندی سئو است. این ویژگی‌ها به طرز معناداری مدت زمانی را که یک کاربر در وب‌سایت شما می‌گذراند بیشتر می‌کند. بسته به مدت زمان ویدئو، افراد چند دقیقه‌ای در صفحه سایت شما می‌مانند و اگر این اتفاق بیافتد، قطعا رشد سریعی در رتبه‌بندی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل خواهد بود.

از اینفوگرافی‌ها استفاده کنید

اینفوگرافی‌ها امتیاز بزرگی در سئو به حساب می‌آیند. برای این که اینفوگرافی کارایی بهتری برای شما داشته باشند، باید ۲ چیز را رعایت کنید: طراحی عالی و محتوای فوق‌العاده. در اینفوگرافی از محتوا غافل نشوید. چیزی که خیلی‌ها اهمیت زیادی به آن نمی‌دهند و نتیجه این می‌شود که خروجی لازم را از آن نمی‌گیرند. شاید به نظر زیاد باشد اما شما برای یک اینفوگرافی، به حدود ۲۰۰۰ کلمه محتوای باکیفیت نیاز دارید. به این دلیل که گوگل اینفوگرافی را به تنهایی ایندکس نمی‌کند.

یک پست معمولی را به یک پست طولانی تبدیل کنید

واضح است که محتوای طولانی، نسبت به یک پست معمولی با حدود ۵۰۰ کلمه، رتبه بهتری در گوگل می‌گیرد. نگاهی به آمار زیر داشته باشید:

 

چگونه سئو سایت را بالا ببریم | استفاده از پست طولانی

ممکن است که یک پست ۱۰۰۰ کلمه‌ای به نظر خوب برسد، اما این محتوا از پتانسیل خود به خوبی استفاده نکرده است. پس اگر وقت بیشتری روی محتوای خود بگذراید و با متن بیشتر، اضافه کردن اینفوگرافی، چارت، قرار دادن عکس و موارد دیگر، محتوای خود را غنی‌تر و طولانی‌تر کنید، نتیجه بهتری می‌گیرید.

از خوانا بودن وب‌سایت خود مطمئن شوید

این نکته مهمی برای بالا بردن سئو سایت است. زمانی که محتوایی برای وب‌سایت خود می‌نویسید، همیشه حواس‌تان به مخاطب باشد.

  • اگر می‌خواهید که کاربران به سایت شما سر بزنند و مدتی را در آن بگذرانند، باید به گونه‌ای صحبت کنید که برای آن‌ها قابل فهم باشد.
  • اگر وکیل یا دکتر هستید، سعی نکنید که در کلمه به کلمه‌ نوشته‌هایتان این موضوع را فریاد بزنید؛ به احتمال زیاد، مخاطب زبان شما را نمی‌فهمد.
  • محتوای خود را به گونه‌ای بنویسید که اکثر افراد به راحتی آن را درک کنند.
  • اگر از خوانایی محتوای خودتان مطمئن نیستید، با ابزارهای آنلاین مختلف، آن را بررسی کنید.

قدم سوم: لینک‌های سایت را بهینه کنید

شما قاعدتا می‌توانید ادعاهایی در مورد اعتبار و کارایی وب‌سایت خود داشته باشید؛ اما خیلی بهتر خواهد بود اگر بتوانید پشتیبان و تضمینی هم برای این ادعای خود داشته باشید. در این بخش، مواردی را بررسی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اعتبار وب‌سایت خود را بالا ببرید. در قدم اول، اطلاعات و داده‌های شما باید به منابع معتبر و قابل اعتمادی لینک شوند.

در ادامه، مثالی ارائه می‌کنیم تا این موضوع کاملا روشن شود؛ آماری را در نظر بگیرید که از تعداد بازدیدهای یک بلاگ پست گرفته شده است. تمامی این آمار با استناد به منابع معتبر گردآوری شده‌اند. زمانی که مطلبی منتشر می‌کنید، نه تنها باید به وب‌سایت‌های معتبر لینک دهید، بلکه باید از اینکه مطالب آن‌ها معتبر و جدید هستند هم مطمئن شوید. لینک‌های خارجی که به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردند، معمولا اعتبار لازم را ندارند و بی‌ربط به موضوع هستند و این موضوع تاثیر مثبتی روی رتبه شما در گوگل نخواهد داشت.

نکته دیگر، لینک‌های داخلی هستند. لزوما نباید تمام لینک‌ها به وب‌سایت‌های دیگر داده شوند. لینک‌های داخلی، بازدیدکننده شما را به صفحات دیگر سایت‌تان هدایت می‌کنند. اگر این تکنیک را در جمله اول هر بخش مطلب‌تان استفاده کنید، معمولا نتیجه خوبی می‌گیرید.

لینک‌های خراب را درست کنید

اگر همچنان از خود می‌پرسید که «چگونه سئو سایت را بالا ببریم» لینک‌هایی که کار نمی‌کنند، کمکی به حل این مشکل شما نمی‌کنند. البته اگر شما به وب‌سایت‌های مرجع و معتبر لینک می‌دهید، زیاد نگران این موضوع نباشید؛ اما بهتر است که هر چند وقت یکبار از سالم بودن لینک‌ها مطمئن شوید. لینک‌های مرده اتفاق خوبی برای رتبه سایت شما در گوگل نیست.

علاوه بر آن، شما با انسان طرف هستید! وقتی یک کاربر روی لینکی در وب‌سایت شما کلیک کند که او را به وب‌سایت نامعتبری ببرد، مطمئن باشید که دیگر به سایت شما برنمی‌گردد. برای این منظور، ابزاری به نام Dead Link Checker معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید لینک‌های مرده و خراب را شناسایی کنید.

با ثبت نام در این وب‌سایت و ایجاد حساب، لینک‌های شما خود به خود توسط آن بررسی می‌شوند. به علاوه این امکان را به شما می‌دهد که لینک‌های وب‌سایت‌های دیگر را هم چک کنید. حالا این موضوع چه کمکی به سئو سایت شما می‌کند؟ اگر دیدید که لینک‌های یک وب‌سایتی خراب است، می‌توانید به وب‌مستر آن اطلاع دهید و در عوض از او بخواهید که به سایت شما لینک دهد. یک لطفی به آن‌ها می‌کنید و در مقابل هم انتظار یک لطف دیگر دارید. یک معامله پایاپای!

