صفر تا صد فرآیند سئو | هر آنچه که باید بدانید تا موفق شوید!

صفر تا صد فرآیند سئو | هر آنچه که باید بدانید تا موفق شوید!

همه این را می‌دانیم که بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو، تا چه حد می‌تواند برای افزایش آگاهی از برند، بازدید وبسایت و در نهایت افزایش درآمد موثر واقع شود. اما هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند تنها با استفادۀ تفننی از سئو از این مزایا بهره‌مند شود. اگر می‌خواهیم همیشه  در حوزه سئو موفق باشیم، باید فرآیندی را که امتحان خودش را پس داده دنبال کنیم. اما یک فرایند سئو موفق شامل چه مواردی است؟ از کجا شروع می‌شود؟ و مهم‌ترین مراحل آن کدام‌ها هستند؟

این مقاله شما را با تمامی مراحل مهم فرایند سئو آشنا می‌کند و درباره تک‌تک مراحل، از تحقیق در مورد رقبا و بهینه‌سازی داخلی گرفته تا استراتژی محتوا و لینک‌سازی، توضیحات کاملی ارائه می‌دهد. وقتی که به پایان مقاله برسیم، با اصلاعاتی که به‌دست می‌آورید موفقیت کمپین سئو بعدی خود را تضمین خواهید کرد.
بیایید با برخی از اصول اصلی شروع کنیم.

فرایند سئو چیست؟

فرایند سئو تمام فعالیت‌هایی را دربرمی‌گیرد که باید در مورد یک وب‌سایت اجرا شود تا به‌طور مداوم در موتورهای جستجو دیده شود.

در این فرایند، چهار اصل سئو وجود دارد که آنها را مرور می‌کنیم:

  • محتوا: انتشار محتوایی ارزشمند که کاربران به دنبال دیدن آن هستند.
  • سئو فنی: اطمینان از وب‌سایت قابلیت خزش و ایندکس‌پذیری را دارد.
  • سئو داخلی سایت: بهینه‌سازی محتوا و HTML برای کلیدواژه‌های هدف.
  • سئو خارجی سایت: ایجاد بک‌لینک باکیفیت برای تقویت اعتبار دامنه.

فرایند سئو فرآیندی یکباره نیست، بلکه یک چرخه مداوم آزمون و خطاست که هدفش به‌حداکثررساندن پتانسیل رتبه‌بندی یک وب‌سایت است.

نیاز همیشگی به انطباق با تغییر الگوریتم‌های موتور جستجو، تقاضای کاربران و فعالیت رقبا همه و همه این را نشان می‌دهد که در فرایند سئو هیچ نقطه توقفی وجود ندارد. هنگامی که فرآیند را شروع می‌کنید، باید ادامه‌اش دهید تا طی زمان بتوانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

گرچه سئو یک فعالیت طولانی‌مدت است که صبر و پشتکار کلیدهای موفقیت آن هستند، اما همیشه هم لازم نیست که برای دیدن نتایج زیاد منتظر بمانید. در واقع، بسیاری از کسب‌وکارهایی که تازه وارد جستجوی ارگانیک می‌شوند، طی ۴ تا ۶ ماه پس از تعهد به یک استراتژی سئو خوب، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در رتبه‌بندی خود تجربه می‌کنند.
بسیار خوب، اما فرایند سئو دقیقاً چگونه است؟

نقشه راه سئو، یک نمای کلی خوب از تمام مراحل اصلی موجود در فرآیند ارائه می‌کند. هر مرحله در یکی از این چهار دسته قرار می‌گیرد: تحقیق، خلاقیت، بهینه‌سازی و اعتماد.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید هر مرحله را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم و از مرحله تحقیق که اهمیت زیادی دارد شروع کنیم.

بیشتر بخوانید: ۳۰ نمونه از بهترین راه های افزایش بازدید سایت

همه چیز درباره انواع سئو | ۳ نوع سئو که با آن‌ها سروکار داریم

فرایند سئو تمام فعالیت‌هایی را دربرمی‌گیرد که باید در مورد یک وب‌سایت اجرا شود تا به‌طور مداوم در موتورهای جستجو دیده شود.

