صفر تا صد طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

صفر تا صد طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق
ارتباط برندها با مخاطبان هدف و تبدیل آنها به مشتری می‌تواند فرایند دشواری باشد. مصرف‌کنندگان امروزی با تبلیغات آشنایی دارند و ممکن است تحت تأثیر برندهایی که مرتب از خودشان تعریف می‌کنند قرار نگیرند. به همین دلیل است که شما به اینفلوئنسر مارکتینگ نیاز دارید. اما طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق چه فوت و فن‌هایی دارد؟ با ما همراه باشید. اینستاگرام یک پلتفرم عالی برای اجرای اینفلوئنسر مارکتینگ است؛ به‌ویژه به دلیل نرخ تعامل بالای آن. اینفلوئنسرها با در اختیار داشتن دنبال‌کنندگان گسترده در رسانه‌های اجتماعی، به‌عنوان منابع معتبر اطلاعات شناخته می‌شوند. محتوای باکیفیتی که آنها تولید می‌کنند، تعامل زیادی را به همراه دارد. وقتی برای تبلیغ برند یا محصولات خود با یک اینفلوئنسر همکاری می‌کنید، دنبال‌کنندگان وی او را همچون یک تضمین می‌بینند. بنابراین ممکن است در نهایت از شما خرید کنند. اینستاگرام یک پلتفرم عالی برای اجرای اینفلوئنسر مارکتینگ است؛ به‌ویژه به دلیل نرخ تعامل بالای آن. میانگین نرخ تعامل در این پلتفرم برای اینفلوئنسرها حدود ۱.۸۷ درصد است. با این حال، برای اینکه فرایند اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام به درستی انجام شود، باید یک استراتژی مناسب داشته باشید. پیش‌تر و در مقاله‌های «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ (جدیدترین آپدیت ۲۰۲۲)» و «صفر تا صد اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام» به مبانی موضوع پرداخته‌ایم؛ در ادامه، اصول طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق را بررسی می‌کنیم.

۱- موفقیت را برای خودتان تعریف کنید

درست مانند هر استراتژی بازاریابی دیگری، استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام نیز باید با یک هدف شروع شود. پیش از راه‌اندازی اولین کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام، باید انتظارات و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را در ذهن داشته باشید. این مرحله بسیار مهم است زیرا به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید کمپین‌تان چطور عمل کرده است و با بهترین نسخه خودش چقدر فاصله دارد. اهدافی که تعریف می‌کنید نیز باید هوشمندانه باشند؛ یعنی مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل‌ دستیابی، واقع‌بینانه. برخی از اهدافی که ممکن است داشته باشید عبارتند از:
  •  افزایش آگاهی از برند
  • بهبود نرخ تعامل و جذب فالوئرهای بیشتر
  • گسترش دامنه دسترسی
  • دریافت تعداد کلیک بالاتر
  • فروش بیشتر محصول و افزایش درآمد
اهداف شما باید تا حد امکان دقیق باشند تا بتوانید پیشرفت خود را پیگیری کنید. بر اساس اهداف، می‌توانید شاخص‌های کلیدی عملکرد را نیز تعریف کنید تا بتوانید موقعیت خود را بررسی کنید.