لینک دادن یک وب‌سایت دیگر به سایت شما، ترافیک بیشتری را برای‌تان به همراه خواهد داشت که کمک بزرگی برای بالا بردن سئو سایت شما و بهبود رتبه در سرچ گوگل است.

به لینک‌های وب‌سایتتان تنوع ببخشید

به تصویر زیر دقت کنید:

چگونه سئو سایت را بالا ببریم | به لینک‌ها تنوع ببخشید

تنوع لینک‌هایی که می‌توانید بگیرید، خیلی بالاست؛ مثل لینک‌های رول وبلاگ، لینک‌های صفحه اصلی، لینک‌های پست‌های وبلاگ، لینک‌های دایرکتوری، لینک‌های آموزشی، لینک‌های پاورقی و مواردی از این دست. کسانی که کار سئو انجام می‌دهند، معمولا تمایل دارند به جای هر کدام از این انواع لینک‌ها، تنها روی یک مورد کار کنند.

اگر می‌خواهید به رتبه بهتری برسید و سئوی خود را بالاتر ببرید، نمی‌توانید فقط بر روی یک روش لینک‌سازی، مانند لینک‌های دایرکتوری تمرکز کنید. به جای این کار باید از وبلاگ‌ها، دایرکتوری‌ها و گاهی نیز از صفحات اصلی سایت‌های دیگر، لینک‌هایی به سایت خود بگیرید. فقط اطمینان حاصل کنید که هر لینکی که می‌سازید، مرتبط هم باشد؛ چرا که این نوع لینک‌ها بیشترین تأثیر را دارند.

به عنوان مثال، یک نفر می تواند با استفاده از Quick Sprout، لینک‌های متنوعی از سایت‌های مختلف (مثل سایت‌های خبری، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های آموزشی) دریافت کند که بیش از ۵۰٪ از ترافیک ماهانه او را از گوگل، تشکیل دهند.

اگر پیدا کردن لینک سخت‌ شد، به راه‌های جانبی فکر کنید

در برخی از جایگاه‌ها، مثل بازاریابی، دستور پخت‌ها و همینطور سرگرمی، گرفتن لینک آسان است. صدها هزار وبلاگ وجود دارد که در صورتی که مورد خوبی داشته باشند، مایلند به شما لینک دهند. اما در برخی جایگاه‌ها، اساسا وبلاگی وجود ندارد. اینجا باید از خلاقیت خود استفاده کنید!

یکی از استراتژی‌های بسیار مؤثر، گرفتن لینک از جایگاه‌های مرتبط است. به عنوان مثال، اگر شما یک لوله‌کش هستید، جایگاه‌های مرتبط شما عبارتند از:

  •  Home DIY (دیزاین خانه توسط خود فرد)
  •  دکور خانه
  • زیبایی / زندگی (به عنوان مثال، روشی مناسب برای باز کردن گرفتگی سینک یا جلوگیری از گرفتگی)

 

در این نوع تفکر، اساسا باید به هر جایگاه دیگری فکر کنید که بتوانید تخصص خود را به آن اضافه کنید. سپس، همه تاکتیک‌های معمولی سئو را دوباره به کار بگیرید: ارسال لینک در فروم، پست مهمان و مواردی از این دست.

اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم:
در نظر بگیرید که شما یک دکوراتور خانه هستید. یکی از موضوعات مرتبط به شما، خرید و مالکیت خانه است که مخاطبان متفاوتی از علاقه‌مندان معمول شما به دکوراسیون خانه دارند. در این حالت شما می‌توانید در مورد اینکه چگونه دکوراسیون منزل می‌تواند به ارزش خانه شما اضافه کند، مطلبی بنویسید. در واقع، این یک عبارت دم بلند (long-tail phrase) خوب است.

حالا با این چه کاری می توانید بکنید؟ می‌توانید برای سایت خود یک محتوای جذاب تولید کنید و سپس با وبلاگ‌های خریدار / مالک خانه تماس بگیرید و از آنها بخواهید که به شما لینک دهند. این یک تاکتیک استاندارد سئو است.

همچنین می‌توانید این ایده را به عنوان پست مهمان در یک سایت محبوب، استفاده کنید. نکته اینجاست که نه تنها برای کلمه کلیدی دم بلندی که هدف قرار می‌دهید با ارسال ترافیک مداوم رتبه می‌گیرید، بلکه ترافیک ارجاع فوری زیادی را از سایتی که در آن پست می‌گذارید، دریافت خواهید کرد.

در پایان، یک نکته باقی می‌ماند: تا جایی که می‌توانید در مورد جایگاه‌های مرتبط فکر کنید، سپس راه‌هکارهای بیشتری را برای اضافه کردن ارزش به آن جایگاه‌ها ارائه کنید.

قدم چهارم: وب‌سایت خود را برای موبایل بهینه کنید

نیازی به گفتن این نکته نیست که گوشی‌ها، با چه سرعتی در حال رشد هستند و چگونه گوی سبقت را از کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها ربوده‌اند. برای نمونه ۶۰٪ جستجوهای گوگل با موبایل انجام می‌شود و گوگل هم این نکته را فهمیده و در رتبه بندی سایت‌ها، آن را لحاظ می‌کند. پس بهتر نیست که سایت‌تان را برای موبایل هم بهینه کنید؟ در واقع راهی هم به جز این ندارید!

اگر وب‌سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد، مانع تجربه کاربری باکیفیت می‌شود و بر رتبه شما تأثیر منفی خواهد داشت.

ساختن یک اپلیکیشن موبایل

شاید بی‌ربط به نظر برسد؛ اما اگر به دنبال جواب این سوال هستید که چگونه سئوی سایت را بالا ببریم ، یک اپلیکیشن موبایل طراحی کنید. این کار به تقویت سئو سایت شما کمک بزرگی خواهد کرد. البته ممکن است که گران به نظر برسد، اما در عین حال، یک سرمایه‌گذاری خوب هم هست و سرمایه‌گذاری‌های خوب، ارزان نیستند.