تحقیق کلیدواژه‌ها

فرایند سئو با ایجاد یک تصویر شفاف از نوع محتوایی که مخاطبان هدف به دنبال آن هستند آغاز می شود. هنگامی که متوجه شدید مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند، می‌توانید تصمیم بگیرید که چه محتوایی باید تولید کنید و چه کلیدواژه‌هایی را باید هدف قرار دهید.

تحقیقات کلیدواژه نشان می‌دهد که مردم در رابطه با برند، دسته یا صنعت شما چه چیزی را جستجو می‌کنند و همینطور اینکه هرچندوقت یکبار به جستجوی عبارات مختلف می‌پردازند.

هدفی که اینجا داریم این است که لیستی از کلیدواژه‌های هدف را به‌دست بیاوریم تا با تولید محتوا پیرامون آن کلیدواژه‌ها بتوانیم بازدید ارگانیک خود را افزایش دهیم. کارآمدترین راه برای ایجاد یک لیست جامع از کلیدواژه‌ها این است که از ابزار مناسب تحقیق کلیدواژه‌ مانند SEMrush، Ahrefs یا Long Tail Pro استفاده کنیم.

برای کمپین‌های کوچک‌تر، ابزارهای رایگان تحقیق کلیدواژه‌ها مانند Ahrefs Free Keyword Generator یا حتی روش‌های دستی مانند جمع‌آوری ایده‌های کلیدواژه از گزینه تکمیل خودکار گوگل کفایت می‌کند. وقتی که دارید یک لیست از کلیدواژه‌ها تهیه می‌کنید، باید حجم جستجوی ماهانه و سختی رتبه‌بندی تخمینی را برای هر عبارت ثبت کنید.

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که بیشتر روی کدام کلیدواژه‌ها تمرکز داشته باشید. و از آنجایی که معمولاً رتبه‌بندی عبارات با حجم بالا سخت‌تر از موارد کم‌حجم است، می‌توانیم از کلیدواژه‌های «Goldilock» استفاده کنیم که بهترین ترافیک و پتانسیل رتبه‌بندی را ارائه می‌کنند.

شما باید لیست کلیدواژه‌های خود را به دو دسته اصلی و فرعی ‌تقسیم‌بندی کنید. کلیدواژه‌های اصلی آنهایی هستند که می‌خواهید با آنها در رتبه بهتری قرار بگیرید، در حالی که کلیدواژه‌های فرعی به گوگل کمک می‌کنند تا نوع محتوای شما را تشخیص دهد.

همچنین باید کلیدواژه‌های خود را بر اساس جایگاهی که در قیف بازاریابی دارند، دسته‌بندی کنید. به این ترتیب می‌توانید اطمینان یابید که محتوای شما تمامی بخش‌های مختلف سفر خریدار را پوشش می‌دهد.

فرایند سئو با ایجاد یک تصویر شفاف از نوع محتوایی که مخاطبان هدف به دنبال آن هستند آغاز می شود.

برای اینکه بفهمید یک کوئری در کجای قیف بازاریابی قرار می‌گیرد، کافی است هدفی را که پشت آن جستجو وجود داشته در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، از خودتان بپرسید که کاربر هنگام جستجوی آن عبارت تلاش می‌کرده که به چه نتیجه‌ای دست پیدا کند.

به عنوان مثال، فرض کنید یک کسب‌و‌کار مرتبط با برنامه‌ریزی مراسم ازدواج را در نیوانگلند اداره می‌کنید. «بهترین ایده‌های خواستگاری»، «بهترین مکان‌های برگزاری مراسم ازدواج در شهر مین» و «استخدام کارشناس برنامه‌ریزی مراسم ازدواج در نیوانگلند» جزو لیست کلیدواژه‌های شما هستند.

