اهمیت سئو کردن سایت | ۱۵ دلیل برای نیاز کسب‌وکارها به سئو

اهمیت سئو کردن سایت | ۱۵ دلیل برای نیاز کسب‌وکارها به سئو

برندها از ابتدای کار به سئو نیاز دارند حتی اگر درباره اهمیت سئو کردن سایت چیز زیادی ندانند. اگر صاحب کسب‌وکار هستید، چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری روی سئو ندارید؛ چرا که این روش بادوام‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه برای درک مشتریان و دسترسی به آن‌ها در لحظات مهم است.

امسال نیاز به سئو به بالاترین حد خود رسید. همانطور که مصرف‌کنندگان به طور انبوه به سمت خرید آنلاین سوق پیدا کردند، حتی سنتی‌ترین مشاغل نیز متوجه شدند که باید تغییرات خود به سمت دیجیتالی شدن را سرعت ببخشند. همچنان که در ابتدای این مقاله گفته شد، سئو کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین راه برای درک مشتریان در لحظات حیاتی و دسترسی به آن‌هاست.

بسیاری از برندها و کسب‌وکارها می‌دانند (یا فکر می‌کنند که می‌دانند) که برای فعالیت‌های دیجیتالی خود به سئو نیاز دارند و از اهمیت سئو کردن سایت و مزایایی که SEO با برای کسب‌وکار آن‌ها به ارمغان خواهد آورد، اطلاع دارند. سئو مطمئناً قابلیت جستجو و دیده شدن کلی یک وب‌سایت را بهبود می‌‌دهد، اما به جز این، چه ارزش واقعی دیگری ارائه می‌کند؟ چرا اهمیت سئو کردن سایت به صورت مداوم در حال افزایش است؟

در ادامه به بررسی ۱۵ دلیلی می‌پردازیم که بدون در نظر گرفتن زمینه فعالیت یا اندازه کسب‌و‌کار، در مورد چرایی نیاز بیزینس‌ها به سئو و اهمیت سئو کردن سایت برای ارتقای برند به سطح بالاتر توضیح می‌دهند؛ با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: سئو چیست و چگونه به کمک شما می‌آید؟

چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟ | ۱۱ راهکار برای بهبود کسب‌وکار در سال ۲۰۲۳

اهمیت سئو کردن سایت به صورت مداوم در حال افزایش است

۱- جستجوی ارگانیک معمولا منبع اصلی ترافیک وب‌سایت است

جستجوی ارگانیک بخش بزرگی از عملکرد وب‌سایت اکثر کسب و کارها را تشکیل می‌دهد و یک جزء حیاتی از قیف خریدار است که در نهایت او را وادار به تکمیل خرید یا تعامل می‌کند. همانطور که بازاریابان دیجیتال می‌دانند، گوگل نسبت به رقبایی مانند Yahoo، Bing، Baidu، Yandex، DuckDuckGo و بسیاری دیگر، سهم قابل توجهی از بازار جستجو را در اختیار دارد.

البته این بدان معنا نیست که موتورهای جستجوی دیگر، به دیده شدن یک برند کمک نمی‌کنند؛ آنها هم این کار را انجام می‌دهند. هدف از این موضوع تنها اشاره به این بود که گوگل به تنهایی بخش قابل توجهی از کل بازار جستجو را در اختیار دارد و باید در نظر داشت که گوگل به طور واضح، لیدر تمام موتورهای جستجو است و بنابراین پیروی از دستورالعمل‌های آن مهم خواهد بود.

اما بخش باقی‌مانده از بازار هم که متعلق به موتورهای جستجوی دیگر است، برای برندها اهمیت و ارزش دارد. این امر، به‌خصوص در مورد برندهایی که در موتورهای جستجوی صوتی، بصری و عمودی جایگاه مهمی دارند، صادق است. گوگل، به عنوان پربازدیدترین وب‌سایت در جهان (به‌ویژه در ایالات متحده)، با بیش از ۱ میلیارد کاربر، محبوب‌ترین ارائه‌دهنده سرویس ایمیل در سراسر جهان هم هست.