سوالی که پیش می‌آید این است که یک لانچ اپلیکیشن دقیقاً چگونه به تقویت سئوی شما کمک می‌کند؟

گوگل در جستجوهای خود، اپلیکیشن‌ها را با برنامه Firebase فهرست می‌کند. یعنی وقتی که مردم کلمات کلیدی را که شما روی آن‌ها کار کرده‌اید، جستجو می‌کنند، می‌توانند اپلیکیشن شما را هم ببینند و این امر، کمک بزرگی برای ایجاد یک وضعیت سئویی مطلوب است.
بگذارید مثالی بزنیم؛ زمانی که کلمه کلیدی «رزرو رستوران» را جستجو می‌کنید، گوگل صفحه‌ای را به شما نشان می‌دهد که در آن فهرستی از برنامه‌های مرتبط با رزرو رستوران دیده می‌شوند.

حالا در نظر بگیرید که اپلیکیشن شما در جستجوی گوگل نمایش داده شود؛ این حرکت خود به خود تبدیل به منبعی ارزشمند برای سایت شما و رنکینگ آن در گوگل خواهد شد. برگردیم به حرفی که در ابتدا گفتیم؛ ساخت یک اپلیکیشن ممکن است هزینه‌بر باشد، اما قطعا ارزشش را دارد.

قدم پنجم: قالب ‌بندی درستی برای صفحه خود داشته باشید

قالب‌بندی سرسری و بی دقت، جواب درستی به سوال «چگونه سئو سایت را بالا ببریم» نخواهد بود.
هنگامی که روی سایت کار می‌کنید، وقت کافی روی Layout بگذارید. این layout یا چیدمان، باید مرتب، شفاف، منظم و بدون درهم‌ریختگی باشد. به مواردی مثل اندازه فونت و تایپوگرافی دقت کنید و متن‌های رنگی و هایلایت‌شده، فونت بولد و ایتالیک را هم تا جایی که می‌توانید، به کار نبرید. استفاده از بولت‌پوینت‌ها و چک‌لیست‌ها، اسکن محتوای شما را برای کاربران آسان می‌کند.

اگر وب‌سایت شما پر از تصاویر مختلف، تبلیغات، رنگ‌های زیاد و بلوک‌های متنی بیش از اندازه باشد، برای بازدیدکننده می‌تواند گیج‌کننده و از آن بدتر، غیرقابل اعتماد به نظر برسد. معماری سایت شما و جهت‌یابی (navigation) آن هم در همین دسته قرار می‌گیرد؛ و واضح است که قالب‌بندی و طراحی سایت شما هم، تاثیر زیادی روی سئو آن دارد. پس این را هم جدی بگیرید.

قرار دادن اطلاعات تماس مناسب

صحبت از غیرقابل اعتماد به نظر رسیدن شد؛ آیا تاکنون برای پیدا کردن اطلاعات تماس یک بیزینس در یک وب‌سایت، تلاش کرده‌اید؟ مطمئنا چنین کاری کرده‌اید و اگر آن وب‌سایت به خوبی کار نکرده باشد، یا به نتیجه درستی نرسیده باشید، یا به سختی یک شماره تماس پیدا کرده‌اید. این اتفاق هرگز نباید برای وب‌سایت شما بیفتد. تمامی اطلاعات تماس شما باید واضح و قابل مشاهده باشد تا کاربران به راحتی بتوانند آن را پیدا کنند.

بدترین اتفاق این است که کاربران عصبانی، وب‌سایت شما را ریپورت کنند؛ فقط به این دلیل که شما فراموش کرده‌اید یا برایتان مهم نبوده که شماره تلفن، ایمیل و آدرس خود را وارد کنید. این گزارش‌ها، شروع یک سقوط آزاد برای سئو شما خواهد بود.

قدم ششم: کاربران را تشویق کنید که وب‌سایت و محتوای شما را در صفحات اجتماعی به اشتراک بگذارند

تقریبا برای همه واضح است که هر بیزینس و وب‌سایتی باید در شبکه‌های اجتماعی فعال باشد. اما چیزی که شاید خیلی برای همه واضح نباشد این است که اگر کاربران، لینک‌های وب‌سایت شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، به بهبود سئو سایت شما کمک زیادی می‌کند.

تصویر پایین یک مطالعه موردی در مورد وب‌سایت کنترل آفات است که در آن به طور خاص، کمپینی برای بالا بردن میزان اشتراک‌گذاری بازدیدکنندگان در صفحات اجتماعی طراحی شده است:

کاربران را تشویق کنید که وب‌سایت و محتوای شما را در صفحات اجتماعی به اشتراک بگذارند

اینفوگرافی طراحی شده، ۱۱۷۷ بار به اشتراک گذاشته شده است: آن هم فقط در دو هفته. در طول این دو هفته هم ترافیک وب‌سایت، رشد ارگانیک ۱۵ درصدی داشته و در نتیجه رتبه سئو این وب‌سایت، به خوبی رشد کرده است. حالا تصور کنید که تشویق کاربران وب‌سایت به اشتراک‌گذاری در صفحات اجتماعی در قالب یک کمپین، چه نتایج شگفت‌انگیزی برای سایت شما به همراه خواهد داشت.

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای انجام این کار، قرار دادن آیکون‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، در تمام محتوای سایت‌تان است. همچنین باید لینک این محتواها را هم در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید تا امکان بازدید و بازنشر را بیشتر کنید. هنگامی که این اطلاعات اشتراک‌گذاری (مثل لینکدین، اینستاگرام، توییتر و …) در تایملاین بازدیدکنندگان ظاهر شود، می‌توانند تنها با یک کلیک آن‌ها را به اشتراک بگذراند.

