اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ (جدیدترین آپدیت ۲۰۲۲)

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ (جدیدترین آپدیت ۲۰۲۲)

در حال حاضر، اینفلوئنسر مارکتینگ بازوی اصلی بازاریابی آنلاین و دیجیتال است. اخیراً این واژه به یک کلمه رایج و پراستفاده تبدیل شده است و رسانه‌های مهم مرتباً به آن اشاره می‌کنند. با این حال، هنوز هستند کسانی که شناختی از اینفلوئنسر مارکتینگ ندارند. در این مقاله، به پاسخ سؤال اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ خواهیم پرداخت و تعریف جامعی از آن ارائه می‌کنیم تا اگر کسی هنوز با این واژه، تعاریف و توضیحاتش آشنایی ندارد، درک بهتری از آن داشته باشد. ما با به‌روز کردن این مقاله و اضافه کردن داده‌های جدید، آن را برای کاربرانی که تاکنون با اینفلوئنسر مارکتینگ آشنایی نداشته‌اند، آماده ساخته‌ایم و آنچه می‌خوانید با تغییرات مارکتینگ در سال ۲۰۲۲ سازگار است.

جدیدترین راهکار اینفلوئنسر مارکتینگ برای سال ۲۰۲۲ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ ترکیبی از ابزارهای بازاریابی به روش قدیمی و جدید است. این ایده، با دریافت تایید و تحسین افراد مشهور، وارد کمپین بازاریابی محتوامحور مدرن می‌شود. وجه تمایز اصلی اینفلوئنسر مارکتینگ از دیگر روش‌هایی بازاریابی آنلاین، این است که در نهایت نتیجه کمپین، منجر به همکاری برندها و اینفلوئنسران می‌شود.

اما مهم است که بدانیم اینفلوئنسر مارکتینگ مختص افراد مشهور نیست و در بیشتر مواقع، چرخ آن به‌واسطه اینفلوئنسرها می‌چرخد؛ افرادی که بعضاً در دنیای واقعی و آفلاین در زمره افراد مشهور و سلبریتی قرار نمی‌گیرند.

در ادامه مقاله، به تعریف شخص اینفلوئنسر خواهیم پرداخت.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که رسانه‌های سنتی به‌صورت مکرر دچارش می‌شوند، درک نکردن تفاوت بین افراد مشهور و یا اصطلاحاً سلبریتی با اینفلوئنسرهای آنلاین است.

از نظر ما اینفلوئنسر، عنوانی است که به فرد دارای ویژگی‌های زیر قابل‌اطلاق است:

به دلیل ویژگی‌های شخصیتی، دانش، موقعیت یا رابطه نزدیک با مخاطبان، دارای قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات دیگران، خرید کردن و خرید نکردن آن‌ها باشد. در اینجا مخاطبان به معنای دنبال‌کنندگانی است که به‌صورت مداوم با شخص اینفلوئنسر و صفحه اینترنتی‌اش ارتباط دارند.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که رسانه‌های سنتی به‌صورت مکرر دچارش می‌شوند، درک نکردن تفاوت بین افراد مشهور و یا اصطلاحاً سلبریتی با اینفلوئنسرهای آنلاین است.
در خصوص تفاوت‌های میان آن‌ها، مهم است بدانیم اکثر اینفلوئنسرها به‌طور سیستماتیک و هدف‌دار برای عرضه محتوای خود یک جامعه مخاطب مشتاق و علاقه‌مند ساخته‌اند و دنبال شدن آن‌ها توسط افراد جامعه تصادفی نیست. بعضاً مخاطبان آن‌ها ترجیح داده‌اند تا به جای دنبال کردن صفحه یک برند، اینفلوئنسر آن برند را دنبال کنند. واقعیت این است که مخاطب واقعاً به برند شما اهمیت نمی‌دهد؛ آن‌ها فقط به نظرات اینفلوئنسران در خصوص برند و محصولات شما اهمیت می‌دهند. پس سعی نکنید قوانین و شیوه‌های تجاری را به اینفلوئنسران برند خود تحمیل کنید. مخاطب مال آن‌هاست و آن‌ها می‌توانند به‌سادگی از شما فاصله بگیرند و در نتیجه، دنبال‌کنندگانشان را هم با خود ببرند.