YouTube دومین موتور جستجوی بزرگ است و بیش از ۲ میلیارد نفر حداقل یک بار در ماه، به آن دسترسی دارند.

و البته می‌دانیم که اکثریت بزرگی از جمعیت جهان با دسترسی به اینترنت، حداقل یک بار در روز برای دریافت اطلاعات به گوگل مراجعه می‌کنند. قابل مشاهده بودن به عنوان یک منبع قابل اعتماد توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو، همیشه به نفع یک برند است و سئوی تخصصی و یک وب‌سایت با کیفیت بالا، برندها را به این جایگاه می‌رساند.

شاید برایتان جالب باشد: ۳۰ نمونه از بهترین راه های افزایش بازدید سایت

۲- SEO باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می‌شود

هدف هر سئوکار باتجربه، ساختن یک پایه قوی برای یک وب‌سایت حرفه‌ای با تجربه کاربری مطلوب و موثر است که به لطف اعتماد و اعتبار برند و ویژگی‌های دیجیتال آن، به راحتی در جستجوی گوگل قابل کشف باشد. عناصر زیادی در ایجاد اعتبار در مورد موتورهای جستجویی مثل گوگل نقش دارند.

علاوه بر عواملی که در بالا ذکر شد، اعتبار در طول زمان، در نتیجه توجه به موارد زیر، ایجاد می‌شود:

  • لینک‌های طبیعی
  • رفتار مثبت کاربر
  • سیگنال‌های یادگیری ماشینی
  • عناصر و محتوایی که روی صفحه بهینه شده است.

اما ایجاد این اعتبار و اعتماد، در مقایسه با سایر بهینه‌سازی‌های دیجیتال، اگر نگوییم همه، بیشتر برای یک برند انجام می‌شود. مشکل این است که ایجاد یک شبه اعتبار، غیرممکن است؛ درست مانند زندگی واقعی. اعتماد در طول زمان به دست می‌آید. پیروی از دستورالعمل‌های E-A-T گوگل، برای اطمینان از حاصل شدن نتایج موفقیت‌آمیز، بسیار مهم است.

ایجاد و معرفی یک برند به عنوان یک مرجع معتبر نیازمند صبر، تلاش و تعهد است و متکی بر ارائه محصول یا خدمات باکیفیت و باارزش که به مشتریان القا می‌کند که به یک برند اعتماد نمایند.

۳- سئو بهترین راه برای درک صدای مصرف‌کننده است

از درک تغییرات کلان بازار گرفته تا فهمیدن هدف مصرف‌کننده از خرید و همچنین نیازهایش، سئو به ما می‌گوید که مشتریان چه می‌خواهند و چه نیازهایی دارند. داده‌ها و قالب‌های سئو (چه گفتاری یا کلامی) سیگنال‌های واضحی از قصد و رفتار کاربر به ما می‌دهند. این سیگنال‌ها از راه‌های مختلفی به ما می‌رسد؛ ازجمله:

  • جستجوی داده‌های درخواست‌ها
  • تجزیه و تحلیل SERP
  • داده‌های تجزیه و تحلیل و ادراکات هوش مصنوعی

۴- سئوی خوب به معنای تجربه کاربری بهتر است

این روزها تجربه کاربری به اولویت اول هر بازاریاب تبدیل شده است. همه خواهان رتبه ارگانیک بهتر و حداکثر بازدید هستند. با این حال، تعداد کمی از افراد این نکته را درمی‌یابند که تجربه کاربری بهینه، بخش بزرگی از رسیدن به رتبه خوب در صفحه نتایج جستجو است. گوگل می‌داند که چگونه باید یک تجربه کاربری خوب یا نامطلوب را تفسیر کند و درک می‌کند که یک تجربه کاربری مثبت، یک عنصر اساسی برای موفقیت یک وب‌سایت است.

