گوگل سرچ کنسول چیست و چه کاربردی دارد؟

گوگل سرچ کنسول چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر استفاده از پتانسیل‌های سئو در راستای اهداف مارکتینگی در دستور کار شما قرار دارد، باید کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) را بشناسید و از قدرت آن برای بهبود سلامت وب‌سایت و بهتر شدن عملکرد جستجو استفاده کنید.  اما گوگل سرچ کنسول چیست و چه کاربردی دارد؟‌ کنسول جستجوی گوگل داده‌های لازم را برای نظارت بر عملکرد وب‌سایت در جستجوها و گرفتن رتبه بالاتر فراهم می‌کند؛ اطلاعاتی که منحصراً از طریق کنسول جستجو قابل دسترسی است.

همین موضوع، سرچ کنسول را برای کسب و کارهای آنلاین و متخصصان سئو که اشتیاق بالایی برای رسیدن به حداکثرِ موفقیت دارند، به امری ضروری تبدیل می‌کند. هنگامی هم که از ابزارها و گزارش‌های رایگان استفاده می‌کنید، می‌توانید کنترل بهتری روی حضور و نمایش وب‌سایت خود در نتیجه جستجوها داشته باشید. با ما همراه باشید؛ در پایان این مقاله، نه‌تنها خواهید دانست که سرچ کنسول چیست بلکه بر صفر تا صد ویژگی‌های آن تسلط خواهید یافت.

از متخصصان آژانس TGA بخواهید: پکیج خدمات سئو 

گوگل سرچ کنسول چیست؟

کنسول جستجوی گوگل یک سرویس وب رایگان است که توسط گوگل میزبانی می‌شود و راهی است برای متخصصین بازاریابی جستجو (search marketing professionals) که سلامت و عملکرد کلی وب‌سایت خود را در ارتباط با جستجوی Google تحت نظر و کنترل داشته باشند.

این سرویس با ارائه یک نمای کلی از معیارهای مربوط به عملکرد جستجو و تجربه کاربر، کمک می‌کند که متحصصان وب‌سایت‌های خود را بهبود بدهند و ترافیک بیشتری ایجاد کنند.

گوگل سرچ کنسول یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد؛ اگر گوگل مشکلات امنیتی (مانند آسیب‌های ناشی از هک) را کشف ‌کند و تیم کیفیت جستجو، جریمه اقدام دستی را اعمال کرده باشد، کنسول جستجوی گوگل راهی برای ارتباط و حل مشکل برقرار می‌کند.

در ادامه تعداد دیگری از ویژگی‌های مهم کنسول جستجوی گوگل را می‌بینید:

  • نظارت روی فهرست‌بندی و کراولینگ (Crawling)
  • شناسایی و رفع خطاها
  • مرور عملکرد جستجو
  • درخواست فهرست‌بندی صفحات به‌روز شده
  • بررسی لینک‌های داخلی و خارجی

استفاده از کنسول جستجو برای گرفتن رتبه بهتر، امری ضروری نیست و عاملی برای رتبه‌بندی بالاتر محسوب نمی‌شود. با این حال، مفید بودن کنسول جستجوی گوگل باعث می‌شود که عملکرد جستجو و گرفتن ترافیک برای وب‌سایت، بهبود پیدا کند و به این ترتیب این سرویس را به عاملی ضروری برای ترافیک بیشتر تبدیل می‌کند.

مفید بودن کنسول جستجوی گوگل باعث می‌شود که عملکرد جستجو و گرفتن ترافیک برای وب‌سایت، بهبود پیدا کند

گام اول برای استفاده از گوگل سرچ کنسول چیست؟ تایید مالکیت

اولین قدم برای استفاده از کنسول جستجو گوگل، تأیید مالکیت وب‌سایت است. گوگل چندین روش مختلف برای انجام تأیید وب‌سایت دارد که شما بسته به اینکه می‌خواهید مالکیت یک وب‌سایت، یک دامنه، یک وب‌سایت Google یا یک سایت میزبان بلاگر (Blogger-hosted site) را تأیید کنید، می‌توانید از هر کدام از این روش‌ها استفاده کنید.