تبلیغات اینفلوینسر مارکتینگ را با آژانس تال گای شروع کنید

کمپین چیست و چگونه یک کمپین‌ بازاریابی موفق راه‌اندازی کنیم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ در واقع همکاری یک برند با اینفلوئنسر آنلاین است که با هدف بازاریابی یکی از محصولات یا خدمات آن برند آغاز می‌شود. این همکاری بعضاً مشخص و ملموس نیست و برندها تنها برای شناساندن عنوان خود به مخاطب، با اینفلوئنسران وارد همکاری می‌شوند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در واقع همکاری یک برند با اینفلوئنسر آنلاین است که با هدف بازاریابی یکی از محصولات یا خدمات آن برند آغاز می‌شود.

یکی از نمونه‌های اولیه اینفلوئنسر مارکتینگ توسط PewDiePie یکی از افراد مشهور رسانه YouTube کلید خورد. او با سازندگان یک فیلم ترسناک که داستانش در دخمه‌های فرانسه و در زیر شهر پاریس اتفاق می‌افتد، همکاری کرد و یک مجموعه ویدیو با موضوع «روبه‌رویی با چالش‌های درون دخمه‌ها» آماده کرد. این مجموعه برای ۲۷ میلیون دنبال‌کننده PewDiePie محتوای بی‌نظیری بود و ویدیوهای او تقریباً دو برابر تریلر اصلی فیلم بازدید داشت؛ یک بازی دو سر بُرد!
این مورد، فقط یک مثال ساده بود. تصور اینکه یک سلبریتی با یک شرکت برای ارائه یک محصول همکاری می‌کند، خیلی هم دور از انتظار نیست. حالا چندان فرقی ندارد که این قرارداد به جای یک تبلیغ تلویزیونی ۳۰ثانیه‌ای، مجموعه‌ای از ویدئوهای ۱۰دقیقه‌ای در یوتیوب باشد. اما مهم است بدانیم که اگر در اینفلوئنسر مارکتینگ با مجموعه وسیع‌تری از برنامه‌ها و کاربرهای متعدد روبه‌روی نبودیم، احتمالاً اکنون مردم در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت نمی‌کردند؛ کلید اصلی در این کلمه است: «اینفلوئنسر». سؤال اصلی هم این است که «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟»

اینفلوئنسرها، برخلاف افراد مشهور، می‌توانند هر جایی باشند. آن‌ها می‌توانند هرکسی با هر شرایطی باشند. توجه داشته باشید، چیزی که آن‌ها را تأثیرگذار می‌کند، دنبال‌کنندگان زیاد آن‌ها در وب و رسانه‌های اجتماعی است. یک اینفلوئنسر می‌تواند همزمان یک عکاس مد محبوب در اینستاگرام، یا یک وبلاگ‌نویس درزمینه امنیت شبکه که توییت هم می‌کند، یا یک مدیر بازاریابی معتبر در لینکدین باشد. در هر صنعتی، افراد بانفوذی وجود دارند؛ فقط باید آن‌ها را پیدا کنید. برخی از آن‌ها صدها هزار (حتی میلیون‌ها) دنبال‌کننده دارند اما بیشتر شبیه مردم عادی با دغدغه‌های روزمره به نظر می‌رسند. از طرف دیگر، ممکن است فقط ۱۰۰۰۰ فالوئر داشته باشند و یا حتی کمتر، اما به دلیل تخصصشان در حوزه خود، مشهور باشند. اینفلوئنسران همان کسانی‌اند که سؤالات پرتکرار اما معمولاً بی‌پاسخ مردم را بی‌جواب نمی‌گذارند و بسته به حوزه تخصصی خود، جذاب‌ترین محتوا را تولید و آپلود می‌کنند. آن‌ها بهترین تصاویر را به اشتراک می‌گذارند، سرگرم‌کننده‌ترین ویدیوها را می‌سازند و آموزنده‌ترین بحث‌های دنیای آنلاین را اجرا می‌کنند.

