کمپین چیست و چگونه یک کمپین‌ بازاریابی موفق راه‌اندازی کنیم؟

کمپین چیست و چگونه یک کمپین‌ بازاریابی موفق راه‌اندازی کنیم؟

روزانه میلیون‌ها کسب‌و‌کار برای جلب توجه مخاطبان با یکدیگر رقابت می‌کنند. داشتن ارتباط منظم با مخاطب هدف، به یک کسب‌وکار کمک می‌کند که بیشتر دیده شود. این ارتباط در درجه اول از طریق کمپین‌های بازاریابی ایجاد می‌شود. شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که اساساً کمپین چیست و چه پارامترهایی موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را تضمین می‌کنند؟ برای پیدا کردن جواب، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کمپین‌های بازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌های استراتژیک هستند که یک کسب و کار را تبلیغ می‌کنند. هدف یک کمپین بازاریابی می‌تواند تبلیغ یک محصول، یک خدمت یا یک برند باشد.

برای کسب بهترین نتیجه، کمپین‌ها با دقت برنامه‌ریزی می‌شوند و شامل فعالیت‌های متنوعی هستند. کمپین‌های بازاریابی برای افزایش هرچه بیشتر تأثیرگذاری از کانال‌ها، پلتفرم‌ها و رسانه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

یک کسب‌و‌کار می‌تواند از کمپین‌هایی استفاده کند که ابزارهایی مثل رسانه‌های چاپی، تبلیغات آنلاین، ایمیل و… را به کار می‌گیرند. هر کمپین با توجه به هدفی که دنبال می‌کند، از کمپین‌های دیگر متمایز است؛ با این حال، پیام و لحن هر کمپین مشابه پیام همان برندی است که برای آن تبلیغ می‌کند. افزایش اخیر تعداد آژانس های بازاریابی به این معناست که کسب‌وکارها سعی می‌کنند بخش‌هایی از کمپین‌های بازاریابی خود را برون‌سپاری کنند.

چگونه یک کمپین‌ بازاریابی موفق راه‌اندازی کنیم؟

اولین پارامتر موفقیت کمپین چیست؟ برنامه‌ریزی!
هر کسب‌و‌کار برای داشتن یک کمپین‌ بازاریابی موفق باید برنامه‌ریزی دقیق و منظمی داشته باشد. هدف کسب‌و‌کارها این است که در بازار خود فعال دیده شوند. برای موفق نشان دادن یک کسب وکار یا تبلیغ محصولات آن، بازاریابان باید برنامه‌هایی دقیق و حساب‌شده را طراحی و اجرا کنند.

اولین پارامتر موفقیت کمپین چیست؟ برنامه‌ریزی!

بازاریابان باید هدف اصلی کمپین خود را بدانند:

آیا هدف کمپین یافتن مشتریان بالقوه است؟ یا افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ یک محصول جدید؟ گاهی اوقات هم هدف یک کمپین کاهش آسیبی است که پس از انتشار اخبار منفی به یک برند وارد شده است. بنابراین هر کمپین برای برگزاری و موفقیت باید یک هدف اصلی داشته باشد.
پیش از شروع یک کمپین بازاریابی، بازاریابان باید اطلاعات کافی را در مورد بازار مورد نظر و جامعه هدف جمع‌آوری کنند. آنها باید هر چیزی را که با محصول، مشتریان، و رقبایشان مرتبط است بدانند. سپس با استفاده از این اطلاعات می‌توانند پیام و فراخوان مناسب کمپین خود را انتخاب کنند.
هنگام برنامه‌ریزی، باید در مورد مدت‌ زمان کمپین‌ها نیز تصمیم گرفت. کمپین قرار است تا چه مدت در رسانه‌های مختلف جریان داشته باشد و هزینه آن چقدر خواهد شد؟ هدف از این کار این است که مطمئن شویم کمپین ما برای بالاترین تعداد ممکن مخاطب به نمایش درمی‌آید و به بهترین شکل دیده شده است.
سپس تیم بازاریابی می‌تواند معیارهای مناسبی را برای ارزیابی موفقیت کمپین تعیین کند و از استراتژی‌های بازاریابی برای بهبود آن استفاده نماید.