دامنه‌های ثبت‌شده با Google Domaims، به طور خودکار با اضافه کردن آن‌ها به کنسول جستجو تأیید می‌شوند. اکثر کاربران ‌وب‌سایت‌های خود را با استفاده از یکی از ۴ روش زیر تأیید می‌کنند:

  1. آپلود فایل HTML
  2. متا تگ (Meta tag)
  3. کد رهگیری گوگل آنالیتیکس
  4. گوگل تگ منیجر

برخی از پلتفرم‌هایی که وب‌سایت‌ها را میزبانی می‌کنند، تعداد آپلودها را محدود کرده و از مالکان وب‌سایت‌ها می‌خواهند که به روش خاصی مراحل تأیید را انجام دهند. اما این موضوع رفته‌رفته در حال کمتر شدن است؛ چرا که بسیاری از سرویس‌های میزبانی‌شده یک فرآیند تأیید آسان را تعریف کرده‌اند که به راحتی قابل انجام است. در ادامه، این فرآیند بررسی شده است.

نحوه تایید مالکیت وب‌سایت به چه ترتیب است؟

۲ روش استاندارد برای تأیید مالکیت وب‌سایت معمولی مانند یک وب‌سایت استاندارد وردپرس (WordPress) وجود دارد:

  1. آپلود فایل HTML
  2. متا تگ (Meta tag)

هنگام تأیید یک وب‌سایت با استفاده از یکی از این ۲ روش، فرآیند ویژگی‌های پیشوند URL (URL-prefix properties) را انتخاب می‌کنید. اجازه دهید همین‌جا اینجا اعتراف کنیم که عبارت «ویژگی‌های پیشوند URL» برای هیچ‌کس به ‌جز گوگل که این عبارت را ارائه کرده، معنایی ندارد. اجازه ندهید این موضوع، احساس وارد شدن به یک هزارتو، آن هم با چشمان بسته را در شما به وجود آورد؛ تایید یک وب‌سایت با گوگل خیلی آسان است!

روش آپلود فایل HTML

  • مرحله اول: وارد کنسول جستجو شوید و منوی «Property Selector» را که در گوشه سمت چپ بالا در هر صفحه کنسول جستجو قابل مشاهده است، باز کنید.

گوگل سرچ کنسول چیست | روش آپلود فایل HTML (مرحله اول)

  • مرحله دوم: در یک پنجره بازشو (pop-up) با عنوان «Select Property Type»، آدرس وب‌سایت را وارد کنید و سپس روی دکمه «Continue» کلیک کنید.

گوگل سرچ کنسول چیست | روش آپلود فایل HTML (وارد کردن URL)

  • مرحله سوم: «روش آپلود فایل HTML» را انتخاب کرده و فایل HTML را دانلود کنید.
  • مرحله چهارم: فایل HTML را در قسمت «root» وب‌سایت خود آپلود کنید. root به معنای https://example.com/ است. بنابراین، اگر فایل دانلود شده verification.html نام دارد، فایل آپلود شده باید در https://example.com/verification.html قرار گیرد.
  • مرحله پنجم: با کلیک کردن روی «Verify back» در Search Console، فرآیند تأیید به پایان می‌رسد.

تأیید یک وب‌سایت استاندارد با دامنه خاص خود در پلتفرم‌های وب‌سایتی مانند Wix.com و Weebly.com مشابه مراحلی است که بررسی کردیم؛ البته با این تفاوت که شما یک تگ توضیحات متا (meta description tag) را به وب‌سایت Wix خود اضافه می‌کنید.

Duda یک رویکرد ساده دارد؛ به این ترتیب که یک Search Console App را به کار می‌برد که به راحتی وب‌سایت را تأیید کرده و کاربران آن را شروع می‌کند.