آمار اینفلوئنسر مارکتینگ

پول و ارزش اینفلوئنسر مارکتینگ در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۸ میلیارد دلار رسیده است. کسب‌وکارها به‌ازای هر ۱ دلاری که برای اینفلوئنسر مارکتینگ خرج می‌شود، ۵.۷۸ دلار بازگشت سرمایه دارند. از سال ۲۰۱۶ تاکنون، ۴۶۵ درصد افزایش جستجو برای عبارت «اینفلوئنسر مارکتینگ» در گوگل مشاهده شده است. ۹۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی معتقدند اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی از بازاریابی و بسیار موثر است. ۶۷ درصد از برندها از رسانه اینستاگرام برای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند. به گفته پلتفرم‌ها و آژانس‌های متمرکز بازاریابی تنها در ۵ سال گذشته، ۱۳۶۰ اینفلوئنسر وارد بازار شده‌اند.

بهترین رویکرد در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

  • رویکرد خود را در اینفلوئنسر مارکتینگ به دقت تعریف و سازماندهی کنید. استراتژی داشته باشید، برنامه و بودجه تنظیم کنید و زمان کافی برای تحقیق در نظر بگیرید.
  • در مورد رویکرد خود برای یافتن اینفلوئنسرها تصمیم بگیرید؛ می‌خواهید آن‌ها را به‌صورت ارگانیک پیدا کنید، در یک پلتفرم مشترک حضور یابید یا از طریق یک آژانس کار کنید.
  • صبور باشید و سعی کنید در قالب شخصیت انسانی خود وارد شوید، نه فقط یک کارفرما؛ مردم ترجیح می‌دهند با اشخاص وارد صحبت شوند و نه شرکت‌ها.
  • برنامه زمانبندی تهیه کنید:

– با برنامه روابط عمومی خود و برنامه انتشار محصولات و غیره هماهنگ باشید.
– برای مدیران کلیدی ایمیل ارسال کنید.
– برنامه‌ریزی برای مدیران اجرایی و هماهنگی جلسات حضوری مهم است.

اینفلوئنسر مارکتینگ شامل چه چیزهایی نیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ فقط به این معنا نیست که فردی پرمخاطب را پیدا کنید و به او پول بدهید یا در معرض دید قرار دهید تا بتواند صرفاً چیزهای خوبی در مورد شما بگوید. این سیستم در واقع همان اتفاقی است که سلبریتی‌های اینستاگرامی در آن تخصص دارند؛ نشر ویروسی یک پست نه‌چندان ارزشمند اما پر حاشیه برای کسب مخاطب بیشتر.
اینفلوئنسرها افرادی هستند که زمان قابل‌توجهی را صرف ساختن برند خود و پرورش مخاطبان کرده‌اند. آن‌ها به‌طور طبیعی از اعتبار خود و افرادی که به آن‌ها اعتماد دارند، محافظت خواهند کرد. آن‌ها افرادی هستند که حوصله و تمرکز لازم برای طی کردن مسیر موفقیت در رسانه‌های اجتماعی را دارند و واقعیت این است که این افراد بیشتر از آنکه به دنبال پول هنگفت باشند، از شغل خود لذت می‌برند.

اینفلوئنسرها افرادی هستند که زمان قابل‌توجهی را صرف ساختن برند خود و پرورش مخاطبان کرده‌اند. آن‌ها به‌طور طبیعی از اعتبار خود و افرادی که به آن‌ها اعتماد دارند، محافظت خواهند کرد.
همچنین قرار نیست به دنبال نتایج سریع و سهل‌الوصول در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ باشیم. این موضوع در واقع به همان رویکرد آهسته و پیوسته معروف رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا اشاره دارد. به جای کسب موفقیت در زمان کمتر با سرعت بیشتر، به دنبال کسب اقتدار، اعتبار، و رهبری در صنعت خود باشید.