قدم هفتم: از کلمات کلیدی به درستی استفاده کنید

کلمات کلیدی نقش مهمی در بهبود سئوی سایت شما دارند. به‌عنوان صاحب کسب‌وکار یا حتی سئوکار یک وب‌سایت، باید کلماتی را که مردم جستجو می‌کنند در سرتاسر محتوای‌تان پحش کنید. اما باید این کار را به اندازه انجام دهید. اگر زیاده‌روی کنید و وب‌سایت خود با کلمات کلیدی اشباع کنید، گوگل به راحتی این موضوع را می‌فهمد و نتیجه برای رتبه سایت شما نامطلوب خواهد بود. در مورد کلمات کلیدی، موارد زیر را رعایت کنید:

  • کلمات کلیدی باید به طور طبیعی در جملات قرار گیرند.
  • کلمات کلیدی را در تگ‌های هدر و حتی در Alt tag تصاویر قرار دهید.
  • از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید؛ همان عبارت‌های چندکلمه‌ای که در جستجوها دیده می‌شوند.

به عنوان مثال کسی که کلمه «گوشی» را جستجو می‌کند، فقط دنبال این کلمه نیست؛ شاید او در ادامه عبارت «بهترین گوشی برای ارسال پیامک» را جایگزین کند. به همین دلیل باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر کلمات کلیدی شما با جستجوی آنها تطابق داشته باشد، وب‌سایت شما شانس بیشتری برای گرفتن رتبه بالاتر خواهد داشت.

عناوین و توضیحاتی بنویسید که ارزش کلیک داشته باشند

زمانی که صحبت از نوشتن عنوان برای موتورهای جستجو می‌شود، اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در ذهن داشته باشید، این است: «شما فقط ۶۵ کاراکتر برای نوشتن عنوان خود دارید.»

از یاد نبرید که با وجود تمام محدودیت‌ها این اختیار را دارید که عنوان بهتری بنویسید؛ اما به یاد داشته باشید که فقط ۶۵ کاراکتر‌ آن دیده خواهد شد.

خوشبختانه مهم‌ترین قسمت تیتر دیده می‌شود؛ اما بقیه آن قطع می‌شود و ظاهر جالبی نخواهد داشت. پس تا جایی که می‌توانید، کوتاهش کنید. در ادامه به چند نکته دیگر اشاره می‌کنیم که هنگام نوشتن عناوین، باید در نظر داشته باشید:

  • عناوین خود را با کلمات کلیدی بنویسید؛ همه کلمات کلیدی خود را در عناوین بارگذاری کنید. چون کاربران معمولاً فقط دو کلمه اول عنوان را می‌خوانند.
  • قابل پیش‌بینی بنویسید؛ کاربر باید با کلیک روی عنوان شما، همان مطلبی را ببیند که در عنوان گفته شده.
  • شفاف بنویسید؛ کاربر باید در ۶۵ کاراکتر یا کمتر، بفهمد که صفحه وب‌سایت شما در مورد چیست.
  • عنوان را احساسی بنویسید؛ آیا عناوینی که می‌نویسید، به طرز مقاومت‌ناپذیری قابل کلیک و ویروسی هستند یا نه؟

یک متا دیسکریپشن عالی بنویسید

توضیحات متا عنصر بعدی است که باید بهینه‌سازی کنید. متا دیسکریپشن، توضیحی است که در صفحه جستجوی گوگل، زیر عنوان سایت و متاتگ شما دیده می‌شود.

گوگل با ارائه نکاتی در مورد چگونگی نوشتن یک متا دیسکریپشن خوب، این کار را آسان‌تر کرده است. نگاهی به چند مورد از مهمترین آنها خواهیم داشت:

  • متا دیسکریپشن را توصیفی بنویسید؛ کلیدواژه‌هایی را که به مقاله مرتبط هستند، ذکر کنید و اگر از فرمول‌ها خوش‌تان می‌آید، «چه کسی؟ چی؟ چرا؟ چه زمانی؟ جایی که؟ چگونه؟» را هم در توضیحات بیاورید. این فرمولی است که روزنامه نگاران برای نوشتن گزارش از آن استفاده می‌کنند. این فرمول هنگام نوشتن متا دیسکریپشن هم به همان اندازه خوب کار می‌کند.
  • توضیحات را منحصربفرد بنویسید؛ هر متا دیسکریپشن باید با متا دیسکرپیپشن صفحات دیگر متفاوت باشد.
  •  توضیحات را کوتاه کنید؛ گوگل متا دیسکریپشن را به ۱۶۰ کاراکتر یا کمتر، محدود می‌کند.

با اینکه توضیحات متا به اندازه عنوان شما مهم نیستند (چرا که به نظر می‌رسد مردم تقریبا به آن توجه نمی‌کنند) اما همچنان از منظر رتبه‌بندی SEO مهم است. پس آن را نادیده نگیرید!

قدم هشتم: URL‌های خود را شفاف و بهینه کنید

برای بالا بردن سئو سایت، باید URLهای خود را دریابید. در حالیکه باید تگ عناوین جذاب و احساسی بنویسید، url را باید ساده نگه دارید.

استفاده از LSI‌ها

LSI کوتاه شده عبارت Latent Semantic Indexing است و به معنی فهرست‌بندی معنایی نهفته کلمات. در حقیقت LSI تکنیک تشخیص درست کلمات و موضوع یک صفحه اینترنتی است. با اینکه LSI بسیار قدرتمند است، اما سایت‌های زیادی از آن استفاده نمی‌کنند و این کمی خجالت‌آور است؛ چرا که LSI می تواند سئو سایت شما را تقویت کند.

به عبارت دیگر، LSI فرآیندی است که موتورهای جستجو برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط (علاوه بر کلمات کلیدی اصلی) از آن استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، LSI مترادف کلمات کلیدی را پیدا می‌کند. به عنوان مثال، اگر مطلبی در مورد فیسبوک می‌نویسید، شبکه رسانه‌های اجتماعی یا شبکه‌های اجتماعی را هم به عنوان کلمه کلیدی LSI در متن خود قرار دهید.