عیب‌یابی با GSC یا گوگل سرچ کنسول

رتبه گرفتن در نتایج جستجو به توانایی گوگل در crawl کردن و فهرست‌بندی صفحات وب بستگی دارد؛ اما در این مورد، قابلیت گوگل سرچ کنسول جیست؟

Console URL Inspection Tool، ابزاری است که در مورد هرگونه مشکل در crawl کردن (خزیدن) و فهرست‌بندی، قبل از اینکه به یک مشکل بزرگ تبدیل شود و صفحات از نتایج جستجو شروع به حذف کنند، هشدار می‌دهد.

ابزار بازرسی URL کنسول جستجو (Console URL Inspection Tool)

ابزار بازرسی URL نشان می‌دهد که آیا یک URL، وارد فهرست شده (index) و واجد شرایط نمایش در یک نتیجه جستجو است یا خیر. برای هر URL ارسالی، یک کاربر گزینه‌های زیر را در اختیار دارد:

  • درخواست فهرست‌بندی برای یک صفحه وب که اخیراً به‌روز شده است.
  • مشاهده این که گوگل چگونه صفحه وب را کشف کرد (نقشه‌های وب‌سایت و صفحات داخلی ارجاع دهنده).
  • مشاهده آخرین تاریخ خزیدن برای یک URL.
  • بررسی این که آیا گوگل از یک URL متعارف اعلام شده استفاده می‌کند یا از آدرس دیگری استفاده می‌کند.
  • بررسی وضعیت استفاده از وب‌سایت با موبایل.
  • بررسی مواردی مثل breadcrumbs.

پوشش (Coverage)

قسمت پوشش، موارد زیر را نشان می‌دهد:

  • Discovery (چگونه Google URL را کشف کرد)
  • Crawl (نشان می‌دهد که آیا خزنده‌های گوگل با موفقیت یک URL را شناسایی کرده‌اند یا نه؛ و اگر نه، دلیلی را ارائه می‌دهد)
  • Enhancements (وضعیت داده‌های ساختاریافته را نشان می‌دهد)

در تصویر زیر می‌بینید که از منوی سمت چپ می‌توان به بخش پوشش دسترسی پیدا کرد:

گوگل سرچ کنسول چیست | قسمت پوشش (Coverage)

گزارش‌ خطای پوشش (Coverage Error Reports)

در حالی که به این گزارش‌ها برچسب خطا زده می‌شود، امل این موضوع لزوماً به این معنی نیست که چیزی اشتباه است. گاهی اوقات فقط به این معنی است که فهرست‌بندی را می‌توان بهبود داد.

برای مثال، در تصویر زیر، گوگل پاسخ سرور 403 Forbidden را به حدودا به ۶۰۰۰ URL ارجاع می‌دهد. پاسخ خطای ۴۰۳ به این معنی است که سرور به Googlebot می‌گوید که خزیدن به این URLها ممنوع است.

 گوگل سرچ کنسول چیست | قسمت گزارش‌ خطای پوشش (Coverage Error Reports)

خطاهای بالا به این دلیل اتفاق می‌افتند که امکان کراول کردن Googlebot در صفحات اعضای یک فروم وب، مسدود شده است. هر عضو انجمن (forum) دارای یک صفحه عضو است که فهرستی از آخرین پست‌ها و سایر آمارهای خود را دارد. این گزارش فهرستی از URLهایی را ارائه می‌دهد که باعث ایجاد خطا می‌شوند.

با کلیک بر روی یکی از URLهای لیست‌شده، منویی در سمت راست ظاهر می‌شود که امکانی را برای بررسی URL آسیب‌دیده در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین یک منوی متنی در سمت راست خود URL به شکل یک ذره‌بین وجود دارد که گزینه‌ای برای بررسی URL است.

