۳ روش آسان برای تبلیغات رایگان در اینستاگرام

۳ روش آسان برای تبلیغات رایگان در اینستاگرام

افزایش فروش و جذب فالوئر و دنبال‌کننده جدید همیشه مستلزم هزینه و اختصاص بودجه نیست. امروز در این پست بلاگ می‌خواهیم شما را با روش‌هایی جذاب و مؤثر برای تبلیغات رایگان در اینستاگرام آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

اگر کسب‌وکار فعال در اینستاگرام دارید، احتمالاً با انواع روش‌های تبلیغات در اینستاگرام آشنا هستید و مطلعید که بهره بردن از این روش‌ها مستلزم هزینه و اختصاص بودجه است. هم بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام و هم صفحات عمومی، تعرفه مشخصی برای تبلیغات در صفحه‌شان دارند. با این حال، امروز می‌خواهیم به شما سه روش ساده برای اجرای تبلیغات رایگان در اینستاگرام را معرفی کنیم و آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

اینستاگرام این روزها به بستری جذاب و کارا برای دستیابی به اهداف متنوع کسب‌وکارها تبدیل شده است. اینستاگرام علی‌الخصوص برای کسب‌وکارهای خُرد، جذابیت‌های فراوانی دارد؛ چرا که می‌توانند با هزینه‌های معقول و بودجه‌های محدود،‌ فروش خود را رونق دهند و ارتباط بهتر و مؤثرتری با مشتریان بالقوه و بالفعل خود داشته باشند. بهینه‌ بودن هزینه‌ها و مواردی از این دست، اینستاگرام را به بستری جذاب تبدیل نموده اما آیا راه بدون هزینه برای اجرای تبلیغات، افزایش فروش و جذب فالوور در اینستاگرام وجود دارد؟ آیا می‌توان بدون هیچ هزینه‌ای و کاملاً رایگان در اینستاگرام تبلیغات نمود؟ پاسخ، بله است.
برای اجرای تبلیغات رایگان در اینستاگرام سه راه پیش روی شما قرار دارد. ما در ادامه هر سه این روش‌ها را به تفصیل معرفی و بررسی نموده‌ایم.

روش اول: تبادل با صفحات مرتبط

اولین روش برای اجرای تبلیغات رایگان در اینستاگرام ، همکاری با صفحات مرتبط اینستاگرام است

اولین روش برای اجرای تبلیغات رایگان در اینستاگرام ، همکاری با صفحات مرتبط اینستاگرام است. در این روش، شما با ادمین و گردانندگان صفحه موردنظر ارتباط گرفته و پیشنهاد همکاری و تبادل خود را مطرح می‌کنید. پیشنهاد همکاری شما به چند حالت می‌تواند تقسیم شود اما مرسوم‌ترین حالت در اجرای تبادل، انتشار استوری در صفحه مذکور و معرفی صفحه شماست و در ازای آن، شما هم همین کار را برای صفحه مذکور انجام می‌دهید. در واقع در این حالت، یک بنر یا ویدیوی تبلیغاتی آماده نموده و سعی می‌کنید خیلی خلاصه و گیرا کسب‌وکار خود را معرفی کنید. این بنر یا ویدیو در صفحه مذکور منتشر شده و صفحه شما تگ یا منشن می‌شود. دقیقا همین کار را شما نیز برای آن صفحه انجام می‌دهید. کل فرآیند بسیار ساده است، اما بایست چند پارامتر مهم را برای چنین همکاری در نظر داشته باشید که در ادامه، این موارد به‌صورت مجزا توضیح داده شده‌اند:

  • پیدا کردن صفحات مناسب برای تبادل با صفحه شما

اولین پارامتر و مهمترین پارامتر در این روش تبلیغات رایگان در اینستاگرام پیدا کردن صفحاتی هستند که ارزش افزوده و دست‌آورد خوبی برای شما خواهند داشت. بر همین اساس می‌توانید صفحات مورد نظر خود را به چند لیست مجزا تفکیک کنید. به‌عنوان مثال:

۱- صفحاتی که در حوزه کاری شما فعال هستند اما به‌صورت مستقیم با شما رقابت نمی‌کنند و در واقع خدمات و محصولاتشان تکمیل‌کننده یا بخشی از زنجیره تامین شما هستند. به‌عنوان مثال، اگر صفحه شما و در واقع کسب‌وکار شما در حوزه فروش مانتو، شال و روسری فعال است، صفحه کسب‌وکارهایی که در حوزه فروش پارچه،‌ مزون‌هایی که لباس شب می‌دوزند و عرضه می‌کنند، انتخاب‌های مناسبی برای تبادل با صفحه شما هستند.