به‌روزرسانی تجربه صفحه‌های وب‌سایت چیزی است که دیجیتال مارکترها در همه زمینه‌های فعالیت باید به آن پایبند باشند و بخشی از تمرکز دیرینه آنها بر تجربه مشتری باشد؛ چرا که مشتریان می‌دانند که چه می‌خواهند و اگر نتوانند آن را پیدا کنند، از سایت خارج خواهند شد، به آن برنمی‌گردند و پرفورمنس وب‌سایت آسیب خواهد دید.

یک مثال واضح از ایجاد یک تجربه کاربری مستحکم این است که چگونه گوگل بیش از پیش به یک موتور پاسخ‌دهنده تبدیل شده است که داده‌های جستجو شده را مستقیماً در SERPs (صفحات نتایج موتور جستجو) ارائه می‌کند. اهمیت سئو کردن سایت در این شرایط روشن‌تر می‌شود؛ هدف ما باید این باشد که به کاربران اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند با کلیک کمتر، سریع و آسان ارائه دهیم.

سئوی باکیفیت، تجربه کاربری مثبت را شامل می‌شود و آن را به نفع برند به کار می‌برد.

۵- سئوی محلی (Local SEO) به معنای افزایش تعامل، ترافیک و تبدیل است

با افزایش و تسلط رو به رشد ترافیک از سوی تلفن‌های همراه، جستجوی محلی (local search) به بخش اساسی موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط تبدیل شده است. هدف سئوی محلی (Local SEO) بهینه‌سازی فعالیت‌های دیجیتال بیزینس شما برای یک محدوده خاص است؛ بنابراین افراد می‌توانند به سرعت و به راحتی شما را پیدا کنند و یک قدم به تراکنش نزدیک‌تر شوند.

بهینه‌سازی‌های محلی روی محله‌ها، شهرک‌ها، شهرها، مناطق و حتی ایالت‌های خاص تمرکز می‌کنند تا یک رسانه مناسب برای پیام‌رسانی یک برند در سطح محلی ایجاد کنند. یکبار دیگر به اهمیت سئو کردن سایت پی می‌بریم؛ متخصصان، سئوی محلی را با بهینه‌سازی وب‌سایت برند و محتوای آن، از جمله استنادهای محلی و بک‌لینک‌ها و نیز فهرست‌های منطقه‌ای مرتبط با مکان و بخش تجاری که یک برند به آن تعلق دارد، انجام می‌دهند.

برای ارتقای تعامل محلی، متخصصان سئو باید برای شروع، پانل نمودار دانش یک برند، فهرست کسب و کار من در گوگل (Google My Business listing) و پروفایل رسانه‌های اجتماعی آن را بهینه‌سازی کنند. همچنین باید بر نظرات کاربران در گوگل و سایر سایت‌های بررسی مانند Yelp، Home Advisor و Angie’s List بسته به زمینه فعالیت کسب و کار، توجه زیادی داشته باشند.

هدف سئوی محلی (Local SEO) بهینه‌سازی فعالیت‌های دیجیتال بیزینس شما برای یک محدوده خاص است.

۶- SEO بر چرخه خرید تأثیر می‌گذارد

تحقیقات رفتار مشتری در حال تبدیل شدن به یک عنصر حیاتی برای سئو است و اهمیت آن در حال حاضر، در حال افزایش است. استفاده از تاکتیک‌های سئو برای انتقال پیام‌ برای معاملات خوب، محصولات و خدمات نوآورانه و همچنین اهمیت و قابل اعتماد بودن آنچه به مشتریان ارائه می‌دهید، یک برگ برنده برای شما خواهد بود. به علاوه بدون شک در صورت انجام درست آن، تاثیر مثبت زیادی در چرخه خرید خواهد دید.