این کوئری‌ها در کجای قیف بازاریابی شما قرار دارند؟
اولین کوئری در بالای قیف (ToFu) قرار می‌گیرد، چون گرچه کاربر هنوز به دنبال برنامه‌ریزی مراسم ازدواج نیست، اما ممکن است در آینده‌ای نزدیک این کار را انجام دهد.

کوئری دوم در وسط قیف (MoFu) قرار می‌گیرد زیرا کاربر در حال تدارک مراسم ازدواج است و ممکن است به دنبال یک کارشناس برنامه‌ریزی ازدواج باشد.

در نهایت، سومین کوئری در انتهای قیف (BoFu) قرار می‌گیرد زیرا کاربر به دنبال استخدام یک کارشناس برنامه‌ریزی مراسم ازدواج است.

تحقیقات رقابتی

گام بعدی در فرایند سئو این است که چشم‌انداز جستجوی رقابتی را در بازار خود ارزیابی کنید.
هدف این است که عملکرد سایر شرکت‌هایی را که در بازار شما فعالیت دارند و از کلیدواژه‌های مشابه استفاده می‌کنند، ارزیابی کنید.

این کار اهمیت زیادی دارد چون از همان ابتدا متوجه می‌شوید که برای رقابت موفقیت‌آمیز در گوگل باید چه استانداردهایی را رعایت کنید.

شما باید سایت‌های رقیب را که همیشه در نتایج اول موتورهای جستجو ظاهر می‌شوند زیر نظر بگیرید و ببینید که دقیقاً دارند چه کارهایی انجام می‌دهند.

شاید آنها محتوای خود را به‌شکلی جذاب و ارزشمند ارائه می‌کنند. بنابراین هر چیزی را که به نظرتان خوب می‌رسد یادداشت کنید تا بتوانید معیاری برای استراتژی محتوای خود تعیین نمایید.

همینطور که به نقاط قوت رقبایتان توجه دارید، باید به دنبال زمینه‌هایی نیز باشید که در آنها چندان قوی عمل نمی‌کنند. انجام تحلیل شکاف محتوا در وب‌سایت‌های رقیب فرصت‌های بکری را برای هدف‌گذاری کلیدواژه‌ها آشکار می‌کند که می‌توانید برای محتوای خودتان روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

در نهایت، شما باید یک تحلیل بک‌لینکی هم در مورد رقبای خود انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا در مورد کمیت و کیفیت لینک‌هایی را که برای رقابت موفقیت‌آمیز وب‌سایت خود نیاز دارید، اطلاعات خوبی کسب کنید.

سئو فنی

گام بعدی فرایند سئو این است که اطمینان پیدا کنیم تمام عناصر فنی وب‌سایت در وضعیت مناسبی قرار دارند. به زبان ساده، اگر سایت شما باگ داشته باشد یا استفاده از آن سخت باشد، در رتبه‌بندی موتورهای جستجو شانس زیادی نخواهید داشت.

گام بعدی فرایند سئو این است که اطمینان پیدا کنیم تمام عناصر فنی وب‌سایت در وضعیت مناسبی قرار دارند.

از آنجایی که سئو فنی طیف وسیعی از فعالیت‌ها را دربرمی‌گیرد، در اینجا تنها به چند مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

سرعت

همه این را می‌دانیم که وقتی بارگذاری یک سایت طولانی می‌شود تا چه حد برای کاربر آزاردهنده است. بنابراین جای تعجب نیست که امروزه سرعت سایت به یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل تبدیل شده است. علاوه‌بر این، نرخ تبدیل به ازای هر ثانیه اضافی برای بارگذاری صفحه حدود ۴/۴ درصد کاهش می‌یابد.

شما می‌توانید با انجام اقداماتی مثل کاهش حجم تصاویر، بهینه‌سازی کدهای CSS، جاوا اسکریپت و HTML و استفاده از حافظه کش مرورگر (caching) سرعت بارگذاری سایت را بهبود ببخشید.
ابزار رایگان PageSpeed Insights گوگل را نیز بررسی کنید تا ببینید که چگونه می‌تواند در بهبود سرعت وب‌سایت‌ به شما کمک کند.