۲- اینفلوئنسرهای مرتبط را پیدا کنید

هنگامی که اهداف خود را برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام تعیین کردید، می‌توانید به مرحله بعدی بروید؛ یعنی پیدا کردن اینفلوئنسرهای اینستاگرام. این مرحله بسیار مهم است، زیرا مخاطب برند شما را با در نظر گرفتن افرادی که با آنها همکاری می‌کنید قضاوت می‌کند. به همین دلیل است که اینفلوئنسر مورد نظر شما باید ارزش‌های مشابهی با برند شما داشته باشد. درباره این موضوع، در مقاله «بهترین بلاگرها برای تبلیغ چه ویژگی‌هایی دارند؟» به‌صورت مفصل توضیح داده‌ایم، اما در ادامه مروری بر نکات کلیدی خواهیم داشت. حدود ۶۱ درصد از بازاریابان اشاره کرده‌اند که پیدا کردن اینفلوئنسرهای واقعی برای همکاری، کار دشواری است. به همین دلیل، شما باید یک بررسی کامل در مورد اینفلوئنسرهای احتمالی خود انجام دهید. همچنین باید ویژگی دموگرافیک دنبال‌کنندگان آنها را بررسی کنید تا ببینید که آیا با مخاطبان هدف شما مطابقت دارند یا خیر. علاوه بر این، باید ارزش‌های آن‌ها و تناسب آن با ارزش‌های خودتان را نیز بررسی کنید. همچنین می‌توانید نرخ تعامل آنها را تحلیل کنید تا ببینید دنبال‌کنندگان‌شان تا چه اندازه با محتوای آنها تعامل دارند. همچنین، باید نظرات آنها را نیز بررسی کنید تا ببینید که کیفیت لازم را دارند یا خیر. اگر اینفلوئنسر بتواند مکالمه‌هایی واقعی را از طریق پست‌های خود با مخاطب ایجاد کند، ارزش همکاری و مشارکت را دارد. با این حال، این تحقیقات کمی زمان‌بر هستند و ممکن است موانعی نیز سر راه‌تان قرار بگیرد. خوشبختانه آژانس تبلیغاتی TGA با کارشناسان مجرب و مشاوره تخصصی می‌تواند بهترین گزینه‌ها برای اینفلوئنسر مارکتینگ را به شما معرفی کند. برای اطلاعات بیشتر و طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق خوب است که صفحه اینفلوئنسر مارکتینگ آژانس تبلیغاتی TGA را ببینید. سه نوع اینفلوئنسر وجود دارد که می‌توانید با آنها همکاری کنید: اینفلوئنسرهای ماکرو، میکرو و نانو؛ هریک از انواع اینفلوئنسرها با توجه به تعداد دنبال‌کنندگان خود هزینه‌ای از شما دریافت می‌کنند و تبلیغ برندتان را انجام می‌دهند. برای طراحی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق باید ویژگی دموگرافیک دنبال‌کنندگان اینفلوئنسر را بررسی کنید تا ببینید که آیا با مخاطبان هدف شما مطابقت دارند یا خیر.

۳- پیشنهاد همکاری خود را مطرح نمایید

هنگامی که اینفلوئنسرهای بالقوه خود را پیدا کردید، باید پیشنهاد خود را برای همکاری با آنها مطرح کنید. البته بهتر است که مسئله همکاری را از طریق یک آژانس تبلیغاتی پیش ببرید. اینفلوئنسرها مثل همۀ ما آدم‌های عادی و واقعی هستند و کارشان را با علاقه و ذوق زیادی انجام می‌دهند. آنها فقط ابزار بازاریابی برند شما نیستند. بنابراین پیش از شروع فرایند تولید محتوا، باید ارتباط خوبی با آنها برقرار کنید. به همین دلیل است که باید به محتوایی که آنها منتشر می‌کنند علاقه نشان دهید و با آن تعامل داشته باشید. یک آژانس تبلیغاتی حرفه‌ای می‌تواند علاوه‌بر پیشنهاد دادن اینفلوئنسر مناسب برند شما، از ارتباط دوستانه‌ای که با اینفلوئنسرها دارد در راستای رقم زدن بهترین نتیجه برای کمپین‌تان استفاده کند. به این ترتیب، اینفلوئنسرها برای همکاری با شما راغب‌تر خواهند بود. علاوه بر این، ایجاد ارتباط موثر به اینفلوئنسرها کمک می‌کند تا برند و اهداف شما را بهتر درک کنند.

۴- کمپین خود را طراحی کنید

گام بعدی این است که کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را طراحی کنید. و در حین طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق اینفلوئنسرها را در جریان کارها قرار دهید. با مشارکت آنها در مرحله برنامه‌ریزی از دیدگاه‌شان مطلع خواهید شد. این مسئله به نفع شماست، چون هیچ‌کس به اندازه آنها دنبال‌کنندگان‌شان را نمی‌شناسد. علاوه بر این، شما نباید کل کمپین را به‌تنهایی طراحی کنید و فقط به اینفلوئنسرها دستور دهید که بر اساس آن محتوا تولید کنند؛ بلکه باید به آنها آزادی عمل و خلاقیت کافی بدهید تا محتوایی به سبک خودشان تولید کنند. البته می‌توانید در مورد انتظاراتی که از آنها دارید و خط‌ قرمزهای برندتان به‌صورت شفاف صحبت کنید.