برندها باید در مکان‌هایی که مردم به آنها نیاز دارند قابل مشاهده باشند تا ارتباط شایسته و مناسبی برقرار شود. سئوی محلی این قابل مشاهده بودن را افزایش می‌دهد و به مشتریان بالقوه اجازه می‌دهد تا پاسخ‌ها و نیز کسب‌وکارهایی که این پاسخ‌ها را ارائه می‌دهند، پیدا کنند. اینجاست که یکبار دیگر به اهمیت سئو کردن سایت پی می‌بریم.

۷- سئو به طور مداوم در حال پیشرفت است و بهترین روش‌های آن همیشه به‌روز می‌شوند

اجرای تاکتیک‌های سئویی در وب‌سایت یک برند و سایر فعالیت‌های دیجیتال آن، یک نتیجه بسیار عالی به همراه دارد. با این حال، اگر این یک تعامل کوتاه‌مدت باشد (به دلیل محدودیت‌های بودجه یا موارد دیگر)، یا وب‌سایت در طول زمان مجدداً ارزیابی شود، به آستانه‌ای می رسد که به دلیل وجود موانع، امکان بهبود نخواهد داشت.

روشی که دنیای جستجو تکامل می‌یابد (که اساساً به صلاحدید گوگل صورت می‌گیرد)، نیاز به نظارت دائمی برای پی بردن به تغییرات دارد تا جلوتر از رقبا باشد و این امیدواری را برای صاحب بیزینس ایجاد می‌کند که در صفحه ۱ جستجوی گوگل باقی بماند. فعال بودن و نظارت بر تغییرات قابل توجه الگوریتم‌های گوگل، همیشه به نفع برندهایی است که این کار را انجام می‌دهند.

ما می‌دانیم که گوگل در طول سال هزاران تغییر روی الگوریتم‌های خود انجام می‌دهد. بنابراین اگر خیلی عقب بمانید، بازگشت سخت خواهد بود. اهمیت سئو کردن سایت آشکار است؛ متخصصان سئو کمک می‌کنند تا از به‌روز بودن و آگاهی از تغییرات و اعمال آن‌ها، مطمئن شوید.

۸- درک سئو به شما کمک می‌کند تا محیط وب را بهتر بفهمید

با محیطی که همیشه در حال تغییر است (که همان وب جهانی باشد)، نگه داشتن خود در روند تغییرات در زمان وقوع، می‌تواند چالش بزرگی باشد. اما ماندن در صدر نتایج جستجو، شامل همین قرار گرفتن در حلقه تغییرات عمده سئو است. شناختن محیط وب، از جمله تاکتیک‌هایی که توسط سایر کسب‌وکارها و رقبای محلی مشابه استفاده می‌شوند، همیشه برای برندها مفید خواهد بود.

۹- سئو نسبتا ارزان و بسیار مقرون به صرفه است

اهمیت سئو کردن سایت بر کسی پوشیده نیست ولی مطمئناً سئو هزینه دارد.

سئو در طرح کلان فعالیت‌ها نسبتاً ارزان است و بازده آن به احتمال زیاد از نظر سودی که برای یک برند به همراه دارد، نتیجه‌ای قابل توجه خواهد بود. سئو یک هزینه بازاریابی نیست؛ بلکه یک سرمایه‌گذاری تجاری واقعی است. پیاده‌سازی اصول سئو به عنوان یک رودمپ، منابع را برای سال‌های آینده حفظ خواهد کرد و مانند بسیاری از چیزهای زندگی، تنها با توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر، بهتر خواهد شد.

سئو یک هزینه بازاریابی نیست؛ بلکه یک سرمایه‌گذاری تجاری واقعی است.

۱۰- سئو همسو با روابط عمومی است

سئو به ایجاد ارزش ویژه بلندمدت برای برند شما کمک می‌کند. داشتن یک رتبه خوب و یک موقعیت عالی در جستجوی گوگل، کمک بزرگی برای ارتقای شخصیت برند شما خواهد بود.