گوگل سرچ کنسول چیست | قسمت بررسی URL آسیب‌دیده

کلیک روی URL Inspect نشان می‌دهد که چگونه صفحه توسط گوگل کشف شده است. همچنین نقاط داده زیر را هم در دسترس قرار می‌دهد:

  • آخرین خزیدن (crawl)
  • خزیدن به عنوانِ …؟
  • آیا خزیدن مجاز است؟
  • Page fetch (در صورت عدم موفقیت، کد خطای سرور را ارائه می‌دهد)
  • آیا فهرست‌بندی مجاز است؟

همچنین اطلاعاتی در مورد استاندارد استفاده شده توسط گوگل را نیز ارائه می‌دهد:
• استاندارد اعلام شده از سوی کاربر
• استاندارد انتخاب شده از سوی گوگل

برای وب‌سایت فروم در مثال بالا، اطلاعات مهم تشخیصی در بخش Discovery قرار دارد. این بخش به ما نشان می‌دهد که چه صفحه‌هایی، لینک‌های داده شده به پروفایل اعضا را به Googlebot نشان می‌دهند.

با استفاده از این اطلاعات، پابلیشر می‌تواند یک عبارت PHP را کدنویسی کند که باعث می‌شود لینک‌های صفحات عضو در هنگام کراول کردن یک ربات موتور جستجو، ناپدید شوند. راه دیگر برای رفع مشکل این است که یک ورودی جدید در robots.txt بنویسید تا گوگل جلوی تلاش برای کراول کردن در این صفحات را بگیرد. با حذف این خطای ۴۰۳، منابع خزنده را برای Googlebot آزاد می‌کنیم تا سایر صفحات وب‌سایت را به راحتی فهرست‌بندی کند.

پاسخ سرور ۴۰۴ تنها به این دلیل خطا نامیده می‌شود که درخواست مرورگر یا خزنده برای یک صفحه وب به اشتباه انجام شده است؛ چرا که چنین صفحه‌ای وجود ندارد و البته به این معنا نیست که در وب‌سایت شما اشتباهی وجود دارد. اگر وب‌سایت (یا یک لینک داخلی) دیگری به صفحه‌ای که وجود ندارد لینک دهد، گزارش پوشش، پاسخ ۴۰۴ را نشان می‌دهد.

با کلیک بر روی یکی از URLهای آسیب‌دیده و انتخاب ابزار Inspect URL نشان می‌دهد که چه صفحات یا نقشه‌های وب‌سایتی به صفحه‌ای که وجود ندارد، اشاره می‌کنند. از اینجا می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا لینک خراب است و باید اصلاح شود (در مورد لینک داخلی) یا به صفحه درست ارجاع داده شود (در مورد لینک خارجی از یک وب‌سایت دیگر).

یا، ممکن است این صفحه وب اصلا وجود نداشته باشد و هر کسی که به آن صفحه لینک می‌دهد، دچار اشتباه شده است. در نتیجه اگر صفحه دیگر وجود ندارد یا اصلا از قبل وجود نداشته است، پس نمایش حطای ۴۰۴ اتفاق خوبی است.

استفاده از مزایای GSC

حالا که می‌‌دانیم گوگل سرچ کنسول چیست و با مهم‌ترین فیچرهای آن آشنا شدیم، خوب است که مزایای استفاده از آن را هم بدانیم:

گزارش عملکرد

قسمت بالای گزارش عملکرد کنسول جستجو، اطلاعات متعددی را در مورد نحوه عملکرد یک وب‌سایت در نتایج جستجو، از جمله در ویژگی‌های آن مانند قطعه‌های برجسته (featured snippets)، ارائه می‌کند. چهار نوع جستجو وجود دارد که در گزارش عملکرد قابل بررسی است:

  1. وب
  2. تصویر
  3. ویدئو
  4. اخبار

کنسول جستجوی گوگل به طور پیش‌فرض نوع جستجوی وب را نشان می‌دهد. با کلیک بر روی دکمه Search Type نوع جستجو را تغییر دهید. به تصویر زیر دقت کنید:

کنسول جستجوی گوگل به طور پیش‌فرض نوع جستجوی وب را نشان می‌دهد. با کلیک بر روی دکمه Search Type نوع جستجو را تغییر دهید.