۵- پیگیری و بهینه‌سازی

آخرین مرحله در طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق ، پیگیری و بهینه‌سازی کمپین است. این مرحله به شما کمک می‌کند تا ببینید که در چه نقطه‌ای هستید و برای رسیدن به اهداف خود باید چه کاری انجام دهید. شما باید شاخص‌های کلیدی عملکردی را که در ابتدا تعریف کرده بودید دنبال کنید تا بتوانید پیشرفت خود را بررسی کنید. برای این کار، می‌توانید از ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید تا در ردیابی نتایج کمپین به شما کمک کنند. با انجام این کار، می‌توانید عواملی را پیدا کنید که باید برای بهینه‌سازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود تغییر دهید. همچنین می‌توانید تست A/B را انجام دهید تا متوجه شوید چه پارامترهایی برای کمپین‌ شما بهتر جواب می‌دهند. آخرین مرحله در طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق ، پیگیری و بهینه‌سازی کمپین است.

نمونه‌هایی از طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

۱- دنیل ولینگتون

دنیل ولینگتون یک برند ساعت است که از راه اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام به درآمد ۲۲۰ میلیون دلاری رسید. هنگامی که فیلیپ تایسندر، بنیانگذار این برند، شرکت خود را راه‌اندازی کرد، فقط ۱۵۰۰۰ دلار سرمایه اولیه داشت. او با ارسال ساعت‌های رایگان برای میکرو اینفلوئنسرهای اینستاگرام همکاری‌اش را با آنها شروع کرد. به این ترتیب، آنها ترغیب شدند تا عکس‌هایی را به همراه این ساعت‌ها پست کنند و کدهای تخفیف را در کپشن عکس‌ها قرار دهند. در عرض چهار سال، سرمایه ۱۵۰۰۰ دلاری به ۲۲۰ میلیون دلار تبدیل شد.

۲- فیجی واتر

فیجی واتر در اینستاگرام با دنیل برنشتاین شریک شد. آنها کمپینی به نام Bodyworewhat راه انداختند و چندین ویدیو از تمرینات دنیل و مربی شخصی‌اش منتشر کردند. این کمپین با هدف ترویج تعهد فیجی واتر به آب‌رسانی به مردم و ایجاد احساس و ظاهر مناسب در آنها اجرا شد.

۳- اچ اند ام (H&M)

برند اچ‌ اند ام، برند محبوب پوشاک، با دو اینفلوئنسر، جولی سارینانا و الا ولدن، برای کاتالوگ پاییز ۲۰۱۷ همکاری کرد. جولی تا حدی این لباس‌ها را دوست داشت که آنها را از طریق اکانت اینستاگرام خود تبلیغ کرد. این موضوع باعث شد تا تبلیغات گسترده‌ای برای این برند صورت بگیرد، چون این پست بیش از ۶۶ هزار لایک گرفت.

۴- اسپری (Sperry)

اسپری، یکی از برندهای کفش، تصمیم گرفت فعالیت بازاریابی خود را در اینستاگرام انجام دهد. آنها با بیش از ۱۰۰ میکرو اینفلوئنسر همکاری کردند تا برند خود را از طریق ایجاد محتوای جذاب تبلیغ کنند. برای این کار، آنها از سوشال لیسنینگ استفاده کردند تا افرادی را پیدا کنند که پیش از این، محتوای باکیفیتی در مورد برند آنها در اینستاگرام ایجاد کرده بودند. سپس با این کاربران تماس گرفتند و از ایشان خواستند که محتوای بصری جذابی برای برند اسپری تولید کنند.

۵- نیکد جوس (Naked Juice)

Naked Juice یک برند نوشیدنی میوه‌ای برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود با اینفلوئنسرهایی مانند کیت لاوی (Kate La Vie) همکاری کرد. کیت از لباس‌ها و اکسسوری‌هایش عکسی گرفت و یک بطری آبمیوه Naked Juice را به عنوان «نوشیدنی بعد از ورزش» به تصویر اضافه کرد. این پست بیش از ۳۰۰۰ لایک گرفت و به گسترش دامنه این برند در اینستاگرام کمک کرد.

جمع‌بندی

اینستاگرام پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای گسترش دامنه دسترسی برندها و دستیابی به اهداف بازاریابی دارد. برای طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق ، ابتدا باید در مورد اهداف خود تصمیم بگیرید و سپس اینفلوئنسرهای مناسب برای کمپین را پیدا کنید. همچنین باید شاخص‌های عملکرد خود را تعیین کنید تا بتوانید پیشرفت کمپین را در مراحل بعدی پیگیری کنید. برای ایجاد ارتباط با اینفلوئنسرها تلاش کنید و اجازه دهید که برای تولید محتوا خلاقیت به خرج دهند. در نهایت، همه چیز را دنبال کنید تا بتوانید عملکرد کمپین خود را بهینه نمایید. منبع: Mention.com