اجازه بدهید نگاهی عملی به LSI داشته باشیم. وقتی عبارت «بهترین لپ‌تاپ» (best laptop) را در گوگل جستجو می‌کنید، یکی از اولین صفحاتی که ظاهر می‌شود این پست از The Verge است:

چگونه سئو سایت را بالا ببریم | استفاده از LSI‌ها

بلافاصله، می‌ببینید که عبارت بهترین لپ‌تاپ یکی از کلمات کلیدی پست است. به علاوه می‌توانید کلمات و عبارات کلیدی دیگری مانند قابل حمل (portability) را هم مشاهده کنید و مطمئناً زمانی که عبارت «قابل حمل بودن لپ‌تاپ» (laptop portability) را در گوگل جستجو می‌کنید، این پست در صفحه اول جستجو ظاهر می‌شود.
این مقاله یک مثال عالی از این مضوع است که LSI چگونه می تواند سئو سایت شما را بالا ببرد. از LSI استفاده کنید و خواهید دید که چقدر می تواند موثر باشد.

کدهای غیر ضروری را بیرون بکشید

کد چیز خوبی است، اما شما احتمالا می‌دانید که در مورد داشتن مقدار زیادی از یک چیز خوب، چه می‌گویند؛ دیگر چندان خوب نیست!
در این مورد، اگر در سایت‌تان کدهای اضافی داشته باشید، موتورهای جستجو زمان بیشتری برای خزیدن (crowling) در سایت شما لازم دارند که این خبر خوبی نیست. در اینجا On-page JavaScript و CSS، متخلفان اصلی هستند. کد‌های شما باید تا حد امکان سبک باشد. این مورد به زمان بارگذاری صفحه شما هم کمک می‌کند و بارگذاری سریعتر به معنای وضعیت سئویی بهتر است.

قدم نهم: برای خود نامی دست و پا کنید

یک تجربه شخصی را از زبان یک متخصص سئو بازگو می‌کنیم:

«از زمانی که من در دنیای سئو شروع به کار کردم، به صورت دستی لینک می‌ساختم. اگر این را ادامه می‌دادم، ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشید تا شاهد افزایش‌ رتبه خوبی در رتبه‌بندی گوگل باشم؛ چرا که سایت‌های من فاقد لینک از سایت‌های معتبر بودند. تا اینکه یک روز، من یک سایت در فضای پادکست راه‌اندازی کردم و این سایت توسط وب‌سایت‌هایی مانند TechCrunch پوشش داده شد. در عرض چند هفته بعد از این اتفاق، سایت شروع به گرفتن رتبه در صفحه اول کرد؛ آن هم در شرایط رقابتی در فضای پادکست. آن موقع بود که به قدرت خبررسانی پی بردم. از آن زمان به بعد، من همیشه برای هر یک از پروژه‌هایم خبررسانی و مطبوعات را جدی می‌گرفتم که به آنها کمک می‌کرد تا رتبه‌ بالاتر و سریع‌تری بگیرند.»

خب حالا چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ یک راه ساده این است که به یک آژانس روابط عمومی پول پرداخت کنید، که یک مدل پرداخت مبتنی بر عملکرد دارد و به شما امکان می‌دهد فقط زمانی که خدمات مطبوعاتی دریافت کردید، هزینه آن را پرداخت کنید. یک راه ارزان‌تر هم وجود دارد؛ ایجاد روابط با خبرنگاران. شما با کمک مداوم به آنها در داستان‌هایشان و ارائه بازخورد به آنها، شانس خود را برای اینکه آنها در نهایت به پوشش خبری شرکت شما علاقه‌مند شوند، بالا می‌برید.

به سایت‌های پرسش و پاسخ بپیوندید

مردم تشنه دانستن هستند. به همین خاطر است که بسیاری از افراد به سایت‌های پرسش و پاسخ مانند «Yahoo! Answers» و «Quora» سر می‌زنند. در چنین جاهایی اما پاسخ های زیادی وجود ندارد و دقیقا اینجاست که شما وارد می‌شوید. نکته این است که شما باید یک پاسخ کامل و جامع برای سؤال یک نفر بنویسید و ترجیحاً برای سؤالی که پاسخ‌های زیادی نداشته باشد. شما باید بهترین پاسخ ممکن را بنویسید و در صورتی که پاسخ به سایت شما مرتبط است، لینک وب‌سایت را هم در پاسخ بگذارید. (اینجا اسپمینگ نکنید!)

با انجام این کار، شما با یک تیر، دو نشان می‌زنید؛ اول اینکه، شما به کسی که درخواست کمک دارد، کمک می‌کنید. در ثانی، شما لینک‌های خود را در دسترس خوانندگان زیادی قرار می‌دهید. در این حالت، به عنوان یک منبع ارزشمند دیده می‌شوید و احتمال اینکه افراد روی لینک‌های شما کلیک کنند، بیشتر خواهد شد.

مصاحبه کنید

برای بالا بردن سئو سایت خود، مصاحبه کنید!
موضوع جالب این است که ساده‌ترین راه برای ایجاد لینک، از طریق مصاحبه است. هر بار که شخصی با شما مصاحبه می‌کند، به احتمال زیاد به وب‌سایت شما لینک می‌دهد. لینک‌ها نیز نسبتاً مرتبط خواهند بود؛ چرا که صفحه وب لینک‌دهنده، معمولاً در مورد داستان شما یا آنچه شرکت شما انجام می دهد صحبت می‌کند.

احتمالا شما به این فکر می‌کنید که مصاحبه برای کسی که یک برند معتبر دارد، آسان است. با اینکه حق با شماست، اما زمانی که صاحب یک برند معتبر شروع به کار کرد، برای او هم آسان نبود. به این مثال توجه کنید:

«در روزهای اولیه کارآفرینی‌ام، به طور مداوم در طول روز، به دو تا چهار وبلاگ‌نویس که با افراد دیگری که در حوزه کاری من فعالیت می‌کردند، ایمیل می‌زدم و از آن‌ها می‌پرسیدم که آیا می‌خواهند با من مصاحبه کنند؟ اکثر آنها ایمیل من را نادیده می‌گرفتند یا جواب‌شان نه بود. اما بعد به سرعت متوجه شدم که اگر بازخورد مصاحبه‌های دیگرشان را برایشان ایمیل کنم، احتمال بیشتری دارد که با من مصاحبه کنند.