۲- صفحاتی که مخاطبان مشترک با شما دارند و در واقع مشتریان آنها می‌توانند مشتریان شما هم باشند. به‌عنوان مثال، اگر صفحه و کسب‌وکار شما در حوزه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی فعال است،‌ صفحاتی که شال و روسری می‌فروشند یا صفحاتی که جواهر و زیورآلات می‌فروشند صفحات ایده‌آلی برای همکاری و تبادل هستند. دلیل این امر هم مخاطب مشابه صفحات شما با این صفحات است. بیشتر مخاطبان هر دو کسب‌وکار، بانوان هستند.

  • نحوه انتخاب بین صفحاتی که پیدا کرده‌اید

حالا که لیستی از صفحات مناسب برای همکاری و اجرای تبادل آماده کرده‌اید، وقت آن است که به سراغ انتخاب و اولویت‌بندی لیست آماده‌شده بروید. همین ابتدا در نظر داشته باشید که باید تعداد مناسبی صفحه را در این مرحله انتخاب کنید چون در مرحله مذاکره ممکن است برخی از صفحات به دلایل مختلف از لیست شما حذف شوند. با در نظر گرفتن این نکته، پارامترهایی که برای انتخاب صفحات بایست در نظر داشته باشید از قرار زیر هستند:

تعداد دنبال‌کننده

اولین پارامتر در این مرحله، بررسی تعداد دنبال‌کنندگان صفحات لیست‌شده است. تعداد دنبال‌کنندگان صفحات نبایست از صفحه شما ‌خیلی بیشتر یا خیلی کمتر باشد. در واقع باید صفحاتی را در نظر بگیرید که از نظر تعداد دنبال‌کننده شبیه صفحه شما باشند. هدف اصلی، برقراری یک ارتباط برد-برد است و اولین نکته در این همکاری، هم‌قد و قامت بودن هر دو صفحه است.

نرخ تعامل و جذابیت صفحه برای دنبال‌کنندگان

حالا که صفحات لیست را براساس تعداد دنبال‌کننده بررسی نمودید، وقت آن است که میزان تعامل مخاطبان صفحه مذکور را نیز بررسی کنید. آیا پست‌های صفحه مذکور لایک و کامنت معقولی دریافت می‌کند؟ نسبت تعداد دنبال‌کنندگان صفحه به میانگین لایک و کامنت‌های صفحه چگونه است؟ پاسخ به این موارد، در امتداد همان همکاری برد- برد است.

واقعی بودن دنبال‌کننده‌ها و اکشن‌های آنها

پس از سنجیدن نسبت دنبال‌کننده‌ها به لایک و کامنت، وقت آن است که یک نگاه دقیق به کامنت‌های صفحه مذکور نیز داشته باشید. راه تشخیص کامنت فیک از کامنت واقعی ساده است. محتوای پست را بررسی کنید و سپس ببینید کامنت‌های پست، چقدر مرتبط با محتوای پست است. کامنت‌های فیک معمولا یا صرفا از اموجی تشکیل شده‌اند یا متن‌های آماده و عمومی دارند. کاربرانی که کامنت گذاشته‌اند را نیز می‌توانید بررسی کنید. آیا پروفایل‌شان پارامترهای یک کاربر حقیقی را دارد یا خیر؟ درست است که تشخیص کاربر و اکشن فیک در اینستاگرام هر روز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود اما با بررسی همین موارد که در بالا گفته شد، تخمین خوبی از نرخ تعامل صفحه و میزان واقعی بودن مخاطبان و فعالیت‌های آن‌ها خواهید داشت.

مذاکره اولیه با ادمین یا تصمیم‌گیر اصلی صفحه انتخابی

حالا که لیست نهایی صفحات آماده است، وقت آن شده که به سراغ ارتباط گرفتن با صفحات بروید. نکته‌ای که پیش از شروع مذاکره بایست در نظر داشته باشید این است که شما به دنبال یک بازی برد- برد هستید و کافی‌ست طرف مقابل را نیز به این موضوع آگاه کنید. با صفحه کسب‌وکارتان به صفحه مذکور پیام بدهید و پیشنهاد خود را مطرح کنید. نیاز نیست در همان ابتدا جزئیات پیشنهاد را شرح دهید. صرفاً در قالب یک پیام، پیشنهاد تبادل را مطرح نمایید. پس از شکل‌گیری ارتباط اولیه می‌توانید جزئیات تبادل را در قالب تماس تلفنی یا همان ارتباط متنی پیش ببرید. اما چند حالت در تبادل را می‌توانید در نظر بگیرید؟ در ادامه، انواع حالت‌ها را برای شما بازشمرده‌ایم. خلاق باشید و با یکی از این راه‌ها یا ترکیب چند حالت، موفقیت خود در همکاری را محتمل‌تر کنید.