یک منوی pop-up نمایش داده می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد تا نوع جستجو را برای مشاهده تغییر دهید. همانند تصویر زیر:

 منوی pop-up با امکان تغییر نوع جستجو برای مشاهده.

یک ویژگی مفید دیگر، توانایی مقایسه عملکرد دو نوع جستجو در نمودار است. ۴ معیار زیر به طور برجسته در بالای گزارش عملکرد نمایش داده می‌شوند:

  • تمام کلیک‌ها (Total Clicks)
  • تمام برداشت‌ها (Total Impressions)
  • میانگین نرخ کلیک Average CTR))
  • میانگین موقعیت (Average position)

امکان مقایسه دو پارامتر گزارش جستجو در گوگل سرچ کنسول

به‌طور پیش‌فرض، معیارهای تمام کلیک‌ها (Total Clicks) و مجموع برداشت‌ها (Total Impressions) انتخاب شده‌اند. با کلیک بر روی تب‌های اختصاص داده شده به هر معیار، می‌توانید این معیارها را در نمودار میله‌ای ببینید.

برداشت‌ها (Impressions)

برداشت‌ها تعداد دفعاتی است که یک وب‌سایت در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. تا زمانی که کاربر برای دیدن URL مجبور نباشد روی یک لینک کلیک کند، به عنوان یک نمایش پر نظر گرفته می‌شود. به علاوه، اگر یک URL در پایین صفحه رتبه گرفته باشد و کاربر به آن بخش از نتایج جستجو پیمایش (scroll) نکند، همچنان به عنوان یک نمایش به حساب می‌آید.

برداشت‌های بالا عالی هستند؛ زیرا به این معنی است که گوگل، وب‌سایت را در نتایج جستجو نشان می‌دهد. اما متریک برداشت‌ها با معیارهای کلیک و موقعیت متوسط معنا پیدا می‌کند.

کلیک‌ها (Clicks)

کلیک‌ها نشان‌دهنده این است که کاربران چند بار از طریق نتایج جستجو روی وب‌سایت کلیک کرده‌اند. تعداد کلیک‌های زیاد علاوه بر تعداد نمایش زیاد، اتفاق خوبی است. تعداد کلیک کم و تعداد نمایش زیاد، خیلی خوب نیست؛ اما به معنای بد بودن هم نیست! یعنی این که ممکن است وب‌سایت برای به دست آوردن ترافیک بیشتر، نیاز به بهبود داشته باشد. معیار کلیک وقتی با معیارهای میانگین CTR و میانگین موقعیت در نظر گرفته شود، معنی‌دارتر است.

موقعیت متوسط (Average position)

موقعیت متوسط، میانگین موقعیتی را در نتایج جستجو نشان می‌دهد که وب‌سایت تمایل دارد در آن نمایش داده شود. به طور متوسط، قرار گرفتن در موقعیت‌های ۱ تا ۱۰ عالی است.

یک موقعیت متوسط در دهک بیست (۲۰ – ۲۹) به این معنی است که وب‌سایت در صفحه ۲ یا ۳ نتایج جستجو نشان داده می‌شود. این خیلی بد نیست و این معنا را می‌رساند که وب‌سایت به کار بیشتری نیاز دارد تا در میان ۱۰ نتیجه برتر قرار گیرد.

میانگین موقعیت‌های کمتر از ۳۰ می‌تواند (به طور کلی) به این معنی باشد که وب‌سایت می‌تواند پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشد؛ یا ممکن است وب‌سایت برای تعداد زیادی از عبارات کلیدی که رتبه پایینی دارند و چند کلمه کلیدی بسیار خوب که رتبه فوق العاده بالایی دارند، رتبه بگیرد.

در هر صورت این موضوع ممکن است به معنای نگاه دقیق‌تر به محتوا یا نشانه‌ای از شکاف محتوایی در وب‌سایت باشد؛ جایی که ممکن است محتوایی که برای کلمات کلیدی خاص رتبه می‌گیرد،‌ به اندازه کافی قوی نباشد و برای رتبه بهتر، به یک صفحه اختصاصی به آن عبارت کلیدی نیاز باشد.