مردم به دنبال اخبار و موارد مرتبط هستند و داشتن یک استراتژی سئو و روابط عمومی خوب به معنای دیده شدن برندتان است. داشتن یک تجربه کاربری خوب در وب‌سایت شما به این معنی است که پیام‌هایتان شنیده می‌شود و محصولات و خدمات شما به فروش می‌رسند.

سئو دیگر یک کانال محرمانه برای موتورهای جستجو نیست؛ بنابراین ادغام با محتوا و استراتژی‌های روابط عمومی به دسترسی برند و آگاهی از آن در کنار سایر نتایج کمک می‌کند.

۱۱- سئو یک استراتژی بلندمدت است

سئو می‌تواند (و امیدواریم که این‌گونه باشد) تأثیر قابل توجهی در سال اول انجام آن داشته باشد و بسیاری از این اقدامات نیز تأثیری خواهند داشت که بیش از چندین سال پایدار می‌مانند. اهمین سئو کردن سایت بر هیچکس پوشیده نیست و همانطور که بازار در حال تکامل و تغییر است، بهتر است که شما نیز با روندها و تغییرات همسو باشید و آن‌ها را از نزدیک دنبال کنید.

اما در نظر داشته باشید که حتی وب‌سایتی که درصد بالایی از استراتژی‌های سئویی را اجرا نکرده باشد، در صورتی که از بهترین شیوه‌های اولیه سئو که در یک وب‌سایت درست با تجربه کاربری مناسب پیاده‌سازی شده، استفاده کند، قطعا بهبود می‌یابد و هر چه زمان، تلاش و بودجه سئوی بیشتری به آن اختصاص داده شود، می‌تواند یک وب‌سایت بهتر و پایدارتر به عنوان یک رقیب شایسته، در بازار خود باشد.

۱۲- سئو قابل کمیت‌سنجی است

سئو قابل اندازه‌گیری است. شاید سئو به صورت کاملا مشابه جستجوی پولی، بازگشت سرمایه آسان برای محاسبه را  ارائه ندهد، اما می‌توانید تقریباً هر چیزی را با ردیابی و تجزیه و تحلیل مناسب اندازه‌گیری کنید.

مشکل بزرگ در این میان، تلاش برای اتصال نقاط در Backend است؛ چرا که هیچ راه قطعی برای درک همبستگی بین همه اقدامات وجود ندارد. با این حال، ارزش درک این را دارد که اقدامات خاص چگونه بر عملکرد و رشد تأثیر می‌گذارند و البته امیدواریم که تأثیر بگذارند! هدف هر سئوی خوب، رسیدن به این پیشرفت‌هاست؛ بنابراین اتصال نقطه‌ها نباید چالش بزرگی باشد.

برندها همچنین می‌خواهند بدانند که کجا بوده‌اند، کجا هستند، و از نظر عملکرد دیجیتالی به کجا می‌روند؛ به‌ویژه برای آژانس‌های خدمات دیجیتال مارکتینگ یا متخصصان سئو، زمانی که از یک شخص یا شرکت پول می‌گیرند تا از طرف او این کار را انجام دهند. هیچ راه بهتر و آسان‌تری هم برای نشان دادن موفقیت سئو وجود ندارد. اما با این حال همه ما می‌دانیم که داده ها هرگز دروغ نمی‌گویند.

۱۳- سئو فرصت‌های جدیدی را نشان می‌دهد

سئوی با کیفیت بالا، همیشه ابزاری مناسب برای کشف و استفاده از فرصت‌های جدید برای برندهاست و نه تنها آن‌ها را کشف می‌کند، بلکه باعث درخشش آن‌ها هم می‌شود. ارائه سئوی با کیفیت به برندها به معنای غوطه ور کردن یک تیم سئو در هر چیزی است که آن برند را تعریف می‌کند. این تنها راه برای بازاریابی واقعی یک برند با اشتیاق و درکی است که ذینفعان نسبت به آن برند دارند؛ یعنی تبدیل شدن به یک سهامدار.