  • انتشار استوری و منشن شدن

مرسوم‌ترین روش تبادل، همین روش است. در این روش شما یک استوری برای صفحه مذکور منتشر می‌کنید و صفحه مذکور نیز یک استوری از شما منتشر نموده و شما را منشن می‌کند.

  • انتشار پست و منشن شدن

این روش هم مشابه روش اول است با این تفاوت که روش انتشار آن پست است.

  • دنبال کردن یکدیگر

شما صفحه مذکور را با صفحه کسب‌وکارتان دنبال می‌کنید و صفحه مذکور نیز صفحه کسب‌وکار شما را دنبال می‌کند.

  • لایک و کامنت کردن پست‌های یکدیگر

یک یا چند پست از پست‌های صفحات یکدیگر را لایک نموده و برای هم کامنت می‌گذارید.

  • عرضه پکیج مشترک محصولات یا خدمات

این روش، پیچیده‌ترین حالت از میان حالت‌های اعلامی‌ست. برای استفاده از این روش بایست شناخت جامع و ارتباط عمیقی با کسب‌وکار مذکور داشته باشید. در این روش یک یا چند محصول شما با یک یا چند محصول کسب‌وکار مذکور در قالب یک پکیج و با قیمتی جذاب در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

روش دوم: درخواست حمایت از مشتریان فعلی

درخواست حمایت از مشتریان فعلی یک روش ساده اما موثر برای تبلیغ رایگان در اینستاگرام است

این روش در عین سادگی بسیار مؤثر است. معرفی شدن توسط مشتریان فعلی که تاکنون از شما خرید داشته‌اند و از خرید خود نیز راضی بوده‌اند، می‌تواند شبکه مخاطبان آن مشتری را به سمت خرید از شما جلب کند. این روش به دو حالت کلی تقسیم می‌شود:

  • درخواست به صورت عمومی

اولین گزینه‌ای که پیشِ‌رو دارید، انتشار استوری و دعوت به حمایت توسط دنبال‌کنندگان است. یک استوری جذاب آماده کنید و از مخاطبان خود بخواهید تا با بازنشر یکی از پست‌های صفحه شما، یا با انتشار یک استوری کسب‌وکارتان، شما را به دنبال‌کنندگان خودشان معرفی کنند.

  • درخواست در قالب هر خرید

می‌توانید پس از تحویل هر محصول یا ارائه خدمت به یک مشتری از وی بخواهید تا در قالب استوری، رضایت خود از خرید را به مخاطبانش اعلام کند. می‌توانید حتی برای این موضوع یک مشوق در قالب تخفیف روی خریدهای بعدی نیز تعریف کنید. از طرفی اگر بتوانید خرید مشتری را با یک پکیجینگ و بسته‌بندی جذاب ارسال کنید، خریدار بیشتر ترغیب به انتشار استوری و از خرید خود و حمایت غیرمستقیم از کسب‌وکار شما خواهد شد.

روش سوم: درخواست حمایت از حلقه آشنایان

درخواست حمایت از حلقه آشنایان یک روش مناسب برای تبلیغات رایگان در اینستاگرام است

این روش برای کسب‌وکارهایی که به‌تازگی صفحه اینستاگرامی خود را ایجاد نموده‌اند بسیار مرسوم و کاراست. در این روش می‌توانید از حلقه نزدیکان و شبکه ارتباطی خود استفاده نموده و دنبال‌کننده اولیه صفحه خود را از این بخش تامین نمایید. به همین منظور، باید افراد را هم دعوت به دنبال‌ کردن صفحه کسب‌وکارتان نمایید و هم از آنها بخواهید تا در قالب یک یا چند استوری کسب‌وکار شما را به حلقه اطرافیان‌شان معرفی کنند.

برای فعالیت در اینستاگرام، حتما موضوع پویایی صفحه را جدی بگیرید و برای آن برنامه داشته باشید. این برنامه هم می‌تواند شامل هزینه باشد و هم می‌تواند بخشی از آن بدون هزینه پیش برود. نکته مهم این است که همیشه بکوشید تا صفحه شما ورودی جدید و دنبال‌کننده‌های جدید داشته باشد و به تعداد دنبال‌کنندگان فعلی صفحه خود اکتفا نکنید. روش تبادل و در واقع تبلیغ رایگان در اینستاگرام یکی از روش‌هایی است که می‌توانید پویایی صفحه خود را به کمک آن حفظ نمایید.

برای آشنایی با سایر روش‌های تبلیغات در اینستاگرام، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ (جدیدترین آپدیت ۲۰۲۲)» و «صفر تا صد طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق» را هم مطالعه کنید.