اینفلوئنسر کیست؟ | همه آنچه که باید درباره اینفلوئنسری بدانید

اینفلوئنسر کیست؟ | همه آنچه که باید درباره اینفلوئنسری بدانید

این روزها همه دربارهٔ اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت می‌کنند و اینفلوئنسری یکی از جذابترین شغل‌های دوران ماست. شاید برای شما هم سؤال باشد که اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی چه؛ ولی سؤال اساسی‌تری وجود دارد که پیش از شروع فعالیت در اینفلوئنسر مارکتینگ باید بپرسیم: اینفلوئنسر کیست؟ برای پیدا کردن پاسخ این سؤال همراه ما باشید؛ در ادامه خواهیم گفت که اینفلوئنسر یعنی چی و همه آنچه را که باید درباره این شغل بدانید بررسی خواهیم کرد.

اینفلوئنسر کیست؟

یک اینفلوئنسر کسی است که:

قدرت این را دارد که بر تصمیم دیگران در خرید چیزهای مختلف تأثیر بگذارد و این تأثیر را به دلیل قدرت، دانش، موقعیت، یا رابطه‌ای که با مخاطبانش دارد به‌دست آورده است.

شهرت و محبوبیت زیاد اینفلوئنسر و میزان ارتباطش با مخاطبان به موضوعاتی بستگی دارد که به آنها می‌پردازد.

 

البته باید توجه داشته باشیم که این افراد صرفاً ابزار بازاریابی نیستند، بلکه دارایی‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و برندها می‌توانند برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود با آنها همکاری کنند.

اینفلوئنسر کسی است که قدرت این را دارد که بر تصمیم دیگران در خرید چیزهای مختلف تأثیر بگذارد

اینفلوئنسرهای دنیای مجازی چه کسانی هستند؟

در دههٔ گذشته شاهد رشد بسیار سریع شبکه‌های مجازی بوده‌ایم. بیش از ۳.۴ میلیارد نفر به‌طور فعال از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند و این یعنی ۴۵٪ از جمعیت کل جهان! این افراد به شکلی ناگزیر چشم به اینفلوئنسرهای مجازی دوخته‌اند تا در تصمیم‌گیری‌هایشان به آنها جهت بدهند.
اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی افرادی هستند که به خاطر دانش و تخصصشان در یک موضوع خاص، به شهرت رسیده‌اند. آنها در مورد زمینهٔ کاری‌شان به شکل منظم پست می‌گذارند و دنبال‌کننده‌های حامی و مشتاقی پیدا می‌کنند که توجه زیادی برای نظرات آنها قائل هستند. برندها عاشق اینفلوئنسرهای مجازی هستند، چون آنها می‌توانند موضوعات مختلف را بر سر زبان‌ها بیندازند و دنبال‌کنندگان‌ (فالوئرهای)شان را به خرید محصولاتی که تبلیغ می‌کنند ترغیب نمایند.

انواع اینفلوئنسرها

پس از اینکه متوجه شدید اینفلوئنسر کیست باید بدانید که اینفلوئنسرها انواع مختلفی دارند. تأثیرگذاری آنها به تعداد دنبال‌کنندگان، نوع محتوا و میزان تأثیرگذاریشان بستگی دارد. همچنین می‌توان آنها را با توجه به بازاری که در آن فعالیت می‌کنند هم دسته‌بندی کرد؛ یعنی اینفلوئنسرهایی که ممکن است با یک معیار کم‌تأثیر به نظر برسند، با یک معیار دیگر، اثرگذاری خیلی زیادی داشته باشند. برای مثال، بسیاری از اینفلوئنسرهای معروف سلبریتی هستند. بسیاری از اینفلوئنسرهای قوی، در زمینهٔ تخصصی خود تأثیر شگرفی بر روی دنبال‌کنندگان (فالوئرها) دارند. اینفلوئنسرها را می‌توان از سه جنبه دسته‌بندی کرد:

‍۱- انواع اینفلوئنسرها از نظر تعداد دنبال‌کنندگان

  • مگا اینفلوئنسرها

مگا اینفلوئنسر کیست؟ مگا اینفلوئنسرها افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی تعداد دنبال‌کنندهٔ بسیار زیادی دارند. اگرچه هیچ قانون ثابتی در مورد مرز بین انواع مختلف دنبال‌کننده وجود ندارد، دیدگاه رایج این است که مگا اینفلوئنسرها بیش از یک میلیون دنبال‌کننده دارند.
بسیاری از مگا اینفلوئنسرها سلبریتی‌هایی هستند که شهرتشان را به‌صورت آفلاین به‌دست آورده‌اند: ستاره‌های سینما، ورزشکاران، موسیقیدان‌ها و ستاره‌های برنامه‌های تلویزیونی. با این حال، برخی از آنان هم به شکل آنلاین و از طریق فعالیت‌های مجازی به این تعداد دنبال‌کننده رسیده‌اند.
فقط برندهای بزرگ هستند که برای تبلیغات باید سراغ مگا اینفلوئنسرها بروند. هزینه خدمات آنها برای هر پست بسیار بالاست و دربارهٔ برندی که با آن کار می‌کنند هم وسواس زیادی دارند. در بسیاری موارد، مگا اینفلوئنسرها مدیربرنامه‌هایی دارند که قراردادهای تجاری را از طرف آنها ثبت می‌کنند.

 

  • ماکرو اینفلوئنسرها

ماکرو اینفلوئنسرها یک پله از مگا اینفلوئنسرها پایین‌تر هستند و شاید برای بازاریابان در دسترس‌تر باشند. تعداد دنبال‌کنندگان ماکرو اینفلوئنسرها حدود ۴۰/۰۰۰ تا ۱ میلیون نفر است.
ماکرو اینفلوئنسر کیست؟ این گروه، شامل دو دسته از افراد می‌شود: سلبریتی‌های درجه‌دو که هنوز به شهرت زیادی نرسیده‌اند و متخصصان موفقی که از میکرو اینفلوئنسرها معروف‌تر هستند. کار کردن با دستهٔ دومِ ماکرو اینفلوئنسرها برای شرکت‌هایی که با اینفلوئنسر مارکتینگ در ارتباط هستند مفیدتر خواهد بود.
ماکرو اینفلوئنسرها اثرگذاری بالایی دارند و می‌توانند در افزایش آگاهی عمومی مؤثر باشند. تعداد ماکرو اینفلوئنسرها از مگا اینفلوئنسرها بیشتر است، بنابراین برندها راحت‌تر می‌توانند ماکرو اینفلوئنسری را پیدا کنند که مایل به همکاری با آنها باشد.
با این حال، هنگام کار با این دسته از اینفلوئنسرها باید احتیاط کنید. اکثر کلاه‌برداری‌ها در بین همین افراد اتفاق می‌افتد زیرا برخی از آنها دنبال‌کنندگان خود را خریده‌اند تا به تعداد لازم برای شروع کار اینفلوئنسری برسد.

  • میکرو اینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسرها افرادی معمولی هستند که به‌خاطر تخصص یا دانش‌شان در یک حوزه شناخته شده‌اند. در این گروه، فقط تعداد دنبال‌کنندگان نیست که سطح تأثیر را تعیین می‌کند، بلکه رابطه و تعامل میکرو اینفلوئنسر با مخاطبینش نیز بسیار مهم است.

گرچه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، اما میکرو اینفلوئنسرها حدوداً بین ۱۰۰۰ تا ۴۰/۰۰۰ دنبال‌کننده در یک شبکه‌های اجتماعی دارند.

میکرو اینفلوئنسر کیست؟ میکرو اینفلوئنسرها حدوداً بین ۱۰۰۰ تا ۴۰/۰۰۰ دنبال‌کننده در یک شبکه‌های اجتماعی دارند.

یک میکرو اینفلوئنسر پیش از اینکه با یک برند یا شرکت برای تبلیغات همکاری کند، ممکن است حتی آن را نشناسد. در این صورت، ابتدا شرکت باید اینفلوئنسر را به انجام کار متقاعد کند. میکرو اینفلوئنسرها در حوزۀ تخصصی خودشان کار می‌کنند و به‌هیچ وجه نمی‌خواهند رابطه‌شان با طرفدارانشان آسیب ببیند.

همکاری میکرو اینفلوئنسرها با برندها باید با مخاطب هدف هماهنگی داشته باشد؛  بنابراین میکرو اینفلوئنسرها اغلب دربارۀ افرادی که قرار است با آنها کار کنند وسواسی عمل می‌کنند. برخی میکرو اینفلوئنسرها حتی برندهایی را به رایگان تبلیغ می‌کنند؛ اما برخی دیگر تقاضای دستمزد دارند. صرف‌نظر از هزینه و دستمزد، هیچ اینفلوئنسری حاضر نیست که یک برند «نامناسب» را به مخاطبینش معرفی کند.