یک برند هرچه بهتر شناخته شود، فرصت‌های بیشتری برای کمک به شکوفایی آن به دست می‌آید. در مورد سئو نیز همین را می‌توان گفت. فرصت‌های جدید سئو، امروزه می‌تواند از راه‌های مختلفی به دست بیاید؛ از ارائه محتوا، فرصت‌های دیجیتال و اجتماعی تا کمک به فروش، محصول و استراتژی‌های خدمات مشتری.

سئوی با کیفیت بالا، همیشه ابزاری مناسب برای کشف و استفاده از فرصت‌های جدید برای برندهاست.

۱۴- اگر در صفحه اول نیستید، کسی روی وب‌سایت کلیک نمی‌کند؛ حتی با صفر کلیک

سئو در حال تبدیل شدن به یک بازی با مجموع صفر است؛ زیرا SERP با کلیک صفر، پاسخ را مستقیماً در بالای نتیجه جستجوی گوگل نشان می‌دهد و به این ترتیب هدف جستجوی کاربر، بدون نیاز به کلیک بر روی لینک‌های نتایج جستجو واقعی، برآورده می‌شود. در دنیای سئو راز نیست که اگر در صفحه اول نباشید، احتمالاً بازی جستجوی ارگانیک را می‌بازید.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ۳ رتبه اول جستجوی ارگانیک، بیش از ۵۰٪ از کل کلیک‌ها را از آن خود می‌کنند؛ در حالی که تا ۳۰٪ از همه نتایج در صفحه ۱ و ۲ اصلاً کلیکی دریافت نمی‌کنند. خب این یعنی چه و چه ربطی به اهمیت سئو کردن سایت دارد؟ یعنی این ۳ مورد زیر:

  • برنده شدن نتایجی با صفر کلیک
  • اگر در صفحه اول نیستید، باید باشید.
  • هنوز زیاد اتفاق می‌افتد که کاربر یک عبارت جستجو را تایپ می‌کند و نمی‌تواند دقیقاً آنچه را که به دنبال آن است، پیدا کند.

۱۵- سئو همیشه اینجا خواهد بود

مصرف‌کنندگان همیشه محصولات و خدمات را به صورت آنلاین می‌خواهند و برندها همواره به دنبال مقرون به صرفه‌ترین راه برای انجام این کار هستند. در حالی که ممکن است نقش سئو و استراتژی‌ها تغییر کنند، راه‌های جدیدی دائماً از طریق نقاط ورودی مختلف مانند صدا، برنامه‌ها، ابزارهای پوشیدنی یا گجت‌ها و اینترنت اشیا (IoT) خلق می‌شوند.

طبق گزارش Comserve.Inc، موتورهای جستجوی نسل بعدی که از شبکه‌های عصبی عمیق و یادگیری ماشین (ماشین لرنینگ) پشتیبانی می‌کنند، ارزش بازار خود را از ۱۴.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۵۵.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهند داد.
بنابراین به یاد داشته باشید که فرصت‌های جستجوی جدید و ارگانیک، همیشه به وجود می‌آیند.

جمع‌بندی درباره اهمیت سئو کردن سایت

نقش سئو در چند سال اخیر به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. به طور خاص، سئو به مصرف‌کنندگان در هنگام نیاز کمک می‌کند و از سوی دیگر اجرای استراتژی سئوی قوی و با کیفیت در وب‌سایت یک برند و سایر فعالیت‌های دیجیتال، کمک بزرگی برای برندها و تلاش‌های بازاریابی آن‌ها خواهد بود.

سئو چالش‌های خود را دارد، اما فرصت‌هایی که به ارمغان می‌آورد به موفقیت هر نوع کسب‌وکاری در آینده کمک می‌کنند و برای حضور اینترنتی یک برند در امروز و آینده، بسیار مهم هستند.

 

منبع: Searchenginejournal.com