به عنوان مثال، اگر جایی با رقیب شما مصاحبه کرد، می‌توانید نظرات خود را در مورد مصاحبه برای آنها ایمیل کنید و ضمن گفتن اینکه مصاحبه عالی بود، نکاتی را که با آنها مخالف هستید، برجسته کنید. سپس ایمیل را با پرسیدن اینکه آیا می‌خواهند با شما مصاحبه کنند، پایان می‌دهید. با استفاده از این تاکتیک، احتمالا بتوانید یک تا دو مصاحبه در هفته داشته باشید.»

در جایگاه خودتان، متخصص باشید

با بالا بردن برند شخصی خود، می‌توانید ترافیک وبسایت‌تان را افزایش دهید و سئوی سایت را بالا ببرید. یک نفر می‌تواند حدود یک دهه را صرف پرورش برند شخصی خود کند و سپس از آن برند شخصی برای افزایش ترافیک و ایجاد لیدهای با نرخ تبدیل بالا استفاده کند و چندین کسب و کار چند میلیون دلاری راه بیا‌ندازد. این یک فرمول جهانی است و شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید. چگونگی‌اش را در ادامه بخوانید.

دانشی که دارید را به اشتراک بگذارید و بدون اینکه اسرار تجاری خود را افشا کنید، به دیگران کمک کنید. ابتدا در سایت های پرسش و پاسخ مانند Quora، Yahoo Answers و WikiHow ثبت نام کنید. به گروه‌های LinkedIn بپیوندید و به سایت‌های دیگری در حوزه کاری خود دسترسی پیدا کنید. شروع به پاسخ دادن به سوالات و کمک به کاربران دیگر کنید. در این مرحله، کسب و کار خود را تبلیغ نکنید و به وب‌سایت خود لینک ندهید.

اگر پاسخ‌هایی که می‌دهید، به قدر کافی مفید باشد، کاربران شروع به درخواست کمک از شما خواهند کرد و وقتی دیدید درخواست‌های کمک در حال افزایش است، برگ برنده خود را رو کنید؛ از اینجا به بعد، به افراد کمک کنید، اما به مقاله یا وب‌سایت خودتان هم لینک بدهید. لینک‌های شما از همه جا دنبال می‌شود و ترافیک سایت شما به شکل دیوانه‌واری چندبرابر خواهد شد.

Yahoo Answers، LinkedIn و Quora در لینک‌ دادن آزاد هستند، اما WikiHow سیاست بک‌لینک دادن سختی دارد. پس حواس‌تان باشد هر کاری که انجام می‌دهید، مودبانه رفتار کنید و اطلاعات مفید و واقعی بنویسید.

تأثیرگذاری بر اینفلوئنسرها

شاید این جمله شنیده باشید که «اینفلوئنسر مارکتینگ مرده است» اما می‌توانیم به شما تضمین دهیم که اگر یک اینفلوئنسر به پست شما لینک دهد، انبوهی از ترافیک به دنبال خواهد داشت و راهی خواهد بود برای بالا بردن سئو سایت شما.
شما الان نمی‌توانید آشکارا به یک اینفلوئنسر نزدیک شوید و از او بخواهید که محتوای شما را تبلیغ کند. چرا؟ چون دقیقا زمانی که اینفلوئنسر خط اول شما را می‌خواند، متوجه می شود که چه می‌خواهید. اینفلوئنسرها هر ماه صدها درخواست برای تبلیغ محتوا، دریافت می‌کنند. آنها می‌توانند این موارد را از دور تشخیص دهند.

ولی یک راه جایگزین وجود دارد؛ اینفلوئنسر را تحت تأثیر قرار دهید و به او انگیزه بدهید تا محتوای شما را به اشتراک بگذارد. به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید می‌خواهید «مد مردانه» را به عنوان عبارت کلیدی خود هدف قرار دهید. در ابتدا «وبلاگ‌های برتر در مورد مد مردانه» را در گوگل جستجو می‌کنید. نتایج جذابی به دست می‌آورید:

چگونه سئو سایت را بالا ببریم | استفاده از اینفلوئنسرها

یکی از وبلاگ‌های برتر در این زمینه Gentleman’s Gazette است که توسط  Sven Raphael Schneider تاسیس شده است. بررسی صفحه او و تیمش نشان داد که آن‌ها اغلب توییت می‌کنند. (تیم ۲۴۱۰۰ دنبال‌کننده دارد. این تعداد فالور، کم است، اما اینجا یک پیچ داستانی وجود دارد.) این پیچ داستانی هم یک ایده در خود دارد؛ یک استراتژی محتوا می‌تواند توسط بسیاری از اینفلوئنسرها (با تعداد فالوورهای بالا) تأیید شود.

چیزی که در ادامه انجام می‌دهید، این است:

  • وبلاگ‌های برتر دیگر را هم بررسی کنید و بفهمید که کدام وبلاگ‌نویسان هزاران دنبال کننده در توییتر، فیسبوک یا اینستاگرام دارند.
  • پست‌ها و توییت‌های آنها را بخوانید. مصاحبه‌های آنها را جستجو کنید تا بفهمید چه چیزی به آنها انگیزه می‌دهد.
  • یک مقاله (یا ویدیو یا اینفوگرافیک) تولید کنید. اگر بخواهید روی کسی مثل «کریستوفر هوگان» تأثیر بگذارید، یک اینفوگرافیک بسازید یا مقاله‌ای بر اساس مد رسمی مردان برای فصل تابستان بنویسید. سپس مواردی را که محتوای شما را نشان می دهند در فروشگاه آنلاین خود ذخیره کنید. شاید بتوانید عنوان آن را «مد رسمی مردانه برای تابستان با الهام از طرح‌های کریستوفر هوگان» (یا یک طراح دیگر) بگذراید.
  • سپس آن را با منشن کردن او توییت کنید یا در صفحه فیسبوک بگذارید. اگر برای او جذابیت داشته باشد، آن را به اشتراک می‌گذارد. این کار باعث می‌شود که شما ترافیک هدفمندی داشته باشید که پتانسیل نرخ تبدیل را دارد.
  • حتی اگر او توییت شما را ریتوییت نکند، یا پست شما را در فیسبوک به اشتراک نگذارد، مطمئن باشید که محتوای فوق‌العاده‌ای دارید که مورد توجه افرادی قرار می‌گیرد که در طول تابستان با لباس‌های رسمی در دور و اطراف می چرخند.