توجه داشته باشید که برای موفقیت در بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی، طبیعتاً به زمان بیشتری نیاز است و همه چیز، تا مدتی، کُند پیش خواهد رفت؛ شبیه یک بازی آهسته برای دست آوردن دنبال‌کنندگانی که وفادار و پیگیرند. بنابراین ممکن است خیال کنید که فقط به خاطر استفاده از پتانسیل اینفلوئنسران، راهی آسان برای ورود به قلب و ذهن دنبال‌کنندگان خواهید داشت؛ اما بدانید که قرار نیست مسیر آسانی باشد، چرا که در قدم اول باید با اینفلوئنسران متحد و همراه شوید و اعتماد و احترام آن‌ها را جلب کنید. اما چگونه؟

چه کارهایی در اینفلوئنسر مارکتینگ جواب می‌دهد

  • انعطاف‌پذیری در رویکرد برای یافتن و استفاده از اینفلوئنسرهای مختلف. یک لباس با یک اندازه، به تن همه‌ی اینفلوئنسرها نمی‌نشیند؛ رویکرد خود را با اینفلوئنسر خاص تنظیم کنید. برای هر اینفلوئنسر انحصار قائل شوید.
  • کافی است به محبوبیت اینفلوئنسر نگاه کنید؛ نفوذ بیشتر لزوماً به معنای محبوبیت بیشتر نیست. به یاد داشته باشید که شما به دنبال یک اقدام خاص از طرف مشتریان بالقوه هستید. پس پیش‌فرض خود را بر این که «افراد دارای بیشترین فالوئر، مناسب ترند» قرار ندهید.
  • یک قانون ساده: اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی برای اینفلوئنسرهاست. یک برند می‌تواند هویت خود را با بازاریابی سنتی رسانه‌های اجتماعی، بر روی هر پلتفرمی که انتخاب می‌کند، تنظیم کند و با گذشت زمان و افزایش تعداد فالوئرهایش، ببیند قهرمانان برندش چه کسانی هستند. آن‌ها در واقع همان مشتریانی هستند که محتوای صفحه برند را لایک می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند و یا عنوان برند شما را در یک پست ذکر می‌کنند. دنبال‌کنندگانی از این دست را می توان با خرج کردن کمی توجه، به‌عنوان یک گروه کاملاً مستقل از دیگر دنبال‌کننده‌ها در نظر داشت؛ چون قرار است نجات‌دهنده برند شما باشند. تلاش‌های برند شما برای بازاریابی، منحصر به این گروه خواهد شد و بر روی راه‌هایی متمرکز می‌شوید که بتوانید در آن‌ها محبوبیت بیشتر در دل آن گروه کسب کنید.
    یکی از مشکلات این رویکرد این است که برخی از افراد این گروه از دنبال‌کنندگان خاص برند شما، خودشان به‌اندازه کافی دنبال‌کننده ندارند تا بتوانند بر روی جامعه آماری قابل‌توجهی تأثیر بگذارند. البته این موضوع دور از انتظار هم نیست؛ چرا که در واقع اکثر مردم عادی در شبکه‌های اجتماعی نیازی به تعداد بالای دنبال‌کننده ندارند. لیست دنبال‌کننده‌ها برای بیشتر مردم عادی، متشکل از یک شبکه کوچک از چند‌صد دوست و شریک است که عمدتاً نشان‌دهنده انواع و اقسام سلیقه‌ها و ترجیحاتند. البته از طرف دیگر، برندها نیز به دنبال مدیریت و ایجاد محتوایی هستند که بتواند در تعاملات روزمره با دنبال‌کنندگانشان جای گیرد.

این نوع نگاه پراکنده به بازاریابی اجتماعی نتایج قابل پیش بینی نامنظمی را نیز به همراه دارد. اینفلوئنسر مارکتینگ به ما می‌گوید که به جای اینکه کورکورانه تلاش کنیم، تنها به دنبال جذب لایک‌ و فالوئر باشیم و یا اقدام به تولید محتوای مختلف کنیم تا ببینیم چه اندازه اقبال عمومی دارد، بهتر است زمان خود را صرف بازاریابی مستقیم بر روی افراد بانفوذی کنیم که علاقه‌ها و سلایق‌شان را از قبل می‌دانیم و به هماهنگی آن‌ها با برند خود آگاهیم. توجه داشته باشید که این بدان معناست که تعامل کامل با این افراد در سراسر حساب‌های اجتماعی‌شان داشته باشید. به دنبال کردن و لایک کردن اکتفا نکنید بلکه اظهار نظر و نشان دادن دانش و شخصیت را نیز در نظر داشت باشید. می‌توان معنای دیگری هم برای آن متصور بود. به این معنا که به دنبال مدیریت یا ایجاد محتوایی باشید که برای جلب توجه اینفلوئنسرها انتخاب شده است. بنابراین، در حالی که جایزه نهایی شما، دنبال‌کننده‌های اینفلوئنسران است اما هدف خود را فقط شخص اینفلوئنسر قرار داده‌اید.