سازگاری با تلفن همراه

از آنجایی که جستجو با دستگاه‌های تلفن همراه بیش از ۶۰ درصد از جستجوی ارگانیک در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، اطمینان از ظاهر و عملکرد رضایت‌بخش وب‌سایت در تلفن همراه خیلی مهم است.

ویژگی‌های کلیدی یک طراحی خوب سازگار با تلفن همراه عبارت است از امکان پیمایش (Navigation) با انگشت شست،گزینه‌های Call to Action و کمترین میزان ایجاد حواس‌پرتی (مثل تبلیغات پاپ‌آپ) در صفحه.

محتوای تکراری

وقتی که یک وب‌سایت حاوی یک یا چند صفحه محتوای تکراری باشد، گوگل به سختی می‌تواند تشخیص دهد که کدام صفحه باید در میان نتایج رتبه‌بندی قرار بگیرد.

در واقع، وقتی یک محتوا در چند صفحه قرار می‌گیرد، نسبت به زمانی که تنها در یک صفحه وجود دارد، رتبه پایین‌تری می‌گیرد. برای رفع این مشکل، می‌توانید یک تگ کنونیکال را پیاده‌سازی کنید که به گوگل می‌گوید کدام نسخه از محتوا را باید در موتورهای جستجو نمایش دهد.

قابلیت ایندکس شدن

بسیاری از وب‌سایت‌ها حاوی صفحاتی هستند که نیازی به ایندکس‌شدن توسط موتورهای جستجو ندارند؛ مثل صفحات غیرعمومی (مانند صفحه ورود به سیستم) یا فایل‌های PDF و . . . .
ایجاد یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که در برخی از صفحات وب‌سایت شما نخزند (و بنابراین آنها را ایندکس نکنند).

معماری سایت

قدم بعدی در فرایند سئو این است که اطمینان حاصل کنید معماری وب‌سایت شما تا حد امکان برای کاربران و موتورهای جستجو ساده و قابل فهم است.

ساختار پیمایش ضعیف، خزیدن و ایندکس‌پذیری صفحات شما را برای عنکبوت‌های گوگل سخت‌تر می‌کند؛ و اگر صفحات شما ایندکس نشده باشند، رتبه‌بندی هم نخواهند شد!

مهم‌ترین عوامل این موضوع عبارتند از:

  • لینک‌های داخلی

وب‌سایتی که لینک‌سازی آن به‌خوبی انجام شده به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که از یک صفحه به صفحه دیگر حرکت کنند و در عین حال خزیدن در صفحات آن را برای عنکبوت‌های موتور جستجو آسان‌تر می‌کند.
به این ترتیب، وب‌سایت شما باید یک ساختار اطلاعاتی منسجم، گزینه‌های پیمایشی بصری، و لینک‌های متنی بین بخش‌های مرتبط محتوایی داشته باشد.

  • نقشه سایت XML

نقشه سایت XML از تمام صفحات مهم سایت شما که می‌خواهید گوگل در آنها بخزد یک لیست تهیه می‌کند.
از آنجایی که نقشه سایت در واقع یک راه میان‌بر برای رسیدن به صفحات شما به موتورهای جستجو می‌دهد، تضمین می‌کند که حتی اگر ساختار لینک داخلی یک صفحه کامل نباشد، باز هم گوگل بتواند در آن بخزد.

شاید برایتان جالب باشد: سئو تکنیکال چیست؟ ۸ نکته درباره سئو تکنیکال که همه باید بدانند

what is technical seo 02 - آژانس دیجیتال مارکتینگ تال‌گای

سئو داخلی

یکی دیگر از مراحل مهم در فرایند سئو این است که اطمینان حاصل کنید تمام عناصر موجود در صفحه شما به‌طور کامل بهینه شده‌اند.