آنچه خواندید فقط یک مثال است و وقتی صحبت از پتانسیل این تکنیک به میان می‌آید، فقط نوک کوه یخ قابل مشاهده است. پتانسیل اصلی پنهان است. همچنین شما می‌توانید از ابزارهای دیگری مانند Followerwonk یا Buzzsumo برای پیدا کردن اینفلوئنسرها و پیاده کردن همان تکنیک روی آن‌ها، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اینفلوئنسر کیست؟ | همه آنچه که باید درباره اینفلوئنسری بدانید
بهترین بلاگرها برای تبلیغ چه ویژگی‌هایی دارند؟

چگونه سئو سایت را بالا ببریم | اینفلوئنسر مارکتینگ

کمی سرگرم‌ کننده‌تر باشید

در یک موقعیت خسته‌کننده چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ آیا می‌توانید نقاشی کردن خانه را تبدیل به یک کار سرگرم‌کننده کنید؟ اگر با این دید که یک کار در واقع خسته کننده است، به موضوع نزدیک شوید، احتمالاً نمی‌توانید آن را تبدیل به فعالیتی سرگرم‌کننده کنید. اما معمولاً راه‌هایی وجود دارد که می‌توان محتوا را حداقل کمی مفرح‌تر کرد.

برایان دین یک مطالعه موردی فوق‌العاده در مورد این ایده دقیق انجام داد. مایک بونادیو که یک آژانس SEO مستقر در نیویورک را اداره می‌کند، یک مشتری داشت که کارش کنترل حشرات بود؛ یک کار خسته‌کننده. با این حال، او یک اینفوگرافیک با کیفیت بالا در مورد یک موضوع جالب ساخت؛ چگونه حشرات می‌توانند به شما در از بین بردن آفات باغ کمک کنند؟ این اینفوگرافیک توسط چند وبلاگ برجسته انتخاب شد؛ از جمله Life hacker.

بر اساس چیزی که قبلا گفتیم، باغبانی یک چیز خسته‌کننده مرتبط برای کنترل آفات است. اما مایک با تولید محتوای سرگرم‌کننده قدمی فراتر گذاشت؛ قرار نیست حشرات سرگرم‌کننده باشند، اما او با تمرکز بر مزایایی که این حشرات می‌توانند داشته باشند، موضوع را سرگرم‌کننده کرد. خب شما هم می‌توانید با تمرکز بر مزایا و شگفتی‌های هیجان‌انگیز یک موضوع، به جای قسمت‌های خسته‌کننده، همین کار را انجام دهید.

برای مثال، آیا کاری که شما انجام می‌دهید، این است که مسیرها را آب‌بندی می‌کنید؟ خب کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما اگر محتوایی مانند مثال‌های زیر تولید کنید چه؟

  • چند گالن درزگیر لازم است تا راهروی منزل لئوناردو دی‌کاپریو را ببندد؟
  • انتخاب درزگیر اشتباه راهرو برای شما هزینه دارد: مقایسه هزینه واقعی آسفالت راهرو

البته من نمی‌دانم که این موارد چقدر واقعی هستند، اما نکته همچنان باقی است. قسمت‌های خسته‌کننده را به یک عنصر مهم داستانی تبدیل کنید، اما تمرکز اصلی را روی آن‌ها نگذارید.
به مثال اصلی برگردیم؛ چطور پیش رفت؟

عالی! پس از اینکه مایک به سایت‌های اصلی مرتبط دسترسی پیدا کرد، توانست بیش از ۶۰ دامنه ارجاع‌دهنده ( referring domains) و صدها لینک به دست آورد. علاوه بر این، او در این مدت کوتاه، بیش از ۲۱۰۰ بازدید از ترافیک ارجاع (referral traffic) کسب کرد و سایت مشتری او همچنان در رتبه چهارم برای عبارت «نابودگر نیویورک» قرار دارد.

خب آیا می توانید جایگاه خود را برای مشتریان‌تان جالب کنید؟ البته که این کار سختی است و نیاز به کمی تفکر دارد؛ بنابراین اجازه دهید مثال دیگری بزنیم؛ Blendtec. این شرکت، برندی است که مخلوط‌کن می‌فروشد. خب محصول خیلی جذابی نیست. اما شاید ویدئوهایی با این عنوان که «آیا این را هم مخلوط می‌کند؟» دیده باشید. در این ویدیوها، انواع اشیاء عجیب مثل آیفون، چسب فوق‌العاده قوی و حتی سنگ را در دستگاه می‌ریزند و با هم مخلوط می‌کنند تا به این سوال پاسخ دهند: آیا مخلوط می‌شود؟

ویدئوهایی که این شرکت می‌سازد، میلیون‌ها بار در یوتیوب دیده می‌شوند. مهمتر از همه اینکه این ویدیوها لینک بسیاری می‌گیرند که به وب‌سایت Blendtec برمی‌گردند. این عامل باعث می‌شود برای این وب‌سایت، انواع عبارات مرتبط با مخلوط‌کن را بگیرد و رتبه بالایی داشته باشد.

قدم دهم: Google business را جدی بگیرید

سئوی لوکال (مرتبط با محل بیزینس) بسیار مهم است؛ مخصوصا این که اگر شما کسب و کاری مرتبط با آجر و سیمان داشته باشید. اینجا به سوال «چگونه سئو سایت را بالا ببریم»، با استفاده از Local SEO پاسخ می‌دهیم.