ماهیت تأثیرگذاری یا اینفلوئنسری در حال تغییر است. تعداد میکرو اینفلوئنسرها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و شهرت‌شان هم افزایش می‌یابد. برخی از آنان از صفر شروع کرده‌اند و حالا به اندازۀ سلبریتی‌های معروف، شناخته‌شده هستند. اکثر این افراد از نسل جدید یا همان نسل زِد (Z) هستند که به جای تماشای تلویزیون یا رفتن به باشگاه و سینما، بیشتر وقت‌شان را در اینترنت می‌گذرانند.

میکرو اینفلوئنسرها، اینفلوئنسرهای آینده هستند. حتی اگر به چیزی نه‌چندان مهم و شناخته‌شده علاقه دارید، احتمالاً یک گروه فیس‌بوک یا پینترست پیدا خواهید کرد که به آن اختصاص داده شده است؛ و در این گروه‌هاست که میکرو اینفلوئنسرها جایگاه خود را به‌عنوان اینفلوئنسرهای واقعی تثبیت می‌کنند.

  • نانو اینفلوئنسرها

جدیدترین نوع اینفلوئنسرها که به شهرت رسیده‌اند، نانو اینفلوئنسرها هستند. تعداد دنبال‌کنندگان این افراد کم است، اما تخصص آنها در رشته‌هایی است که بسیار تخصصی یا انتزاعی هستند. نانو اینفلوئنسرها کمتر از ۱۰۰۰ دنبال‌کننده دارند، اما این دنبال‌کنندگان بسیار علاقه‌مند و پیگیر هستند و تعامل زیادی با نانو اینفلوئنسرها دارند و به نظرات و عقاید آنها گوش می‌کنند.
گرچه بسیاری از برندها باور دارند که نانو اینفلوئنسرها چندان تأثیرگذار نیستند، اما اهمیت آنها برای شرکت‌هایی است که حوزه‌های بسیار تخصصی دارند یا در بازاریابی نیچ (Niche Marketing) فعال هستند.
با این حال، به عقیدۀ اکثر برندها، نانو اینفلوئنسرها تأثیر کافی را ندارند. این افراد، دستمزد پایینی می‌گیرند و تأثیرشان بر مخاطبین زیاد است، اما در اکثر موارد برای دستیابی به مخاطبان گسترده باید با صدها نانو اینفلوئنسر کار کنید.

۲- انواع اینفلوئنسرها از نظر انواع محتوا

امروزه عمده فعالیت‌های اینفلوئنسر مارکتینگ در رسانه‌های اجتماعی، با همکاری میکرو اینفلوئنسرها و بلاگرها انجام می‌شود. با افزایش علاقه به ویدیو، یوتیوبرها هم شهرت زیادی پیدا کرده‌اند. اما از منظر انواع محتوا،‌اینفلوئنسر کیست؟
  • بلاگرها

بلاگرها و اینفلوئنسرهای دنیای مجازی (اکثراً میکرو بلاگرها) فعال‌ترین و واقعی‌ترین رابطه را با طرفداران خود دارند. برندها متوجه این موضوع هستند و از آن استقبال می‌کنند. بلاگری مدت‌هاست که با اینفلوئنسر مارکتینگ در ارتباط مستقیم قرار دارد. وبلاگ‌های تأثیرگذار بسیاری در اینترنت وجود دارند و اگر یک بلاگر معروف، محصول شما را در پست خودش معرفی کند، حامیان و طرفداران او ترغیب می‌شوند که از این محصول استفاده کنند.
بسیاری از بلاگرها در حوزه‌های خاص به شهرت زیادی رسیده‌اند؛ به‌طور مثال، وبلاگ‌های تأثیرگذاری در مورد پیشرفت شخصی، امور مالی، سلامتی، تربیت فرزندان، موسیقی و بسیاری موضوعات دیگر از جمله بلاگری شخصی وجود دارد. نکتهٔ کلیدی که وبلاگ‌های موفق باید مدنظر داشته باشند، احترام به خوانندگانشان است.
اگر یک وبلاگ به‌اندازه کافی بزرگ و تأثیرگذار باشد، می‌توانید یک پست اسپانسر‌شده در آن خریداری کنید. این کار به شما امکان می‌دهد که یا خودتان پست بنویسید یا از بلاگر بخواهی که با شما همکاری کند و از طرفتان پست بنویسد. برخلاف پست‌های معمولی که فقط روی آن‌ها تگ (Mention) می‌شوید، برای پست‌های اسپانسرشده باید هزینه بپردازید؛ تا زمانی که محصول با مخاطبان اصلی وبلاگ هماهنگ باشد، در این همکاری مشکلی به وجود نخواهد آمد.
شاید برایتان جالب باشد: بهترین بلاگرها برای تبلیغ چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • یوتیوبرها