این عناصر داخلی در مورد محتوای صفحات شما به گوگل اطلاعات می‌دهند و به آن کمک می‌کنند تا محتوای شما را با جستجوهای مرتبط مطابقت دهد.

سئو داخلی شامل ادغام کلیدواژه‌های هدف در عناوین صفحه، تگ‌های عنوان، کپی متن و متن جایگزین تصویر صفحات وب شما است. هدف این است که به موتورهای جستجو نشان دهید که محتوای شما با کلیدواژه‌هایی که استفاده کرده‌اید مطابقت کامل دارد.

البته این به آن معنا نیست که باید صفحات و کد HTML خود را با کلیدواژه‌ها پر کنید تا به‎طور مصنوعی رتبه‌تان را افزایش دهید. انجام این کار برای تجربه کاربر مخرب است و حتی ممکن است گوگل شما را جریمه کند.

بیشتر بخوانید: سئو داخلی (On-Page) چیست و چه تفاوت‌هایی با سئو خارجی (Off-Page) دارد؟

سئوی داخلی صفحه (که با عنوان سئو درون سایت هم شناخته می‌شود) عملکرد بهینه‌ بخش‌های مختلف وب‌سایت شماست که بر رتبه‌بندی موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد.

استراتژی محتوا

عامل کلیدی رتبه‌بندی بهتر و ترافیک بیشتر، انتشار مستمر محتوایی است که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند.
فرایند سئو نمی‌تواند بدون یک استراتژی محتوایی تعریف‌شده رشد کند. اولین قدم برای ایجاد استراتژی محتوا، انجام ممیزی محتواست.

هدف این است که متوجه شوید محتوای شما در رابطه با معیارهای مختلف تعامل و تبدیل چه عملکردی دارد. ممیزی همچنین شامل تحلیل شکاف محتوا نیز هست، که نشان می‌دهد با توجه به کلیدواژه‌های هدف‌تان از نظر رتبه‌بندی در چه سطحی قرار دارید.

اگر محتوای شما عملکرد ضعیفی دارد، یکی از راه‌های بهبود آن بازسازی محتواست. در واقع می‌توانید نوشته‌های مختلف در مورد یک موضوع را دوباره سازماندهی کنید و چندین محتوا را در یک پست ادغام نمایید.
هنگامی که یک تصویر شفاف از عملکرد محتوای خود و خلاءهای آن ایجاد کردید، کار بعدی برنامه‌ریزی، تولید و انتشار محتوای جدید خواهد بود!

سئو محلی

اگر یک یک کسب‌وکار فیزیکی را مدیریت می‌کنید یا خدمات منطقه‌ای ارائه می‌دهید، افزایش ارگانیک بازدید وب‌سایت شما از طریق جستجوهای مبتنی بر مکان اهمیت زیادی دارد.
این موضوع به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا در نتایج موتورهای جستجو متمایز دیده شود و در نتیجه ترافیک بیشتری را به سایت شما (یا فروشگاه، دفتر، و . . . شما) هدایت کند.

به همین دلیل، در این مرحله باید روی تنظیم و بهینه‌سازی نمایه کسب‌و‌کار گوگل (GBP) متمرکز باشید. GBP ابزاری رایگان برای مدیریت نحوه نمایش کسب‌و‌کار شما در جستجوی گوگل و گوگل مپ (Google Maps) است.

با استفاده از این ابزار، می‌توانید اطلاعات به‌روزی را درباره کسب‌وکارتان (مانند ساعات کار، آدرس و وب‌سایت) به گوگل بدهید، عکس‌ها و ویدیوهایتان را پست کنید، و حتی نظرات مشتریان را جمع‌آوری کرده و به آنها پاسخ دهید.

لینک‌سازی

پیش از این اشاره کردیم که بک‌لینک‌ها می‌توانند تأثیر بسزایی در رتبه‌بندی صفحات ما داشته باشند. بر این اساس، این مرحله از فرایند سئو به افزایش کیفیت و کمیت پروفایل بک‌لینک‌های شما اختصاص دارد.