به عنوان یک برند، با ایجاد این زمینه، می‌توانید به دو چیز دست یابید:

  • اولین مورد این است که صرفاً با تعامل مثبت و سازنده در صفحات اجتماعی اینفلوئنسرها، به فالوئرهای آن‌ها دسترسی زودهنگام خواهید داشت. شما چیزی برای آن‌ها تبلیغ نمی‌کنید؛ تنها چهره برند خود را به‌عنوان عضوی از جامعه آن‌ها نشان می‌دهید و در نهایت، اعتبار خود را افزایش می‌دهید.
  • دومین دستاورد این است که در نهایت، زمانی که شما نوعی همکاری بازاریابی اینفلوئنسری را پیشنهاد می‌کنید، آن‌ها شما را از قبل می‌شناسند. اینفلوئنسرها به خودی خود سلبریتی نیستند، اما زندگی آنلاین آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی شبیه زندگی واقعی یک فرد مشهور باشد؛ از این جهت که آن‌ها با مزاحمت‌های بسیاری از طرف افرادی که نمی‌شناسند، مواجه‌اند. افرادی که صرفاً به دنبال تایید و تمجید آن‌ها از محصولاتشان هستند. در این روش، شما برند شخصی اینفلوئنسر مورد نظر را تقویت می‌کنید و در واقع به یکی از دنبال‌کننده‌های پر‌و‌پا‌قرص او تبدیل می‌شوید. توجه داشته باشید که باید صدای خود را واضح و رسا از میان سر‌و‌صدای دیگر دنبال‌کننده‌ها به گوش آن‌ها برسانید. پس در توییت‌ها، کامنت‌ها و دیگر امکانات ارتباطی دیگر منحصربه‌فردی باشید. در حدی که وقتی با آن‌ها تماس می‌گیرید، از قبل بدانند که برند شما در مورد چه چیزی است و بدانند که آیا شما برای مخاطبانشان مناسب هستید یا خیر.

صرفاً با تعامل مثبت و سازنده در صفحات اجتماعی اینفلوئنسرها، به فالوئرهای آن‌ها دسترسی زودهنگام خواهید داشت

رشد چشمگیر اینفلوئنسر مارکتینگ

ما هر سال با انجام یک نظرسنجی آنلاین به دنبال درک بهتری از وضعیت اینفلوئنسر مارکتینگ در برندها و شرکت‌ها هستیم. نتایج همیشه خوش‌بینانه هستند و نشان می‌دهند که اینفلوینسر مارکتینگ جریان اصلی بازاریابی در حال حاضر است و به‌عنوان یک روش بازاریابی ترجیحی در مسیر صعودی قرار دارد.
در ادامه، نتایج کلیدی حاصل از مطالعات خود در وب‌سایت اینفلوئنسر مارکتینگ هاب را که در سال ۲۰۲۱ برای جمع‌آوری آن‌ها زمان زیادی صرف کرده‌ایم، به همراه چند بحث آماری دیگر در دسترس شما قرار می‌دهیم:

  1. افزایش قابل توجه در آمارجستجوهای واژه «اینفلوئنسر مارکتینگ»
    از سال ۲۰۱۶، جستجو برای عبارت «اینفلوئنسر مارکتینگ» فقط در گوگل ۴۶۵ درصد افزایش وجود داشته است. واضح است که با موضوعی داغ و به‌روز طرف هستیم و همین باعث می‌شود افراد بیشتری با بازاریابی اینفلوئنسری آشنا شوند و در آن حوزه آموزش ببینند. دوره منتهی به سال ۲۰۱۹ بسیار دیوانه‌وار بود!، با افزایش ۱۵۰۰درصدی جستجوها برای «اینفلوئنسر مارکتینگ» بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹. با این حال، از آن زمان تاکنون، جستجوها اندکی کاهش یافته است و یکی از مهم‌ترین دلایل این کاهش چند‌درصدی را می‌توان فراگیری گسترده اینفلوئنسر مارکتینگ بدانیم.
  2. پاندمی ویروس کرونا، رشد اینفلوئنسر مارکتینگ را در سال ۲۰۲۰ تسریع کرد. تخمین زده می‌شود که این رشد در سال‌های آینده هم ادامه یابد و با توجه به افزایش ۱.۷ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۶ و رشد صعودی بازار تا مرز ۹.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، انتظار می‌رود که رشد این حوزه به ۱۳.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برسد و این روند صعودی را حفظ کند.
  3. پلتفرم‌ها و آژانس‌های متمرکز بر اینفلوئنسر مارکتینگ در دو سال گذشته بیش از دوبرابر شده‌اند. در حال حاضر می‌توان گفت که دیگر اینفلوئنسر مارکتینگ به جریان اصلی حوزه بازاریابی تبدیل شده است. جریانی که در آن شرکت‌ها به‌طور مداوم پلتفرم‌هایی را برای کمک به فرآیند جستجو و انتخاب اینفلوئنسرها راه‌اندازی می‌کنند و همچنین تلاش دارند تا سیستم شفاف‌تر، آسان‌تر و دوستانه‌تری را به برندها و اینفلوئنسران عرضه کنند. در حال حاضر، تعدادی آژانس بازاریابی با خدمات انحصاری در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ افتتاح شده‌اند که سایر روش‌های بازاریابی را حمایت نمی‌کنند. بسیاری از آژانس‌های سنتی که نمی‌خواهند مشتریان خود را از دست بدهند هم خدمات مربوط به حوزه اینفلوینسر مارکتینگ را در لیست خود اضافه کرده‌اند. طی ۱۲ ماه گذشته، ۲۴۰ پلتفرم و آژانس جدید متمرکز بر اینفلوئنسر مارکتینگ وارد بازار شده‌اند که به ۳۸۰ پلتفرم فعال در سال گذشته پیوسته‌اند.
  4. میانگین بالای ارزش رسانه‌ای به‌دست‌آمده به‌ازای هر یک دلار هزینه‌شده در اینفلوینسر مارکتینگ
    در حالی که در گزارش معیار اینفلوئنسر مارکتینگ ۲۰۲۱، ارقام به‌روزرسانی‌شده‌ای درباره ارزش رسانه‌ای کسب‌شده (EMV) نداشتیم، اما با بررسی مجدد آمار سال ۲۰۲۰ به نکات مهمی دست یافتیم. کسب‌وکارها به‌ازای هر ۱ دلاری که برای بازاریابی اینفلوئنسری خرج می‌کنند، به‌طور میانگین ۵.۷۸ دلار تقویت تبلیغاتی کسب می‌کنند. برخی از شرکت‌ها به‌ازای هر دلاری که خرج یک اینفلوئنسر کرده‌اند تا ۱۸ دلار EMV به‌دست می‌آورند، اگرچه ۲۵ درصد آن‌ها یا ضرر می‌کنند یا به ناگهان قیمت خود را از دست می‌دهند.
  5. اکنون بسیاری از شرکت‌ها برای اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی محتوا بودجه مجزا در نظر گرفته‌اند. بازاریابی محتوا در حال حاضر آنقدر قوی است که ۵۹ درصد از بازاریابان بودجه‌ای اختصاصی برای آن کنار می‌گذارند. به گزارش HubSpot، این رقم از جهاتی کمتر از حد انتظار است، چرا که ۷۰٪ از پاسخ‌دهندگان آن‌ها از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند. برخی از شرکت‌هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، به وضوح آن را از بودجه بازاریابی متمرکز تأمین می‌کنند.
    به هرحال بدانید که اینفلوئنسر مارکتینگ آن قدر مهم شده است که ۷۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی ما، در سال ۲۰۲۱ بودجه‌ای را به اینفلوئنسر مارکتینگ اختصاص خواهند داد. این میزان در سال ۲۰۱۷، ۳۷ درصد بود. پس می‌توان گفت از آن موقع تاکنون شیب صعودی و پیشرفت اینفلوئنسر مارکتینگ به‌طرز حیرت‌انگیزی زیاد بوده است.
  6. بیشتر شرکت‌ها قصد دارند بودجه اینفلوئنسر مارکتینگ خود را افزایش دهند. آن‌ها این روش بازاریابی را ادامه مسیری می‌دانند که از سال‌های گذشته به آن ورود کرده‌اند و حالا لازم است کمی حرفه‌ای‌تر و به‌روزتر به آن نگاه کنند. در همین راستا آماری مطرح است مبنی بر برنامه‌ریزی پیش از موعد برای افزایش بودجه اینفلوینسر مارکتینگ در ۶۲ درصد از پاسخ‌دهندگان در سال ۲۰۲۱. و از طرف دیگر، تنها ۷ درصد از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که به دنبال کاهش بودجه اینفلوئنسر مارکتینگ خود هستند.
  7. اکثر بازاریابان، اینفلوئنسر مارکتینگ را مؤثر ارزیابی می‌کنند.
    بازاریابان و برندها به وضوح به اثربخشی اینفلوئنسر مارکتینگ اعتقاد دارند و این منجر به انفجار محتوای جدید ایجاد‌شده در سال گذشته شده است. ۹۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی ما معتقدند بازاریابی اینفلوئنسری نوعی بازاریابی مؤثر است. این آمار از سال ۲۰۱۷ نسبتاً ثابت مانده است و نشانه‌ها حاکی از آن هستند که این مثبت بودن دیدگاه‌ها نسبت به اینفلوئنسر مارکتینگ در آینده هم ادامه خواهد داشت.