وبلاگ تنها محتوای پرطرفدار در اینترنت نیست. نوع دیگر محتوایی که طرفداران زیادی دارد، ویدیو است. افرادی که ویدیو تولید می‌کنند، به جای ساختن یک وبسایت شخصی، یک کانال در یوتیوب می‌سازند. برندهای بزرگ بیشتر اوقات با محتواسازان یوتیوب همکاری می‌کنند و نتیجه این همکاری را هم می‌بینند.
برندهای بزرگ بیشتر اوقات با محتواسازان یوتیوب همکاری می‌کنند و نتیجه این همکاری را هم می‌بینند.
  • پادکست‌سازها

پادکست یکی از جدیدترین انواع محتوای آنلاین است که محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اینفلوئنسرهای پادکست‌ساز در انواع حوزه‌های عمومی و تخصصی فعالیت می‌کنند و از استقبال خوب و جامعه مخاطبان گسترده‌ای برخوردارند.
  • پست‌های اجتماعی

البته وبلاگ‌نویسان، پادکست‌سازان و کاربرات یوتیوب به‌ندرت به مخاطبان فعلی خود و بازدیدهای گاه‌به‌گاهشان متکی هستند. آنها معمولاً پست‌ها و ویدیوهای جدید خود را مدام در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند و به این ترتیب، وبلاگ‌نویسان و محتواسازان هم به میکرو اینفلوئنسر تبدیل می‌شوند. در واقع، اکثر اینفلوئنسرها نام خود را در رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند. این افراد در تمامی کانال‌های اجتماعی حضور دارند، اما در سال‌های اخیر، اینستاگرام برجسته‌تر بوده است.

۳- انواع اینفلوئنسرها از نظر تأثیرگذاری

  • سلبریتی‌ها

سلبریتی‌ها از دیرباز تأثیرگذار بوده‌اند و هنوز هم قدرت زیادی برای جهت دادن به افکار مردم دارند.
نقطۀ شروع اینفلوئنسر مارکتینگ، تأیید محصولات توسط سلبریتی‌ها بود. کسب‌وکارها سال‌هاست می‌دانند که فروششان زمانی افزایش پیدا می‌کند که یک سلبریتی از محصول آنها حمایت کند. هنوز هم شرکت‌های بزرگ و برندهای بسیار معتبری هستند که از سلبریتی‌ها به‌عنوان اینفلوئنسر استفاده می‌کنند. مشکل اکثر برندها این است که سلبریتی‌هایی که حاضرند در کمپین‌های اینفلوئنسری شرکت کنند، مبلغ زیادی برای دستمزد خود می‌خواهند. البته استثناهایی هم وجود دارد، مثلاً محصولی از یک شرکت که سلبریتی شخصاً از آن استفاده می‌کند و دوستش دارد. در چنین شرایطی، خود سلبریتی از تأثیرش استفاده می‌کند تا بگوید که این محصول چقدر خوب است. برای مثال، سازندگان آلات موسیقی از این شانس بهره‌مندند، چون نوازندگان بسیاری از سازهای آنها استفاده می‌کنند.
یکی از مشکلات استفاده از سلبریتی‌ها به‌عنوان اینفلوئنسر این است که گاهی اوقات آنها جذابیت یا اعتبار لازم را برای متقاعد کردن مخاطب هدف ندارند. شاید جاستین بیبر بتواند برای تبلیغ یک نوع کرم ضدجوش تأثیرگذار باشد، اما در تبلیغ ویلا برای بازنشستگان و ترغیب آنها به خرید، شانس خیلی کمی دارد.
سلبریتی‌ها طرفداران و محبوبیت اجتماعی زیادی دارند. با این حال، هنوز هم سر میزان تأثیر آنها بر روی کسانی که دنبالشان می‌کنند اما و اگر وجود دارد.