هر ۴ معیار (نمایش‌ها، کلیک‌ها، میانگین CTR و میانگین موقعیت) وقتی در کنار هم دیده می‌شوند، نمای کلی معنی‌داری از عملکرد وب‌سایت ارائه می‌دهند. نکته مهم در مورد گزارش عملکرد این است که نقطه شروعی برای درک سریع عملکرد وب‌سایت در جستجو است و مانند آینه‌ای عمل می‌کند که میزان ضعیف یا خوب بودن وب‌سایت را نشان می‌دهد.

ابعاد گزارش عملکرد (Performance Report Dimensions)

با اسکرول کردن به قسمت دوم صفحه عملکرد، تعدادی از مواردی که ابعاد داده‌های عملکرد یک وب‌سایت نامیده می‌شوند، نمایش داده خواهد شد. این گزارش شامل ۶ بُعد است:

  1. درخواست‌ها (Queries): این مورد عبارت‌های جستجوی برتر و تعداد کلیک‌ها و نمایش‌های مرتبط با هر عبارت کلیدی را نشان می‌دهد.
  2. صفحات (Pages): صفحات وب با عملکرد برتر (به علاوه کلیک‌ها و برداشت‌ها) را نشان می‌دهد.
  3. کشورها (Countries): نشان دادن کشورهای برتر (به علاوه کلیک‌ها و نمایش‌ها).
  4. دستگاه‌ها (Devices): دستگاه‌های برتر را که به تلفن همراه، کامپیوتر و تبلت تقسیم‌بندی شده‌اند، نشان می‌دهد.
  5. ظاهر جستجو (Search Appearance):‌ این مورد نشان ‌دهنده انواع مختلفی از نتایج غنی است که وب‌سایت در آنها نمایش داده شده است. همچنین نشان می‌دهد که آیا گوگل وب‌سایت را با استفاده از نتایج Web Light و نتایج ویدیویی به‌علاوه داده‌های کلیک‌ها و نمایش‌های مرتبط نمایش داده است یا خیر. نتایج Web Light نتایجی هستند که برای دستگاه‌های بسیار کند بهینه شده‌اند.
  6. تاریخ (Dates): تب (tab) تاریخ، کلیک‌ها و نمایش‌ها را بر اساس تاریخ سازماندهی می‌کند. کلیک‌ها و برداشت‌ها را می‌توانی به ترتیب تاریخ نزولی یا صعودی مرتب کنید.

کلمات کلیدی (Keywords)

همانطور که پیش از این اشاره شد، کلمات کلیدی در درخواست‌ها (Queries) به عنوان یکی از ابعاد گزارش عملکرد نمایش داده می‌شوند. گزارش درخواست‌ها، ۱۰۰۰ عبارت جستجوی برتر را نشان می‌دهد که به ترافیک انجامیده است. درخواست‌های با عملکرد پایین، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. برخی از این درخواست‌ها حجم کمی از ترافیک را نشان می دهند؛ چرا که تعداد آن‌ها کم است و به عنوان ترافیک طولانی مدت شناخته می‌شوند.

اما تعدادی دیگر، عبارت‌های جستجویی هستند که از صفحات وب ناشی می‌شوند و احتمال دارد که یا نیاز به بهبود داشته باشند، یا به لینک‌های داخلی بیشتری نیاز داشته باشند و یا اینکه می‌توانند نشانه‌ای باشند از این که عبارت کلیدواژه، شایسته صفحه وب مختص خود است.

این که کلمات کلیدی با عملکرد پایین را مرور کنید، همیشه می‌تواند ایده خوبی باشد؛ چرا که برخی از آن‌ها ممکن است زمانی که مشکلی شناسایی شد، برگ برنده‌ خوبی باشند و منجر به افزایش قابل توجه ترافیک شوند.