شاید برایتان جالب باشد: بهترین بلاگرها برای تبلیغ چه ویژگی‌هایی دارند؟

چشم‌انداز اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام در سال ۲۰۲۲

  1. تعداد زیاد عکس، ویدیو، و لایک روزانه در اینستاگرام
    رسانه اجتماعی اینستاگرام طی چند سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر و انفجاری در حوزه تولید و عرضه محتوا بوده است. البته این موضوع که کاربران رسانه اینستاگرام روزانه ۹۵ میلیون عکس و ویدیو ارسال می‌کنند و ۴.۲ میلیارد پست را لایک می‌کنند، کمی ترسناک به نظر می‌رسد. پست‌های عکس اکنون ۶۴.۴ درصد از کل پست‌های فید اصلی اینستاگرام را تشکیل می‌دهند و پس از آن، پست‌های چرخ فلک (۱۸.۸ درصد) و در نهایت پست‌های ویدیویی (۱۶.۸ درصد) قرار دارند.
  2. اینستاگرام در چهار سال گذشته رشد زیادی در بخش پشتیبانی داشته است
    چند سال پیش شرکت فیس‌بوک اقدام به خرید اینستاگرام کرد و حالا می‌توان گفت این رسانه مطمئناً از خریده شدن توسط فیسبوک آسیبی ندیده است که حتی غنی‌تر هم شده. می‌توان گفت در طول دوره فیس بوک، تعداد کاربران اینستاگرام با بیش از ۱.۰۷۴ میلیارد کاربر فعال، افزایش چشمگیری داشته است. استوری‌ها هم بسیار محبوب هستند، به‌طوری که روزانه ۵۰۰ میلیون نفر از استوری اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  3. تعداد دنبال کنندگان اینفلوئنسر‌های حوزه‌های مختلف
    بسته به حوزه‌ای که یک اینفلوئنسر به آن ورود می‌کند، می‌تواند تعداد دنبال‌کنندگان متفاوتی هم داشته باشد. حوزه‌های مدلینگ و زیبایی، عموماً هم دارای تعداد اینفلوئنسرهای بالا هستند و هم جمعیت دنبال‌کنندگان آن‌ها بیشتر از حوزه‌های دیگر است. برخی از اینفلوئنسرهای محبوب این حوزه، هرکدام تا ۲۰ میلیون دنبال‌کننده دارند. سایر بخش‌ها، مانند سبک زندگی و موسیقی، هم تعداد اینفلوئنسر کمتری دارند و هم تعداد دنبال‌کننده‌هایشان به نسبت کمتر است.
  4. هزینه‌های بازاریابی اینفلوئنسر اینستاگرام با سرعت سرسام‌ آوری در حال افزایش است
    افزایش کلی اقبال عمومی به اینفلوئنسر مارکتینگ و اهمیت فزاینده اینستاگرام به‌عنوان یک کانال رسانه اجتماعی بسیار مهم و پر بازدید، منجر به افزایش قابل‌توجهی در هزینه برندها برای اینفلوئنسرهای فعال در این رسانه شده است. ۵۵ درصد از بازاریابان قصد داشتند در سال ۲۰۲۲ از اینستاگرام برای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنند؛ البته این رقم یک پیش‌شرط مهم دارد آن‌ هم این است بازاریان، استفاده از اینستاگرام را در مقام دوم و پس از یوتیوب قرار داده‌اند. در مقایسه با محبوبیت دیگر روش‌های بازاریابی باید گفت، ۴۳٪ از بازاریان استفاده از تبلیغات آنلاین، ۳۵٪ استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک، ۲۹٪ تبلیغات تلویزیونی، ۲۰٪ تبلیغات OOH و ۲۰٪ توییتر را بستر مناسبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ دیده‌اند. بازاریابان انتظار دارند این روند تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه یابد.