شرکت‌های بزرگ و برندهای بسیار معتبری هستند که از سلبریتی‌ها به‌عنوان اینفلوئنسر استفاده می‌کنند.

  • رهبران فکری و متخصصان

متخصصین صنایع مختلف و رهبران فکری از جمله روزنامه‌نگاران هم اینفلوئنسرهایی هستند که برای برندها اهمیت دارند. این افراد، اغلب به خاطر شایستگی‌ها، موقعیت یا تجربه‌شان در یک حوزه تخصصی مورداحترام قرار می‌گیرند. اغلب این احترام به دلیل شهرت محلی شکل می‌گیرد که در آن کار می‌کنند. برای مثال، روزنامه‌نگاری که در یک روزنامهٔ معروف کار می‌کند شاید در زمینه‌ای که اخبار و مقاله می‌نویسد تخصص نداشته باشد، اما همچنان مورداحترام است، چون به هر حال کارش آن‌قدری خوب بوده که در چنین روزنامه‌ای مشغول به کار است.
از جمله این افراد می‌توان به

  • روزنامه‌نگاران
  • اساتید دانشگاه
  • متخصصین صنایع
  • مشاوران کسب‌و‌کار

اشاره کرد. اگر بتوانید توجه یک روزنامه‌نگار در یک روزنامهٔ ملی را جلب کنید تا در مورد محصول یا کسب‌وکار شما مقاله‌ای خوب و مثبت بنویسد، آن‌وقت از او به‌عنوان یک اینفلوئنسر استفاده کرده‌اید.
بلاگرها و محتواسازها اغلب با مدیران صنایع و رهبران فکری کار می‌کنند و اغلب می‌بینیم که در پست‌ها به آنها اشاره شده است یا در کمپین‌های تبلیغاتی حضور دارند.

مرز میان فضای سنتی و رسانه اجتماعی، باریک و ناپیداست. نکته‌ای که باید هنگام کار با این افراد در نظر داشته باشیم این است که اکثر آنها شهرت خود را در دنیای واقعی و به‌اصطلاح آفلاین به‌دست آورده‌اند و شاید در فضای مجازی اثرگذاری چندانی نداشته باشند پس دریافتن اینکه اینفلوئنسر مناسب برای کار شما کیست یک مرحله مهم پیش از کمپین تبلیغاتی خواهد بود.

  • افرادی با تأثیر بالاتر از متوسط روی مخاطبین

در اکثر موارد، بهترین اینفلوئنسرها شهرت خود را به‌صورت آنلاین و به دلیل تخصص در یک حوزه خاص کسب کرده‌اند. آنها هم تا حدی شبیه به رهبران فکری هستند، با این تفاوت که بیشتر طرفداران خود را از طریق فعالیت آنلاین پیدا کرده‌اند. شهرت این افراد به دلیل کیفیت پست‌هایی است که تولید می‌کنند، وبلاگ‌هایی که می‌نویسند، پادکست‌هایی که می‌سازند و ویدیوهایی که در یوتیوب منتشر می‌کنند.
این اینفلوئنسرها مهارت‌های ارتباط با مخاطب را به‌خوبی می‌دانند. آنها دنبال‌کنندگان‌شان را به‌خوبی متقاعد می‌کنند و در حوزهٔ فعالیت خود، متخصص شناخته می‌شوند.
تعداد دنبال‌کنندگان این افراد به زمینهٔ تخصصی آنها بستگی دارد. با این حال، می‌بینیم که در مقایسه با دیگر افراد فعال در همین زمینه‌های مشابه، از شهرت و آوازهٔ بیشتری برخوردار هستند.

اینفلوئنسرها مهارت‌های ارتباط با مخاطب را به‌خوبی می‌دانند. آنها دنبال‌کنندگان‌شان را به‌خوبی متقاعد می‌کنند

حالا که جواب سؤال «اینفلوئنسر کیست؟» را پیدا کرده‌اید و با انواع اینفلوئنسرها آشنا شده‌اید، خوب است که در ادامه این بحث، مقاله «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست» را هم مطالعه کنید.

 

منبع:‌ Influencer Marketing Hub