کمپین فروش چیست و چه مراحلی دارد؟

ابزارهای مفید برای کمپین‌های بازاریابی

شاید بپرسید فایده استفاده از ابزارها برای بهبود کمپین چیست؟ کمپین‌های بازاریابی، بازاریابان مختلف را گرد هم می‌آورند. برخی از آنها در بازاریابی درونگرا تخصص دارند و برخی در بازاریابی برونگرا؛ و همچنین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و دیگر زمینه‌ها.
امروزه همکاری میان بازاریابان مختلف اکثراً از طریق اپلیکیشن‌ها و ابزار ابری (Cloud-Based) انجام می‌شود. به این ترتیب، داشتن بازاریابان دورکار و مدل‌های ترکیبی کسب‌و‌کار این روزها رایج است.
تیم‌های بازاریابی شامل بازاریابانی است که در محل شرکت کار می‌کنند و همچنین بازاریابانی که دورکار هستند. ابزارهای کارآمد بسیاری وجود دارد که به این تیم‌ها کمک می‌کند علی‌رغم دور بودن محل کارشان از یکدیگر، بالاترین بهره‌وری را داشته باشند.
ابزارهای بازاریابی از دیگر جهات هم به بازاریابان کمک کرده‌اند. در کمپین‌های بازاریابی کارها و وظایف مختلفی وجود دارد که اگر به‌صورت دستی انجام شوند بسیار وقت‌گیر خواهند بود. اما به لطف اتوماسیون و فرایندهای رباتیک، تیم‌ها دیگر کارهای تکراری را انجام نمی‌دهند و در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی می‌کنند.

سنجش تأثیر استراتژی‌های بازاریابی با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics آسان‌تر شده است

امروزه، اپلیکیشن‌هایی با عنوان سکوی ابری (PaaS) نیز وجود دارد که بسیاری از وظایف را در بخش بازاریابی ساده‌سازی می‌کنند. سنجش تأثیر استراتژی‌های بازاریابی با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics آسان‌تر شده است. همچنین می‌توانید ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری را که برخی تعاملات با مشتریان را روی حالت خودکار تنظیم می‌کنند، در قیف فروش خود بیابید. ابزارهای دیگر هم وجود دارند که به خودکارسازی بازاریابی ایمیلی کمک می کنند.

مثال‌هایی از کمپین‌های بازاریابی موفق در سطح جهانی

هرساله شاهد کمپین‌های بازاریابی موفقی هستیم. کمپین‌های قدیمی «Just Do It» برند نایکی یکی از موفق‌ترین موارد است. این کمپین با تکیه بر احساساتی که مردم قبل از ورزش تجربه می‌کنند، میلیاردها دلار برای شرکت به ارمغان آورده است. این عبارت همچون یک فراخوان برای اقدام عمل کرده و در عین حال با تجربیات ورزشی افراد همدلی می‌کند.

کمپین Just Do It برند نایکی با تکیه بر احساساتی که مردم قبل از ورزش تجربه می‌کنند، میلیاردها دلار برای شرکت به ارمغان آورده است.

کمپین «Like a Girl» شرکت آلویز نیز نمونۀ موفق دیگر این کمپین‌هاست. شرکت آلویز سعی داشت که با این کمپین بر توانمندسازی دختران تأکید کند و به مسائلی بپردازد که دختران نوجوان با آن سروکار دارند. آلویز دهه‌هاست که در زمینه آموزش مسائل دوران بلوغ فعال است و تلاش کرده تا پیام خود را در میان مخاطبانش طنین‌انداز کند.

سخن آخر

حالا که می‌دانید کمپین چیست و برای موفقیت به چه پارامترهایی نیاز دارد، به یاد داشته باشید که کمپین‌های بازاریابی با اهداف مختلفی راه‌اندازی می‌شوند. اگر نیازهای مخاطب‌تان را بشناسید و بدانید که چه انتظاری از شما دارد، کارتان خیلی آسان‌تر خواهد شد. هیچ کمپینی بدون نقص نیست، اما اگر روی کار متمرکز باشید به نتایجی عالی دست خواهید یافت.
حالا که با کمپین تبلیغاتی آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟» درباره یکی از مهمترین بازوهای بازاریابی و تبلیغات بیشتر بدانید.

منبع: Big Commerce