  5. تعداد پست‌های مربوط به اینفلوئنسرهای تحت حمایت یک برند تقریباً به‌طور تصاعدی در حال رشد است
    با افزایش آگاهی برند از اینفلوئنسر مارکتینگ و قوانین سختگیرانه در مورد شفافیت تبلیغات، شاهد رشد خارق‌العاده‌ای در تعداد پست‌های اینفلوئنسرهای حمایت‌شده بوده‌ایم. تعداد پست‌ها بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ سه‌برابر شده و به ۲.۶۸ میلیون پست رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که این تعداد پست در سال ۲۰۲۲ به ۶.۱۲ میلیون پست حمایت‌شده افزایش یابد. باتوجه به رشد حیرت‌انگیز اینفلوینسر مارکتینگ از زمان ظهور کویید ۱۹، این رقم بالاترین میزان تاکنون بوده است.
  6. نرخ تعامل اینستاگرام بسیار بالاتر از توییتر، اما کمتر از نرخ تعامل در رسانه تیک‌تاک است
    احتمالاً به این دلیل که یک پست اینستاگرام برای مدتی باقی می‌ماند، اما یک توییت می‌تواند به‌سرعت در فید کاربر محو شود، پست‌های اینستاگرام نسبت به توییت‌ها نرخ تعامل بالاتری دارند. با مقایسه هر دو رسانه‌ اجتماعی، به این نتیجه رسیدیم که اینفلوئنسرهایی که فالوئرهای کمتری دارند، نسبت به کسانی که فالوئرهای بیشتری دارند، راحت‌تر می‌توانند نرخ تعامل خود را بالا ببرند. اینفلوئنسرهایی با کمتر از ۱۰۰۰ فالوئر به‌طور متوسط ۷.۲ درصد در اینستاگرام، ۱.۴ درصد در توییتر و ۹.۳۸ درصد در رسانه تیک‌تاک با مخاطبان خود تعامل دارند. برای مگا اینفلوئنسرها با بیش از ۱۰۰۰۰۰ فالوئر، میانگین نرخ تعامل ۱.۱٪ در اینستاگرام، ۰.۳٪ در توییتر و ۵.۳٪ در تیک‌تاک است.

پست‌های اینستاگرام نسبت به توییت‌ها نرخ تعامل بالاتری دارند

در این مقاله تلاش کردیم ضمن ارائه تعاریف آسان و ساده، به سؤال «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست» پاسخ دهیم و به ویژگی‌ها و اتفاقات جدیدی بپردازیم که در حوزه بازاریابی امروز در حال وقوع هستند. همچنین آمار و ارقامی مبنی بر اهمیت این روش بازاریابی نوین و رسانه‌هایی که همچون بستری برای آن عمل می‌کنند، در اختیار شما قرار دهیم اما برای اطلاعات بیشتر، توصیه می‌کنیم مقاله «اینفلوئنسر کیست؟ | همه آنچه باید درباره اینفلوئنسری بدانید» را هم مطالعه نمایید.

 

منبع:‌ Influencer Marketing Hub