لینک‌ها (Links)

کنسول جستجو گوگل فهرستی از تمام لینک‌های ارجاع‌دهنده به وب‌سایت را ارائه می‌دهد. با این حال، ذکر این نکته مهم است که گزارش لینک‌ها، نشان‌دهنده لینک‌هایی نیست که به گرفتن رتبه بهتر توسط وب‌سایت کمک می‌کنند، بلکه فقط به سادگی تمام لینک‌هایی که به وب‌سایت اشاره می‌کنند را گزارش می‌کند.

نتیجه این که این فهرست شامل لینک‌هایی است که به گرفتن رتبه توسط سایت کمک نمی‌کنند و توضیح می‌دهد که چرا ممکن است این گزارش لینک‌هایی را نشان دهد که دارای ویژگی nofollow link هستند.
همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، گزارش لینک‌ها از پایین منوی سمت چپ قابل دسترسی است:

گزارش لینک‌ها در گوگل سرچ کنسول

گزارش لینک‌ها دارای ۲ ستون است: لینک‌های خارجی و لینک‌های داخلی.

لینک‌های خارجی، پیوندهایی از خارج از وب‌سایت هستند که به وب‌سایت اشاره دارند. لینک‌های داخلی هم شامل لینک‌هایی می‌شوند که منشاء آن‌ها از داخل وب‌سایت است و به جای دیگری در وب‌سایت لینک می‌زنند.

ستون لینک‌های خارجی دارای ۳ گزارش زیر است:

  1. صفحات لینک‌شده برتر (Top linked pages)
  2. وب‌سایت‌های لینک‌دهنده برتر (Top linking sites)
  3. متن لینک‌دهنده برتر (Top linking text)

گزارش لینک‌های داخلی هم صفحات لینک‌شده برتر را فهرست می‌کند. هر گزارش (صفحات لینک شده برتر، وب‌سایت‌های لینک دهنده برتر و غیره) دارای لینک به نتایج بیشتری است که می‌توانید برای مشاهده و بسط گزارش برای هر کدام، روی آن کلیک کنید. به عنوان مثال، گزارش گسترش‌یافته برای صفحات لینک‌شده برتر، صفحات هدف برتری را نشان می‌دهد که در برگیرنده صفحاتی از وب‌سایت هستند که بیشترین لینک را دارند.

کلیک کردن روی یک URL، گزارش را تغییر می‌دهد تا همه دامنه‌های خارجی که به آن صفحه لینک دارند، نمایش داده شوند. این گزارش با اینکه دامنه‌ وب‌سایت خارجی را نشان می‌دهد، اما آن صفحه دقیقی را که به سایت لینک‌ می‌دهد، به شما نشان نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: لینک سازی چیست 

نقشه‌های وب‌سایت (Sitemaps)

نقشه وب‌سایت معمولاً یک فایل XML است و فهرستی از URLها را در خود دارد که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب و سایر انواع محتوای یک وب‌سایت را کشف کنند. نقشه‌های وب‌سایت به‌خصوص برای وب‌سایت‌های بزرگ مفید هستند؛ آن دسته از وب‌سایت‌هایی که اگر محتوای جدید به طور مکرر به سایت اضافه شده باشد، خزیدن (crawling) در آنها دشوار خواهد بود.

این نکته را در نظر داشته باشید که خزیدن و فهرست‌بندی تضمین نمی‌شود. مواردی مانند کیفیت صفحه، کیفیت کلی وب‌سایت و لینک‌ها می‌توانند بر خزیدن یک سایت و فهرست شدن (index) صفحات تأثیرگذار باشند.

نقشه‌های وبسایت به سادگی کشف آن صفحات را برای موتورهای جستجو آسان می‌کنند و این تنها کار آن‌هاست. ساخت نقشه وب‌سایت آسان است؛ چرا که تعداد بیشتری به طور خودکار توسط CMS، افزونه‌ها یا پلتفرم وب‌سایتی که سایت در آن میزبانی شده، تولید می‌شوند. برخی از پلتفرم‌های وب‌سایت، برای هر وب‌سایتی که میزبانی می‌کنند، نقشه وب‌سایت هم برای آن می‌سازند و زمانی که وب‌سایت تغییر می‌کند، نقشه وب‌سایت را به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌کنند.

کنسول جستجو یک گزارش نقشه وب‌سایت به شما ارائه کرده و راهی برای آپلود نقشه وب‌سایت پیش روی شما قرار می‌دهد. برای دسترسی به این ویژگی، بر روی لینک قرار گرفته در منوی سمت چپ کلیک کنید. همانند تصویر زیر:

کنسول جستجو یک گزارش نقشه وب‌سایت به شما ارائه کرده و راهی برای آپلود نقشه وب‌سایت پیش روی شما قرار می‌دهد.

بخش نقشه وب‌سایت هر گونه خطا در این نقشه را گزارش می‌کند. از کنسول جستجو گوگل می‌توانید برای حذف نقشه وب‌سایت از گزارش‌ها نیز استفاده کنید. مهم است که نقشه را از خود وب‌سایت حذف کنید؛ در غیر این صورت ممکن است گوگل آن را به خاطر بسپارد و دوباره از آن بازدید کند.

پس از ارسال و پردازش، گزارش پوشش (Coverage) یک بخش از نقشه وب‌سایت را در بر می‌گیرد که به عیب‌یابی هرگونه مشکل مرتبط با URLهای ارسال شده از طریق نقشه وب‌سایت کمک می‌کند.

گزارش تجربه صفحه کنسول جستجو (Search Console Page Experience Report)

گزارش تجربه صفحه، داده‌های مربوط به تجربه کاربر در وب‌سایت را نسبت به سرعت وب‌سایت ارائه می‌دهد. کنسول جستجو اطلاعاتی در مورد Core Web Vitals و قابلیت استفاده از موبایل را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این مورد نقطه شروع خوبی برای به دست آوردن یک خلاصه کلی از عملکرد سرعت وب‌سایت است.

گزارش‌های وضعیت نتایج پربار (Rich Result Status Reports)

کنسول جستجو در مورد نتایج پربار، از طریق گزارش عملکرد، به شما بازخورد می‌دهد. این مورد یکی از شش بُعد فهرست‌شده در زیر نمودار است که در بالای صفحه نمایش داده می‌شود که به عنوان ظاهر جستجو، فهرست شده است. انتخاب تب‌های ظاهر جستجو، داده‌های کلیک‌ها و برداشت‌ها (impressions) را برای انواع مختلف نتایج غنی نشان ‌داده ‌شده در نتایج جستجو، دز اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین این گزارش میزان اهمیت ترافیک نتایج غنی برای وب‌سایت را ارائه می‌کند و می‌تواند به مشخص کردن دلیل روندهای ترافیک وب‌سایت کمک کند.

به علاوه گزارش ظاهر جستجو می‌تواند به تشخیص مشکلات مربوط به داده‌های ساختار یافته نیز کمک کند. به عنوان مثال، کاهش ترافیک نتایج غنی می‌تواند سیگنالی باشد مبنی بر این که گوگل الزامات داده‌های ساختاریافته را تغییر داده و این داده‌ها باید به‌روزرسانی شوند. این موضوع نقطه شروعی برای تشخیص تغییر در الگوهای ترافیکی نتایج غنی است.

مزیت سئویی گوگل سرچ کنسول چیست؟

علاوه بر مزایای کنسول جستجو که به تفصیل بررسی شدند، ناشران و متخصصان سئو همچنین می‌توانند گزارش‌های استفاده نکردن از لینک را آپلود کنند، مجازات‌های گوگل (penalties) را به صورت دستی حل و فصل کنند و تهدیدات امنیتی مانند هک کردن وب‌سایت را برطرف کنند که همه این‌ها به نمایش بهتر در نتایج جستجو کمک می‌کند.

گوگل سرچ کنسول یک سرویس ارزشمند است که هر پابلیشر وب که نگران دیده شدن وبسایتش در نتایج جستجو است، باید از آن استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت سئو کردن سایت

 

منبع: Searchenginejournal.com