استراتژی اصلی لینک‌سازی، پست مهمان است. یعنی برای وبسایت‌های معتبر و معروفی که در حیطه شما فعالیت دارند یک پست وبلاگی می‌نویسید و در ازای آن یک بک‌لینک به وب‌سایت خودتان قرار می‌دهید تا در معرض دید طیفی گسترده از مخاطبان قرار بگیرید.

این مرحله همچنین شامل حذف لینک‌های مخرب، و اصلاح لینک‌های خوب اما ناقص است. در واقع باید اطمینان پیدا کنیم که وب‌سایت‌مان لینک اکوییتی یا ارزش لینک بالایی دارد.

ک‌لینک‌ها می‌توانند تأثیر بسزایی در رتبه‌بندی صفحات ما داشته باشند.

گزارش و نگهداری

سئو موفق فرآیندی بدون توقف شامل تحقیق، آزمایش و ارزیابی است. اما یک سیستم گزارش‌دهی حساب‌شده برای پیگیری پیشرفت‎ها و مسائلی که ایجاد مشکل می‌کنند ضروری است.
اگر بتوانید در رابطه با معیارهای کلیدی مختلف (رتبه‌بندی، بازدید، تبدیل و غیره) روی عملکرد وب‌سایت خود کنترل خوبی داشته باشید، شناسایی و رسیدگی سریع به مشکلات و حفظ موفقیت‌هایی که به دست آورده‌اید آسان‌تر خواهد بود.

به فرآیند اعتماد کنید

خیلی ساده است؛ تنها راه برای پیشرفت مستمر و بلندمدت در سئو این است که یک فرایند سئو را پیش بگیرید و آن را ادامه دهید.
دیدیم که در فرایند سئو تعدادی فعالیت‌ کلیدی وجود دارد، از جمله تحقیق کلیدواژه‌ها و تحقیق در مورد رقبا، سئو داخلی و سئو فنی، و تولید محتوا و لینک‌سازی.

حالا وقت آن است که آنچه را در اینجا آموخته‌اید در کمپین سئو بعدی خود به کار ببرید.

سوالات متداول درباره فرآیند سئو

  • اولین قدم در فرآیند سئو چیست؟

فرایند سئو همیشه با تحقیق شروع می شود؛ چه وب‌سایت موردنظر هنوز راه‌اندازی نشده باشد و چه در حال کار باشد. هدف ما این است که از نیازهای اطلاعاتی مخاطب هدف (تحقیق کلیدواژه) و چشم‌انداز رقابتی در بازار (تحقیق رقابتی) درک خوبی داشته باشیم. این یافته‌ها پایه‌های استراتژی محتوایی را ایجاد می‌کنند.

  • چرا سئو یک فرآیند مستمر است؟

سئو یک فرآیند مستمر است زیرا به سازگاری مستمر نیاز دارد. تصورش را بکنید که وب‌سایت شما بر اساس همه کلیدواژه‌های هدف‌تان در اولین نتایج موتورهای جستجو قرار می‌گیرد.

با وجود این موفقیت، رقبای شما همچنان به انتشار محتوای جدید ادامه می‌دهند، الگوریتم‌های موتورهای جستجو دچار تغییر و تکامل می‌شوند و نیاز مخاطبان هدف به محتوای جدید و مفید بی‌وقفه افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، وقتی صحبت سئو به میان می‌آید، باید طوری به آن پایبند باشید که بتوانید زمینی را که به‌دست‌آورده اید حفظ کنید.

  • در فرآیند سئو، چه زمانی می‌توانیم بگوییم که یک وب‌سایت راه‌اندازی شده است؟

در حالت ایده‌آل، یک وب‌سایت جدید زمانی راه‌اندازی می‌شود که محتوای اولیه آن تولید شده باشد و UX (تجربه کاربر) و بخش‌های فنی سایت نیز آماده باشد. هنگامی که سایت راه‌اندازی شد، فعالیت‌های لینک‌سازی برای تقویت اعتبار آن ضروری است.

منبع: Breaktheweb.agency