اگر تاکنون به سئو لوکال بی‌توجه بودید، الان باید چند دقیقه‌ای را صرف راه‌اندازی یک حساب کاربری در Google Business کنید. این سرویس به شما امکان می‌دهد که اطلاعات کسب ‌و کارتان را ویرایش کنید، تائید اطلاعات تماس را انجام دهید، تصویر اضافه کنید، بررسی نظرات و بازخوردها را انجام دهید و مواردی شبیه به این‌ها را کنترل کنید. Google business همچنین می‌‌تواند به شما مزیت بزرگی نسبت به رقبایی بدهد که نمی‌توانند از این منبع فوق‌العاده قدرتمند و کاربردی استفاده کنند.

وارد Google News شوید

مقاله‌های خبری توسط گوگل بر روی دو SERP نمایش داده می‌شوند؛ یک SERP سنتی که به آن عادت کرده‌اید و بعدی، بخش اخبار. شما احتمالا به Google News به عنوان منبع ترافیک نگاه نکرده‌اید، اما شاید بد نباشد این منبع ترافیک را هم در نظر داشته باشید!

برای اینکه وارد اخبار گوگل شوید، به پشتکار، گزارش صادقانه، مقالات پیشرفته و خوب و در نهایت و به‌روزرسانی پیوسته نیاز دارید. اگر می‌خواهید وب‌سایت شما در Google News SERP نمایش داده شود، باید کارهایی را که در ادامه فهرست شده‌اند، انجام دهید:

  • بخش «اخبار» را در وبلاگ یا وب‌سایت خود، راه‌اندازی کنید و آن را به طور منظم به‌روز کنید؛ ۱ یا ۲ پست خبری در روز، شروع خوبی است).
  • محتوای خبری معتبر، منحصر به فرد، تازه و ترجیحا جنجالی منتشر کنید. برای تحقیق و دسترسی بهتر، Google Alert را برای کلمات کلیدی خود تنظیم کنید.
  • مقالات اطلاعات‌محور مثل دستورالعمل‌ها و راهنماها در اینجا جایی ندارند؛ هر پستی که منتشر می‌کنید، باید خبری باشد.
  • محتوای گردآوری‌شده و سرهم‌بندی‌شده منتشر نکنید.
  • هر مقاله خبری که می‌نویسید، باید معتبر باشد.
  • خط فرعی هر پست باید به پروفایل نویسنده لینک داده شود. این خط فرعی باید شامل اطلاعات تماس و لینک شبکه‌های اجتماعی او باشد.
  • قبل از اینکه بخش اخبار را در وب‌سایت خود راه‌اندازی کنید، دستورالعمل‌های کیفیت Google را دنبال کنید.
  • برای تبدیل شدن به Google News Partner باید یک حساب پولی Google داشته باشید. چون نمی‌توانید با یک حساب رایگان وارد شوید. بهترین کار این است که یک حساب ایمیل Google Apps باز کنید که با حداقل ۵ دلار در ماه در دسترس شماست
  • در نهایت، انتشار اخبار را شروع کنید و پس از تولید محتوای قابل توجه (حداقل ۵۰ صفحه)، به عنوان یک Google News Partner (مشترک اخبار گوگل) ثبت نام کنید.

با اینکه این کار یک روند کند و فرسایشی به نظر می‌رسد، اما مطمئن باشید که کاملا ارزشش را دارد.

قدم یازدهم: برای عملکرد بهتر بازاریابی محتوا، از ابزارها کمک بگیرید

به نظر شما این روزها راه شماره یک وب‌سایت‌ها برای دریافت لینک چیست؟ بازاریابی محتوا؟ اگرچه این موضوع درست است، اما در عین حال به این معنی نیست که بهترین شکل ایجاد لینک باشد. انتشار ابزارهای رایگان در فضای وب، باعث ایجاد بک‌لینک و روانه شدن ترافیک اضافی به وب‌سایت می‌شود که می‌توان گفت در مقایسه با بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری بهتری محسوب می‌شود.

با انتشار یک ابزار رایگان در Quick Sprout، این نتایج به دست آمد:

  • آمار بازدید صفحه به ازای هر نفر، از ۱.۸ به ۲.۳۵ بازدید افزایش پیدا کرد.
  • نرخ پرش (bounce rate) از ۷۴٪ به ۶۳٪ رسید.
  • زمان حضور در سایت را از ۲ دقیقه و ۱۰ ثانیه به ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه افزایش پیدا کرد.
  • وفاداری بازدیدکنندگان افزایش یافت.

رمز انتشار ابزارهای رایگانی که هزاران بازدیدکننده‌ به دنبال داشته باشد و لینک زیادی ایجاد کند این است که شما چیزی بسازید که استفاده از آن آسان و تقاضا برای آن بالا باشد. بهترین راه برای فهمیدن اینکه چه چیزی را منتشر کنید این است که ببینید کدام شرکت‌ها در فضایی که شما کار می‌کنید، عالی عمل می‌کنند.

پاسخ نهایی به سوال «چگونه سئو سایت را بالا ببریم»

بهینه‌سازی موتورهای جستجو فقط یک مد زودگذر نیست که سریع از میان برود، بلکه چیزی است که وب‌سایت شما باید امروز و همینطور در آینده روی آن تمرکز کند. اگر به تازگی بر روی سئو تمرکز کرده‌اید، شاید کمی از سایرین عقب‌تر باشید، اما قطعا برای اجرای استراتژی‌هایی که در این مقاله در مورد آنها صحبت کردیم، خیلی دیر نیست. ولی در این استراتژی غرق نشوید؛ با چند مورد کوچک شروع کنید و بعد به سراغ بقیه بروید. همواره نتایج خود را زیر نظر داشته باشید. بررسی ترافیک ورودی و رتبه شما در صفحه جستجو، به اعتبار استراتژی سئوی شما کمک می‌کند.

مطمئن باشید به زودی، راه خود را به سمت نتایج جستجوی برتر در گوگل پیدا خواهید کرد؛ کسی چه می‌داند، شما حتی بتوانید رتبه یک را در رنکینگ گوگل کسب کنید.

 

منبع: Quicksprout.com